[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:21

De bloeduitslagen zijn binnen en overduidelijk het virus. Bloeduitslagen waren erg afwijkend. Gelukkig geen HB.
Zodra ze weer goed loopt gaan we weer verder met bewegen en dus afvallen.

timokyana

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:06

welke waren er afwijkend?vitamine e toevallig ook?

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:48

Hallo Allemaal,

Kan ik ook jullie advies vragen in dit topic over het voer voor mijn drie jarige fries?

Ik heb een inmiddels drie jarige fries die tot hij 1 was er heel normaal uit zag, mooie luxe niets aan de hand, in de zomer stond hij dag en nacht op het land en in de winter alleen overdag. Toen werd hij twee en begon hij me toch te groeien van het gras.... Dus stukje afgezet, en ook apart gezet, maar hij werd helemaal gek omdat hij niet bij zijn kudde stond, begon te schuren aan palen te dringen bij het hek etc. Later er toch maar weer bij gezet en toen kwam hij op stal. Hij was veelste dik en ik heb besloten hem niet meer op het land te zetten, dit vond ik erg moeilijk want hij wou graag met zijn jaargenoten mee. Hij krijgt weinig kuil en 1 pavo summerfit koek per dag, daarnaast krijg hij nog iedere dag 100 grama pavo podo supply, dit kreeg hij als supplement als toevoeging en krijgt hij nu nog tot de emmer leeg is.

Ik longeer hem drie tot vier keer per week en je ziet wel degelijk verschil. Hij valt al af. Nu heb ik contact gehad met een diervoeder (ik weet niet ofi k hier de merknaam mag noemen) en die heeft mij aangeraden om hem op de koek te houden en eventueel wat muesli te voeren na het werk en straks als de podosupply op is een vitamine e supplement te voeren.

Mijn paard heeft erg veel honger en probeert overal aan te eten (hout etc.) Wat kan ik hem geven, waar hij niet dik van wordt, maar wel wat het honger gevoel weg neemt.

Vorige week kreeg hij kuil van een nieuwe baal, waar meer suiker in zat en hij was direct aan de dunne. Hij reageert dus erg op suiker en ik wil er geen suikerpatiënt van maken.

Graag hoor ik jullie advies.

Mariëlle

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:58

Ik zou stoppen met de pavo koek, er zijn veel paarden die hier van gaan schuren, bovendien zit er erg veel suiker in.
Er zijn andere voerder waar vele malen minder suiker in zit.

Misschien ook beter om hem hooi te geven ipv voordroog/kuil.
Misschien kan je aan oud hooi komen zodat hij dat kan eten om hem bezig te houden, dit wel naast zijn gewone hooi. Of hooi en stro mengen?
Hooi in een "hooi feeder" doen zodat ze er langer mee doen?

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:02

@ Caballos, wat voor voer zou ik dan kunnen geven inplaats van de koek? Ik wil wel dat hij genoeg voedingsstoffen binnen krijgt... is er een bepaalde muesli wat hij dan beter zou kunnen hebben? De stal waar hij nu staat heeft geen hooi, maar eind van de maand verhuisd hij naar een andere stal, dan staat hij ook niet meer samen in een box met andere paarden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:29

Ook al moet je paard afvallen wel zien dat hij voldoende hooi binnenkrijgt. Beter ouder hooi bijvoeren dus zodat die maag en darmen wel blijven werken anders heb je straks nog maag(zweer)problemen.

Van muesli zou je de Marstall Vito of Marstall faser-light eens kunnen overwegen. Zit weinig suiker en zetmeel in maar blijft wel smakelijk voor de paarden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:03

Of voeding van healthy herbs www.voergezond.nl zit alles in wat ze nodig hebben en is laag in suiker/zetmeel.
Verder bevat dit ook geen melasse en andere bindmiddelen en/of ballaststoffen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:51

Daya is al flink afgevallen, zoals ik zei is ze ook even ziek geweest, toen stond ze nog magerder, daarom heb ik een foto genomen van wanneer ze terug genezen was, anders zou het niet eerlijk zijn ;-)
Meer vacht, minder pony ;-)
december 2010
Afbeelding
februari 2011
Afbeelding

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:00

Zo dat is wel een verschil!
Mijn paardje ging ook altijd te dik de winter in, resultaat een mini wintervacht..........
Nu eigenlijk goed op gewicht de winter in en 't was meteen 1 bol haar ("bos-pony") ;-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:10

Grappig dat dat zo'n effect heeft op de wintervacht!

Ik lees hier nog wel eens mee, maar heb geen vetpapjes meer. Afgelopen zomer ben ik weggeweest en plukte ik na 3 maanden mijn paard & shetlander tonnetje rond van het land af (postzegellandje, harstikke kaal, maar kregen kuil bij). Inmiddels zijn we 6 maanden verder en is mijn grote voor haar doen een slanke den en is mijn pony haar harde manenkam en 200 kilo te veel vet ook kwijt. Grote staat in beweging, kleine niet zo heel veel, maar het van kuil naar graszaadhooi gaan heeft al enorm veel verschil gegeven.

Ruwvoer is idd wel heel belangrijk en niet teveel op korten. Hier krijgen ze graszaadhooi vrijwel onbeperkt. Momenteel hebben ze een baal die ze erg lekker vinden wat harder gaat, maar krijgen ze stro bij.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:58

Idd Caballos dat merk ik ook :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:10

Aangezien mijn topic zonder pardon binnen 10 seconden gesloten werd stel ik mijn vraag hier.

Pony heeft niet echt overgewicht enkel een buikje waardoor de singel niet lekker zit en mijn zadel naar voren schuift. Met als gevolg tot mijn grote spijt singelwondjes.
Voorlopig even niet rijden, longeren en mennen dus.

Maar hoe krijg ik dan in godsnaam zijn buik er af??

Naar mijn idee krijgt hij niet te veel voer. 1kg brok per dag en wat hooi...

Help...

Edit zonder zadel rijden is een optie. Maar echt trainen kunnen we dan niet, aangezien hij nogal heet is. Daarnaast vind ik zonder zadel rijden niet bevorderlijk voor de rug..
En longeren zonder bijzet vind ik ook niet erg nuttig aangezien de pony een topconditie heeft en dit uren vol houdt...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:13

Bananensingel kan soms ook een oplossing zijn. En waarom krijg hij brok.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:15

nee dat zal het zadel niet op zijn plek houden.
Hij krijgt brok omdat hij 5 a 6 dagen in de week moet werken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:16

Misschien kun je een banaansingel gebruiken. Dat werkt vaak prima bij paarden met de singelplek wat naar voren of bij paarden met een wat boller buikje.
Hoe is de conditie van je paard verder? Kun je zijn ribben makkelijk voelen of moet je daar veel moeite voor doen?
En wat doe gemiddeld gedurende de week met je pony? 1 kilo brok vind ik niet bijzonder veel, maar misschien kun je op zoek naar een ander soort brok met minder eiwitten, suikers en energie.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:24

Bananensingel dan mss toch maar zijn die er in 40 cm? Zeker niet in t bruin? ;(

Conditie is super, hij werkt 5 a 6 dagen in de week. Waaronder ook menritten van uren..
Ribben kun je goed voelen maar niet zien...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:28

Mij lijkt het dat je paard niet te dik is, maar alleen een gevulde buik heeft. Maar goed, ik ken je paard ook niet :)
Kijk anders een hier, dan kun je het zelf beoordelen;

http://www.paardenkenniscentrum.nl/inde ... cts_id=327

Een banaansingel kan zeker helpen! Of ze ook in 40cm te verkrijgen zijn, durf ik je niet te zeggen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:32

Dat denk ik dus ook, vandaar mijn topic. Maarja als die direct gesloten wordt..
Thanks voor de link zal vanavond eens kijken, mijn mobiel wil m niet openen helaas.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:42

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:35

Ik wilde vandaag een nieuw zadel aan laten meten, maar op aanraden van de zadelmaker kan ik eerst beter de conditie verbeteren en zo proberen om hem iets te laten afvallen.
Mijn pony staat op dit moment van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds buiten. Hij krijgt in de ochtend een portie hooi, aangezien er nu niet veel in de wei staat.
Als hij dan 's avonds op stal gaat, heeft hij bijna de gehelde stalperiode hooi tot zijn beschikking.. Dit wil ik eigenlijk niet verminderen, aangezien na mijn idee een paard niet op stal hoort te niksen.
Ook staat hij op zaagel, doordat hij luchtwegenproblemen heeft en gaat hoesten van stro. Dus hij heeft in principe niks anders om aan te knabbelen.
Rond 21 uur krijgt hij 0,5 schep muesli zonder haver en 1 kwart bassisbrok. Na mijn idee niet erg veel.. Soms een wortel of appel, maar niet vaak.

Ik ben van plan om hem elke dag 15/20 min. met bijzet te gaan longeren, of met hem te gaan wandelen.
Maar heeft er misschien nog iemand tips om hem nog wat meer te laten afvallen? Vooral zijn buikspieren moeten ook sterker gaan worden. Bedankt alvast :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:54

Ik meld me hier ook. Ik heb een Shetmerrie van bijna 11 jaar. Ze is ontzettend gevoelig voor hoefbevangenheid en wordt al dik van de lucht. Als ze straks weer het gras op gaan (waar ze nu staan is kaal), krijgt ze ook direct haar graaskorf weer om. Maar door de warme periodes van afgelopen weken is het gras voortijdig weer gaan groeien en heeft mevrouw weer vetlagen op haar lijf gekweekt, voornamelijk rond haar schouder.
Heeft iemand gerichte trainingsadviezen voor die plaatsen?
De merrie loopt met kleine kinderen onder het zadel, en voor de nodige dressuur, aan de lange teugel.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:33

Hallo ik weet eigelijk niet hoe veel eten ik mijn haf moet geven, ze is 4 jaar en word zadelmak gemaakt dus niet intensief bezig. Ik heb mijn haf nog niet zo lang daarvoor had ik een pony die moest een speciaal dieet hebben en ze was ook aardig wat kleiner. Ik zou graag willen weten wat ik mijn 4 jarige d-pony merrie moet geven.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:37

Ruwvoer: 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof. Dit komt voor een paard van 500 kg op ongeveer 12 kilo hooi en 14-15 kilo kuilgras.
Qua krachtvoer is het even zoeken. Mijn tinker krijgt een halve schep muesli per dag en daarmee maak ik veel pittige buitenritten (gem. 7-10 uur per week in stevig tempo) In ruwvoer zit meer dan voldoende energie voor een paard, dus daarvoor hoef je eigenlijk geen krachtvoer te geven, wel voor de extra vitamines en mineralen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:40

Hallo,

Ik heb even wat advies nodig van hier. Mijn pony Amor heeft een jaar stilgestaan ivm. peesblessure en ik rijd hem ondertussen weer 5/6 keer in de week een half uur, stap/draf en klein galopje en wat wijken/schouderbinnenwaarts etc.

Maar in de tijd dat hij stilstond is hij enorm aangekomen en dan krijg je het amper bij hem af en hij kan nog niet een uur trainen.

Het voerschema:
07.30 paar korrels basisbrok
rond 8 uur staat hij buiten en sinds afgelopen weekend op het land met hier en daar wat gras. (eerst op een zandstuk met hooi)
rond 16.30 gaat hij op stal en heeft ie een plakje ouder hooi.
om 20.00 krijgt hij weer een plakje hooi en een paar korrels basisbrok

Die paar korrels basisbrok kan niet weg omdat hij dit alleen krijgt zodat de rust blijft als de andere hun voer krijgen.
Helemaal op zand gaat hij zand eten en met zo'n kap om om minder gras te eten of om geen zand eten vind ik eerlijk gezegd 10x niks omdat hij met andere paarden samenstaat waar hij zich ook af en toe letterlijk moet af bijten..

en dan krijgt hij 5/6 keer beweging in de week een half uur stap/draf en een galopje, waarvan 1x in de week een rondje buiten 45 minuten stappen met klein stukje draf.

Vooral de voorhand is nog erg vet, bij zijn schouders zeg maar.. Hoe kun je dit het beste eraf trainen?
En wat kan ik nog aan zijn voerschema veranderen.

Meer trainen zit er denk ik naar mijn idee niet in. Ik wil zijn pees niet te veel belasten namelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn van vandaag

Iemand nog een idee? En wat kan ik het beste doen van de zomer. Dan staat hij normaal 24/7 op het land.

Ik hoor graag van jullie!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:33

Poe, moeilijk want je zal rustig het trainen moeten opbouwen ivm de genezen pees en daar dan een balans in vinden.............
Met een paar korrels bedoel je een handje brok? Geloof niet dat hij daar heel veel last van heeft.

Ik denk dat het tijd nodig heeft om af te vallen, zeker als je meer kan gaan trainen, misschien naast de training ook met hem aan de hand wandelen als dat kan met hem?
Vergeet niet dat als je moet afvallen je juist ook "voer" nodig hebt om die verbranding te hebben...........