Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:26

Je zoekt dus een vitaminekorrel??
Die gaat je paard niet perse meer looplust geven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:28

Niet perse een vitaminekorrel, ik zoek jullie wijsheid :D :o

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:34

Ik vind 6x per week behoorlijk veel, misschien kun je 1 of 2x minderen tot ze weer meer energie heeft.

Evt het krachtvoer opschroeven naar 800gr-1 kg

Vit E en selenium geef je al lees ik al in je gewijzigde post ;)
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 10-02-18 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:36

Je geeft niet de aanbevolen hoeveelheid brok dus tekort komt ze sowieso. Het is niet gek dat ze het niet super doet zo.

Zou als ik jou was gewoon een brok gaan geven waar genoeg energie en eiwit in zit. Eventueel laag in suiker en zetmeel als je dat wil. Maar wel de aanbevolen hoeveelheid geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:41

Oké.
wat je kan doen is een geconcentreerde vitamine brok geven ( en dan laat ik gewoon even in t midden welke dan).
Met relatief kleine gift heb je dan in elk geval je “ basis” gedekt.
Wat je daarnaast kan geven zou een “ sport voer” kunnen zijn: een wat rijkere sportbrok of muesli.
( ga er even vanuit dat er geen problemen zijn met jeuk of gevoeligheid op suikers).
Die heb je van vele merken.
Eventueel aangevuld met wat olie, mocht er wat duur energie gewenst zijn.

Verder zou ik de training terug schroeven nar maximaal 5 keer per week.
Staat je paard wel ( veel) buiten?
Verder natuurlijk genoeg ruwvoer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:52

Die 600 gram is 1x per dag?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:54

Thanks voor jullie snelle reacties! Ik ben eigenlijk een beginner qua serieuzere training en zie net dat trainingschema's ook erg van belang zijn en dat er superveel topics over voeding zijn. Ik heb me wat in te lezen dus :o

Ik ben bang voor een sportbrok met veel suikers ipv goede voedingswaarden, en ben door alle verhoudingen tussen calcium, koper etc helemaal in de war waar ik nou eigenlijk op moet letten. Ik denk iets met de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. En waar wordt de aanbevolen dosis brok/energie eigenlijk op gebaseerd, heeft iemand een linkje naar een begrijpbaar betrouwbaar artikel daarover? Ah, help! :+

Vitaminebrok een schepje geven kan inderdaad sowieso geen kwaad. Misschien kan een voedingsexpert sowieso geen kwaad, ik dacht eigenlijk nu simpel met de vraag te komen welke brok is goed o.i.d. 8)7

Paard staat elke dag van 7:30 tot 16:00 buiten met een maatje.

600 gram is verspreid over 2x per dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:58

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:59

Dat is wel heel weinig voor een pony die op m niveau traint, vergeet niet dat glucose ook gewoon brandstof is die het lichaam nodig heeft, op alleen groente kan een topsporter ook niet leven die heeft ook koolhydraten nodig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:06

Wat suf.. Tov van vroeger krijgt ze voor mijn gevoel dus heel veel, heb er eigenlijk niet bij stilgestaan dat dit nu dus gewoon te weinig is. Ik ga met de huidige brok dit eerst dan maar eens ophogen en ondertussen verder lezen om te kijken waar ik uiteindelijk naar wil overstappen. Dankjulliewel! :+:

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:11

Van Vitalbix heb je een mooie vitamine brok en een active+ muesli. Allebei laag in suiker en troep, met de vitamine brok kan je dan zoals eerder gezegd alle benodigde vitaminen dekken en de muesli voor eventuele extra energie of voor erbij geven

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:04

Wijkt beetje af van dit topic, maar voor juiste voedingswaardes en berekeningen moet je eigenlijk ook weten wat er precies in je ruwvoer zit.
Je kan op basis van het (geschatte) gewicht van je paard bepalen wat het nodig zou hebben (energiebehoefte) aan VREp en EWPa (zijn tabellen voor) en dan kijken met de hoeveelheden die je voert wat daarin zit aan VREp en EWPa en of dit overeenkomt.
Let wel: dit is een richtlijn, want ook manier van houden en gedrag en medische gesteldheid van een paard speelt hierbij een rol. Paardlief hier krijgt bijv meer VREp binnen dan nodig zou zijn volgens de berekening, maar is netjes op gewicht, zit goed in zijn vel en is er niet te heftig door. Qua EWPa zit hij wel rond de juiste waarde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:02

Charaz schreef:
Dat is wel heel weinig voor een pony die op m niveau traint, vergeet niet dat glucose ook gewoon brandstof is die het lichaam nodig heeft, op alleen groente kan een topsporter ook niet leven die heeft ook koolhydraten nodig.

Ik vind 600 gram krachtvoer voor een pony van nog geen 400 kg helemaal niet zo weinig hoor.

Mijn pony van 500 kg loopt endurancetrainingen van 20+ km op 600 gram krachtvoer én onbeperkt ruwvoer. Op dagen dat hij niet werkt maar alleen op de wei loopt, krijgt hij 300 gram krachtvoer. Wel alle dagen aangevuld met een vitaminebrok (Pavo Vital in mijn geval) omdat hij te weinig krachtvoer krijgt om alles binnen te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat de pony wel wat vitaminen en mineralen tekort komt met maar 600 gram krachtvoer en zou dus adviseren om niet zozeer de hoeveelheid krachtvoer omhoog te doen, maar dit aan te vullen met een vitaminebrok naar keuze.

En ik zou ook geen 6 dagen trainen, mijn pony loopt gemiddeld 3-4x per week, heel soms nog een 5e keer, maar dan heeft die de week erna extra dagen dat hij niet werkt.
Met rustdagen ertussen kun je op je trainingsdagen vaak meer doen en ze zijn ook belangrijk voor het herstel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:20

Mijn D pony's kregen toen ze in training stonden 1,5 kilo Havens draversbrok per dag. De E pony van mijn zusje kreeg daarbij ook nog een halve schep Kentucky lite erbij.

Nu train ik niet fanatiek meer en krijgen ze beduidend minder.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:46

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:03

Lori schreef:
Iemand bekend met dit? https://www.kramer.be/Mineraal-Speciaal ... &ci=258728

Is graanvrij enkel in vitaminen mij minder verdiept qua gehaltes. Is makkelijk uit de hand te geven maar de rest moet ook goed zitten.

Ik vind het best interessant lijken en ze hebben ook andere mooie producten zie ik! Alleen vind ik nergens de exacte ingrediënten en gehaltes...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:22

Ook niet in de PDF die erbij staat?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:28

Lori schreef:
Ook niet in de PDF die erbij staat?

Oh die had ik niet gezien, even kijken!

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:12

Ik ben ontzettend verwonderd en ontzettend blij met het resultaat na al 3 weken your horse trace.
Ik heb een ruin die durft schuren en van wie de vacht niet blonk, beetje dof en ook was hij wat loom.
Wat een verschil zeg!
Ik had het niet verwacht omdat men zei dat zijn vacht doffer was omdat hij wildkleur is, maar zelfs nu met winterhaar en ruien, zie ik voor het eerst glans en zachte haren die niet vettig aanvoelen. Ook is de ruin veel alerter en komt meer voor zichzelf op.
Ben zo blij! Kostte me veel geld voor al mijn paarden, maar het resultaat mag er zijn!
Your horse trace is het enige waar ik zulke goede resultaten van zag.
Agrobs weidenineral deed hier niets....

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:14

@peluchy fijn dat hij zo vooruit gaat! Hoe lang heb je agrobs gevoerd?

Hier met huidige vitabrok ook glanzende blije paarden. Ook in de wintervacht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:27

Peluchy; hier zelfde resultaten met yht
Wij zijn er op uitgekomen ivm laag ijzer en flink koper gehalte ivm ijzer overschot op stal locatie (in bodem,water en ruwvoer)
Waardoor je daadwerkelijk pigmentverlies had bij 1 van de dieren (witte sproeten in het gezicht die er eerder niet waren )
Maar verder ook echt super in de vachten en ook
Bij de senior dame ook echt een boost in haar gedrag , vrolijker, opener en zelfs weer spelen
En minder eczeemklachten bij de twee eczemers

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:40

Sonja_vR schreef:
Peluchy; hier zelfde resultaten met yht
Wij zijn er op uitgekomen ivm laag ijzer en flink koper gehalte ivm ijzer overschot op stal locatie (in bodem,water en ruwvoer)
Waardoor je daadwerkelijk pigmentverlies had bij 1 van de dieren (witte sproeten in het gezicht die er eerder niet waren )
Maar verder ook echt super in de vachten en ook
Bij de senior dame ook echt een boost in haar gedrag , vrolijker, opener en zelfs weer spelen
En minder eczeemklachten bij de twee eczemers

Och,,schitterend!!!!
Ook minder schuren? Ik hoop het want mijn ruin schuurde zich tepletter, met een rambo exceemdeken was het veel beter, maar zijn hharen waren ontzettend dof en vettig vorige zomer...ben benieuwd of hij deze zomer ook minder zal schuren en zijn zomervacht meer zal blinken.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:41

darkadia schreef:
@peluchy fijn dat hij zo vooruit gaat! Hoe lang heb je agrobs gevoerd?

Hier met huidige vitabrok ook glanzende blije paarden. Ook in de wintervacht.

Zal eens opzoeken wat vitabrok is ..thx!
In de zomer voer ik geen vitaminen.
Was vorige winter, maar deed absoluut niets hier....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:46

Wat is voor jullie de reden om te kiezen voor YHT en niet voor bijvoorbeeld Victorious Secret?

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:54

YHT poeder is vernieuwd.
Ik vind het absoluut belangrijk dat de vit E van organische oorsprong is.
Is de enige mengeling die organische vit E bevat. Heb geen enkel ander merk gevonden, was allemaal met anorganische vit E. Ook de Victorious secret.
Ik heb vroeger nog YHT gegeven, zo'n 5 jaar geleden. Toen deed het niet bijster veel, maar toen ik las dat het nieuwe mengsel org vit E bevat, ben ik het nog eens gaan proberen. En heel erg versteld van het resultaat!!! Vooral bij de ruin, bij de andere paarden merk ik niet zo verschil...moet zijn dat de ruin met tekorten zat door slecht werkend organisme. Hij schuurde ook enorm.
Is genieten als ik hem streel, zo zacht, ook zijn ogen zijn wakkerder, energieker. Ben echt heel blij!
Ow ja, en de tonus van zijn spieren is zachter ook...