Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:44

Bietenpulp is niet zo ons ding eerlijk gezegd :-) Ik zie het vaak voorbij komen als energieleverancier, ik wil ook wel geloven dat het voor veel paarden/pony's een goede zet kan zijn. Persoonlijk zou ik dan eerder (gevoelsmatig) voor vetten kiezen. Als ik dan toch iets anders toe zou voegen.
Ik kijk het deze week nog even aan met het rijden en haar energie, ik wil haar tenslotte ook niet overvoeren. De volgende stap zou dan het lichtelijk opvoeren van de dosis Vital+ zijn. Ik vind die stap wat logischer eigenlijk :-)

Roos_M

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:05

Zou ik denk ik ook voor kiezen inxs! Houd je ons op dehoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:58

Yep, doe ik :-)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 01:35

Bietenpulp bevat pectine-vezels, die makkelijk verteerbaar zijn. Bij de vertering ontstaan vluchtige vetzuren, die als energiebron fungeren.
De vluchtige vetzuren worden geabsorbeerd, waarna ze omgezet kunnen worden in energie of vet.
Een paard loopt dus als het ware op gas. Als energiebron is pulp dus prima geschikt.

Meeste paarden kunnen ook prima wennen aan vetten als energiebron, maar bij maag-darmproblemen is dat niet altijd zo vanzelfsprekend.

Je kunt natuurlijk gewoon uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt, en wat het meest praktische is. Hangt er ook vanaf of je zelf voert of niet, of je het klaar kunt zetten, dat soort dingen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:32

Mijn merrie reageert fantastisch op alle producten van vitalbix, maar ook ik bleef iets tekort komen.
Na wat uitproberen, blijkt zij beter te reageren op de omega 3-6-9 olie van de paardendrogist.
Dit in combinatie met de Vitalbix zorgt ervoor dat ze er fantastisch uitziet en eigenlijk ook lekker in d'r energie zit

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:59

Hoeveel ml olie voeren jullie bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:03

Mijn merrie krijgt 1 á 2 pompjes per dag van de lijnzaadolie Vital.
Dit kan nog gaan veranderen naar 1 bekertje (klein mokje) Omegamix 3-6-9 van Subli. (Deze van Subli is in vaste vorm)
Voorheen gaf ik ook veel gemalen lijnzaad, 80-100gr per dag (rauw)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:52

Jotoma schreef:
Hoeveel ml olie voeren jullie bij?

Zo'n 3 pompjes Vitalbix lijnzaadolie. Dat komt overeen met 90ml per dag.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:42

En merken jullie daarmee ook duidelijk verschil in energie?
Die van mij krijgt standaard 60gr vers gemalen lijnzaad om de dag en nog 40ml lijnzaadolie.
Heb eerder ook wel omega 369 olie gegeven, maar bij beide niet perse het idee dat hij er meer energie van krijgt..

Nu is mijne ook iets te licht en staat hij sinds januari 24/7 buiten, dus mogelijk verbrand hij ook gewoon meer door de kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:45

Met lijnzaad en olie merk ik niet bijster veel extra energie. Met de Omegamix daarintegen wel. Ik gebruik niet eens zo heel erg veel, maar merk wel als ik het haar niet voerde of wel. Het gaf net dat laatste stukje extra. Ik vond het fijn spul.
Kan trouwens ook goed gevoerd worden om paarden/pony's wat dikker te krijgen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:05

Ik voer het niet gericht voor energie maar voor hem terug op gewicht te krijgen. Hij was echt veel te mager geworden door ziekte. Ik merk wel op dat de mijne meer energie krijgt. Geloof wel dat dit per paard kan verschillen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:32

Ik mag mijn bericht niet meer wijzigen? :+

In ieder geval had ik nog een vraagje.. Met het koude weer zou ik graag wat warme slobber af en toe willen geven als extraatje. Nu heb ik de Vitalbix Nutrimash net besteld en in huis maar ik zie niet zo goed aanwijzingen hoe ik het moet bereiden? Dan heb ik het over de verhouding mash/water.. bij elke slobber is dat anders heb ik al door. :P

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:04

Ik geef voor mijn ene paarden de verhouding 700 ml slobber en 1,5 liter water en voor de andere 600 ml slobber en 1 liter water. Die knoeit te snel met zijn slobber dus voor hem maak ik het wat vaster.
Ik maak het met kokend water en laat het twee uurtjes staan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 07:59

De nutrimash kun je vrijwel direct geven. 2 uur is echt niet nodig.
Ik laat het 5 minuten staan :+

Ik heb 1 beker nutrimash en 1,5 beker water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:36

Ik maak de slobber altijd een beetje op gevoel. Volle voerschep slobber en dan doe ik er onder de kraan water bij :') Meestal is het ongeveer 1 op 3 denk ik.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:46

Nessa schreef:
De nutrimash kun je vrijwel direct geven. 2 uur is echt niet nodig.
Ik laat het 5 minuten staan :+

Ik heb 1 beker nutrimash en 1,5 beker water

Ik maak het in de middag klaar voor de avond. Het kokende water kan dan mooi afkoelen.
Als het is zo uitkomt dat ik het gelijk moet voeren is het inderdaad ook snel klaar maar dan gebruik ik kouder water.
Wel vind ik dat het na langer weken met kokend water toch wat meer uitzet, het wordt dan voller.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:55

Ik maak het klaar als ik op stal kom en geef het na de training. Ik doe het inmiddels op t oog. 200gr mash met 300gr vitalbix op 1/4e gevulde emmer.
Ik maak het nu met warm water klaar. Vraag me af: waarom zou je het met kokend water klaarmaken? Gaan dat vit/min niet verloren?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:08

Jotoma, goed punt inderdaad! Kokend water raden wij niet aan, vitaminen kunnen hiermee inderdaad verloren gaan. Warm water is prima.

Op de verpakking staat een afbeelding; 1 deel NutriMash op 2 delen water. Maar in de praktijk kun je eenvoudig hiermee variëren, afhankelijk van de voorkeur van jouw paard. Mijn paard is ook een enorme knoeier dus die geef ik altijd vrij dik (schimmel, anders zit ie onder de groene vegen :D ) :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:10

madelief88 schreef:
Jotoma, goed punt inderdaad! Kokend water raden wij niet aan, vitaminen kunnen hiermee inderdaad verloren gaan. Warm water is prima.

Op de verpakking staat een afbeelding; 1 deel NutriMash op 2 delen water. Maar in de praktijk kun je eenvoudig hiermee variëren, afhankelijk van de voorkeur van jouw paard. Mijn paard is ook een enorme knoeier dus die geef ik altijd vrij dik (schimmel, anders zit ie onder de groene vegen :D ) :j

Mijne is ook een knoeier, daarom geef ik het liever ook wat dikker, maar als ik het dunner maak drinkt hij het op en werkt onderstaande fantastisch. Hij heeft nu nadien alleen nog wat vitalbix lippenstift :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marvel op 08-11-17 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:11

Ik heb zojuist toch de Vitalbix Daily Complete besteld. Ben benieuwd of het gaat bevallen!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:16

Ik voer al zeker een half jaar heel fijn vitalbix. Aan mijn pony. Ze krijgt 360 Gr per dag. Voor matige arbeid. Ze is 21. Wordt iedere dag wel iets mee gedaan. :) Ze krijgt het samen met pavo sportfit. En dit gaat heel goed. Mooi in de vacht. Nog goed in de spieren. Alleen zie ik er toch weer zoeken naar klei of donker zand en is ze dat aan het likken :( zo ver ik weet duidt dit op een tekort. Maar ik zou niet weten wat ik zou moeten voeren dat ze genoeg vitamine krijgt. Ze krijgt tevens onbeperkt hooi.

Iemand een idee?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:25

Kuurtje groene leem werkt bij mijn paard altijd heel goed als ze dit heeft.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:01

Roos_M schreef:
Kuurtje groene leem werkt bij mijn paard altijd heel goed als ze dit heeft.

Welke klei en hoe te geven?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:51

Sjafrane schreef:
Ik voer al zeker een half jaar heel fijn vitalbix. Aan mijn pony. Ze krijgt 360 Gr per dag. Voor matige arbeid. Ze is 21. Wordt iedere dag wel iets mee gedaan. :) Ze krijgt het samen met pavo sportfit. En dit gaat heel goed. Mooi in de vacht. Nog goed in de spieren. Alleen zie ik er toch weer zoeken naar klei of donker zand en is ze dat aan het likken :( zo ver ik weet duidt dit op een tekort. Maar ik zou niet weten wat ik zou moeten voeren dat ze genoeg vitamine krijgt. Ze krijgt tevens onbeperkt hooi.

Iemand een idee?

Onafgebroken een vit/min brok bijgeven aan een paard is niet zo goed. Een systeem moet voedingsstoffen vooral uit super goed ruwvoer halen (hooi, stro, struiken/schors, bietepulp, grasbrokje).
Het is ook niet gezegd dat de vit/min die je erin stopt, ook worden opgenomen door het paard zijn systeem. Ik zou nooit 6 maand aan een stuk vit/min geven.
Hier doet iedereen, jong en oud het fantastisch op super goed hooi, bietenpulp, grasbrokje. Zelfs met dit weer staan ze constant buiten zonder ook maar 1 probleem.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:06

Cambiar schreef:
Sjafrane schreef:

Iemand een idee?

Onafgebroken een vit/min brok bijgeven aan een paard is niet zo goed. Een systeem moet voedingsstoffen vooral uit super goed ruwvoer halen (hooi, stro, struiken/schors, bietepulp, grasbrokje).
Het is ook niet gezegd dat de vit/min die je erin stopt, ook worden opgenomen door het paard zijn systeem. Ik zou nooit 6 maand aan een stuk vit/min geven.
Hier doet iedereen, jong en oud het fantastisch op super goed hooi, bietenpulp, grasbrokje. Zelfs met dit weer staan ze constant buiten zonder ook maar 1 probleem.

????????????????????