Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:31

terpentijn schreef:
Toch kan dat nooit van alleen het bijvoeren van een vitaminebrokje, dat is echt de waanzin ten top, om het daarop alleen te gooien. Spierverlies, niet passend zadel... dan is er toch echt iets anders loos. het brokje voegt hooguit iets toe, en knabbelt niet iets van je paard af. Dat is echt niet mogelijk.

Ook hier gebeurde het, paard was gewend heel veel muesli te krijgen bij de vorige eigenaar en ik wilde dat niet omdat hij bij ons veel minder beweging zou gaan krijgen. Na een drie maanden Metazoa geprobeerd te hebben was hij broodmager. Ik kreeg het advies niet alleen supperfixx brok te voeren maar daarbij de Luzerne en de luzerne brok, weer een maand geprobeerd en het kon echt niet langer want dan had ik de dierenbescherming op de stoep gehad! Ik ben weer gaan mengen met muesli en daarna weer over gegaan op alleen muesli en binnen een drie weken had hij weer een beetje body. Na maanden muesli wilde ik graag weer wat anders en ben nu heel rustig aan het voor van Hugho aan het proberen, ook voor ons eczeempaard omdat deze meer jeuk kreeg van de Metazoa hopen we dat dit beter gaat werken dan het voer met veel te veel suiker...

Paard is overigens helemaal nagekeken door de dierenarts of er iets mis was, bloedonderzoek, mestonderzoek en dit omdat we hem net hadden en schrokken dat hij zo vreselijk veel af viel en ook niet geloofde dat het door het voer kwam. Zelfs de dierenarts adviseerde snel op ander voer over te gaan omdat hij flink te kort had! We hebben nu een gezond en blinkend paard op stal en geen dof en suf beest die niet weet waar hij zijn energie vandaan moet halen.

IngridM

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:37

Ja maar als je zelf toch ook eerst veel eet maar daarna stopt met eten en alleen nog maar een vitaminepil neemt, dan val je toch zelf ook heel erg af, lijkt me toch logisch?

Het is geen voer, het is bedoeld om ze de benodigde vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:58

Dat klopt en daarom hebben veel paarden ook te weinig aan alleen vitaminebrok al zegt Metazoa dat het echt voldoende moet zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:59

IngridM schreef:
Ja maar als je zelf toch ook eerst veel eet maar daarna stopt met eten en alleen nog maar een vitaminepil neemt, dan val je toch zelf ook heel erg af, lijkt me toch logisch?

Het is geen voer, het is bedoeld om ze de benodigde vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen.

Mooie metafoor! :j

Maar... Ruwvoer moet de belangrijkste proportie aan eiwitten en energie voor een paard leveren. Dus helemaal te vergelijken met "alleen een vitaminenpil eten" is het natuurlijk niet. ;)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:06

Ik wil me er toch even mee bemoeien.
Het klopt dat je van alleen een vitamine pil gaat afvallen, maar als een paard er sloom van wordt, spierverlies van krijgt, en het er niet goed op doet, dan heeft het paard er niet genoeg aan. Ongeacht de hoeveelheid hooi.
Mooi gezegd patriciahH. Metazoa claimt wel meer, wat niet klopt.
Waar het ene paard het goed op doet, kan de andere het weer minder goed op doen. Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Van mijn koudbloed verwacht je namelijk dat ze het goed doet op alleen een vitamine korrel. Helaas is het tegen deel waar. Als ik alleen vitamine korrel zou moeten voeren (ongeacht welk merk) dan valt ze enorm in. Dan moet ik alweer bietenpulp en zemelen bij voeren en daarnaast olie. Dat gaat bij mij dus niet werken, dus ze krijgt nu gewoon pavo 18+. De shetten krijgen wel gewoon vitamine korrel van feral horse care. Niet van metazoa, vanwege de scheve verhouding en omdat ze als het paard spierverlies krijgt, nog meer luzerne willen voeren, zonder compensatie van de scheve verhouding. En als er dan een magnesium tekort ontstaat, ligt dat niet aan de scheve verhouding van luzerne. (Is geen ervaring uiteerste hand sorry, maar wel gelezen hier en op fb). Dit voelde bij mij niet goed, dus vandaar een voer, met de juiste verhoudingen voor mijn shetten.
Het enige wat ik wil zeggen hiermee is, blijf vooral naar je eigen paard kijken en projecteer wat voor jou paard goed is, niet op een andere paard. Het ene paard is het andere paard niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:33

Ik heb geen idee wat Metazoa claimt hoor dus dat heb ik even buiten mijn vergelijking gehouden.
Ik ben zelf overgestapt van Metazoa naar Marstall Force (dat wilde hij eerst niet nu gelukkig wel).

Zelf denk ik dat een overgang van 2 kilo voer naar alleen Metazoa of welk vitaminebrokje dan ook wel erg groot is (ik neem even aan dat hooi überhaupt altijd al werd gegeven, al dan niet onbeperkt).

En inderdaad; goed naar je paardje blijven kijken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:36

_PatriciaH schreef:
Dat klopt en daarom hebben veel paarden ook te weinig aan alleen vitaminebrok al zegt Metazoa dat het echt voldoende moet zijn...

Ik denk dat een vitaminenbrok voor het gemiddelde paard voldoende kan zijn.

Een gemiddeld, normaal werkend paard van 600 kg heeft nodig:
- Aan energie: 5.47 EWpa
- Aan eiwit: 405 VREp

(berekening daarvan staat hier http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... eit-arbeid)

Gemiddeld hooi levert per kilo
- Aan energie: 0.53 EWpa
- Aan eiwit: 37 VREp

(zie http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer)

Om aan zijn behoefte te voldoen moet je dus voeren:
- Voor voldoende energie: 5.47/0.53= 10.3 kg hooi
- Voor voldoende eiwit: 405/37=10.9 kg hooi

Kortom: in (afgerond) 11 kilo hooi zou normaal gesproken voldoende moeten zitten. Het gemiddelde paard zou met minimaal 11 kg hooi voldoende eiwitten en energie binnen moeten krijgen om in goede conditie te blijven. Dan kan je volstaan met slechts een aanvulling in mineralen en vitaminen.

Maar of dat voor een individueel paard opgaat is natuurlijk ook afhankelijk van:
- kwaliteit van het hooi
- leeftijd paard
- algemene gezondheid
- soberheid van het ras
- seizoen, temperatuur
- gebit
- gezondheid van maag en darmen
- intensiteit van de training
- evt. dracht
- stofwisseling
- en nog meer...

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:00

Ik heb mn merrie een tijdje metazoa gevoerd. Werd er wel relaxter van maar ook wat stram en sacherijnig. Ik ben nu overgegaan op healthy herbs maar heb nog zo n 15 kg metazoa staan. Zonde om weg te gooien dus mocht iemand interesse hebben? Af te halen in veldhoven..

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:07

mijn paard en pony zijn van vital complete van pavo overgegaan op metazoa.
duidelijk verschil in vacht! mijn paard heeft in de winter darmklachten en in combinatie met de grove luzerne heb ik het redelijk goed onder controle! ik ben om en blijf bij dit voer zeker omdat ik 2 sobere paarden heb (Tinker en Shetlander)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:41

Mensen heb gratis emmer metazoa staan kan ik er iemand blij mee maken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:58

De hoeveelheid calcium in metazoa is op zich niet schokkend, mits er maar niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid van wordt gevoerd. Dat hij daarna blijft aanmoedigen om er meer luzerne bij te voeren is wel opvallend.

Mijn paard heeft ook niet genoeg aan alleen een vitaminekorrel naast zijn hooi, en hij eet 18-20kg hooi (750kg paard). Overigens geen metazoa als vitaminekorrel. Maar met 800g arm krachtvoer en 70mL olie blijft hij wel op gewicht. Sinds een week zijn we het krachtvoer nog wat verder aan het afbouwen, terug naar 600g per dag, maar hij komt van de 2kg cornmuesli af omdat hij ontzettend moest aankomen.

Ik heb trouwens nog geen duidelijke (=wetenschappelijke) bewijzen gevonden waar aangegeven wordt dat veel Calcium (mits in verhouding met het fosfor) een probleem veroorzaken bij paarden. Wel dat als de Ca-P verhouding over het gehele rantsoen boven de 5:1 komt, dit voor problemen kan zorgen, waaronder calciumstenen. De absolute grens lijkt te liggen bij 7:1. De "excellente" marges zijn 1.5-2.5:1 qua Ca:P.

Wie hier meer over wil weten: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Calciumstenen worden veel gezien bij paarden in de VS e.d. waar paarden luzernehooi krijgen en geen weidehooi. Deze paarden staan dus op een volledig luzernerantsoen en vaak wordt er onvoldoende gecorrigeerd met fosfor.

Luzerne is als dikmaker ook niet erg geschikt, het bevat ongeveer 10% meer energie dan gewoon hooi. Wel kan het, als het bij krachtvoer gegeven wordt, allerlei secundaire positieve effecten hebben waardoor het voeren voor luzerne alsnog zorgt dat het paard aanzet (het verbetert de vertering en buffert de maag).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:19

Mizora schreef:
Ik heb trouwens nog geen duidelijke (=wetenschappelijke) bewijzen gevonden waar aangegeven wordt dat veel Calcium (mits in verhouding met het fosfor) een probleem veroorzaken bij paarden. Wel dat als de Ca-P verhouding over het gehele rantsoen boven de 5:1 komt, dit voor problemen kan zorgen, waaronder calciumstenen. De absolute grens lijkt te liggen bij 7:1. De "excellente" marges zijn 1.5-2.5:1 qua Ca:P.

Die zijn er wel hoor, genoeg. Niet alles is digitaal; bezoek eens de bibliotheek in Engeland....
Wel eens gedacht wat een teveel calcium doet met bv mg of K?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:02

Ik lees inderdaad alleen digitale bestanden, wel heb ik toegang tot een hoop van deze bestanden doordat ik via de wur inlog. Maar de wetenschappelijke stukken die ik gelezen heb geven voornamelijk aan dat er geen problemen worden gevonden, mits de verhoudingen op orde blijven (Ca:P:Mg is inderdaad een 3-verhouding 4:2:1 tot 2:1:1, afhankelijk van je bron). Kalium moet ik opzoeken, die is nieuw voor me. De andere is ijzer, koper, zink en mangaan, 4:1:3:3.

Maar problemen op deze punten gaan niet over kleine beetjes ongebalanceerd voer tegenover het gehele rantsoen. Dat gaat over serieuze onbalans. Bijvoorbeeld bij puur luzernehooi voeren, of anderzijds, heel veel haver of zemelen voeren bij een weidehooirantsoen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:37

Ik zag toevallig gister dat Agradi nu ook Metazoa in het assortiment heeft! Kan je dus gewoon makkelijk laten bezorgen, altijd handig :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:28

Zag het ook voorbij komen, maar als je op de site van Metazoa kijkt, zijn er meer webwinkels die dat doen.
En wederom vind ik het jammer dat ze het weer voordoen als ze een leuke korting geven. Eerst maken ze de standaard prijzen gewoon hoger.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:00

Ik voer metazoa nu een jaar. En mij Shetlander doet het er goed op. Nu heb ik sinds 2 weken een nieuwe zak en nu vindt ze het niet meer lekker. Ze laat het in haar bak liggen en eet het uiteindelijk 's avonds wel op als ze weer naar binnen gaat (overdag staat ze in de paddock ) iemand enig idee waarom ze het na een jaar ineens niet meer lekker vind?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:12

De verhoudingen waren voor een poos terug toch veranderd? Ik heb namelijk juist het idee dat die van mij het beter eet dan de oude variant.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:24

Hier geen verschil in de laatste zakken. Pony's eten t prima.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:50

hier ook geen verschil te merken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:27

De samenstelling is vorig jaar (mei?) veranderd. Het ruikt ook minder kruidig dan de oude variant.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:55

De samenstelling is idd een klein jaartje terug al verandert.
Hier merk ik ook geen enkel verschil in zakken, paard doet het er super op. Is minimaal 5 dagen in de week aan het werk. Waarvan 3x les onder het zadel, 1x les met dubbele lijnen, en minimaal nog 1x per week gewoon aan de enkele of dubbele lijnen.
We krijgt ze er standaard al lucerne bij en nu ze fanatiek getraind word wat extra lucerne korrel, naast o goed als onbeperkt hooi

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:27

Hoi allemaal,

laatste paar bladzijden van het topic doorgelezen maar ik lees wisselende ervaringen. Onze situatie:

Shetlanders, snel hoefbevangen, ietsjes te dik, hoeven niet veel arbeid te verrichten, arm hooi en weinig tot geen gras.

Krijgen nu Marstall Vito en nu zag ik Metazoa BSF voorbij komen, wie kan mij vertellen welke van deze twee producten ik het beste kan voeren of eventueel een heel ander product..?

Alvast bedankt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:33

Ik denk dat bij jezelf moet nagaan wat je precies zoekt en wat je verwacht van het suplement. Waarom zou je willen veranderen?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:44

Ik wil gewoon het beste voor de pony?
Pony moet genoeg binnen krijgen (vitamines etc.) en zo min mogelijk suikers denk ik? Vanwege de hoefbevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:07