Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Kwestie van vraag en aanbod. Als mensen bewuster ruwvoer gaan inkopen, moeten de leveranciers daar ook op inspringen. Je kan een hele partij inkopen en dan 1x per jaar een analyse doen. 100 euro is heel weinig vergeleken, bij vele zakken onzin aan voer en supplementen.
Er zijn echt heel veel mensen die al bewust voeren en die gaan geen muesli kopen of in hun paard gooien om magnesium binnen te krijgen, indien nodig. Dan is het leuk dat het mensen niet interesseert en ze het zelf wel geven, maar velen zijn al verder qua voeren.
SaraB, als er tekorten aan Calcium ontstaan kan dat ook problemen geven. Studies staan allemaal los van elkaar en wijzen toch nog steeds iets anders uit. Je moet met gezond verstand blijven nadenken.
Ik zelf zou het liefst veel gevarieerder willen aanbieden. Dan kunnen de paarden zelf kiezen wat ze nodig hebben.
superpony schreef:Ja, ze vertellen veel interessante dingen, maar studies staan wel los van elkaar. Ook zijn ze soms tegenstrijdig en dan is het ook maar net wat iemand leest.
Zout is wel een aantal keren al voorbij gekomen. Dat likstenen niet zo goed zijn en je beter gewoon zout kan toevoegen aan het ratsoen.
Maar goed, niet iedereen zou een studie moeten doen om het paard goed te voeren. Veel wordt gevoerd vanuit commercieel advies en dat is gewoon slecht.
Helemaal als mensen hier vragen stellen op Bokt en een dealer dan advies gaat geven met eigen product, terwijl ze gewoon niks weten van het paard, het ruwvoer etc. Dan help je mensen niet.
De basis moet altijd ruwvoer zijn en dat met mensen eerst maar duidelijk worden voor ze moeilijk gaan doen. Oo niet iedereen kan een analyse lezen of uitslag van bloedonderzoek bijv.
superpony schreef:... en een dealer dan advies gaat geven met eigen product, terwijl ze gewoon niks weten van het paard, het ruwvoer etc. Dan help je mensen niet...
SaraB schreef:Veulen84 door keuken zout bedoeld ik niet de likstenen, maar gewoon keuken zout van de supermarkt
Citaat:Begrijp ik, als ik naar mijn paarden kijk zijn ze door de winter maanden recreatief gereden en door de wedstrijd seizoen wedstrijd paarden in training, dit hou ik zeker rekening mee! Een inschatting maken over het gras intake is erg moeilijk, persoonlijk gebruik ik de CVB tabellen voor gemiddelde bemeste gras.
Citaat:Zout is wel een aantal keren al voorbij gekomen. Dat likstenen niet zo goed zijn en je beter gewoon zout kan toevoegen aan het ratsoen.
Citaat:Aanvullend daarop en wat nóg erger is: 9 van de 10 dealers weten praktisch niets over paardenvoeding. Ook al beweren ze een 'studie' gedaan te hebben (meestal een internet cursusje). Vandaar dat vele adviezen ook niet kloppen of zelfs buitengewoon gevaarlijk kunnen zijn voor een paard....
SaraB schreef:superpony schreef:Ja, ze vertellen veel interessante dingen, maar studies staan wel los van elkaar. Ook zijn ze soms tegenstrijdig en dan is het ook maar net wat iemand leest.
Zout is wel een aantal keren al voorbij gekomen. Dat likstenen niet zo goed zijn en je beter gewoon zout kan toevoegen aan het ratsoen.
Maar goed, niet iedereen zou een studie moeten doen om het paard goed te voeren. Veel wordt gevoerd vanuit commercieel advies en dat is gewoon slecht.
Helemaal als mensen hier vragen stellen op Bokt en een dealer dan advies gaat geven met eigen product, terwijl ze gewoon niks weten van het paard, het ruwvoer etc. Dan help je mensen niet.
De basis moet altijd ruwvoer zijn en dat met mensen eerst maar duidelijk worden voor ze moeilijk gaan doen. Oo niet iedereen kan een analyse lezen of uitslag van bloedonderzoek bijv.
Hoe bedoel je precies met studies los van elkaar staan? Als ik wat leest ga ik altijd een stap verder en alle studies bij halen en dan pas een conclusie trekken, net als bij Geor et al of de NRC.
Ik heb eigenlijk niets over natrium gehad, behalve dat het goedkoop is in de supermarkt. Likstenen ben ik vrij neutraal over zolang een paard een steen niet te snel op heeft uit verveling.
En ik ben helemaal eens dat niet iedereen een studie moeten doen, hoewel een goed basis cursus zou ik zeker paarden eigenaren aanraden! Maar het is wel handig als er wel mensen zijn die niet aan een merk of product zijn gebonden die wel de nodige kennis in huis hebben. En ik schrik me ook soms als ik dingen lezen om websites van supplement verkopers
En zeker mee eens dat ruwvoer de basis is. Veel mensen weten dat nu wel.
En we moeten het ook proberen simpel te houden, iets wat ik heb geleerd over de jaren. Het kan niet waar zijn dat je 100 euro's extra moeten uitgeven aan supplementen per maand!
superpony schreef:Daarom is het wel vervelend dat mensen hier op Bokt adviseren dat je gewoon keukenzout kan geven. Alsof het nooit slecht kan zijn.......
Citaat:Zout is wel een aantal keren al voorbij gekomen. Dat likstenen niet zo goed zijn en je beter gewoon zout kan toevoegen aan het ratsoen.
Citaat:Gevaarlijk advies. Als je gewone keukenzout neemt zit daar vaak jodium aan toegevoegd. Likstenen zijn dan misschien niet altijd perfect. Maar het is in handen van de gemiddelde paardeneigenaar minder gevaarlijk dan even met de zoutpot strooien.
superpony schreef:Het probleem is ook als paarden op raaigras staan en van raaigras ruwvoer krijgen, dat het te eenzijdig is. Zelfs als het gras en het ruwvoer een mooie analyse heeft, moet je nog eens kijken naar de structuur van je voer en of het wel gevarieerd genoeg is. Als paarden bijv aan hout gaan knagen gaan mensen op zoek naar wat er mis is, tekort is etc......
Een paard kan een prima conditie hebben en goed presteren op goed gras en goed ruwvoer als ze ook voldoende kunnen bewegen.
Vroeger gingen de pony's uit het niks 24/7 op het gras in het voorjaar. Dan waren ze even heel sloom. Tja, gek he?! Na de hele winter op stal en alleen in de lesjes lopen, vol op biks en haver.
Tegenwoordig veel paarden die bevangen raken en paarden met IR. Maar ook veel verpakt ruwvoer, dus leg daar eens de link. Niet minder willen geven omdat paarden nu van niks al dik worden, want uithongeren is niet de oplossing.
superpony schreef:SaraB, het probleem is dat mensen 1 ding lezen of horen en dat volgen. Niet iedereen doet aan verdieping en daar gaat het mis.
Mensen horen of lezen dat je net zo goed zout zo kan geven of dat het goed is bij warm weer en doen maar wat.
Of ze vinden hun paard schrikachtig en willen daar iets voor. De speciale voeren en supplementen zijn duur. Dan lezen ze dat je magnesium kan geven en ze zien een wereld van verschil. Ja, je paard kan magnesium tekort hebben en ze kunnen er rillerig van zijn. Maar meeste zit tussen je eigen oren en is ook training.
Meeste mensen staan in pension en weten helemaal niet wat ze aan ruwvoer geven. Maar de buurvrouw geeft die of die muesli en in de winkel zeggen ze dat hun nieuwe muesli geweldig is voor hun paard.
Ik lees de bloeduitslag van een paard en zeg dat ze alles weg moeten laten. Maar mensen willen per se iets geven, dus ze blijven met nieuwe zakken aankomen. Liever een winkel die een dure zak verkoopt van 20 euro, weer een arts laten komen, omdat het nog steeds niet goed gaat, dan luisteren naar goed onafhankelijk advies.
Er is gister een topic geopend wat men goede supplementen vindt........en het stroomt binnen, dus dan weet je alweer genoeg.
Het erge nog is dat meeste zomaar op eigen houtje wordt gekocht. Met goed en voldoende ruwvoer en veel meer vrije beweging kun je vaak meer bereiken.
madamX schreef:superpony schreef:Het probleem is ook als paarden op raaigras staan en van raaigras ruwvoer krijgen, dat het te eenzijdig is. Zelfs als het gras en het ruwvoer een mooie analyse heeft, moet je nog eens kijken naar de structuur van je voer en of het wel gevarieerd genoeg is. Als paarden bijv aan hout gaan knagen gaan mensen op zoek naar wat er mis is, tekort is etc......
Een paard kan een prima conditie hebben en goed presteren op goed gras en goed ruwvoer als ze ook voldoende kunnen bewegen.
Vroeger gingen de pony's uit het niks 24/7 op het gras in het voorjaar. Dan waren ze even heel sloom. Tja, gek he?! Na de hele winter op stal en alleen in de lesjes lopen, vol op biks en haver.
Tegenwoordig veel paarden die bevangen raken en paarden met IR. Maar ook veel verpakt ruwvoer, dus leg daar eens de link. Niet minder willen geven omdat paarden nu van niks al dik worden, want uithongeren is niet de oplossing.
Ook dat.
Tis toch ook al jaren bekend dat verpakt ruwvoer (kuil) zorgt voor een verminderde koper-opname en verstoring van de darmflora..... Bijna niemand die dat wil weten want kuil is goedkoop en makkelijk te verkrijgen én makkelijk op te slaan....
Want... op een evt. analyse staat bovenstaande natuurlijk niet vermeld.
SaraB schreef:Bij een uitgebreide analyse kan je wel de spoorelementen zien, maar kost extra.
Koper, Selenium, natrium, vitamine E/A, zinc, calcium, aminozuur lysine kom je idd ook altijd te kort voor een sport paard (veel intensief arbeid) Magnesium ook voor hard werkende paarden als je een gemiddelde hooi (10kg 500kg paard) neemt.
Voor een recreatief gereden paard zinc, koper, natrium, vitamin E/A, selenium (10kg hooi 500kg paard). Daar zijn de balancers goed voor, of een mineral/vitamin brok of supplement.
SaraB schreef:De NRC geeft een ideële hoeveelheid per kg droogstof voor elke nutrient, dus voor koper is dat 10mg/kg dieet droogstof (voor drachtige merries meer). En ik snap je frustratie over opneembaarheid, heb ik ook als ik probeer informatie te zoeken en de studies zijn niet gedaan of duidelijk. Helaas moeten we werken met wat we momenteel weten. En de mineralen zoals koper zitten idd in het hooi of voordroog van bemeste land, maar zijn wel vaak niet ideële, vooral voor sport paarden of drachtige merries. En klopt we weten niet precies was de opneembaarheid is, dus we moeten het doen met een gemiddelde opneembaardheid voor een element, dat ook soms variëren.
Maar, "on the bright side" we weten wel een hoop en kunnen meestal een goed rantsoen voor een paard samenstellen, ook een paard met gezondheid's klachten!