Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:49

germie schreef:
Ligt het nu aan mij of worden paarden HEET van Equisanum? Ik heb mijn paard nu net een maand hierop staan en ze krijgt slechts 500 gram per dag (verder geen krachtvoer, alleen kuil) en ze is heet, heter, heetst, terwijl ze overdag gewoon de hele dag in de paddock staat. Ik vind het niet erg hoor, maar meestal is m'n merrie juist kalm.

Absoluut :)) Had die ervaring ook :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:54

annepanne schreef:
germie schreef:
Ligt het nu aan mij of worden paarden HEET van Equisanum? Ik heb mijn paard nu net een maand hierop staan en ze krijgt slechts 500 gram per dag (verder geen krachtvoer, alleen kuil) en ze is heet, heter, heetst, terwijl ze overdag gewoon de hele dag in de paddock staat. Ik vind het niet erg hoor, maar meestal is m'n merrie juist kalm.

Ok. Ben er alleen nog niet over uit of ik nu wel doorga met dit voer. Ik hou best van een heet paardje, daar niet van. Maar ik wil ook gewoon iedereen op m'n paard kunnen zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er wat duik-, en vliegles gegeven wordt. En afgelopen weekend was het wel bijna vliegles bij mij.
Met andere voersoorten (muesli's en brokken) nooit gemerkt of paard er heter van wordt of niet. Ook niet als ik gewoon havers ga voeren. Maar bij Equisanum lijkt het dus of paard wel echt heet wordt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:58

SparklingApp schreef:
Op de site van voergezond staat nu bij de basisbrok dat deze oa geschikt is voor;
-paarden in de opfok
Maar er staat ook;
Advies dosering: 175 gram per 100 kilo lichaamsgewicht per dag: Jonge paarden dient men meer te geven.
Ook fijn dat ze dan geen richtlijn aangeven voor de hoeveelheid die je dan moet geven.. meer is nogal een ruim begrip.
Helaas krijg ook ik geen reactie op mijn mail hierover..
Omdat één van mijn jaarlingen vorig jaar last van haar maag kreeg wil ik het ook aan hun gaan voeren, maar ik heb een beetje twijfels of die jonge dieren er echt genoeg aan hebben.
Op dit moment meng ik de basisbrok met de juniorix van Cavalor, misschien laat ik het voorlopig zo en kijk ik eerst hoe dat gaat.

Het wordt ook gebruikt voor jonge paarden. Dat wat de fokkers doen is meestal merrie en veulen eerst op superbrok en dan na afspenen in stappen over richting basisbrok. Is ook afhankelijk van hoe de dieren gehouden worden denk ik. Ik kan me voorstellen dat jonge dieren die in de winter 24x7 buiten staan misschien meer/rijkere brok nodig hebben, dan dieren die binnen gehouden worden. En qua hoeveelheid: op zich is dat net als bij volwassen paarden - kijk goed wat er gebeurt en geef meer indien nodig. Ik zou in eerste instantie uitgaan van de helft meer tot 2 keer zoveel als bij een volwassen paard.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:11

germie schreef:
annepanne schreef:

Ok. Ben er alleen nog niet over uit of ik nu wel doorga met dit voer. Ik hou best van een heet paardje, daar niet van. Maar ik wil ook gewoon iedereen op m'n paard kunnen zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er wat duik-, en vliegles gegeven wordt. En afgelopen weekend was het wel bijna vliegles bij mij.
Met andere voersoorten (muesli's en brokken) nooit gemerkt of paard er heter van wordt of niet. Ook niet als ik gewoon havers ga voeren. Maar bij Equisanum lijkt het dus of paard wel echt heet wordt.

Vond het ook geen fijne heetheid, dier kon niet meer stilstaan met poetsen.. Lijkt me niet fijn!

Had het overigens ook met de Kentucky lite E, dus nu helemaal geen granen meer maar de Healthy herbs! Cool in de kop (was ze sowieso wel, maar door t voer gewoon heet) en goed te hanteren :))

germie

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:55

Kentucky lite E werd m'n paard niet heet van. Dus dat vind ik juist wel een fijn voer. Ik maak de zak Equisanum op, ga dan weer over op een zak basisbrok van Lavor of Havens en kijk hoe ze dan reageert.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:57

Ariebren schreef:
En de basis van de vader en moeder, dus de hengst en merrie ??
Moet daar al niet begonnen worden met goed voer om gezonde veulens ter wereld te zetten ??
(niet roken, geen alcohol, gezonde frisse lucht, enz)

Elk voer, hooi of krachtvoer bevat suikers.
Wil je een suiker (melasse) vrij dieet hebben dan blijven de eiwitten en vetten over als voeding.

Zetten we de paarden op een Sonja Bakker, or wath else dieet ??

Alles wat groeit en bloeit op de weides en akkers bevat koohlydraten, dus suikers.
Alleen soms heb je een jaar dat de suikers in het gras wat lager liggen.
Ligt aan de zonne straling en het tijdstip van het oogsten van het hooi.

Zoals geloof ik in het topic al duidelijk is geworden heb ik het over voeders zonder toegevoegde suikers en toegevoegtde melasse en wat dus zo veel mogelijk het natuurlijk dieet (dus wat ze in de natuur zouden eten) benaderd. Ik wil dus idd niet mijn paard laten afvallen of op een crash dieet zetten a la Sonja Bakker.
Ik wil gewoon af van het toevoegen van granen en het toevoegen van fabriekssuikers in het voer van mijn paarden. DAT is wat ik bedoelde met "zonder suikers".
Inmiddels staan de mijne beide op de HH van Voergezond en kan ik bij de pony bijv duidelijk zien dat zij in koude nachten meer nodig heeft dan als het relatief warmer is.
WEL heb ik gekozen voor toevoegen van puur lucerne ivm langer kauwen (Fries) en iets meer binnen hebben voor ze naar buiten gaat (pony)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:28

Equi_libre schreef:
SparklingApp schreef:
Op de site van voergezond staat nu bij de basisbrok dat deze oa geschikt is voor;
-paarden in de opfok
Maar er staat ook;
Advies dosering: 175 gram per 100 kilo lichaamsgewicht per dag: Jonge paarden dient men meer te geven.
Ook fijn dat ze dan geen richtlijn aangeven voor de hoeveelheid die je dan moet geven.. meer is nogal een ruim begrip.
Helaas krijg ook ik geen reactie op mijn mail hierover..
Omdat één van mijn jaarlingen vorig jaar last van haar maag kreeg wil ik het ook aan hun gaan voeren, maar ik heb een beetje twijfels of die jonge dieren er echt genoeg aan hebben.
Op dit moment meng ik de basisbrok met de juniorix van Cavalor, misschien laat ik het voorlopig zo en kijk ik eerst hoe dat gaat.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Even een ander voorbeeld, zelf voer ik mijn hond rauw (vlees, bot, orgaan, pens in juiste verhouding), dit doe ik van pup af aan al zo.
In de "natuur" leven ook geen speciale "puppie konijnen" alleen wat ze eten aan rauw is wel meer natuurlijk dan dat ze nu krijgt (volwassen hond).
Ze krijgt daarbij geen extra vit. en min oid en ze doet het prima! Mooie vacht, mooi op gewicht enz.

Dus nu weer even terug naar HH, jonge dieren zullen idd behoefte hebben aan meer, maar niet perse aan extra toevoegingen.
Het wordt ook gebruikt voor jonge paarden. Dat wat de fokkers doen is meestal merrie en veulen eerst op superbrok en dan na afspenen in stappen over richting basisbrok. Is ook afhankelijk van hoe de dieren gehouden worden denk ik. Ik kan me voorstellen dat jonge dieren die in de winter 24x7 buiten staan misschien meer/rijkere brok nodig hebben, dan dieren die binnen gehouden worden. En qua hoeveelheid: op zich is dat net als bij volwassen paarden - kijk goed wat er gebeurt en geef meer indien nodig. Ik zou in eerste instantie uitgaan van de helft meer tot 2 keer zoveel als bij een volwassen paard.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:38

Wij voeren onze katten Carnibest, de HH onder het katten en hondenvlees. Daar doen onze beestjes het super op, dus erg jammer dat ´t paardje weer niet helemaal natuurlijk gevoerd kan worden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:45

Sja, ik ben erg blij met HH voor de paarden en BARF voor de hond!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:00

Bedankt voor de reacties hier op mijn vragen!

Ik heb een boekje over voeding gekregen.. :D
Hier staat over voeding voor paarden in de groei oa;
Tijdens groei wordt bot gevormd en spierweefsel aangezet.
Het veulen heeft, naast voldoende mineralen en vitaminen, dus veel energie en eiwitten nodig.
*stukje verder*
Veulenbrokken bevatten behalve een hoger eiwit gehalte meestal ook een betere kwaliteit van het eiwit dan onderhoudsbrok of zelfs merriebrok.
De kwaliteit van eiwit heeft te maken met de samenstelling van aminozuren in het eiwit.
Deze aminozuren zijn de bouwstenen van spieren.
De eiwitten in het voer moeten eigenlijk dezefde samenstelling hebben als de eiwitten waar de spier uit is opgebouwd.
In veulenbrokken wordt rekening gehouden met de hoeveelheid lysine en methionine, twee van de belangrijkste aminozuren voor het veulen..
De fabrikant kan dit doen door bijvoorbeeld extra soja of melkpoeder in de brok op te nemen, deze grondstoffen bevatten een goede kwaliteit eiwit.
*het gaat natuurlijk nog verder, maar dit leek me hier wel van toepassing*

Ik heb 2 KWPN jaarlingen, van nature kwamen er hier in NL helemaal geen paarden voor, en sowieso zijn de "natuurlijke rassen" geen paarden maar pony's, ik denk dus dat ze echt extra nodig hebben om gezond groot te kunnen worden.
Iemand die ik ken deed KWPN veulens naar Polen om op te groeien, daar was veel gras, maar (veulen) brok kenden ze toen iig nog niet, toen de dieren als 3 jarigen terug kwamen (stuk of 20) waren ze groot, glommen en zagen er goed en sterk uit.
Toen er een stel op de foto gingen bleken ze stuk voor stuk problemen te hebben, blijkbaar was het skelet niet zo sterk geworden als deed vermoeden en waren ze tekort gekomen.
Ik vind het niet zomaar iets en wil niet maar lukraak wat proberen, aan de andere kant wil ik ook geen problemen met de maag, zeker niet tijdens de opgroeiende periode.. :=

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:32

SparklingApp schreef:
Bedankt voor de reacties hier op mijn vragen!

Ik heb een boekje over voeding gekregen.. :D
Hier staat over voeding voor paarden in de groei oa;
Tijdens groei wordt bot gevormd en spierweefsel aangezet.
Het veulen heeft, naast voldoende mineralen en vitaminen, dus veel energie en eiwitten nodig.
*stukje verder*
Veulenbrokken bevatten behalve een hoger eiwit gehalte meestal ook een betere kwaliteit van het eiwit dan onderhoudsbrok of zelfs merriebrok.
De kwaliteit van eiwit heeft te maken met de samenstelling van aminozuren in het eiwit.
Deze aminozuren zijn de bouwstenen van spieren.
De eiwitten in het voer moeten eigenlijk dezefde samenstelling hebben als de eiwitten waar de spier uit is opgebouwd.
In veulenbrokken wordt rekening gehouden met de hoeveelheid lysine en methionine, twee van de belangrijkste aminozuren voor het veulen..
De fabrikant kan dit doen door bijvoorbeeld extra soja of melkpoeder in de brok op te nemen, deze grondstoffen bevatten een goede kwaliteit eiwit.
*het gaat natuurlijk nog verder, maar dit leek me hier wel van toepassing*

Ik heb 2 KWPN jaarlingen, van nature kwamen er hier in NL helemaal geen paarden voor, en sowieso zijn de "natuurlijke rassen" geen paarden maar pony's, ik denk dus dat ze echt extra nodig hebben om gezond groot te kunnen worden.
Iemand die ik ken deed KWPN veulens naar Polen om op te groeien, daar was veel gras, maar (veulen) brok kenden ze toen iig nog niet, toen de dieren als 3 jarigen terug kwamen (stuk of 20) waren ze groot, glommen en zagen er goed en sterk uit.
Toen er een stel op de foto gingen bleken ze stuk voor stuk problemen te hebben, blijkbaar was het skelet niet zo sterk geworden als deed vermoeden en waren ze tekort gekomen.
Ik vind het niet zomaar iets en wil niet maar lukraak wat proberen, aan de andere kant wil ik ook geen problemen met de maag, zeker niet tijdens de opgroeiende periode.. :=

Tja, uit dat verhaal kan je een boel concluderen..... Het bevestigd indirect dat er 'minderwaardige' eiwitten in 'gewone' voeders worden gebruikt ; minderwaardige eiwitten zitten overigens ook in gras wat verkeerd bemest is (met name kunstmest zorgt voor verkeerde eiwitten). Wanneer een weiland goed beheerd wordt, krijgen jonge paarden geen last van tekorten. Ik ken fokkers die met volle tevredenheid HH brokken gebruiken, juist omdat deze van kwalitatief zeer goede grondstoffen zijn samengesteld.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:40

Wat blijft dit een interessante onderwerp. Ik wist niet dat er zo veel merken waren!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:08

Alle paardenvoer fabriekjes propageren hun voer.
Waarom ??
Omdat er 400.000 paarden met eigenaren rondlopen in Nederland, die allemaal hun eigen idee hebben.
Dus de fabrikant past zijn voertje aan op de wensen van de paarden eigenaren.
Dit zie je ook heel sterk terug in het honden en katten voer.

Heeft iemand wel eens aan een stuk rauwe pens geroken ??
Dat stinkt.
Dus de voer leverancier maakt een mengeling voor honden en katten die lekker zoutig ruikt.
Wij als mens vinden dit lekker ruiken, maar krijgt de hond of kat wel het goede binnen ??

Idem voor de paarden, muesli, was dat niet een ontbijt voor de mens ??
Ik kan nog steeds muesli krenten bollen kopen bij de bakker.

Ik voer al die gemaakte voertjes niet aan mijn paarden.
Mijn paarden krijgen puur natuur, granen mix met een heel klein vitamine en mineralen korreltje.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:00

@ariebren: maar granen zijn voor paarden niet natuurlijk..
Daarnaast ruikt en ziet vers vlees er niet uit voor mn katten, maar ze vinden t heerlijk..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:14

Ariebren schreef:
Alle paardenvoer fabriekjes propageren hun voer.
Waarom ??
Omdat er 400.000 paarden met eigenaren rondlopen in Nederland, die allemaal hun eigen idee hebben.
Dus de fabrikant past zijn voertje aan op de wensen van de paarden eigenaren.
Dit zie je ook heel sterk terug in het honden en katten voer.

Heeft iemand wel eens aan een stuk rauwe pens geroken ??
Dat stinkt.
Dus de voer leverancier maakt een mengeling voor honden en katten die lekker zoutig ruikt.
Wij als mens vinden dit lekker ruiken, maar krijgt de hond of kat wel het goede binnen ??

Idem voor de paarden, muesli, was dat niet een ontbijt voor de mens ??
Ik kan nog steeds muesli krenten bollen kopen bij de bakker.

Ik voer al die gemaakte voertjes niet aan mijn paarden.
Mijn paarden krijgen puur natuur, granen mix met een heel klein vitamine en mineralen korreltje.

Sommige granen die niet ontsloten zijn zijn voor paarden bijna niet te verteren.....dan voer je dus voor de vogeltjes. Maar dat is ook puur natuur :) , alleen misschien wel belastend voor je paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:37

Waarom zou een graan, gerst en haver niet te verteren zijn door een paard ?
Gerst en haver waren de energie leveranciers voor de paarden die vroeger voor de ploeg stonden.
Gras in de wei zit omstreeks juni, juli vol met zaad, is graan, enz geen familie van de gras soorten ?

Dat ontsloten verhaal is ook een broodje aap verhaal.
Hooguit interessant voor een oud paard met een slecht gebit.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:15

Vraag een proefzakje aan van Fibra! Geen melasse en suikers toegevoegd, lekker, gezond en natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:51

ik denk, dat pure granen(zoals gerst,haver,spelt?)béter zijn dan de kant en klare musli's....
omdat er verder niets bijzit.
zelf lees k dan wel weer goede verhalen over spelt...
jep,is een graan,en dus niet helemaal natuurlijk paardenvoer...
maar volgens mij dan toch wel een van de 'betere'keuzes als je dan graan wilt voeren??

(ben zelf ook heel erg aan het zoeken naar het juiste voer...vind dit topic wel erg interessant)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:57

ik geef sinds kort ook volle granen, en ben nog geen enkel korreltje tegen gekomen in de mest :n Maar de spijsvertering van je paard moet idd wel optimaal zijn, maar op deze manier heb ik wel een goed controle. Mest slecht of nog graantjes erin, dan is er iets mis met de totale gezondheid van mijn paard.

ongeplette granen zijn stabieler in voedingswaarden en miner gevoelig voor schimmel(rot). Dus je zit niet langer met die toegevoegde E-nummer.
En nee graan is niet echt de natuurlijke voeding voord paarden, maar in het wild zou een paard ook wel af en toe eens graan eten. Zeker wetende als ik zie dat de paarden hier proberen de maïsplanten te pakken te krijgen ook al hebben ze hooi en hebben ze nooit gehakselde maïsplaten gekregen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:01

ik zit namelijk aan spelt te denken....als enige graan,maar dan aangevuld met bv HH of lucerne/aspero...en een vitaminenkorrel.
over spelt hoor ik wel wat goeds...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:07

ik gaf al 50% spelt en 50% sportmuesli
Nu geef ik 50% spelt en 50% granenmix (zwarte haver, gerst en een kleine hoeveelheid maïsvlokken) op aanraden van de osteo.

voordeel spelt: laag soortelijk gewicht (dus 1 schep weegt maar 0.6kg ipv 0.8kg) Het "kaf" zit nog rond de graankorrel, dus nog relatieve hoeveelheid ruwe celstof, die de darmwerking prikkelt. Spelt zou ook zuiverend werken...
Alleen nu zei iemand me dat het verzurend werkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:12

ik blijf het lastig vinden,waar doe je nou écht goed aan te voeren...
kan me bij elk voer wel voor- en nadelen bedenken..
hoewel ik wel achter het idee sta om natuurlijker te voeren.
'vroeger'was ik me daar niet zo bewust van en leefde het volgens mij ook niet zo..

petitparis,doel je dan op pure spelt?verzurend op de spieren??maar merk je daar ook iets van?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:43

Spelt is naar mijn idee inderdaad super gezond, dit stukje vind ik wel erg interessant:
http://www.stoeterij.com/nl/placeyour%20ad.htm
dat is ook 1 van de redenen dat ik voor mijn voer gekozen heb!

Maar over de vertering van hele granen, ik ben het er niet mee eens dat elk paard met een gezonde spijsvertering hele granen goed verteerd! Ik voer mijn merrie structuurrijk hooi en stro. Ze staat op vlas. Overdag in de paddock met hooi en stro. Hooi krijgt ze zn 5 kg op een dag en stro onbeperkt naar mijn idee eet ze daar ook bijna 5 kg van. Om er voor te zorgen dat ze op een gezonde en veilige manier toch aan de vitaminen en mineralen komt voer ik 2 x 1,5 kg Fibra (Luzerne, Timothee, Spelt, maisvlokken, wortelvlokken, lijnzaadolie en dus een vitamine mineralen korrel). Het meest structuurrijke voer wat ik ken en nog helemaal volledig ook. Dit voer ik met een rooster, wat over de Fibra ligt, daardoor doet ze er heel lang over en moet ze veel kauwen.

Ik kan haar niet meer hooi voeren want dan wordt ze te dik. Dan zou je zeggen "ga dan minder Fibra voeren" maar uit analyse van het hooi blijkt dat dat niet voldoende vitaminen en mineralen oplevert. Ze loopt wel 6 x in de week flink te werken. Dus met Fibra zorg ik gewoon voor voldoende vitaminen en mineralen. Af en toe, voor de wedstrijden, als ze er extra aan moet trekken mist ze wat energie en voer ik haar Ketucky Lite E van Havens (hele granen met een vitamine mineralen korrel) En ik zie nog wel wat hele granen in de mest! Volgels zijn er gek op. Terwijl ik denk dat ze met zn structuurrijk rantsoen en het vele kauwen toch echt wel een verteringsstelsel moet hebben die optimaal werkt. De mest ziet er ook prima uit! Mn paardje zit sinds dit voerschema ook super in dr vel en humeur is ook verbeterd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:53

Of spelt verzurend is zou ik niet willen beweren - wat ik wel weet is dat koolhydraten ( zoals in spelt maar ook inalle andere graansoorten) in de stofwisseling van het paard omgezet worden in o.a. glucose. Glucose wordt door het lichaam gebruikt als brandstof (dus ook om de spieren te laten functioneren) en een teveel aan glucose wordt in het lijf opgeslagen als vet.
Het enige voordeel van spelt is, is dat het zgn. laag-glycemisch is en dat betekent dat het langzamer verteerd dan andere granen en daardoor minder snel een insuline piek veroorzaakt. In die zin is het dus wel iets beter voor een paard dan alle andere graansoorten.

Nog even ingaand op het commentaar van Ariebren: ja, als een paard op de wei loopt in de zomer is het niet onwaarschijnlijk dat hij in de bloeitijd ook wel eens zaden binnenkrijgt. Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de hoeveelheid die een paard in zijn voerbak geserveerd krijgt.
Dat paarden vroeger granen kregen - inderdaad, maar de meeste paarden moesten toen ook hele dagen hard werken voor de kar en de ploeg en dan wordt het hoge koolhydratenaandeel (glucose) door de arbeid wel verbruikt.
Het kan dan ook minder kwaad .
Maar paarden zijn geen kippen en van nature niet ingericht om uitsluitend granen of graanproducten ( biks, muesli etc.) te eten, tenzij ze echt heel hard moeten werken. Een uurtje bakhobbelen of een bosritje is geen hard werk voor een paard - wel voor de eigenaar die denkt dat er gewerkt wordt. Ik schat dat van alle boktpaarden er hooguit maar 1% (of minder!) écht werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:55

dat ben ik wel met je eens jannepauli...
krachtvoer werd ooit gegeven omdat paarden vroeger echt úren werkten(op het land,voor de postkoets en dergelijke),en dus geen tijd hadden om uitgebreid ruwvoer te eten...
Voor mij persoonlijk is krachtvoer een lekkertje,aanvullend,voor net een beetje extra energie en om meer zeker te zijn dat pony alles binnen krijgt..