Bedankt voor de reacties hier op mijn vragen!
Ik heb een boekje over voeding gekregen..
Hier staat over voeding voor paarden in de groei oa;
Tijdens groei wordt bot gevormd en spierweefsel aangezet.
Het veulen heeft, naast voldoende mineralen en vitaminen, dus veel energie en eiwitten nodig.
*stukje verder*
Veulenbrokken bevatten behalve een hoger eiwit gehalte meestal ook een betere kwaliteit van het eiwit dan onderhoudsbrok of zelfs merriebrok.
De kwaliteit van eiwit heeft te maken met de samenstelling van aminozuren in het eiwit.
Deze aminozuren zijn de bouwstenen van spieren.
De eiwitten in het voer moeten eigenlijk dezefde samenstelling hebben als de eiwitten waar de spier uit is opgebouwd.
In veulenbrokken wordt rekening gehouden met de hoeveelheid lysine en methionine, twee van de belangrijkste aminozuren voor het veulen..
De fabrikant kan dit doen door bijvoorbeeld extra soja of melkpoeder in de brok op te nemen, deze grondstoffen bevatten een goede kwaliteit eiwit.
*het gaat natuurlijk nog verder, maar dit leek me hier wel van toepassing*
Ik heb 2 KWPN jaarlingen, van nature kwamen er hier in NL helemaal geen paarden voor, en sowieso zijn de "natuurlijke rassen" geen paarden maar pony's, ik denk dus dat ze echt extra nodig hebben om gezond groot te kunnen worden.
Iemand die ik ken deed KWPN veulens naar Polen om op te groeien, daar was veel gras, maar (veulen) brok kenden ze toen iig nog niet, toen de dieren als 3 jarigen terug kwamen (stuk of 20) waren ze groot, glommen en zagen er goed en sterk uit.
Toen er een stel op de foto gingen bleken ze stuk voor stuk problemen te hebben, blijkbaar was het skelet niet zo sterk geworden als deed vermoeden en waren ze tekort gekomen.
Ik vind het niet zomaar iets en wil niet maar lukraak wat proberen, aan de andere kant wil ik ook geen problemen met de maag, zeker niet tijdens de opgroeiende periode..