[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:59

Even een vraagje over safe and sound.
Hoeveel moet je hiervan geven om een paard voldoende voedingstoffen binnen te krijgen?

Ga deze binnenkort voor mijn paard kopen. (te zwaar en bevangen geweest)

Wat is beter om te geven aan hooi? We hebben heel oud hooi. Erg stenelig en ook een hooi dat net geen kuil is maar ook geen hooi. wat is het beste te geven aan een te zwaar paard?

Hij is trouwens wel al afgevallen. :D Dit nadat hij ziek is geweest en in de kliniek heeft gestaan.

Hoevaak geven jullie die drainage kuur?

Caballos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:04

Ik zou niet teveel oud hooi alleen geven, dan kan hij juist weer tekort aan allerlei krijgen.
Wel mooi om oud hooi bij te voeren als bezigheid/buikvulling.
Persoonlijk zou ik een bevangen paard alleen hooi geven, geen voordroog.

Zelf voer ik healthy herbs, ook heel erg geschikt voor oa hoefbevangen paarden.

Van de S&S was het geloof ik 300 gram per 100 kilo paard, als ik het goed heb. Je zal het wel moeten wegen aangezien het echt niet veel weegt.

Het afvallen moet je geleidelijk doen, dan kan het lichaam wennen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:38

Mijn pony is sinds gisteren terug van de kliniek wegens zandkoliek. Op de paddock werd ze niet op de grond gevoerd maar dronk ze enkel uit de hoefafdrukken met water erin, en niet uit haar drinkton (uiteraard wel vers water). Op de paddock zetten is dus geen optie meer voor haar en aangezien op stal zetten ook niet gaat (wordt ze nog depressiever van dan ze al was op de paddock) staat ze terug op de weide nu - en is overgelukkig.
Haar graaskorf is aangekomen maar daar wou ik eigenlijk mee wachten tot het voorjaar (anders heeft ze die bijna het hele jaar aan...). Ik hoop dat ze nu niet terug ontploft want ze krijgt wel hooi, omdat ze anders gaat stelen bij mijn ander paard. Ze krijgt het wel in een dubbel hooinet zodat ze toch iets minder eet...
Zéér lastig.

Op de kliniek kon ik haar wegen en hoewel ze zeer sterk was afgevallen door het ziek zijn vermoed ik dat het gewicht wel ongeveer juist is, ze woog daar nu bij vertrek (al wat aangekomen dus) 425kg. Ze is ongeveer 1.40m groot (Haflingertje dus).
Ik heb een dieetmengeling van korrels gekocht, omdat ze nu ook psylliumzaadjes moet krijgen voor het zand en ze die absoluut niet lust, ook niet met een beetje korrel. Dus moet er tijdelijk helaas ook weer wat meer in. Lastig paard ;-) .

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:58

Jee, arm paard.......... Koliek, balen hoor!

Soms is het ook weleens de waterbak zelf, probeer eens een andere neer te zetten. (andere kleur/materiaal)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

iemand hier die de marstall force voert?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:09

@ ponyzotje, wat een tegenvaller, nu dat weer (probeer je al eens je paardje te behoeden voor overgewicht ... :( ).
Met je graasmasker zou ik nu ook even afwachten en zien hoe snel ze terug bijkomt op de weide (heb je nog veel gras ?).
Mijn pony mag momenteel ook op de weide zonder, maar echt veel gras zal ze er niet meer vinden... (het graasmasker is opgeborgen tot de Lente)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:03

Caballos, er zijn twee soorten maar uit beide wil ze niet drinken (ene is een nieuwe speciekuip, andere een oude maar alleen water in geweest, en een derde is zo'n gewone autom. drinkbak).

Inderdaad Yoika, je probeert het dan goed te doen en dan dat weer :( ... Ik heb niet veel gras meer (nooit gehad sinds zij erop kwam haha), en nu loopt ze ook gewoon op de weide. Ze is VEEL gelukkiger, echt dat paardje leeft terug op sinds ze weer gewoon op de weide mag :-) .
Als ze naar de nieuwe weide gaan gaat het masker op. Zal een tof zicht zijn deze zomer: een graasmasker en een vliegenkap met oortjes... Ze zal er nogal ingepakt uitzien, hihi. Maar ondanks al die maatregelen geloof ik wel dat zij zelf veel gelukkig zal zijn op die manier dan op stal te moeten blijven, dus doen we dat maar :-) .
(ik moet trouwens dringend nog eens reageren op je berichtje, maar ik bok/mail altijd tussen het leren door en dan raakt de volgorde nogal eens verloren)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:40

No prob, studeren gaat voor hé ;)
Ik kijk al uit naar een foto van daya met graas- en vliegenmasker :) (Arme pony...)
Maar hier is het ook zo gegaan, ik heb een gelukkigere pony met graasmasker op de wei dan zonder appart gezet worden. (Ik was eigenlijk verwonderd hoe snel ze dat ding gewoon was, alsof ze het al kende ..., ze heeft er eigenlijk nooit een probleemvan gemaakt)
Wat het drinken betreft, ik zie mijn haf ook nooit drinken en het bakje op stal blijft onaangeraakt... Ik vrees dat ze ook regenwater drinkt op de weide, maar wat doe je eraan ??? (Zou een zoutsteentje in haar stal ophangen helpen ???)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:20

Mijn verzorgshetlander is en blijft dik. Hij is pas hoefbevangen geweest, dus hij heeft ook geen beweging gehad de laatste tijd.
Hij zit heel strak in zijn vel, de ribben zijn niet te voelen.
Nu staat hij op een redelijk kaal stuk weiland, hij krijgt 's ochtends 1 plak hooi en 's avonds 1 plak hooi. De eigenaren weten ook niet meer wat ze moeten doen, want er gaan weinig kilo's van af.
Ik wandel wel kleine stukjes met hem, dit gaan we steeds meer opbouwen. Ook het longeren gaan we langzaamaan opbouwen.

Weten jullie misschien een redelijk schema waardoor hij wat gespierder/dunner wordt, of hebben jullie nog andere tips?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:10

In een paddock zetten met oud hooi en inderdaad is bewegen uiteindelijk wat ervoor moet zorgen dat hij slanker word.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:20

Paddock is er niet, het is een heel groot weiland (verdeeld in 4 delen) waarvan ze bijna allemaal gras zijn, bij 1 stuk is alleen aardegrond.
Oud hooi is hier moeilijk te verkrijgen helaas..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:24

Poei ponyzotje........... zit niet mee.
Op mijn vorige stal was er een paard die niet uit "donkere" watertonnen wilde drinken, maar wel uit een licht gekleurde? Vandaar dat ik het ook zo aan je vroeg............

Geloof dat ze helemaal happy is op de wei! Doet ieder paard goed. En ach dan maar met een masker en een korf!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:13

timokyana schreef:
hier gaan ze ook voor het eerst aan een graaskorf,echter vind ik het wel heel eng om een halster aan te laten op de wei/stal.

Je kan ook een halster met elastiek gebruiken, zoals de Kavallastic van Kavelkade. Deze heb ik nu bijna 3 jaar in gebruik en werkt prima. Als er teveel druk op het halster komt, schiet deze los door het elastiek rond de neus en achter de oren.

http://www.paardendrogist.nl/product/50 ... er/114020/

Yoika schreef:
De safe & sound is ook een voeding laag in suikers en zetmeel EN bevat belangrijke toegevoegde vitamines en mineralen :

"Dodson & Horrell Safe & Sound

Safe & Sound is ontwikkeld aan optimale voeding voor paarden en pony's met het risico op hoefbevangenheid te voorzien. Het is een product die vezelrijk, laag in zetmeel en laag in fructaan is. Safe & Sound biedt de juiste hoeveelheid calorieën voor licht werk of voor paarden en pony's in rust.

Dit lijkt me prima voer, alleen vervelend dat het zo moeilijk te verkrijgen is. Is dit een beetje vergelijkbaar met Marstall?

Mijn tinker is veel afgevallen door bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Ritten van 3 uur met veel draf, dagelijks rijden, wandelen of longeren. Om ritten van 3 uur te kunnen rijden, moet je het natuurlijk wel opbouwen. Gelukkig gaat dit nog vrij snel.
Daarnaast heb ik een graasmasker gebruikt. In het begin 24/7, daarna om de dag of om de twee dagen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:39

Helaas lukt bewegen hier niet meer, tot ik geschikte hoefschoenen heb gevonden (voet is enorm afgesleten door het stappen ivm de koliek, geen ijzer meer in te nagelen en dat wou ik sowieso liever niet). En een geschikte hoefschoen blijkt ook moeilijker dan gedacht, haar voetjes zijn namelijk nogal breed (niet uitgewaaierd, heel mooi, maar toch breed).
Ik had het wel verwacht, ze is van mei vorig jaar niet meer gekapt (en daarvoor in haar hele leven maar 1 keer), en die voetjes blijven perfect op drassige bodem. Dat beloofde al niet veel goeds om haar in het werk te zetten... En effectief. Enige probleem dat ze heeft is dat 1 voetje een klein beetje meer groeit aan de buitenkant, om de zoveel weken vijltje erlangs en dan is pony weer goed voor zoveel maand. En ik wou daar endurance/mennen mee doen :n . Eerst maar hele deftige hoefschoenen dus!

Yoika hier drinken ze ook uit de plassen. En ik houd de tonnen en bakjes zoveel als mogelijk ijsvrij maar ze gaan liever gaten kappen in de plassen in de weide :D
Caballos: ja, en de twee drinkbakjes waren dan ook nog eens een verschillend type :D mijn paard drinkt er ook niet uit hoor (drinkt ook liever in de weide), maar die drinkt tenminste niet in modderige kleine paddockplasjes (en als het moet drinkt ze ook op stal, water is wel goed, alleen niet zo goed als natuurwater :D ).

Overigens voorlopig goed nieuws hier: sinds Daya terug is van de kliniek is ze volgens mij redelijk op gewicht gebleven. Ok, het is nog maar een weekje maar ik zie ze niet meer opzwellen. Ze krijgt nu driemaal per dag een 3/4 hooinetje en mijn paard los hooi (zoveel mogelijk). Tegen de tijd dat Daya klaar is met haar net (gefrustreerd, en steeds sneller, maar toch nog trager dan los hooi) heeft de draver gelukkig al wat binnen.
Bijna klaar met de psylliumzaadjes-kuur ook, hiephoi, dan kan ik het krachtvoer ook weer afbouwen voor Daya (zonder of met weinig krachtvoer wil ze die ECHT niet).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:55

Hai. Heb nu voor mijn paard safe and sound gekocht. Op de verpakking word aangegeven dat hij 300 gram moet 100 kilo gewicht. Dan moet hij dus 1,5 kg per dag. Is dit niet wat veel? Wat zouden jullie doen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:50

Ik geef bijna nooit de aanbevolen hoeveelheid denk ik - kan je dus niet echt verder helpen.

Overigens viel het me vanmiddag echt op dat sinds Daya zoveel afgevallen is, ze VEEL meer wintervacht kweekt. Toen ze nog zo zwaar stond had ze echt nog een zomervachtje, kon er mijn hand niet in begraven. Nu echt wel, lange witte haren op haar buik. Schattig :+:
Ik schat dat ze zo'n 50kg kwijt is. Denk ik. Een heel pak in ieder geval. Moet weer eens vergelijkingsfoto's plaatsen met december.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:02

@ponyzotje: de dikkere wintervacht, kan die ook niet deels komen doordat ze ziek geweest is? dat hoor je toch ook vaak, dat paarden die mankeren een dikkere vacht krijgen...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:42

Hier ook een te dik paard.
Staat nu op hooi (3x per dag) en krijgt wat grasbrok om de magnesium doorheen te doen, verder niks.
Helaas loopt ze nu gevoelig sinds een week en stijf. Er heerst een virus op stal wat dit beeld ook geeft waardoor beweging geven lastig is. Stond altijd op een verhard stuk maar door de gevoeligheid gaat dit niet. Hebben jullie nog een idee om paard snel af te laten vallen. Zijn bang voor hoefbevangenheid want die vormen gaat ze aannemen qua omvang

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:02

petitparis schreef:
@ponyzotje: de dikkere wintervacht, kan die ook niet deels komen doordat ze ziek geweest is? dat hoor je toch ook vaak, dat paarden die mankeren een dikkere vacht krijgen...
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt... Hiervoor had ze geen vacht, maar werd geïsoleerd door haar vet, denk ik zo. Nu dat is weggevallen (-50kg) heeft ze het stilaan wel koud gekregen en daardoor maakt ze meer vacht aan. Of is dat niet logisch gedacht van me? Haar "weerstand" is gewoon minder omdat ze niet meer zo goed geïsoleerd is.
Ik vind het prima zo, dan heb ik er tenminste een beter gevoel bij als ze buiten staat :D . De draver had altijd al zo'n goeie wintervacht dus daar zat ik niet mee in.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:08

dianalamboo schreef:
Hier ook een te dik paard.
Staat nu op hooi (3x per dag) en krijgt wat grasbrok om de magnesium doorheen te doen, verder niks.
Helaas loopt ze nu gevoelig sinds een week en stijf. Er heerst een virus op stal wat dit beeld ook geeft waardoor beweging geven lastig is. Stond altijd op een verhard stuk maar door de gevoeligheid gaat dit niet. Hebben jullie nog een idee om paard snel af te laten vallen. Zijn bang voor hoefbevangenheid want die vormen gaat ze aannemen qua omvang

Je lijkt wel vrij zeker te zijn dat de pony niet stijf loopt door hoefbevangenheid maar dat ben ikzelf nog niet zo zeker. Dat is het eerste wat je moet uitsluiten. Kenmerkend is vooral het achterover leunen, van de voorhoeven af. Dat lijkt mij het duidelijkste verschil met een "gewoon" stijf paard. Bij twijfel even een dierenarts laten kijken.

Welk virus geeft dan stijfheid bij jullie? Snel afvallen is nooit goed. Een leververvetting loert bij dikke pony's om het hoekje en is eigenlijk nog erger dan hoefbevangenheid. Als ze verder echt niets krijgt zou ik toch het hooi minderen. Dat wordt wel door bepaalde mensen afgeraden (ook in dit topic), maar in dit geval lijkt het me het enige wat je kan doen aangezien je pony enkel dat krijgt en bovendien niet mag bewegen. Anders kom je nooit van dat verhoogd risico op hoefbevangenheid af.
Ik zou je adviseren een plaats te zoeken waar de bodem zacht is (binnenbak in de buurt?) en daar te gaan stappen aan de hand. Dat levert eigenlijk alleen resultaat op als je het vaak kan doen. Verder dus terugschroeven in hooi (zachtjesaan, nog steeds wel 3x per dag) en blijven supplementeren met alle nodige vitamines en mineralen (een heel klein beetje goede brok en een liksteen, en inderdaad je magnesium). Vanaf hij/zij minder stijf loopt kan je terug aan de slag met intensiever werken, uiteraard opgebouwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:17

Ash_ schreef:
Hai. Heb nu voor mijn paard safe and sound gekocht. Op de verpakking word aangegeven dat hij 300 gram moet 100 kilo gewicht. Dan moet hij dus 1,5 kg per dag. Is dit niet wat veel? Wat zouden jullie doen?

Ik voer dagelijks een klein handje, verder geef ik 20 gram pavo vital bij voor de vitamine en mineralen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:58

Nou de dierenarts is geweest. Heeft symptomen van hoefbevangen maar de dierenarts twijfelt erg omdat de belangrijkste symptomen niet aanwezig zijn (houding en polsslag voelbaar). Er is bloed afgenomen en dat wordt eerst bekeken om eventueel daarna, als dat nodig is, een foto te maken van de hoeven. Paard had ook verhoging vanavond dus hopen op het virus

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:53

Houding hoeft niet altijd. Mijn shet heeft nooit in die typische stand gestaan. Ze liep wel erg stijf en op de achterkant van haar hoeven. En ze reageerde licht op de visiteertang. Mede daardoor duurde het een tijd voor de juiste diagnose is gesteld. Maar hopelijk voor je paardje is het geen hb.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:49

Ik zou ook twijfelen dianalamboo, de pulsatie is meestal wel aanwezig, maar het kan ook een soort traag optredende vorm zijn. Sowieso lijkt het me een goed plan om je pony/paard (?) wat te doen afvallen. Daar verklein je alleszins al het risico mee. Ik duim voor je dat het geen HB is +:)+

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:59

capopjekop schreef:
Ash_ schreef:

Ik voer dagelijks een klein handje, verder geef ik 20 gram pavo vital bij voor de vitamine en mineralen.

Heb je het idee dat je paard het hier goed op doet? ik van 750 gram per maaltijd (2x daags) echt heel veel voor hem. Hij krijgt nu 200 gram. Zal dit genoeg zijn?
Verder krijgt hij hooi van mij.

voldoende of nog iets bijvoeren? Heb ook nog een beetje pavo enjoy liggen? Zal ik hiervan een beetje bij moeten voeren?