dianalamboo schreef:Hier ook een te dik paard.
Staat nu op hooi (3x per dag) en krijgt wat grasbrok om de magnesium doorheen te doen, verder niks.
Helaas loopt ze nu gevoelig sinds een week en stijf. Er heerst een virus op stal wat dit beeld ook geeft waardoor beweging geven lastig is. Stond altijd op een verhard stuk maar door de gevoeligheid gaat dit niet. Hebben jullie nog een idee om paard snel af te laten vallen. Zijn bang voor hoefbevangenheid want die vormen gaat ze aannemen qua omvang
Je lijkt wel vrij zeker te zijn dat de pony niet stijf loopt door hoefbevangenheid maar dat ben ikzelf nog niet zo zeker. Dat is het eerste wat je moet uitsluiten. Kenmerkend is vooral het achterover leunen, van de voorhoeven af. Dat lijkt mij het duidelijkste verschil met een "gewoon" stijf paard. Bij twijfel even een dierenarts laten kijken.
Welk virus geeft dan stijfheid bij jullie? Snel afvallen is nooit goed. Een leververvetting loert bij dikke pony's om het hoekje en is eigenlijk nog erger dan hoefbevangenheid. Als ze verder echt niets krijgt zou ik toch het hooi minderen. Dat wordt wel door bepaalde mensen afgeraden (ook in dit topic), maar in dit geval lijkt het me het enige wat je kan doen aangezien je pony enkel dat krijgt en bovendien niet mag bewegen. Anders kom je nooit van dat verhoogd risico op hoefbevangenheid af.
Ik zou je adviseren een plaats te zoeken waar de bodem zacht is (binnenbak in de buurt?) en daar te gaan stappen aan de hand. Dat levert eigenlijk alleen resultaat op als je het vaak kan doen. Verder dus terugschroeven in hooi (zachtjesaan, nog steeds wel 3x per dag) en blijven supplementeren met alle nodige vitamines en mineralen (een heel klein beetje goede brok en een liksteen, en inderdaad je magnesium). Vanaf hij/zij minder stijf loopt kan je terug aan de slag met intensiever werken, uiteraard opgebouwd.