Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:41

Hebben mensen nog tips waar je vitamines en mineralen van goede kwaliteit los kan kopen? Heb wel wat gevonden, maar wil een beetje ervaringen horen over betrouwbaarheid en kwaliteit.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:58

Welke producten zoek je? Ik bestel regelmatig bij Makana in DL, veel keus en voor een goede prijs.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:17

Zijn er ook mensen die naast vitaminebrok en onbeperkt (grof, armer) hooi voor de spieropbouw grasbrok bijvoeren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:47

Hmm nee, ik geef wheypoeder voor de spieropbouw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:42

Nadia schreef:
Welke producten zoek je? Ik bestel regelmatig bij Makana in DL, veel keus en voor een goede prijs.

Losse vitamines en mineralen zo puur mogelijk.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:48

superpony schreef:
Nadia schreef:

Losse vitamines en mineralen zo puur mogelijk.

Pharmahorse
Of horseflex

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:54

meiske1577 schreef:
Zijn er ook mensen die naast vitaminebrok en onbeperkt (grof, armer) hooi voor de spieropbouw grasbrok bijvoeren?

Ik geef geweekte grasbrok aan mijn merrie.
De ruin krijgt het ook,maar merk dat hij het gewoon echt niet te vreten vind zonder een flinke schep muesli er door. :')

De merrie krijgt ongeveer 3/4 schep, en dat week ik dan een dag van te voren al in water.
Daarbij dan marstall force, wat subli atleet en ook wat muesli voor de smaak doorheen.
Of het aanzet....weet ik eigenlijk niet....ze is wel wat schraal over de rug
Maar durf er ook niet meer van te voeren.
Heb gemerkt dat als je toch meer an 2 kilo, en dan geweekt per dag geeft de mest er erg vast van word.
Vind het wat eng met verstopping.
Ik geef grasbrok van een boer, moet 1e snee zijn wat 1x bemest is, eiwit gehalte van 20%

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:52

Ik zou het dan inderdaad geven voor de eiwitten. Zag de grasbrok van Hartog maar heb er geen ervaringen mee.
Moet je de grasbrok altijd weken?

Ik geef nu naast vitalbix daily complete en onbeperkt hooi een schep Pavo speedibeet en dit meng ik met een halve kilo marstall cornmuesli, maakt samen geweekt een volle emmer. De cornmuesli is behoorlijk hoog in suikers en zetmeel, dus als deze op is dacht ik over te stappen op een halve kilo Pavo topsport zodat ik ook meer eiwitten voer voor spieropbouw.
Maar wellicht is grasbrok ook een idee...

Lucerne lust hij helaas niet en ik vind dat naast de speedibeet ook niet helemaal top ivm de scheve calcium fosfor verhouding die je dan krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:17

Weet iemand welke vitamine E Pharmahorse heeft?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:30

Meiske..is een grasmix niks om te voeren? Dan heb je geen last van scheve verhoudingen, niet weken en je voert wel eiwit...bv grasmix van dengie of havens

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:37

Vleddertje1 schreef:
Meiske..is een grasmix niks om te voeren? Dan heb je geen last van scheve verhoudingen, niet weken en je voert wel eiwit...bv grasmix van dengie of havens

:) Dat is wellicht ook een goede optie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:04

Kan ook.
Ik vind dat je grasbrok wel altijd geweekt moet geven.
Een halve voerschep is al gauw een halve emmr vol als je het weekt.
Vind het wat eng met slokdarmverstopping of als het in de maag veel zou uitzetten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:11

ellepel schreef:
Kan ook.
Ik vind dat je grasbrok wel altijd geweekt moet geven.
Een halve voerschep is al gauw een halve emmr vol als je het weekt.
Vind het wat eng met slokdarmverstopping of als het in de maag veel zou uitzetten

Vandaar ook mijn voorkeur voor grasmix ipv grasbrok...veel minder risico's..alleen meer opslagruimte nodig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:51

En duurder denk ik. Grasbrok was 5 euro voor 25 kilo
Maar dat is ook meer omdat in deze regio er een overschot aan gras was, en zodoende de prijs ook laag blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:02

Ik heb ook naar grasbrok gekeken.
Geen idee of de eiwitten goed opneembaar zijn. En denk dat de mijne t alleen met vitalbix samen niet vreet, is met pulp idem.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:23

Ik heb even op de site van hartog gekeken.
Grasbrok zit rond 16,5% eiwit
Grasmix zit rond 10% eiwit.

Dan zou ik toch voor de grasbrok gaan omdat ik denk dat grasmix dan voor mijn paard niet zoveel toevoegt ivm bv hooi.

Ik heb nog geen andere merken gezien.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:55

meiske1577 schreef:
Ik heb even op de site van hartog gekeken.
Grasbrok zit rond 16,5% eiwit
Grasmix zit rond 10% eiwit.

Dan zou ik toch voor de grasbrok gaan omdat ik denk dat grasmix dan voor mijn paard niet zoveel toevoegt ivm bv hooi.

Ik heb nog geen andere merken gezien.

Is maar net welk merk je pakt...havens mix heeft bv al 14 % eiwit...en equifit zit nog hoger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:32

Kennelijk moet je ook kijken naar opneembaar eiwit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:38

Grasbrok van Hartog kun je prima ongeweekt voeren.
Ik doe het al jaren.
Het zet wel uit maar niet meer dan gewone krachtvoerbrok en dat voert ook iedereen zonder te weken zonder zorgen.

Mijn haflinger krijgt ca 0,5 kg per maaltijd zonder te weken, stalgenootje voert haar arabier ongeveer 1 kg per maaltijd zonder te weken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:51

Grasbrok ongeweekt en geweekt (van marstall)

Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:49

IK voer die wiesencobs van Marstall al jaren in de winter droog erbij en geen enkel paard heeft er ooit problemen mee gehad. Het valt uit elkaar, maar zwelt niet op. In de mond wordt het ook al nat en ze kauwen er goed op.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:57

Martsall wiesen fasern lust mijn paard helaas echt niet. Ik ben bang dat de wiesen cobs er ook niet in zullen gaan.

Ik vind het wel iets uitzetten maar niet heel veel zo te zien, bedankt voor de foto!

Ik denk dat als ik het ga voeren ik het meeweek met de pulp. Pulp los lust hij helaas ook niet dus ik meng het nu met Pavo topsport. Ik zou de topsport dan willen vervangen voor de grasbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:26

Kijk wel uit voor scheeftrekken van calcium fosfor.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:43

Bietenpulp zit iets hoger in calcium en grasbrok ietsje in fosfor zag ik

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:20

Hallo allemaal!

Kunnen jullie met mij meedenken? Ik heb een merrie D-pony, New Forest, nu zo'n 5 jaar. Ze wordt in februari 11 jaar en weegt rond de 380 kilo.

In het begin was het echt een pittige dame, schoot snel weg, holde er vandoor in de bak en op het erf. Ze had energie voor 10. Ze werd altijd dik van lucht.

In overleg met een voedingsdeskundige heb ik haar toen op 300 gram Treurniet kernbrok gezet (per dag). Daarnaast heb ik altijd magnesium oxide en vitamine E + selenium bijgevoerd. In de loop van tijd ging het beter, zijn we verhuisd, beter gaan trainen en zijn we op 600 gram kernbrok terecht gekomen.

Op een gegeven moment was dit niet meer voldoende en ben ik 300 gram kernbrok + 300 havens basisportbrok gaan geven (de standaard brok bij ons op stal). Later was dit ook niet meer voldoende en ben ik helemaal overgestapt naar de havens brok. Momenteel geef ik 600 gram havens brok, nog steeds magnesiumoxide en tot een paar maanden geleden selenium + vit. E.

Afgelopen jaar loopt ze minder lekker, ze is minder soepel en heeft vooral minder werklust. Aan het begin van het jaar zaten we op M-niveau, trainend voor het Z. Diverse dierenartsonderzoeken gehad en ik kan zeggen dat ze nu 100% gezond is verklaard.

Haar CK-waarde was in december 2x zo hoog als mag, dat houdt in spierschade/spierafbraak in de cellen. Sindsdien heb ik Equistro Excell E bijgegeven en de waarde is nu weer keurig.

Ik wil nu graag haar wat meer werklust "geven", rekening houden met het CK-waarde verhaal en ook in mijn achterhoofd houden dat het echt een bommetje kan worden.

Huidige situatie:
Dagelijks: 9 kilo ruwvoer, 600 gram havens basissportbrok, 10 ml Excell E, 10 gram magnesiumoxide
2x per week 45 minuten trainen op B-niveau (bijrijdster)
3x per week 45 minuten trainen op L/M-niveau (dit moet dus weer omhoog, maar er ontbreekt kracht en looplust, conditie is prima)
1x per week 30 minuten longeren
1x per week vrij

Wat is nu handig? Ik heb mij altijd verdiept in wat ik moest voeren om mijn paard rustiger te krijgen, maar heb nu de tegenovergestelde situatie. Ik weet het dus echt even niet. Ze heeft altijd 6x per week beweging gehad en 1x vrij (dit was ook altijd nodig, maar nu niet meer dus ben daar ook nog mee aan het stoeien wat handig is).
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 10-02-18 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt