Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:05

Cambiar schreef:
Daarom reageer ik gepikeerd. Het zou verdomme verboden moeten zijn om zaken over voeding te beweren in eigen commercieel belang!

Nu kan ik je echt niet meer volgen; jij gelooft wel wat voerfabrikant Voergezond zonder enige wetenschappelijke referenties over andermans producten zoals esparcette en luzerne beweert, maar je vindt het niet kunnen dat een voerfabrikant als Vitalbix zaken over hun eigen voeding beweert, want dat is alleen in eigen commercieel belang?

Sowieso kan ik je posts maar moeilijk begrijpen omdat ze elkaar en zichzelf steeds tegenspreken en wetenschappelijke bronnen aanhalen maar die vervolgens verkeerd samenvatten, en ik snap ook niet wat je posts in een Vitalbix topic doen. Misschien is de enige link dat in Vitalbix luzerne zit, maar waarom dan gecondenseerde tannines aanhalen die niet in luzerne zitten, of whey poeder, of op dat Bokt slecht is omdat er ervaringen gedeeld worden, te laat inzien dat je veulen afvalt of wel/geen spierbiopten. Misschien dat je daar beter een eigen topic over aan kunt maken?

Terug on topic: ik heb 1 nadeel gevonden van Vitalbix; het smaakt saai.
In JPG&F zit net een klein beetje melasse waardoor ik het gemengd met grasbrok kon gebruiken als voedselbeloning, maar daar is Vitalbix toch echt te saai voor. Zijn voerbak eet [***] (nog) wel netjes leeg, maar als ik hem een handje Vitalbix voorhoud als beloning na een oefening dan doet hij niet eens de moeite om zijn mond te openen. Dat is dus wel een nadeel. 8-)

meiske1577

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:40

Hier nog steeds heel blij met vitalbix.
Mijn paard is 14 maanden geleden geblesseerd geraakt, ik ben toen begonnen met vitalbix te voeren ipv zijn sportmuesli. Hij krijgt 480 gram vitalbix en 700 ml nutrimash, ik maak dit aan met 1,5 liter kokend water en laat het dan ongeveer een twee uur staan om af te koelen. Door de nutrimash krijgt hij zijn supplementen, magnesium, biotine en vitamine e.
Daarnaast krijgt hij onbeperkt arm hooi en twee keer een 300 gram Pavo daily plus ruwvoermix.
Hij ziet er nog precies zo goed uit als voor de blessure, is in bespiering niks verandert, is vrolijk en glimt je tegemoet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:41

Ja die van mij pakt het ook echt niet aan als beloning.
Ze eet het nu wel weer goed, dus ik stap nog niet over.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:49

Cambiar;
Ik heb niet zoveel lef; was dat maar zo.
Je punt is duidelijk. Je kunt je frustratie elders vervolgen.
Sterkte ermee vooral.
Heb er ook een temmetje aan gewijd. :wave:

Jotoma; wat geef je voor reinigingskuur? Dat kan inderdaad een heftige uitwerking hebben. Wordt vaak onderschat.
Dit is ook een flinke aanslag op de weerstand, althans - kan dat zijn -.

Hier ook nog steeds zeer content met de Vitalbix!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:54

@roos: hij krijgt van Bio-ron multi-task,15ml per dag en 2x20 druppels van eigen recept van mn natuurgeneeskundige (een parasietenmix en pijnstiller). Ik heb haar ook al even geappt omdat hij nu nog meer extra’s krijgt voor t aankomen en of er in die combi iets mis gaat. En zij denkt dat dat het idd in de extra’s zit en niet aan de vitalbix ligt.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 03-11-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:59

Oh wat goed dat je het in ieder geval onder begeleiding doet. Dan komt het vast goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:04

Roos_M schreef:
Oh wat goed dat je het in ieder geval onder begeleiding doet. Dan komt het vast goed.

Yep, met een verleden van hb en ir ben ik blij dat ik hulp krijg om mn paard er weer helemaal boven op te krijgen. Zal vast goedkomen, maar hij zat net weer vol energie en goed in zn vacht, tot nu. Was dus even benieuwd of dit een voerdingetje is en of meerdere mensen dit herkennen in deze tijd vh jaar, of dat het toch gewoon door t ontgiften komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:02

Mijn merrie staat nu, na de overschakeling, volledig op de Vitalbix. Ik ben daarbij wel van het gekregen voeradvies afgeweken.
Volgens Vitabix zou mijn merrie voldoende moeten hebben aan 350gr DC. Mijn merrie kennende was mij wel duidelijk dat zij hier nooit haar energie uit zou halen met het rijden. Met die reden heb ik dan ook Active+ toegevoegd met uiteraard een verhoudingsgewijze aanpassing op de DC.
Nu heb ik dat even aan gekeken, maar vind dat zij merkbaar inkakt ergens halverwege het rijden. Hebben jullie die ervaring ook zo?

Verder ben ik wel erg tevreden over de mest welke zij nu geeft. Mooie mestballen en nog belangrijker, geen vocht meer wat mee komt!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 05:53

Energie haalt je paard voornamelijk uit ruwvoer, met aanvullend evt. olie. Zou daar even naar kijken.
En anders nieuw voeradvies door Vitalbix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:51

MarChak schreef:
Energie haalt je paard voornamelijk uit ruwvoer, met aanvullend evt. olie. Zou daar even naar kijken.
En anders nieuw voeradvies door Vitalbix?

Mijn merrie beschikt over onbeperkt ruwvoer en olie krijgt zij al ;-)
Ik kan een nieuw voeradvies aanvragen uiteraard, maar voor dat dit in orde is zijn we bijna een week verder. Ik pas het voerschema wel aan naar eigen goeddunken, maar vroeg mij gewoon af of er mss meer waren welke niet de benodigde energie uit het voeradvies hebben kunnen halen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:22

Meer Active + of eventueel luzerne als je in de vitalbix lijn wil blijven. Dat is voor extra energie samen met olie en uiteraard het ruwvoer.

Als je wel wat graan wil geven zou je wat haver kunnen toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:20

Ik zit zelf ook te denken aan meer Active+. Zij krijgt nu een handvol luzerne door haar Vitalmix (DC-Active door elkaar) zodat ze er wat langer op moet kauwen.
Haver is voor haar echt te veel van het goede, dat gaat eerder een kamikaze rit worden := Waar ze het voorheen wel goed op deed is de Omegamix van Subli. Dus dat is ook altijd nog een optie om die er door heen te mengen. Het is even uitzoeken welke combi haar de beste en beheersbare energie gaat geven. Ze kan namelijk nogal heftig reageren op bepaalde voeders waarbij ze echt uit haar plaat kan gaan.
Ze reageerde wel goed op de overschakeling naar de Vital voeders, dus dat vond ik al een heel pluspunt. Ze is wel wakker, maar redelijk kalm met dit voer **\O/**
(Kan het trouwens wel waarderen dat jullie meedenken thnx! +:)+ )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:11

Het is altijd even puzzelen inderdaad. In mijn beleving is DC ook puur voor de vitamine en mineralen en zit er verder niet veel in om energie te geven, dus dat moet je er dan bij zoeken. Geef je al de aanbevolen hoeveelheid Active+? Een hand vol luzerne is niet veel, dus dat kan sowieso omhoog als ze het daar goed op doet. Maar het is echt even per paard kijken wat werkt en dan is het vaak ook nog periode en/of seizoensgebonden.

Blijft een uitdaging dus! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:11

Thnx Jessix :-)
Meer luzerne geven durf ik eerlijk gezegd niet zo goed aan. Dit om de reden dat ze een lichte eczemer is en op veel soorten/merken luzerne jeukerig werd. En ja, ook op de luzerne merken zonder toegevoegde melasse. De Active+ krijgt ze nu 250gr van per dag, aangevuld met in verhouding zijnde DC. Ik kan dus nog makkelijk omhoog met de Active+.
Normaliter behoort mijn merrie tot een sober ras zoals men dat zo mooi uitdrukt. De mijne is echt "de Hummer" onder de pony's/paarden. Dus wil ik er ook niet teveel indrukken zeg maar :D
Over een paar dagen voer ik de hoeveelheid Active+ iets op en dan nog maar eens kijken welke uitwerking het heeft. Ooit komen wij er wel :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:25

Die van mij gaan ook niet goed op luzerne. Een beetje kan, maar niet te veel. Volgens mij zit in de Active+ ook luzerne... De Omegamix van Subli vind ik ook fijn. Zelf geef ik Alphengrun Musli van Agrobs, omdat daar geen luzerne in zit. Voor de paarden die het nodig hebben (en er wel tegen kunnen) voer ik wat luzerne bij en wat spelt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:48

Het ligt er ook aan waarop ze hiervoor stond.
Paarden hebben even nodig om te wennen aan minder zetmeel/suiker en meer vezels en vet als energiebron.

Afhankelijk van wat je voor Vitalbix voerde kun je langzamer omschakelen.

Of toch wat meer A+ inderdaad!
Zou geen haver gaan geven, zonde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:52

Ja ligt er aan... Als je paard slecht luzerne verdraagt dan wordt graan vrij een stukje lastiger. Ik vind de DC super, maar aan de overige producten heb ik niets. En ik voer al jaren geen brokken of muesli's meer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:16

Roos_M schreef:
Het ligt er ook aan waarop ze hiervoor stond.
Paarden hebben even nodig om te wennen aan minder zetmeel/suiker en meer vezels en vet als energiebron.

Afhankelijk van wat je voor Vitalbix voerde kun je langzamer omschakelen.

Of toch wat meer A+ inderdaad!
Zou geen haver gaan geven, zonde.

Ze kreeg hiervoor Dieetmix van Subli, ook zetmeel en suiker arm. Op zich goed voer hoor, ze kreeg dit in combinatie met de Omega 369 mix en vitaminebrokjes. Op de één of andere manier vond ik de mest wel goed, maar niet goed genoeg. Denk daarbij aan bv mestwater, toch wat losse structuur van de mestballen. En naar mijn idee werd ze er jeukerig van. Ik was er niet echt gerust op in ieder geval. Daardoor ben ik wat om mij heen gaan kijken en hier en daar info gevraagd.
Nu zij ruim een week op de Vital staat zijn haar mestballen echt prachtig van structuur en ...geen mestvocht! Daarbij vind ik haar erg kalm tussen de oortjes. Ze is zeker nog kijkerig, al valt mij wel op dat zij haar spanning erg snel los laat vergeleken met eerst.
Waar ik haar eerst meer gesloten vond, vind ik dat zij nu meer open is in de zin van contact zoekend, liever en nog wel een paar van die dingetjes welke je niet echt in woorden kan vatten, maar wel opvallen in omgang. Kortom een hele aangename verrassing.
Ze eet het verder ook graag, ook de DC en de slobber is ze helemaal verzot op :D
Granen zijn (in de praktijk gebleken) gewoonweg niet haar ding.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:19

Heb nog wat lucerne staan een 3 kwart ton. Iemand intresse. Nabij Breda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:24

Da's een end fietsen voor mij Stamper _O-

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:28

Oké wel heel positief!

Wat ik vermoed, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, is dat S ubli misschien niet hele hoogwaardige ingrediënten gebruikt om hun producten van samen te stellen. Met gevolgen van dien.

Die omega mix is heel vet, krijgt ze nu voldoende vetten om aan de energiebehoefte te voldoen?

Een week is inderdaad wel kort.
Heb je het af/opgebouwd, het nieuwe rantsoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:53

Jazeker, zij staat nu compleet op de Vital en heb het stapsgewijs op en afgebouwd. Zij kreeg geen grote hoeveelheden dus dat op en afbouwen is dan ook zo klaar.
In plaats van de Omega mix krijgt zij nu 1-2 pompjes lijnzaadolie (ook van Vital). Echt veel Omega kreeg ze ook niet hoor, een klein bekertje vol per dag. Het was niet veel, maar toch merkbaar in net dat laatste stukje extra energie.

Ik geloof best dat Subli geen slecht voer is, tenslotte was mijn merrie door de Subli verder wel erg goed in conditie. Maar denk idd wel dat de samenstelling wat goedkoper in elkaar steekt dan Vital. Daar is het prijsverschil dan ook naar :-)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:59

Stamper schreef:
Heb nog wat lucerne staan een 3 kwart ton. Iemand intresse. Nabij Breda.

Gratis op te halen overigens.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:36

Ja precies. Dat denk ik ook.

Succes in ieder geval. Komt vast goed.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 06:47

Inxs, is het geen idee om wat (geweekte) bietenpulp bij te voeren? Hoeft niet eens zoveel te zijn. Bietenpulp verbetert de darmflora en fermenteert goed, wat heel goed werkt als extra energiebron.