Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:13

Ik volg dit topic graag maar moet zeggen dat ik door alle opmerkingen de bomen door het bos niet meer zie! Op advies van mijn instructrice probeer ik de overstap op de metazoa te maken wat niet helemaal meevalt want ik heb een zeer moeilijke eter, ik heb de superfitt broxx en de grove luzerne, ik meng het nu met mijn oude voer ( pavo condition ) en zou in de komende 2 weken de volledige overstap moeten gaan maken wat ik nog niet helemaal zie gebeuren gezien het feit dat ze het niet lekker vindt. Mijn oude rantsoen 2kg pavo condition/dagelijks slobber van havens met daarin 100ml zonnebloemolie en 100 gr vit e/selenium werd door mijn instructrice als te suikerrijk ervaren hoogstwaarschijnlijk reageert ze qua gedrag op teveel suikers lees melasse;). Haar advies overstappen op de Metazoa, zonnebloemolie vervangen door olijfolie extra vergine, ( het enige wat ik kan vinden wat betreft het voordeel van voeren van olijolie en geen zonnebloemolie is dat zonnebloemolie schijnbaar meer omega 6 bevat en hierdoor juist meer onstekingen kan opleveren en dat olijfolie juist meer omega 3 bevat en hierdoor juist onstekendremmend zou werken) de snoepjes tussendoor vervangen voor een stukje wortel, onbeperkt voordroogkuil ( dit kreeg ze al ). Nu ben ik 3 dagen geleden eerst begonnen met het halveren van de pavo condition dus 2x een halve schep in totaal dus 1kg, inmiddels de metazoa binnengekregen en zeer voorzichtig gaan mengen in de avond wanneer ze dus ook slobber krijgt gaat het prima waarschijnlijk zo vermengd met de slobber dat ze het niet helemaal doorheeft, in de ochtend krijgt ze ook heel klein beetje metazoa gemengd tot een halfje pavo condition met een flinke hand grove luzerne ze mixt precies de metazoa er tussenuit en eet de condition op. De luzerne eet ze uiteindelijk wel op maar ook zeker niet van harte.. ik voorzie dus dadelijk wel problemen met de gehele overstap.. wat me wel opviel nu ik de pavo condition gehalveerd heb dat ze al duidelijk minder heet is en stresserig deze week minder kunnen rijden ivm weer gister er weer op normaliter is ze dan als een bommetje maar was aanzienlijk rustiger.. dit kan toch al niet van die paar grammetjes metazoa komen die ze inmiddels binnenheeft??? Ook heb ik de snaxx besteld van metazoa de eerste paar wilde ze wel maar ze haalt er nu dr neus voor op.. het hele assortiment vindt mijn paard dus schijnbaar niet smakelijjk..Wat ik me ook afvraag hoeveel luzerne moet je nu voeren op een paard van 500 kg? geef nu 2 handjes.. Wat zijn goede alternatieven als blijkt dat ik de metazoa er niet in krijg? Ik ben er wel van overtuigd dat mijn paard gevoelig is voor suikers dit uit zich in zeer loperig/gestressed/nerveus gedrag met zeer veel energie! Wie of wie geeft mij wat duidelijkheid!! Vast zeer veel dank!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:39

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:49

Je kunt ook kijken naar een suikerarme muesli. Dit vinden ze idd vaak smakelijker dan alleen vitaminebrok.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:58

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:02

Mijn paard doet het er super op ! :) op de super fit broxxx

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:25

@biscaya

Ik denk eerlijk gezegd dat jij een paard hebt die verslaafd is aan suiker :')
Je oude voerbeleid zit inderdaad nogal wat suikers in wat automatisch het voer ook lekkerder maakt. Natuurlijk eet ze al het andere waar dan bijna niks in zit niet op. Denk dat je in jouw geval echt even moet doorzetten met metazoa als ze het niet wil. Het is ook wel van heel veel naar bijna niks geworden, daar moeten ze even aan wennen. Misschien je overgang wat verlengen en ipv twee weken dan iets van vier weken te doen ofzo.

Het feit dat je paard rustiger is al nu komt denk ik vooral omdat je hem nu een kilo minder pavo geeft dus ook veel minder suiker. Ik ben wel voorstander van metazoa maar geloof niet dat het nu al effect kan hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:45

Na 1 dag kan je geen verschil zien/merken hoor.
Dat zit hem echt in het feit dat er minder muesli gevoerd is.

Maar het klopt wat Koekeroekus zegt, zit hem in de suikers.
En langer opbouwen is geen probleem hoor, gewoon kijken hoe het gaat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:34

Je kan ook gewoon minder suikers gaan voeren, zonder de Metazoa, dan zie je zeer waarschijnlijk ook heel veel verschil! Gewoon goed voeren zonder poespas ( en dus zonder Metazoa) levert waarschijnlijk de beste resultaten! Goed hooi, evt. lucerne en een goede, betrouwbare, vitamine is zat. Evt. wat gemengd graan erbij en klaar. Wij voeren al jaren zo en dat bevalt prima, de Metazoa werkte bij ons averechts!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:30

@koekeroekus: ik denk ook dat mijn paard suikerverslaafd is ( baasje ook :D ) Ik ben nu 4 dagen verder met de metazoa en het lijkt beter te gaan ze begint het te eten.. had me inderdaad ook al bedacht om langer af te bouwen en miss zal ze alijd wel handje pavo condition erbij moeten hebben dat lijkt me niet een probleem, de luzerne begint ze ook te eten :r
Ze is nog steeds rustig en ik denk idd dat het komt door het halveren van haar eigen brok.. Ben heel benieuwd hoe het over een week gaat als ik de metazoa toch langzaam aan het verhogen ben..
Hoor ook van vele dat de Fibra musli heel goed werkt.. wel veel meer suikers dan de metazoa dacht ik..
Nou ga kijken hoe het gaat komende weken..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:12

Als iemand in de buurt van lisse woont heb bijna een volle emmer staan

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:30

waarom doe je het weg

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:47

Ik ben er ook mee gestopt. Voor een sportpaard is het echt niks. Zit binnen korte tijd geen spier meer op zijn lijf. Zadel past niet meer, een groot drama!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:09

@heleenxx: en dat ligt dan aan een vitaminebrokje van Metazoa? Dat lijkt me toch sterk Over hoeveel tijdsspanne hebben we het dan?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:15

inderdaad, dat kan nooit.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:20

In een paar maanden tijd. Paard is verder kerngezond en er is verder niks veranderd.
Nou alle spieren weg is wat overdreven. Maar hij is van een kleine bodybuilder veranderd naar een iel paardje. Zadel was afgelopen somer nog helemaal op maat genaakt voor hem naar past nu zelfs net een pad met inlagen er onder niet meer. Scheelt echt een paar boom maten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:26

Toch kan dat nooit van alleen het bijvoeren van een vitaminebrokje, dat is echt de waanzin ten top, om het daarop alleen te gooien. Spierverlies, niet passend zadel... dan is er toch echt iets anders loos. het brokje voegt hooguit iets toe, en knabbelt niet iets van je paard af. Dat is echt niet mogelijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:41

heleenxx schreef:
Ik ben er ook mee gestopt. Voor een sportpaard is het echt niks. Zit binnen korte tijd geen spier meer op zijn lijf. Zadel past niet meer, een groot drama!

Groot gelijk, hier ging het ook heel snel mis toen we deze bende gingen voeren! Ik weet niet wat er in zit, maar het voegt helemaal niks toe, breekt eerder iets af! Dit brokje "knabbelt" wel degelijk af.
Gewoon goed hooi met een goede vitamine brok i.p.v. deze op een mode trend ( "natuurlijk voeren") inspelende commerciële rotzooi. Hier wordt alleen de portemonnee van de verkoper/ fabrikant beter van, maar de paarden zeker niet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:08

terpentijn schreef:
..... Dat is echt niet mogelijk.

Dat is wel degelijk mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:08

terpentijn schreef:
Toch kan dat nooit van alleen het bijvoeren van een vitaminebrokje, dat is echt de waanzin ten top, om het daarop alleen te gooien. Spierverlies, niet passend zadel... dan is er toch echt iets anders loos. het brokje voegt hooguit iets toe, en knabbelt niet iets van je paard af. Dat is echt niet mogelijk.

Dat ligt eraan. Als je daarvoor bijvoorbeeld flink krachtvoer gaf en dat vervangt met een mineralenbrok, dan zal dat best verschil maken. Vooral als je krachtvoer veel proteïnen bevatte.

Maar als de spieropbouw zo sterk achteruit gaat zou ik me ook afvragen of er geen andere oorzaak is. En ook hoe het zit met de hoeveelheid ruwvoer en de kwaliteit daarvan. Want dit is wel heel heftig....

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:14

Paard kreeg en krijgt onbeperkt hooi, maar kreeg voor de Metazoa 2 kilo Pavo energy-control per dag daarbij.
Toen in 2 weken tijd over gegaan naar Metazoa, waar ik in eerste instantie heel erg blij mee was. Paard voelde los in zijn lijf en rustig in zijn hoofd, werd eindelijk een fijn rijpaard!
Paard is flink in training, dressuur en springen, en gaat regelmatig mee op wedstrijden.
Na een paar weken metazoa zag ik al wat spiervermindering optreden. Na overleg begonnen met het bijvoeren van HP23, oftewel de lucernekorrel van metazoa. Dat lustte mijn paard niet, dus die stopte toen helemaal met eten. Omdat hij toen zo snel afviel, ben ik hem weer wat pavo erbij gaan voeren, maar gelijk werd hij weer drukker in zijn hoofd en stug in zijn lijf.
Ik merkte dus wel dat het de moeite waard was om te gaan zoeken naar voer met minder suiker maar wel voldoende eiwitten, en daar zoek ik nog steeds naar.
Ik geef hem nu Cavalor strucomix en fiber force, eens kijken hoe dat gaat.

Wat betreft mijn zadel, die is speciaal voor hem handgemaakt, en wordt zo'n 3x per jaar nagekeken. Tot nu toe moest hij steeds worden verbreed, nu past hij niet meer omdat hij te wijd is geworden.
En nee, hij komt niks te kort verder en is niet ziek of zo. Tandarts (een goede) is in oktober nog geweest, dus dat is ook in orde.

Voor mij eigenlijk een logisch verhaal, paard stond op krachtvoer met flinke training, training is hetzelfde alleen kreeg hij geen krachtvoer meer maar een vitaminekorrel waar hij geen energie meer uit vandaan kon halen dus is hij zijn eigen spieren gaan "opeten".
Dom genoeg van mij :o

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:37

Perryx schreef:
waarom doe je het weg

Kan het effect met grasland niet bepaald combineren

En onbeperkt hooi hebben we niet we voeren kuil
Hij staat vrij hoog in sport en kreeg er niet genoeg energie uit

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:37

heleenxx schreef:

Klopt voor de mijne idd ook niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:13

heleenxx schreef:
Voor mij eigenlijk een logisch verhaal, paard stond op krachtvoer met flinke training, training is hetzelfde alleen kreeg hij geen krachtvoer meer maar een vitaminekorrel waar hij geen energie meer uit vandaan kon halen dus is hij zijn eigen spieren gaan "opeten".
Dom genoeg van mij :o

Je gaat in ieder geval aanmerkelijk minder eiwitten voeren als je overstapt van PAVO Energy Control op een mineralenbrok. En voor de spieropbouw zijn vooral eiwitten een belangrijk onderdeel van het rantsoen. Dus lijkt mij inderdaad best logisch dat je daar dan iets van terug kunt zien aan je paard.

En qua dom: je doet toch alles met de beste bedoelingen? Ik denk dat de meeste mensen de rekenmachine in de la laten liggen bij het veranderen van voer. En al zou je er wel op die manier naar kijken: soms moet je ook proberen hoe het bij je eigen paard uitpakt. Want de behoefte verschilt per paard, toch? :o

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:23

Sowieso vind ik voedingssuplementen vaak rotzooi. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:12

KimW schreef:
Sowieso vind ik voedingssuplementen vaak rotzooi. :n

Wat bedoel je met "voedingssupplementen "? En wat maakt het dan rotzooi volgens jou?