Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:36

Gimmick11 schreef:
Nou, de magnesium vindt zie NIET lekker!
Nu maar een pot appelmoes kopen....

Ik spring even in. Kan het niet zijn dat de hoeveelheid wat heftig is om mee te beginnen? 50 gram is best wat. Ik gebruik nu zelf magnesiumcitraat van Equilin en daar hoef ik amper 5 gram van te gebruiken per dag. Pot gaat dan ook heel lang mee.

Eerst gebruikte ik de korrels van Synovium, maar daarbij merkte ik amper verschil en moest ik ook zo veel voeren dat een pot van €50 maar een maand mee ging.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:47

hier helpt het ook goed! mijn pony schrok van het kleinste en ik heb het idee dat dit echt helpt. hij gaat goed vooruit!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:50

KimE schreef:
Gimmick11 schreef:
Nou, de magnesium vindt zie NIET lekker!
Nu maar een pot appelmoes kopen....

Ik spring even in. Kan het niet zijn dat de hoeveelheid wat heftig is om mee te beginnen? 50 gram is best wat. Ik gebruik nu zelf magnesiumcitraat van Equilin en daar hoef ik amper 5 gram van te gebruiken per dag. Pot gaat dan ook heel lang mee.

Eerst gebruikte ik de korrels van Synovium, maar daarbij merkte ik amper verschil en moest ik ook zo veel voeren dat een pot van €50 maar een maand mee ging.

Magnesiumcitraat is niet hetzelfde als magnesiumoxyde. In het spul wat ik voer zit 54,5% magnesium. Vandaar dat ik er meer gram van moet geven.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:50

Ter info;
Keet schreef:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

KimE

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:01

Dat snap ik, ik probeer alleen een verklaring te bedenken waarom je paard het vooralsnog niet lekker vindt :)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:07

Graag zou ik van jullie weten wat nou de beste magnesium citraat is? Ik wil namelijk magnesium gaan bijgeven, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees hier over de magnesium van de Boerenbond maar ook over de magnesium van Pharmahorse.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:21

Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat.
Er zijn twee hoofdgroepen:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
Staak de verstrekking van alle mineralen. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.
De hoeveelheid magnesium is afhankelijk van het soort magnesium en de concentratie:
Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).

Organisch magnesium
Organisch magnesium (chelaat) wordt zo goed opgenomen dat je kan volstaan met een kwart van de dosering van anorganisch magnesium: Iets minder dan 1 gram voor een kleine pony tot 3 gram voor een groot paard. Als de concentratie magnesium 10% is kom je dus uit op 8 tot 30 gram.
Houdt deze dosering gedurende 3 tot 6 weken aan.
Evalueer de status van de symptomen. Je moet nu een verbetering kunnen zien. Wanneer er geen verbetering optreedt was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kun je de behandeling beter staken.
Na het optreden van een verbetering halveer je de dosis en ga je 6 tot 8 weken hiermee door.
Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden.

Bron: paard natuurlijk

Ik heb dus hier een proefverpakking van besteld (gewoon kleinere hoeveelheid, niet gratis) maar mijn pony vindt het niet lekker. Heb met wat slobber vermengd, maar hij eet het dan niet.. Hoop dat dit nog verandert, want hij kan het erg goed gebruiken nu..

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:30

Ik heb wat gevonden, bedankt Marocje!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:06

Marocje schreef:
Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat.
Er zijn twee hoofdgroepen:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
Staak de verstrekking van alle mineralen. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.
De hoeveelheid magnesium is afhankelijk van het soort magnesium en de concentratie:
Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).

Organisch magnesium
Organisch magnesium (chelaat) wordt zo goed opgenomen dat je kan volstaan met een kwart van de dosering van anorganisch magnesium: Iets minder dan 1 gram voor een kleine pony tot 3 gram voor een groot paard. Als de concentratie magnesium 10% is kom je dus uit op 8 tot 30 gram.
Houdt deze dosering gedurende 3 tot 6 weken aan.
Evalueer de status van de symptomen. Je moet nu een verbetering kunnen zien. Wanneer er geen verbetering optreedt was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kun je de behandeling beter staken.
Na het optreden van een verbetering halveer je de dosis en ga je 6 tot 8 weken hiermee door.
Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden.

Bron: paard natuurlijk

Ik heb dus hier een proefverpakking van besteld (gewoon kleinere hoeveelheid, niet gratis) maar mijn pony vindt het niet lekker. Heb met wat slobber vermengd, maar hij eet het dan niet.. Hoop dat dit nog verandert, want hij kan het erg goed gebruiken nu..

meningen zijn verdeeld....
mijn DA schrijft de magn Gries Oxide van de Horticoop voor
en mijn paard doet het daar al 5 jr goed op
word makkelijk gegeten en werkt super!
zodra ik stop heeft hij weer tekort [ hebben we met bloedtesten gecontroleerd..]
voor mij dus niet die hele dure potten [ waarbij je vaak voor de naam/merk veel betaald ] maar die van de Horticoop 20kg voor 15 euro

lees dit ook maar :j

http://www.equicare-plus.com/voeding/magnesiumoxide/

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:34

mirgino schreef:
je kan ook handje luzerne met olie en magn mixen
als de magn maar vastplakt aan iets wat je paard lekker vind,

Dat is typisch een voorbeeld van 'water naar zee dragen'.
Luzerne is té calcium-rijk en zal daardoor zorgen voor magnesium tekorten.
(calcium concurreert met magnesium).
Er lopen paarden rond die magnesium supplementen krijgen. Zodra men stopt met het geven van dergelijke supplementen toont bloedonderzoek een tekort aan magnesium (even in het midden gelaten dat een bloedonderzoek niet betrouwbaar is, maar goed). Vraag je dan door dan hoor je dat betreffende paarden luzerne gevoerd krijgen 8)7
Luzerne uit het rantsoen laten - hoe gering de gegeven hoeveelheid ook > al is het een handje per dag - lost het probleem van magnesium tekort op....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:56

Dat is echt iets te makkelijk gezegd. Zulke dingen weet je alleen na ruwvoeranalyse en evt bodem/gras EN als je weet hoeveel ruwvoer het paard krijgt. Daarna hoeveel en wat voor arbeid het paard doet, hoe oud, type etc etc.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:20

madamX

je hebt gelijk, maar dit was het eerste waar ik aan dacht om het mee te mengen als je geen krachtvoer geeft

ik zou zo 123 niet weten hoe je dan kan geven, ja via een spuit in de mond en dan mengen met olie of appelmoes?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:32

Wij zelf geven compact gras. Wel uit elkaar gehaald. Daar doen we magnesium, Force en lijnzaadolie doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:52

ik gooi het gewoon over de muesli heen en maak het dan een beetje nat met water en roer effe goed, dan gaat het er prima in hoor al jaren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:18

Niet iedereen wil muesli of brok voeren. Als je paard op goed, voldoende ruwvoer staat met evt een vitaminekorrel heb je geen hardvoer. Dan zoeken mensen een ruwvoer vervanger als alternatief bijv om iets doorheen te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:28

KimE schreef:

Die Equilin klinkt wel goed, dat je er ook zo weinig van hoeft te geven en zo lang mee doet. Ik moet zovaak neiuwe kopen en als het dan plots weer op is koop ik wat er als eerste voor handen is en wissel ik weer van merk... niet echt handig....

Ik voer nu Safe & Sound enkel bij, om die magnesium in te voern. En eigenlijk vind ze het niet lekkere muesli. Ik zoek wel iets voor erbij, want ze heeft er wel iets bij nodig.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:06

superpony schreef:
Dat is echt iets te makkelijk gezegd. Zulke dingen weet je alleen na ruwvoeranalyse en evt bodem/gras EN als je weet hoeveel ruwvoer het paard krijgt. Daarna hoeveel en wat voor arbeid het paard doet, hoe oud, type etc etc.

Hier ben ik helemaal mee eens! Eerst een ruwvoer analyse en dan zorgen dat alle mineralen in balance zijn!
Minder calcium voeren (hoe weet je dat je paard genoeg krijgt???) lijkt mij niet een slim idee. Meer magnesium voeren (hoe weet je dat je paard te weinig krijgt?) wanneer het niet nodig is kan de balance tussen deze twee mineralen uit balance halen. Te veel magnesium kan leiden tot sedatie, omdat Mg dan gaat op de Ca receptoren kan zitten en de door sturen van juiste zenuwen prikkelen verhinderen. Te veel Mg voeren kan ook leiden tot meer Ca in de urine. En dan de botten - wat gebeurt er in de botten als je te veel van een mineral voeren en dan een andere zo veel mogelijk vermijden? Ik kan een hele artikel over schrijven (ga ik een keer doen ;-) maar in de tussen tijd, ik heb echt mijn vraag tekens bij het voeren van een mineraal zonder dat je het echt weet 1. de hoeveelheid mineralen in een rantsoen + 2. De balance tussen de mineralen. Dit kan je alleen doen met een ruwvoer analyse + hele rantsoen in kaart brengen en dan uitbalanceren met behulp van de NRC / CVB tabellen of de laste wetenschappelijk inzichten.

En als we het over nieuwe inzichten hebben, in de UK en Australia is er nu een trend om juist niet overbodig magnesium te voeren, maar juist chelated calcium bij paarden met gedrag's problemen (nervous enz).
Een paar maanden geleden was er ook een report over het voeren van extra Mg (10g elementaire) waar een sedatie effect werd aangetoond, maar door het voeren van extra Mg werd er ook steeds meer Ca uitgescheiden door het urine. Deze wetenschappers gaaf aan dat ze ook niet wisten wat de effecten zou zijn over het lange termijn van het voeren van extra Mg en het loss van Ca via het urine (denk aan de botten!).

We weten het nog niet goed wat we aan doen zijn bij het bijvoeren van maar een mineraal zoals Mg. Wat we wel weten is dat het belangrijk is om de "big five" (Calcium, magnesium, phosphor, natrium en kalium) in de juiste houding en hoeveelheid te voeren.

Ik zie weinig mensen roepen om natrium (keuken zout) bij te voeren, deze mineraal komen veel paarden wel te kort omdat de hoeveelheid in ruwvoer laag is (kalium niet). Maar niemand gaat geld verdienen van keuken zout verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:59

Tja leuk hoor zo een ruwvoer analyse ad. Gem. 100 euro, maar die had ik dan wel elke maand kunnen gaan doen, als je je hooi gewoon buiten de deur halen moet. Daar had ik persoonlijk op leeg gelopen.

Mij is altijd geleerd dat te veel aan calcium , het sterke mineraal is (wat overal met grote getalen in is toegevoegd) en juist het magnesium verdringt en dat het te veel aan magnesium word uitgeplast.

En wat het bijvoeren van magnesium betreft: lucerne ben ik nooit gek van geweest met de i.r., appelmoes lijkt mij helemaal een suikerbom en als je echt alleen magnesium bijvoert ( dus geen supplement met toevoegingen w.o. B.v. Dextrose=suiker) vinden ze het vaak niet lekker, dus dan moet je toch wat lijkt mij en ik krijg het er gelukkig wel in met een muesli die laag in de percentages staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:17

Kwestie van vraag en aanbod. Als mensen bewuster ruwvoer gaan inkopen, moeten de leveranciers daar ook op inspringen. Je kan een hele partij inkopen en dan 1x per jaar een analyse doen. 100 euro is heel weinig vergeleken, bij vele zakken onzin aan voer en supplementen.

Er zijn echt heel veel mensen die al bewust voeren en die gaan geen muesli kopen of in hun paard gooien om magnesium binnen te krijgen, indien nodig. Dan is het leuk dat het mensen niet interesseert en ze het zelf wel geven, maar velen zijn al verder qua voeren.

SaraB, als er tekorten aan Calcium ontstaan kan dat ook problemen geven. Studies staan allemaal los van elkaar en wijzen toch nog steeds iets anders uit. Je moet met gezond verstand blijven nadenken.

Ik zelf zou het liefst veel gevarieerder willen aanbieden. Dan kunnen de paarden zelf kiezen wat ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:26

Dat vind ik toch niet echt prettig omschreven van je superpony; alsof het mensen niet interesseert.

Ook kan je nu eenmaal niet in andermans portemonnee kijken.

Gelukkig weet ik hoe dat het bij mij zit en voel ik mij niet aangesproken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:44

Er zijn ook mensen die het niet interesseert. Waarom mag dat niet gezegd worden??

Daarbij kan ik niet in iemands portemonnee kijken, maar ik kan wel rekenen. Wat mensen geven aan hardvoer en supplementen is vele malen duurder dan 1x pj analyse doen en verder goed voeren zonder rotzooi. Vergeet daarbij niet de veearts kosten ook. Bloed laten afnemen, omdat een paard niet oke is, kost net zoveel of meer.

Ik heb voer verkocht en koop zelf natuurlijk voor eigen paarden, dus weet wel wat de prijzen zijn en wat men ongeveer uitgeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:04

Ik doelde meer op het in 1x een partij hooi inkopen. En wat nu als je op een pensionstalling staat? Maar goed daar gaat dit topic niet over. Het gaat hier over mensen die dus al een paar stappen verder zijn en dus magnesium willen gaan bijgeven om wat voor reden dan ook...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:14

SaraB schreef:
We weten het nog niet goed wat we aan doen zijn bij het bijvoeren van maar een mineraal zoals Mg. Wat we wel weten is dat het belangrijk is om de "big five" (Calcium, magnesium, phosphor, natrium en kalium) in de juiste houding en hoeveelheid te voeren.

Ik zie weinig mensen roepen om natrium (keuken zout) bij te voeren, deze mineraal komen veel paarden wel te kort omdat de hoeveelheid in ruwvoer laag is (kalium niet). Maar niemand gaat geld verdienen van keuken zout verkopen!

Probleem met ruwvoer analyses is dat paarden per deel van het jaar behoorlijk verschilt. De behoeftes verschillen ook. En wat te denken van die paarden die half om half op het land staan en dan weer niet?

Daarnaast wordt er veel geld verdiend aan het verkopen van dat keukenzout. Wat denk je dat die mooie roze likstenen zijn? En ik kan je verzekeren, ze worden vaak genoeg verkocht om er geld aan te verdienen.

Wat betreft wel of niet bepaalde zaken extra bijvoeren. Dat hangt af van het paard. Mijn oudste krijgt dus extra magnesium (en ja ze krijgt ook luc. en dat kan gewoon) Mijn 5 jarige krijg Kossolian. Weinig bekent en verkocht in nederland. Maar daar zit inderdaad sodium, calcium, magnesium en phosphorus in. Maar het hangt toch echt af van wat je aan je paard vraagt en wat je paard nodig heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:28

ohjajoh6 schreef:
Ik doelde meer op het in 1x een partij hooi inkopen. En wat nu als je op een pensionstalling staat? Maar goed daar gaat dit topic niet over. Het gaat hier over mensen die dus al een paar stappen verder zijn en dus magnesium willen gaan bijgeven om wat voor reden dan ook...

O, zo. Ja, dat is ook heel moeilijk. Wij zijn ook afhankelijk. En pensionstallen zijn gewoon nog heel slecht. De tijd staat nog erg stil en ontwikkelingen zetten nog niet erg door.

Het is een combinatie van dingen. Als je paard 's ochtends na uren nuchter te zijn geweest, op gras wordt gezet voor 4 tot 6 uurtjes en daarna weer op stal komt waar vaak een bak biks/muesli klaar ligt en ze nog maar 1 of 2x kuil of vette voordroog krijgen, is dat al een probleem.

Een paard moet eigenlijk verbruiken wat hij eet. Na gras eten op stal is eigenlijk niet zo goed. Daarbij bewegen paarden maar heel weinig op vierkante weides zoals we ze hier kennen, vol met raaigras.

Alle paarden krijgen iets, dus er moet iets gevoerd worden op stal. Er gaat heel veel biks en muesli in paarden die echt niet nodig zijn en eerder schadelijk. Maar mensen vinden het zielig als ze niks geven.

Of mensen doen wat de buren doen, lezen hoe goed de nieuwe Pavo is etc etc.

Ik heb zelf voer verkocht en mensen komen pas advies vragen als ze al problemen hebben. Ik was merk gebonden en op een gegeven moment ging dat ook tegen staan.

Je leest op bokt ook vragen van mensen die het echt goed willen doen, maar dan heel slecht advies krijgen. Mensen die merkgebonden zijn, geven advies over hun eigen merk, terwijl ze dus geen idee hebben wat een paard aan ruwvoer binnen krijgt, wat een paard verder doet etc. Dan vind ik het advies niet eerlijk.

Maar mensen willen graag betalen hoor. Ik geef stalgenootjes 20x advies, ze vragen het zelf. Maar pas als er iemand komt a 100 euro pu nemen ze een advies over. Het is mijn werk niet meer, maar denk er wel weer over om weer op te starten, aangezien gratis advies niet werkt. Je kan nog beter verkondigen dat je via een foto een paard kan lezen a 100 euro.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:18

Veulen84 door keuken zout bedoeld ik niet de likstenen, maar gewoon keuken zout van de supermarkt ;-)