Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:42

haleyjames schreef:
@ mirim, het supplement wat ik gekregen heb, heet multi vita, bouwt de weerstand op en dus ook tegen de eczeem, kan er echt niks over vinden op de site..

moet zeggen heb het nu 3 x gegeven met een kilo faser light, en het lijkt alsof hij nu al minder last heeft van de jeuk!

Multi Vita is niet van Marstall, maar wel te bestellen bij je Marstall dealer. Vandaar dat je het niet kunt vinden op de Marstall-site.
Goed om te horen dat jouw paard minder jeuk heeft :)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:05

mirim schreef:
Jevv: Je kan naast de Vito dan wel Optimaal geven en de Optimaal langzaam gaan opvoeren en in plaats van de Vito gaan geven. Als je het langzaam went en je weet zeker dat je paardje niet ir is is dat een prima optie.
Maar je kunt ook de Faser light gaan voeren, is ook een heel goed voer. Ook om de darmflora gezond te houden.

Bedankt voor de tips en het meedenken! Ik ga voorlopig nog even door met deze Vito en daarna waarschijnlijk overstappen op Faser light. Merk nl. (nog) niet dat ze energietekort heeft, dus daarvoor zou ik nu geen rijker voer hoeven geven.
Ga er dan wel wat Optimaal bijgeven als ik merk dat ze daar behoeft aan krijgt, of om dan (als ze mooi op gewicht blijft) misschien helemaal over te stappen op Optimaal, maar dat zie ik t.z.t. wel een keer.

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:23

@ Jevv Graag gedaan :)

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:19

hoeveel wiesencobs zouden jullie geven an een KWPN er? Ze heeft op dit moment wel veel gras tot haar beschikking, dus wil het eigenlijk meer erbij geven dan als hoofd hoeveelheid ruwvoer. Daarbij krijgt ze ook nog wat stro ( wat ik stoom ivm allergie mijten en insecten) Iemand toevalig ook ervaring met zo'n allergie?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:16

ik ga mijn tinkertje vanaf nov 5 maand terug trekken met rijden .
i.v.m. dat ze nog maar 3 is en kan ze het rustig even verwerken.
(is dan 5 maand onder het zadel 2 keer per week)
krijgt nu de ijslander en merk dat ze snel aankomt nu
krijgt dan 4 keer per dag hooi of paardenkuil
en heeft een mineralen steen van kenner in haar box
ze wordt snel dik en komt straks overdag van 10.00 tot 17.00 in weer en wind buiten te staan zonder deken.

welk voer kan ik haar het beste geven ? de naturell of de faser light?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:48

Ik zou de faser light geven. Mijn tinker krijgt het er straks bij in de winter en wordt wel recreatief bereden. In de faser light, is mij verteld, zit minder in dan in de naturell maar wel meer vit en min en dat is juist wat ze nodig hebben.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:08

oke heb nog even de tijd.wacht nog even mirim af ;)

denk zelf ook faser
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 20-08-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:44

estherha schreef:
hoeveel wiesencobs zouden jullie geven an een KWPN er? Ze heeft op dit moment wel veel gras tot haar beschikking, dus wil het eigenlijk meer erbij geven dan als hoofd hoeveelheid ruwvoer. Daarbij krijgt ze ook nog wat stro ( wat ik stoom ivm allergie mijten en insecten) Iemand toevalig ook ervaring met zo'n allergie?

Ik heb er nog nooit van gehoord om stro te stomen..hoe doe je dat?
Is jouw paard allergisch of doe je het bij voorbaat?
Het zou kunnen dat als je de hele stofwisseling van je paard op orde hebt dat ook een allergie verdwijnt. Ik heb dat bemerkt bij mijn vorige paard. Even puzzelen wat hij nodig heeft of wat hij nu mist :).
De Wiesencobs zijn in principe geen krachtvoer, maar een ruwvoer ( het is gras met kruiden). Maar als jouw paard daar genoeg aan heeft zou je een kilo Wiesencobs geven met bijvoorbeeld Marstall Force vitaminenkorrels. Maar mijn ervaring met een KWPN-er is dat het niet voldoende is. Ik geef er graag een muesli naast.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:07

Sorry mirim volgens mij begrijp je me verkeerd, ik geef mijn paardje al een jaartje of 2 marstall muesli's. NL de complete en amino sport, met paar handjes sinfonie. In de winter geef ik altijd wat ruwvoer erbij nl de wiesencobs. Echter vindt het altijd zo moeilijk om te beslissen hoeveel ik kan geven.
Mijn paard blijkt dus idd sinds kort allergisch te zijn voor mijten en insecten. Ik hoop idd dat het overgaat maaar ben nu 3 maanden verder en ga de hoop al wat verliezen dat ze eroverheen groeit. Tja dat stomen heb ik eerder ergens op het forum gelezen met hooi. Aangezien mijn paard ook stro als ruwvoer krijgt en dit nogal wat mijten kan bevatten doe ik dit ook stomen. Werkt goed tot nu toe. Is wel erg veel werk.
Ik geloof verder dat de stofwisseling wel goed is, maar dat weet je verder natuurlijk nooit zeker, maar ze zit mooi glanzend in haar velletje.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:02

Oke :) Je kan rustig een kilo Wiesencobs voeren aan jouw paard. Je kan zelfs in de winter wat meer gaan geven en dan in plaats van een portie ruwvoer bijvoorbeeld. Voor een allergisch paard is het natuurlijk heel goed spul.
Maar hoe stoom jij je stro? Ik heb er nog nooit van gehoord en ben wel benieuwd eigenlijk hoe je dat doet.
Ik heb jaren een allergisch paard gehad en heb heel wat afgemedderd met nat maken van hooi en dergelijke. Overigens was de allergie ( het was bij tijd en wijle echt heel erg) over nadat we de berkenboom die naast zijn box stond hebben omgehaald. Dat was voor hem de trigger.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:36

Ik heb een grote zwarte ton waar ik een hooi net vol met hooi of stro in hang, onderin de ton zit een klein gaatje waar ik een klein stoom apparaat kan aansluiten. Zo'n huis tuin en keuken geval waar je mee kunt schoonmaken. Doordat de ton geheel dicht is stoomt het stro geheel door. En het voordeel daarvan is geen geklieder met water en het stro is dan wel vochtig maar niet nat. Dus gebruik het gewoon als bodembedekking. Daar kan ze dan de hele nacht lekker van knabbelen.
Tja bomen kappen, ik had dat ook wel gewild, maar heb nu eenmaal een stuk weiland midden in het bos. Dan blijf je bomen kappen. :D
Ik geef in de winter ook altijd hooi van mijn eigen weiland. Maar vindt de afwisseling met wiesencobs altijd wel prettig!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:13

Wat een klus..........maar je doet wat voor je paarden, he? <<) :D

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:57

Mijn Fries stond tot begin dit jaar op Biks en muesli, niet van Marstall.
Zat goed in zijn energie, maar dat was ook niet zo gek; dit voer bevatte enorm veel suikers.

Toen, met verhuizing naar nieuwe stal overgegaan op de Marstall havervrij.
Al vrij snel niet meer vooruit te branden.
Pfffffff, wat was hij zwaar te rijden, echt verschrikkelijk.
De pit / energie was er helemaal uit.

Nu overgegaan op de Champion van Marstall.
Geweldig wat een verandering!
Heb weer een pittig en werklustig paard! :D
Echt topspul en ik hoef er ook niet veel van te voeren.

George: Wel bedankt voor je advies!
Ben er blij en tevreden mee.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:02

Woont er toevallig ook iemand bij me in de buurt die een grote zak leinschnacks met me wil delen?
een klein emmertje kost nl. ongeveer 6,60 euro voor een kilo en een grote zak van 20kg. kost 55 euro, dus dat is maar 2,75 per kg.
Alleen 20kg is voor mij wel heel veel, dus hoor het graag als iemand interesse heeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:22

Damwoude is een beetje te ver weg :D jammer, had ze wel eens uitwillen proberen

Ze hebben ook 5 kilo emmers zie ik op de site

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:36

Aliealie; Ik wil best 2 kg van je kopen hoor, maar hoef dr geen 10. Weet niet of je er wat mee opschiet?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:27

aliealie schreef:
Woont er toevallig ook iemand bij me in de buurt die een grote zak leinschnacks met me wil delen?
een klein emmertje kost nl. ongeveer 6,60 euro voor een kilo en een grote zak van 20kg. kost 55 euro, dus dat is maar 2,75 per kg.
Alleen 20kg is voor mij wel heel veel, dus hoor het graag als iemand interesse heeft.

zijn dit snoepjes?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:58

Wat zouden jullie aanraden voor een 2-jarige pony?
Ik voer hem momenteel alleen Force van Marstall, verder krijgt hij brok van ander merk.
Maar zou zeker in overgang naar winter hem nu wel wat extra willen geven in plaats van de brok.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:15

Ik weet niet wat voor een pony het is? Een welsh Cob als ik je onderschrift lees?
Je zou de Naturell of de Havervrij kunnen voeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:16

kevje06 schreef:
aliealie schreef:

zijn dit snoepjes?

het zijn koeken. Smalle strips.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:19

Haha ja, een Welsh Cob. :j
Waarom zou je havervrij kiezen bijvoorbeeld?
Ik had al even op de Marstall site gekeken, maar vond het niet zo duidelijk voor een jonge pony/paard.
Het mag trouwens wel iets aanzetten, hij valt weleens iets in in deze tijd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:29

maar hebben als doel beloning toch, geen supplement?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:33

kevje, eigenlijk vind ik dat moeilijk. Ik zelf zou er namelijk niet heel veel geven, al is dat gevoelsmatig misschien. Ik heb ze nu wel staan, ze zijn bijna op. Maar ik heb ze niet weer besteld. Ik geef als beloning vaak liever een stukje brood of een wiesencobbrokje.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:37

Dyonne schreef:
Haha ja, een Welsh Cob. :j
Waarom zou je havervrij kiezen bijvoorbeeld?
Ik had al even op de Marstall site gekeken, maar vond het niet zo duidelijk voor een jonge pony/paard.
Het mag trouwens wel iets aanzetten, hij valt weleens iets in in deze tijd.

Er is voor jonge paarden geen speciaal voer. Per type paard is het gewoon verschillend.
Voor veulens heb je natuurlijk wel de veulen-muesli, maar daarna wordt vaak de overstap gemaakt naar Havervrij of Complete.
Nu je ook zegt dat jouw pony rond deze periode nogal invalt zou ik je zeker de Havervrij aanraden. De Havervrij is vrijwel geschikt voor ieder type paard en gewoon een hele fijne, lekkere muesli.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:38

kevje06 schreef:
maar hebben als doel beloning toch, geen supplement?

De lijnsnack is inderdaad een soort van snoepje/koekje en geen supplement. Ze vinden het wel onwijs lekker overigens :D