[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:08

Emaartje

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:36

In cavalor strucomix senior zit ook probiotica in ook een aanrader dus ik ben er vandaag mee begonnen!!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:46

ik heb dat van pavo ook niet meer nodig. Paard gaat nu echt de goede kant op :D

SP vind hij dus niet lekker, gisteravond gegeven en vanavond lag het er nog steeds een restje in. Denk dat ik hem maar iets minder ervan ga geven en dan mengen met grasmix en stukjes pavo koek ertussen stoppen. Hopelijk eet hij het dan op.

wat is iets wat ze specifiek op de ribben wat ronder maakt?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:33

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Ik heb een tuigpaard merrie van 10 jaar die vrij hoog in het werk staat omdat ik haar aan het doorrijden ben (ze heeft altijd voor de koets gestaan en nu onder het zadel).
Ze is echt een heethoofd en heeft genoeg looplust, maar is verschrikkelijk in gevallen.

Wat heb ik al geprobeerd;
- Seniores Priores; 5 zakken van leeggemaakt, maar er kwam niets aan
- Omega 3-6-9 mix van Subli 3 zakken van leeggemaakt, maar geen verschil
- Allerlei soorten ruw en krachtvoer, enige verbetering
- Tandarts, Osteopaat, ander zadel, dierenarts

Ze blijft schraal als ik haar moet scoren is ze een 2

Wat krijgt ze nu;
20 kg voordroog (ze eet niet alles op, maar er is altijd ruwvoer)
3x per dag 3 kwart schep basissportbrok van Havens
3x per dag 1 schep lucerne
2x per dag prominent voedingssupplement
1x per dag een schep slobber van Havens

Ze loopt 5x per week onder het zadel (3x dressuurbasis, 1x bosrit endurance training, 1x ontspannen hobbelritje), ik longeer haar met bijzet 1x per week en ze heeft 1 dag per week vrij. Hiervoor liep ze 3 á 4 keer in de week voor de wagen op diverse afstanden.

Ik sta op een pensionstal en heb helaas geen weidegang, ik ben wel aan het proberen te regelen om haar vanaf volgende maand op de wei te kunnen zetten overdag.

Ze is algemeen goed bespierd, maar echt mager op haar flanken en bil en mist wat rug bespiering. Wie heeft er een idee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

heb je al eens bloedonderzoek gedaan om te achterhalen of er soms een medische oorzaak is van het mager blijven?
(tekorten/worminfectie...)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:44

ik heb al mestonderzoek laten doen en daar kwam niets uit
bloedonderzoek is idd een logische volgende stap

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:45

Als je er elke dag zoveel voer in stopt al voor langere tijd en ze blijft schraal dan ga je toch denken aan een medische oorzaak. Mijn pony kwam ook maar niet aan, werd vervolgens ineens ziek en bleek een ontsteking in de darmwand te hebben. Darmen namen al die tijd het voedsel gewoon niet goed op. Alles wat ik erin stopte kwam er via de mest gewoon weer uit. Voor ie echt ziek werd had ie trouwens ook zat looplust, was vrolijk en had genoeg energie. Dat zegt dus ook helaas niet altijd alles dat ze gezond zijn dan. Hij is nu nog steeds niet goed op gewicht (werd half januari ziek en was daarvoor ook al een tijd steeds te mager) maar ik zie m wel langzaam steeds ietsje voller worden. Het heeft ook tijd nodig om helemaal te herstellen de darmwand. Als de darmen (of andere organen) niet goed functioneren komen ze simpelweg niet aan, hoeveel je er ook instopt. Als het niet wordt opgenomen heeft het weinig zin.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:51

Wie kan mij tips geven. Ik heb een shetlander staan van 13 jaar oud met een extreem gebitsprobleem. Ze kan hierdoor moeilijk eten. Ze is ook nog eens verwaarloosd geweest.

Nu schommeld ze gigantisch qua gewicht. Ze was redelijk goed op weg maar nu met de winter werd ze weer extreem mager en nu krijg ik het er gewoon bijna niet aan. Het gaat ontzettend langzaam en ze kan in korte tijd weer helemaal terug bij af zijn.

Ze krijgt nu basisbrok met maismeel en een flinke bos kuilgras. Ze staat snachts op stal en overdag staat ze in de wei. Wat zou deze pony kunnen helpen op gewicht te komen en te blijven.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:53

Subli Seniores Priores :j en dan gewoon lekker papperig maken.

En subli omega 369 mix zou je er eventueel een beetje doorheen kunnen doen

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:22

Het is heel belangrijk voor paarden met gebitsproblemen dat ze toch structuur binnen krijgen! Omdat paarden met gebitsproblemen te weinig ruwvoer binnen kunnen krijgen, worden hun darmen stil(ler) te liggen. Als de darmen te stil liggen kun je er instoppen wat je wil maar komt het meeste er aan de achterkant weer uit en wordt je pony dus steeds magerder! Door slobber worden de darmen ook niet geactiveerd. Zeker mais meel is dan gevaarlijk als het onverteerd doorstroomt naar de dikke darm, kans op gaskoliek.

Ik zou Fibra voeren, veel structuur maar wel gehakseld dus ook paarden met gebidsproblemen kunnen het eten, je activeerd de darmen en het rendement van je voer wordt veel hoger. Fibra is trouwens helemaal compleet aan alle vitaminen en mineralen en bevat hele goede eiwitten die juist belangrijk zijn bij opbouw van spieren en dus om je paard op gewicht te houden. Maismeel weghalen en Fibra bijvoeren. Je kan trouwens een gratis proefverpakking aanvragen via de site.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:09

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:50

Levita30 schreef:
Het is heel belangrijk voor paarden met gebitsproblemen dat ze toch structuur binnen krijgen! Omdat paarden met gebitsproblemen te weinig ruwvoer binnen kunnen krijgen, worden hun darmen stil(ler) te liggen. Als de darmen te stil liggen kun je er instoppen wat je wil maar komt het meeste er aan de achterkant weer uit en wordt je pony dus steeds magerder! Door slobber worden de darmen ook niet geactiveerd. Zeker mais meel is dan gevaarlijk als het onverteerd doorstroomt naar de dikke darm, kans op gaskoliek.

Ik zou Fibra voeren, veel structuur maar wel gehakseld dus ook paarden met gebidsproblemen kunnen het eten, je activeerd de darmen en het rendement van je voer wordt veel hoger. Fibra is trouwens helemaal compleet aan alle vitaminen en mineralen en bevat hele goede eiwitten die juist belangrijk zijn bij opbouw van spieren en dus om je paard op gewicht te houden. Maismeel weghalen en Fibra bijvoeren. Je kan trouwens een gratis proefverpakking aanvragen via de site.

Krijgen paarden met subli Sp dan niet voldoende ruwe celstof binnen?Ik heb een paard met gebitsproblemen en ben even met de fibra gestopt omdat hij dat ook redelijk moeilijk kauwt heb ik het idee..Hij eet overdag wel weer gras nu..
Ik geef er ook nog geweekte grasbrokken bij..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:10

@Damelza

Naast Fibra en ruwvoerheb je in princiepe niets nodig, Fibra bevat alle vitaminen en mineralen die je paard nodig heeft. Omdat Fibra zoveel structuur bevat, luzerne en Canadese timothee en erg volumieus is, zou je minder ruwvoer kunnen voeren als je Fibra voert. 0,5 kg minder ruwvoer als je 1 kg Fibra voert. Ookal zal ik dat niet aanraden als er geen rede toe is. Misschien als een paard te dik is of er andere problemen zijn met het ruwvoer.

@ pleiada

gras, geweekte grasbrok, slobber.... dat zijn allemaal dingen met heel weinig structuur, het verteringsstelsel wordt dus weinig geprikkeld! Qua ruwe celstof krijgt hij wel genoeg binnen maar dat is wat anders. Het gaat om het prikkelen van de darmen waardoor ze meer gaan bewegen en dus beter hun werk doen. Als je ergens in knijpt en het prikt in je hand, heeft het veel structuur. Knijp maar eens in een pluk stro.... veel structuur, knijp maar eens in geweekte grasbrok, prikkeld je hand niet..... weinig structuur.

Wordt je paard niet slapper op de mest nu of winderig?

Fibra kun je eventueel ook wat nat maken, is voor je paard wat makkelijker maar blijft toch aardig "prikken"

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:41

Levita30 schreef:
@Damelza

gras, geweekte grasbrok, slobber.... dat zijn allemaal dingen met heel weinig structuur, het verteringsstelsel wordt dus weinig geprikkeld! Qua ruwe celstof krijgt hij wel genoeg binnen maar dat is wat anders. Het gaat om het prikkelen van de darmen waardoor ze meer gaan bewegen en dus beter hun werk doen. Als je ergens in knijpt en het prikt in je hand, heeft het veel structuur. Knijp maar eens in een pluk stro.... veel structuur, knijp maar eens in geweekte grasbrok, prikkeld je hand niet..... weinig structuur.

Wordt je paard niet slapper op de mest nu of winderig?

Fibra kun je eventueel ook wat nat maken, is voor je paard wat makkelijker maar blijft toch aardig "prikken"

Wat een onzin en slap verkooppraatje. Wat is overigens de structuurwaarde van fibra?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:58

Interessant om te weten levita30..Hoeveel fibra zou je bij moeten voeren aan een paard met gebitsproblemen en hoeveel als je het als krachtvoer geeft aan paarden die niet veel doen(450kg)?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:26

pleiada schreef:
Ik ga dit even volgen..Mijn bijna 3 jarige,heeft last van het wisselen..Sinds ik equifyt zupa voer en geweekte gerst met mais geef heb ik het idee dat hij eindelijk aankomt...Sp van subli lust hij niet en dit vind hij heerlijk :j

mijn paard eet de SP inderdaad ook niet graag :n erg balen want nu zit ik met een hele zak SP. vind het zo jammer dat je niet van alles proefverpakkingen kan krijgen. Meng het nu heel goed door zijn grasmix en dan krijgt hij het nog wel weg maar als ik dat niet doe laat hij het gewoon liggen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:29

Gelukkig eet die van mij de SP goed, ze is er super van aangekomen! :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:37

Hier is het voeren van de SP ook uitgeroepen tot favoriete moment van de dag door mijn pony :)) Maar balen dat je paard het niet lekker vindt, misschien idd iets erdoorheen mengen wat ie graag lust?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:36

die van mij kreeg het heel lang bij het avondvoer, en dan ging ze dus gewoon niet eten voor ze de SP had gehad... :D
nu nog begint ze met lange tanden aan haar avondeten, omdat ze er geen SP meer bij krijgt trouwens...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:33

ik meng het nu met gras-mix omdat hij dat altijd wel lekker vind. Maar vandaag ging hij het gewoon allemaal uit zijn bak gooien. Dacht dat ik een makkelijk paard had qua eten, qua krachtvoer lust hij alles en op hooi, gras en slobber is hij ook gek. Maar al die 'aparte' dingen, dikmakers juist (luzerne en SP), moet hij niet. pff

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:16

Die van mij breekt zijn stal af als ik aan kom lopen met de senior priories.. Hij is er gek op!
Als ie klaar is met eten ziet ie er ook niet uit.. Smurrie toch achter zn oren.
Z'n buurman likt vervolgens zn hele hoofd af want die vindt het toch ook wel erg lekker ;)

Ik zit er toch over na te denken om naast de senior priories die mijn paard krijgt ook niet iets van luzerne bij te gaan voeren. Hij is bijna 6 jaar en groeit nog steeds (Inmiddels over de 1.75) en dus wat aan de smalle kant. Het ene moment denk ik: Ja.. hij begint echt een buikje te krijgen en de volgende dag zie ik ineens z'n ribben weer zitten. Het blijft natuurlijk lastig beoordelen als je ze elke dag ziet.

Iets met mais zie ik niet helemaal zitten aangezien ie wel genoeg energie heeft. Wat moet ik hem precies geven qua luzerne? Ik kom op internet zoveel verschillende vormen tegen.

Staat hier iets goeds op?
www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:51

Mijn merrie werd erg druk van mais, dus daar ben ik toen snel weer mee gestopt.

Ik voer naast de SP ook de omega mix van Subli, dat geeft energie en ze worden er voller van maar niet heter of drukker.
Daarnaast voer ik de lucerne en het compactgras van Hartog.
Voordeel van die lucerne is dat die al gemend is met haverstro en je daardoor niet heel snel in de problemen komt met de calsium-forfor verhouding en bij pure lucerne wel.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:59

pleiada schreef:
Interessant om te weten levita30..Hoeveel fibra zou je bij moeten voeren aan een paard met gebitsproblemen en hoeveel als je het als krachtvoer geeft aan paarden die niet veel doen(450kg)?

heb je een PB-tje gestuurd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:00

pleiada schreef:

Voor paarden met gebitsproblemen vind ik de fibra behoorlijk grof gesneden en dus minder geschikt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:07