Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Levita30 schreef:Het is heel belangrijk voor paarden met gebitsproblemen dat ze toch structuur binnen krijgen! Omdat paarden met gebitsproblemen te weinig ruwvoer binnen kunnen krijgen, worden hun darmen stil(ler) te liggen. Als de darmen te stil liggen kun je er instoppen wat je wil maar komt het meeste er aan de achterkant weer uit en wordt je pony dus steeds magerder! Door slobber worden de darmen ook niet geactiveerd. Zeker mais meel is dan gevaarlijk als het onverteerd doorstroomt naar de dikke darm, kans op gaskoliek.
Ik zou Fibra voeren, veel structuur maar wel gehakseld dus ook paarden met gebidsproblemen kunnen het eten, je activeerd de darmen en het rendement van je voer wordt veel hoger. Fibra is trouwens helemaal compleet aan alle vitaminen en mineralen en bevat hele goede eiwitten die juist belangrijk zijn bij opbouw van spieren en dus om je paard op gewicht te houden. Maismeel weghalen en Fibra bijvoeren. Je kan trouwens een gratis proefverpakking aanvragen via de site.
Levita30 schreef:@Damelza
gras, geweekte grasbrok, slobber.... dat zijn allemaal dingen met heel weinig structuur, het verteringsstelsel wordt dus weinig geprikkeld! Qua ruwe celstof krijgt hij wel genoeg binnen maar dat is wat anders. Het gaat om het prikkelen van de darmen waardoor ze meer gaan bewegen en dus beter hun werk doen. Als je ergens in knijpt en het prikt in je hand, heeft het veel structuur. Knijp maar eens in een pluk stro.... veel structuur, knijp maar eens in geweekte grasbrok, prikkeld je hand niet..... weinig structuur.
Wordt je paard niet slapper op de mest nu of winderig?
Fibra kun je eventueel ook wat nat maken, is voor je paard wat makkelijker maar blijft toch aardig "prikken"
pleiada schreef:Ik ga dit even volgen..Mijn bijna 3 jarige,heeft last van het wisselen..Sinds ik equifyt zupa voer en geweekte gerst met mais geef heb ik het idee dat hij eindelijk aankomt...Sp van subli lust hij niet en dit vind hij heerlijk
pleiada schreef:Interessant om te weten levita30..Hoeveel fibra zou je bij moeten voeren aan een paard met gebitsproblemen en hoeveel als je het als krachtvoer geeft aan paarden die niet veel doen(450kg)?