[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:04

Maar twee uur per dag op de wei?
Verder staan ze op stal?

Eigen beweging is zó belangrijk voor een paard...! Een paard loopt van zichzelf kilometers op een dag. :)

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:06

Als je even goed leest, mijn paarden staan nooit op stal, lopen de hele dag op de Paddock paradise

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:07

Sorry had de helft gemist, zit mobiel online. ;)
Maar de afkorting PP kon ik niet plaatsen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:06

biancavos: jaja dat ken ik, maar het moet aan een graaskorf hangen :D

Caballos: weer in Nl :n ziet er verder wel goed uit (alleen, duuur!!)

Tja die kaneel, dat is weer zoiets he. Dat vind ik echt het irritantste aan die hele overgewicht/IR...
Je hoort gewoon vanalles. Volgens de ene is het zeker weten opgelost met vitaminenspuit, de andere zweert bij magnesium en nu weer kaneel :? . En allemaal goede resultaten maar niks wetenschappelijks bewezen en ik wil het best geloven, maar als een pony nu een echt magnesiumtekort heeft is hij toch niet geholpen met kaneel? Dus kan het niet dat dat bij elk paard werkt aangezien magnesium ook werkt.....?
Zo zie je op den duur echt door 't bos de bomen niet meer, vind ik. Niets bewezen en zoveel lijkt te werken maar als je dat allemaal moet uitproberen ben je meteen een paar maand verder want eer je resultaat ziet...
Bovendien zijn niet alle middelen die ik lees om af te vallen even onschadelijk.

Daya doet het overigens goed, ze ziet er alleszins al niet meer zo opgeblazen uit, afvallen doet ze nog steeds niet echt maarja, ik ben nog niet zo lang bezig. Ze beweegt wel al vrijer dan van tevoren vind ik, heel leuk om zien. Ze vindt het alleen helemaal niet leuk om niet op de weide te mogen, maar zolang de graaskorf er niet is is dat echt onmogelijk helaas.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:46

ponyzotje schreef:
[Wbt de hoeveelheid, het lichaam neemt uiteraard op wat het nodig heeft he. Als er minder gevoerd wordt, zal er dus uiteraard relatief meer opgenomen worden. Op school hebben ze mij gezegd dat een handje volstaat... Dus dat geloof ik ook maar ;-) . Ik zal even rondzoeken in de voederzaken of er niet een voer is met meer vitaminen - maar laag in suikers. Dat gaat niet altijd samen :D

De safe & sound is ook een voeding laag in suikers en zetmeel EN bevat belangrijke toegevoegde vitamines en mineralen :

"Dodson & Horrell Safe & Sound

Safe & Sound is ontwikkeld aan optimale voeding voor paarden en pony's met het risico op hoefbevangenheid te voorzien. Het is een product die vezelrijk, laag in zetmeel en laag in fructaan is. Safe & Sound biedt de juiste hoeveelheid calorieën voor licht werk of voor paarden en pony's in rust.

•QLC anti-oxidanten helpt de gezondheid op lange termijn te bevorderen en neutraliseerd vrije radicalen.
•SM voor zijn verzachtende eigenschappen.
•Biotine voor de hoeven
•Omega 3 en 6 vetzuren + lijnzaad om de vacht conditie te bevorderen.
•Yea-Sacc om de spijsvertering en goede bacteriën in de darmen te bevorderen.
•Verrijkt met vitaminen en mineralen.
Daarnaast bevat Safe & Sound een mix van vezels. Die helpen bij het maximaliseren van het kauwen. Dit is nodig om een gezonde spijsvertering te verzorgen en ideaal voor het afremmen van gulzige eeters. Safe & Sound bevat weinig calorieën"

Ik ben er heel tevreden over en NEE, ik heb geen aandelen bij D&H :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:57

Komen ze daar dan met een paar handjes mee toe? Anders ben je er toch weer erg veel aan het ingooien of niet? Dat idee heb ik toch. Dan moet ik wéér minder ruwvoer geven om op hetzelfde uit te komen en daar heb ik schrik van.
Ik hoop dus dat de voederrichtlijn van S&S een pak minder is dan van ander voer, want hoewel laag in suikers en zetmeel is het nog steeds niet niets he.
(en als het bevalt bestel ik het mee met u ;-) ).

Die marstall force bvb vond ik heel goed klinken, omdat je daar echt héél weinig van moet geven. Maar helaas is het niet in België verkrijgbaar, voorzover ik gevonden heb.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:43

Ik ga eens op de zak kijken hoeveel ze ervan mag krijgen, maar ik geef Y minder dan de aangeduide hoeveelheid (2Xper dag 1/2shepje). Ik vul aan met gruis (=vulling) en de rest kan ze uit hooi en gras halen.
Het is trouwens geen echte korrel, er zitten er wel in, maar het grootste deel is een gehakselde substantie, waardoor ze langer moeten kouwen (heel goed voor gulzige Y!), wat dan weer de speekselproduktie bevorderd.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:38

ponyzotje, goedkoop is het misschien niet, prijs kwaliteit is dik in orde en bovendien hoef je er echt niet veel van te voeren!
ik denk wel dat ze het naar je kunnen opsturen? informeren kan altijd natuurlijk!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:03

Caballos schreef:
ponyzotje, goedkoop is het misschien niet, prijs kwaliteit is dik in orde en bovendien hoef je er echt niet veel van te voeren!
ik denk wel dat ze het naar je kunnen opsturen? informeren kan altijd natuurlijk!
Ja, alleen denk ik dat een gewoon supplement hier ook om de hoek te vinden is in de paardenwinkel. Marstall force heb ik wel al redelijk veel goede dingen over gehoord en dat spreekt me nog steeds meer aan, dus zou ik eerder dit "importeren" ;-) .
btw prachtige Criollo's :+:

Yoika dankjewel, ik hoor 't wel ;-) .

Vanavond eens kijken hoe de piste erbij ligt. Want afvallen = bewegen allemaal goed en wel, maar in deze drek is dat toch echt niet te doen. Gisteren kon ik haar alleen maar in stap "werken". Zo gaat het afvallen uiteraard ook niet snel... Dat is ook wel een heikel punt hier. Kan wel minder gaan voeren maar ik wil natuurlijk ook en vooral de beweging opdrijven. Maar dat gaat hier niet :n

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:13

ik had werkelijk nog nooit van kaneel gehoord in deze contex.is wel het proberen waard eigenlijk :-)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:14

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:25

Dank ponyzotje ;-)

Nu moet ik wel even zeggen dat de top fit mix (en de rest van Healthy Herbs) niet "zomaar" een supplement is............
Het is zonder ballaststoffen, laag in suiker/zetmeel, geen granen, geen melasse en andere bindmiddelen en/of "verboden" stoffen.....

Daarbij moet je denk ik ook realiseren dat je het ter aanvulling geeft en een periode. Niet achter elkaar, organen worden zo erg lui. Wij krijgen ook niet precies iedere dag binnen wat we nodig hebben, maar wel in 1 week bijvoorbeeld, dit om dat je variatie in je menu hebt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:21

Je bent afhaalpunt :D neenee, ik geloof 't best hoor, alleen denk ik dat er nog wel supplementen zijn waarin daarop gelet wordt. Ik hou 'm in het oog hoor, maar Nederland is best ver en België zal ook wel wat hebben, toch? (mag ik hopen)
Wbt de periode, inderdaad hoor.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:51

Ik ben afhaalpunt (dus echt geen verkooppunt!) Hiermee zijn de verzendkosten iig laag en kan er met regelmaat hier bezorgd worden, that's it!
Ben bang dat er maar heel weinig supplementen zijn waarbij er daarop gelet wordt! Aangezien eigenlijk niemand zijn "brok" zo kan persen dat er geen bindmiddelen en bewaarmiddelen enz. bij moeten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:09

ponyzotje schreef:
En inderdaad die richtlijn is dus blijkbaar echt fout qua percentages. Ik weet wel dat sportpaarden vaak krachtvoer bij krijgen, maar mijn draver krijgt geen krachtvoer en toch heeft zij veel meer nodig dan de Daya. Dat is wel het duidelijkste bewijs hoe paarden in behoefte kunnen verschillen. Ze worden niet voor niets sober genoemd.

Die richtlijn is niet fout, die richtlijn is gebaseerd op het drogestof gehalte dat een paard nodig heeft, en niet op de energie. Als jij dus heel energierijk hooi hebt, zal je paard teveel energie binnen krijgen door hem zoveel hooi te geven dat hij genoeg droge stof binnen krijgt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:50

_Kiki_ schreef:
ponyzotje schreef:
En inderdaad die richtlijn is dus blijkbaar echt fout qua percentages. Ik weet wel dat sportpaarden vaak krachtvoer bij krijgen, maar mijn draver krijgt geen krachtvoer en toch heeft zij veel meer nodig dan de Daya. Dat is wel het duidelijkste bewijs hoe paarden in behoefte kunnen verschillen. Ze worden niet voor niets sober genoemd.

Die richtlijn is niet fout, die richtlijn is gebaseerd op het drogestof gehalte dat een paard nodig heeft, en niet op de energie. Als jij dus heel energierijk hooi hebt, zal je paard teveel energie binnen krijgen door hem zoveel hooi te geven dat hij genoeg droge stof binnen krijgt.

Ik had het over het verschil tussen sobere pony en paard, volgens de richtlijn is dat er bijna niet en irl toch echt wel :-)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:48

Ik heb vandaag mijn paardje nog eens helemaal opgemeten en haar gewicht berekend via zo'n calculator. Momenteel zou ze zo'n 617kg wegen. Ter vergelijk, vorig jaar februari was dat nog gemiddeld genomen 775kg.
Ben echt heel blij met het resultaat maar we blijven nog even verder dieeten! ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:19

Die van mij ziet er op het moment zo uit.
Afbeelding
Afbeelding

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:25

Mijn pony komt waarschijnlijk binnenkort op een weide staan waar ik zelf alles moet doen en aankopen. (leuk! :D)
Nu was mijn vraag of het verstandig is om haar 's ochtends een handje Marstall IJslander Robust-muesli (of een ander laag eiwit/suiker voer) te geven en mengen met een schep of een halve schep Agrobs pre alpin en 's ochtends, 's middags en 's avonds een plak hooi te geven...
Zou ze hiermee kunnen afvallen?

Momenteel krijgt ze 2 plakken hooi per dag verdeeld over ochtend, middag en avond. 1/4de schep mijtens muesli en een halve schep pavo daily plus.

(ook krijgt ze enkele wortelen en een appel)

Ze krijgt nu gewoon droog hooi maar ik zou misschien willen overstappen op heel droog voordroog hooi, is dit veel vetter dan gewoon droog hooi? (ze heeft een stofallergie)

Alvast bedankt!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:59

Appels en wortels is sowieso not done als je peerdje moet afvallen ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:02

Das een flinke fjord! Maar zijn buik lijkt 't dikste?

Ik zou op hooi blijven yellomofoon en de daily plus ook naar 1/4 en inderdaad geen appel brood of peen voeren.........

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:11

Caballos schreef:

Ik zou op hooi blijven yellomofoon en de daily plus ook naar 1/4 en inderdaad geen appel brood of peen voeren.........

Ze gaat overschakelen naar agrobs pre alpin omdat in daily plus meer melasse zit?
Zijn die wortels en appel niet goed als vitaminestoevoeging?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:15

Ik denk niet dat je daarvoor een appel/peen hoeft te geven, iig niet voor de vitamine toevoeging.
In de daily plus zit zeker weten (te)veel melasse. En van agrobs pre alpin ben ik ook geen echte fan (van pavo helemaal niet, maar dit is natuurlijk persoonlijk)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:25

Caballos schreef:

Een typisch hooibuikje, maar kan wel zijn ribben voelen. Helaas kunnen we wegens licht spierbevangen even niks doen.

Yellomofoon schreef:
Ze gaat overschakelen naar agrobs pre alpin omdat in daily plus meer melasse zit?
Zijn die wortels en appel niet goed als vitaminestoevoeging?

Appels en wortels zijn suikerbommetjes.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:42

Caballos schreef:
Ik denk niet dat je daarvoor een appel/peen hoeft te geven, iig niet voor de vitamine toevoeging.
In de daily plus zit zeker weten (te)veel melasse. En van agrobs pre alpin ben ik ook geen echte fan (van pavo helemaal niet, maar dit is natuurlijk persoonlijk)

Oke wortels worden er dan maar 2 per dag gegeven :)

Mag ik weten waarom je geen fan bent van de agrobs pre alpin?