Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:09

De omstandigheden zijn niet hetzelfde BigBen. Nederlandse grond is heel veel armer in magnesium dan de gebieden waar in de VS veel darmstenen voor komen, en daarnaast bleken eigenlijk alle paarden (98%) die darmstenen hadden luzerne als hoofdvoer te krijgen, vaak ook nog gecombineerd met haver of gerst om de verhoudingen iets recht te trekken. Dat betekent dat ze niet alleen veel magnesium binnen krijgen, maar ook zeer grote hoeveelheden eiwit (ammonium), fosfor (fosfaat) en calcium. Calcium lijkt ook invloed te hebben, en de darmstenen zijn opgebouwd uit magnesium ammonium en fosfaat. Je hebt dus een overschot van alle drie nodig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:14

Er zijn paarden in Nederland die darmstenen hadden, ook hier op bokt. De vraag zou dus aan de eigenaren van die paarden zijn of zij magnesium suppleerden en zoja in welke mate en wat de rest van het voerregime was.
Aan het feit dat er paarden met darmstenen zijn, kan niet de conclusie worden getrokken dat er dus magnesium werd gesuppleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:32

Kan deze discussie gewoon in n ander topic.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:56

Volgens mij zitten er in vitalbix meer aminozuren als in Pavo vital

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:11

Daar was ik dus benieuwd naar.
Neig ernaar bij vitalbix te blijven toch..

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:56

Mijn paard begint haar vitaminebrok steeds slechter te eten. Ze krijgt Vitalbix Daily Complete. Eigenlijk at ze het nooit echt super enthousiast, maar ik vind nu steeds vaker de bak gewoon vol terug. Dat schiet ook niet op zo.
Ik wil nu rustig naar een alternatief zoeken. De Victorious Secret spreekt me ook wel aan, ook omdat die luzernevrij is en mijn paard nog wel eens wil schuren maar ik lees daar ook over dat die vaak niet met veel smaak wordt gegeten.. Het is lastig. Iets vinden dat lekker is, maar dan geen suikerbommetje.. := Iemand suggesties?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:58

Febe6 dat is echt zo paardafhankelijk. Mijn pony is ook een zeurpiet maar eet de VS200 toch echt met heel veel smaak al maanden:-)
(En die brokjes ruiken me vies! )....

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:09

Heeft een van jullie ervaring met vloeibare vitamines?
De reformin krijg ik er met geen mogelijkheid in, en ik heb als extra handicap ook nog dat hij niet tegen luzerne kan.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:30

IngridM schreef:
Febe6 dat is echt zo paardafhankelijk. Mijn pony is ook een zeurpiet maar eet de VS200 toch echt met heel veel smaak al maanden:-)
(En die brokjes ruiken me vies! )....

Waar ruiken die brokjes ongeveer naar?
Mijn paard is niet echt een ontzettende zeurpiet. Zolang zo'n brok maar minimaal 20% suiker + zetmeel is dan eet ze het wel. _O-

Ook heb ik het idee dat de gehaltes bij de aanbevolen hoeveelheid van Victorious Secret heel erg afwijkt van de aanbevolen hoeveelheid van de DC. Ik heb het alleen nog niet precies uitgerekend en naast elkaar gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:31

Vs is niet leverbaar nu

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:49

Ik ben JPGEF aan het uitproberen voor mijn paarden. Ik vind het zelf helemaal geen lekker uitziende/ruikende brokjes, maar tot mijn verbazing worden ze gewoon gegeten. Ik zie liever Vitalbix, daarbij hem ik ook het idee dat er nog wat van brok in de voorbak ligt, haha!

Maar ik zal de 15kg opvoeren en dan kijken of ik de resultaten beter vind of niet.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:54

Darkchrystal, inmiddels weer wel volgens mij. Zo ziet de site er in ieder geval uit. Staat de nieuwe samenstelling ook. Anders ook geen probleem, want heb geen haast. Ik heb nog iets van 10 kilo DC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:20

Ah ok. Had niet meer gekeken, ook geen interesse meer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:29

Waar ruiken ze naar; ehhhh dat is lastige vraag. Maar stinken echt. Als ik ze in de zak laat staan meurt de hele gang. Vriend gaat er helemaal van over zijn nek. Maar ik vind ze ook wel écht vies ruiken haha

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:15

Klinkt interessant zo die geur. := Ik ga het denk ik tegen die tijd maar gewoon eens proberen. Zolang paard het eet knijp ik wel even m'n neus dicht. :P

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:49

Weten jullie misschien welke merken (behalve Equilin) natuurlijke grondstoffen gebruiken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:52

Ik geef al een tijdje de Vitalbix en ze lusten het beide graag, ze lijken het er ook goed op te doen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:10

Hier vandaag wat van jpgef gehad van een vriendin om te kijken of eentje het lust hier en hij eet het zo uit de hand.. goed om te weten.

Las nu net dat marstall eerder als aanvulling is op krachtvoer maar dit voer ik eigenlijk niet dus dan is dat niet ideaal? Ik gaf dat eerst namelijk maar omdat eentje er telkens 3 weken aan moet wennen (laten liggen, hapje eten, iets meer eten, alles op eten, bak uitlikken..) kijk ik toch even verder.

Vitalbix ook een periode gevoerd maar niet echt op verschillen gelet verder, weet enkel niet of die pony ze zou eten of niet denk dat mijn zak destijds al uit was voor die hier was.

Toch altijd lastig en soms denk ik dan van "is dit eigenlijk niet meer een hype" aan de andere kant er zijn wel onderzoeken naar frequent terugkerende tekorten in hooi, gras, ..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:27

Iemand die een brok weet waar koper in zit?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:29

Janinevv schreef:
Iemand die een brok weet waar koper in zit?

Jpgef heeft hoge waarde koper

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:41

Wij voeren your horse trace ivm verhoogde koper behoefte door bodem en water situatie op stal
Sinds we dit voeren staan alle paarden er beter bij(betere vacht en algeheel beter in hun vel)

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:55

In YHT zit inderdaad redelijk wat koper heb ik altijd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:00

Ik ben toch weer voor vitalbix gegaan.
Spreekt me toch t meeste aan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:05

Bedankt voor alle reacties!

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:30

Ik voer nu al een tijdje Equilin Basic en Balancer en dat bevalt heel goed. Ik heb hiervoor gekozen omdat het een natuurlijk product is en dat beter opgenomen zou worden.

Nu moet ik helaas zelf hooi gaan kopen, het hooi van stal is niet geschikt voor mijn paard. Dat gaat aardig in de papieren lopen en daarom vroeg ik me af of ik de Equilin zou kunnen vervangen door een wat goedkopere variant..