Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Probleem is dat de hoeveelheid CT en tannines flink kan uiteenlopen, soms heel hoog kan worden, je weet in principe totaal nooit percentage die aanwezig is in de luzernepartij die in jouw zak zit
Anoniem schreef:Jeetje een toon minder mag ook wel...
Wat voer je nu dan?
Cambiar schreef:In het vervolg ga ik professioneel opgeleide mensen raadplegen en niet de beweringen volgen van enkele meiden die gewoon de praatjes van verkopers overnemen en dat als bewijs op bokt verkondigen. Ik had verdorie de nieren van mijn jaarling kapot kunnen maken door al die zever.
IngridM schreef:Cambiar schreef:In het vervolg ga ik professioneel opgeleide mensen raadplegen en niet de beweringen volgen van enkele meiden die gewoon de praatjes van verkopers overnemen en dat als bewijs op bokt verkondigen. Ik had verdorie de nieren van mijn jaarling kapot kunnen maken door al die zever.
Je kunt het iemand natuurlijk niet kwalijk nemen dat jij zelf, met je eigen verstand, een ander zijn advies op volgt. Ben je nog altijd zelf bij lijkt me.
Roos_M schreef:Cambiar. Even serieus.
A je spreek jezelf echt tegen.
B ga gewoon lekker naar een dierenarts/voerdeskundige ipv lopen schelden op iedereen.
C ik zie nog steeds niet wat Vitalbix hiermee te maken heeft.
Cambiar schreef:Hallo inderdaad, als je niet akkoord bent met iets, moet je zwijgen. Enkel meepraten en ja knikken. Goed bezig zou ik zeggen
Mizora schreef:Om het nog wat relevant te maken voor vitalbix. Er is wel eens angst voor overdoseren en de risico's daarvan. Hoewel je uiteraard niet onbeperkt moet gaan overdoseren, is er over het algemeen een zeer ruime marge tussen minimaal en maximaal.
Voorbeelden, alles voor een volwassen merrie of ruin in rust van 100kg. Ik geen zowel de minimale behoefte van het CVB als het NRC aan indien deze verschillen:
Calcium, indien de Ca:P-verhouding op orde is, wordt als maximum 2% van het droge stof (ds) voer aangegeven. Dus bij een paard van 500kg die 10kg voer krijgt (inclusief krachtvoer, ruwvoer, supplementen, alles behalve water) mag hij dus maximaal 200g calcium binnen krijgen. Dat komt neer op 10kg luzerne. Daarbij is de Ca:P-verhouding scheef, dus eigenlijk komt het neer op 7kg luzerne en 3kg tarwezemelen, maar dan kom je weer nog maar aan 120g calcium, oftewel 1.2% ds in het totale voer. De behoefte staat op 4-5g/100kg. Maximale hoeveelheid is dus ongeveer 40g/100kg.
Koper heeft een minimale behoefte van 20-22mg. De maximale dosering is echter 400mg. Ik zou echter voor alleen extreme gevallen boven de 200mg gaan.
Selenium heeft een minimale behoefte van 0.2-0.3mg, de maximale dosering staat op 4-5mg. Er zijn echter signalen dat er vanaf 1mg/100kg lichte vergiftigingsverschijnselen kunnen optreden bij zeer gevoelige dieren. Ik zou dus niet hoger gaan dan 0.5-0.6mg/100kg paard.
Vitamine A is minimaal 3000IU/100kg, maximaal is 32000IU/100kg.
Vitamine D is minimaal 660IU/100kg, maximaal is 4400IU/100kg
Vitamine E is minimaal 100IU/100kg, maximaal hebben ze gezet op 1000IU/100kg, maar eigenlijk is er geen maximum gevonden. Ze hebben deze grens als veilige marge genomen omdat boven deze grens bij andere diersoorten problemen kunnen veroorzaken.
Officieel zit er dus bij bijna alles minimaal een factor 10 tussen minimale behoefte en maximale dosis. Best een geruststellende gedachte vind ik zelf.
@cambiar: ik ben ook voedingsdeskundige, universitaire opleiding. Maar het grootste probleem met jouw reacties is je ontzettend ongezellige toon. Dat maakt dat mensen geen zin meer hebben in je reacties.