Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:27

Hier staan er tot nu toe twee op C4L. Was eigenlijk op proef, maar ze doen het er super op en gaan er niet meer van af. De een is een harde werker, maar heeft aan C4L en (top)voordroog gewoon genoeg. Fijn, want volgens mij kan zij gewoon niet goed tegen gluten. Ander is een oudje die heel stressig kan doen. Hoe het kan weet ik niet maar dat stressige is veel minder sinds de C4L. De rest moet nu de Nature's best en Vital eerst opmaken, dan mogen zij het ook :)

fanci_mike schreef:
Paint krijgt het bovenop brok. Ga hem weer terug zetten op nature's best denk ik, merk bij hem geen verschil en dan is c4l toch duurder.
Is dat zo? Nature's Best voer je globaal 2x zoveel, of je moet een supplement toevoegen.

Marije_jiplover

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:36

Ik voer alleen C4L en dan ook nog alleen op de dagen dat hij werkt (gemiddeld 5x per week).
Als we 15+km gereden hebben, krijgt hij zo'n 700 gram, bij minder werk in zijn benen krijgt hij ong. 400 gram.
Dit is voor hem echt genoeg. Hij krijgt hiernaast volop ruwvoer.
Hiervoor stond hij op gelijke hoeveelheden aan Nature's Best. Die krijgt hij nu helemaal niet meer.
Af en toe voor de extra slobber (ong. 400 gram droge slobber, aangemaakt met 1 l kokend water). Na een dressuurmatige training vervangt de slobber de C4L totaal.
Na een stevige buitenrit (20+ km of erg stevig tempo) krijgt hij ca. 400 gram C4L en de slobber er extra bij.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:41

Die van mij staat al een hele tijd op de Care 4 Life. Krijgt een half bekertje (ongeveer een plastic wegwerp bekertje). Daarnaast krijgt hij 2x een bodempje (gewone voerschep) Quattro van Mijten. Hij moest heel wat afvallen en we zijn al een heel eind op weg. Hij heeft energie zat. Vandaag heeft mijn bijrijder hem, sinds enige tijd, gereden en ik kreeg meteen te horen dat hij veel looplust had en erg actief was vergeleken met voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:49

Bijna iedereen voert er dus wel wat bij.
Ik heb seniores priores hiervoor(om te zorgen dat pony ook op gewicht blijft).
We zullen het wel zien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:52

Dit zegt pavo erover:

Citaat:
Bij sportpaarden kun je dit voer zien als een topping die de gezondheid ondersteunt dmv de kruiden en het collageen. Plus dat het extra kauwen stimuleert. Dus dan wel samen met een gewoon krachtvoer inderdaad want voor prestatie zijn koolhydraten zeker nodig.

Citaat:
Je hoéft niet meer dan 1kg te geven bij een paard van 600kg. 170gr per 100kg lichaamsgewicht is onze advieshoeveelheid. Dit voer is geen sportvoer en bij deze hoeveelheid heeft een paard aan onderhoud voldoende wat betreft vitamines en mineralen + de kruiden en collageen.
Bij sportpaarden geef je dit in principe als aanvulling op een gewoon krachtvoer. Dus zeg maar als een 'topping'.

Citaat:
Voor paarden en pony's die normaal al weinig krijgen hou je in principe die 170gr per 100kg lichaamsgewicht aan. Dus grofweg 500gr voor een pony van 300kg en 1000gr voor een paard van 600kg. Evt aangevuld met wat extra krachtvoer als ze normaal ook meer krijgen.

Heb je een sportpaard (600kg) die normaal bijv 3kg krachtvoer krijgt ga je niet nu 3kg C4L voeren, maar vervang je een deel door 1kg C4L en hou je de rest van het gewone krachtvoer aan (2kg dus). Dan is het dus een soort 'topping' of basis, net hoe je het bekijkt.

Paarden die nu helemaal geen krachtvoer krijgen zou je dan 300-400gr C4L moeten geven om dezelfde vitamines en mineralengehaltes te geven als met 1 SummerFitkoek.

Citaat:
Je kunt dit voer ook eigenlijk niet beschouwen als een krachtvoer zoals we dat begrip nu kennen, meer een gezondheidsmix of een gezondheidsondersteundend 'supplement'. Juist omdat er dus helemaal geen granen in zitten en dus een laag zuiker & zetmeelgehalte heeft. Het energiegehalte dat het nu heeft komt vooral uit de vezels en omega 3- en 6 vetzuren.

Denk dat het inmiddels voldoende is herhaald dat pavo care4life niet ziet als een volledig krachtvoer.
Hebben jullie daar allemaal overheen gelezen omdat jullie dit wel denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:06

Mijn voerboer zegt ook dat ik care4life niet alleen moet voeren maar als suplement.Ik geef er pavovital bij een vitamine/minerale spuplement.
Ik heb ooit nature's best gevoerd ,maar daar heb ik ze af moeten halen omdat het te sober was en ze futloos werd.Ik moet nog even zien of ik het blijf voeren want ze vind het toch niet echt lekker.
Mijn oudste paard krijgt het wel als suplement bij een gewone basismusli omdat die het wel lekker vind.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:09

Citaat:
Heb je een sportpaard (600kg) die normaal bijv 3kg krachtvoer krijgt ga je niet nu 3kg C4L voeren, maar vervang je een deel door 1kg C4L en hou je de rest van het gewone krachtvoer aan (2kg dus). Dan is het dus een soort 'topping' of basis, net hoe je het bekijkt.

Mijn "sportpaard " van bijna 500 kilo kreeg voorheen 700 gram krachtvoer, aangevuld met extra vitaminen / mineralen. Genoeg energie en eiwit voor minimaal 4x per week zwaar werk (1 uur reining training) + nog een keer longeren, langere buitenrit etc. Deze 700 gram is nu vervangen door 700 Care4life, die volgens de specifiaties dezelfde (zelf iets hogere) energie waarde heeft.

In de praktijk blijkt dit dus tegen te vallen. Dan kan ik beter kiezen voor een "goedkopere" muesli (ook met weinig suiker + zetmeel) en marstall force voor de vitaminen en mineralen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:23

@Keet: ik weet dat het geen krachtvoer is, maar ook van een krachtvoer voer ik weinig (max. halve schep, wel altijd 1 schep luzerne). Mijn merrie wordt staatsgevaarlijk van bijv. Sportsfit, dus ik zoek een energiebron die wel energie levert, maar niet heet maakt. Daar voldoet C4L aan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:25

jolanda20 schreef:
Ik heb een vraag aan de mensen die hun paard in volle training heeft staan

Geven jullie alleen C4L, zoja hoeveel?
Of geven jullie dit naast een andere brok/muesli? Zoja welke brok/muesli.

Nee, zeker niet. Ik gebruik het meer als aanvulling.

Ze staat nu vol in training (4x dressuur, 2x longewerk, 1x vrij per week) en krijgt nu 2x 1kg havens basissportbrok. Ik merk wel dat ze toch nog energie tekort komt, dus ga binnenkort stal vragen om de brok omhoog te gooien. De C4L geef ik meer als extraatje na het rijden, en om mijn vitamine E bij te geven.

Oja, ze krijgt ook een halve kg seniores priores erbij. Ze heeft nogal een sportmodelletje.. mag wel wat meer vet op ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:28

koeke schreef:
Hier staan er tot nu toe twee op C4L. Was eigenlijk op proef, maar ze doen het er super op en gaan er niet meer van af. De een is een harde werker, maar heeft aan C4L en (top)voordroog gewoon genoeg. Fijn, want volgens mij kan zij gewoon niet goed tegen gluten. Ander is een oudje die heel stressig kan doen. Hoe het kan weet ik niet maar dat stressige is veel minder sinds de C4L. De rest moet nu de Nature's best en Vital eerst opmaken, dan mogen zij het ook :)

fanci_mike schreef:
Paint krijgt het bovenop brok. Ga hem weer terug zetten op nature's best denk ik, merk bij hem geen verschil en dan is c4l toch duurder.
Is dat zo? Nature's Best voer je globaal 2x zoveel, of je moet een supplement toevoegen.

Hij krijgt dezelfde hoeveelheid (niet gewicht) van beide 'muesli's' Dus dan doe ik langer met nature's best waarvan er meer in een goedkopere zak zit.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:32

Mijn knollies hebben het vanavond voor de 3de keer gehad.

Mijn merrie ( die altijd denkt dat haar eten word afgepakt, dus 3 happen en haar bak is meestal leeg) stond nu een half uur rustig te eten..
Het ruintje die at zowieso al langzaam, en het eten blijft nu ook in zn bak ( hij stond er altijd mee te smijten! ;) )

Beide paarden vinden het lekker, en over een paar weekjes weet ik pas hoe ze het er op doen..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:38

Het verschilt bij mij heel erg per paard of ze er voldoende energie uithalen, en dat snap ik niet.
Beide krijgen dagelijks de voorgeschreven hoeveelheid

Deze, de eczemer (foto van het voorjaar, een paar pagina's terug is te zien hoe hij er nu uitziet)
Afbeelding
komt tekort, en deze
Afbeelding
doet het er nog prima mee.
Ze werken momenteel allebei ongeveer even weinig en krijgen dezelfde enorme portie hooi. :?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:42

Maar niet ieder paard is het zelfde. Als ik werk heb ik 6 boterhammen nodig. En me collega maar 4. Terwijl we even hard werken. Denk niet dat je ze kan vergelijken. Ze zijn ieder een totaal ander paard. En hebben echt andere behoeftes

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:05

Inderdaad, maar het grappige vind ik dat je eerder zou denken dat de bonte (half Haflinger) met minder energie toe kan.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:09

Ik geef al een tijdje C4L met vitamine supplement van pavo erbij.
In de periode dat ze hippostar basisbrok kreeg (polo) werd ze behoorlijk druk.
Daarmee gestopt en op de C4L overgegaan. maar nu merk ik dat ze wat down wordt.

Maar als ik brok erbij ga geven... dan ben ik bang dat ze weer te druk word.
Lucerne eet ze slecht.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:24

Die van mij stond in de trainings- + wedstrijdperiode afgelopen seizoen op een gegeven moment naast onbeperkt ruwvoer op 1,5kg krachtvoer per dag vd combi SportsFitmuesli + EnergyControl. Sinds de C4L is het +/- 750gr C4L + 800gr SportsFit. Als het zometeen weer vol het wedstrijseizoen is (met internationale 120 + 160km wedstrijden) blijft de C4L gelijk en wordt het + 1kg combi SportsFit + EnergyControl.

Ik vind zelf dat je Natures Best en C4L niet kunt vergelijken omdat het 2 totaal verschillende producten zijn ondanks de gelijke energiewaarde. Hoeveelheid vit+min + kruiden + pre- en probiotica + collageen tegenover een redelijk 'standaard' muesli zonder die extra's. Maar als je een muesli puur als een extraatje geeft snap ik het ook wel weer dat je liever de goedkopere gewone muesli geeft. Mij gaat het echter juist om die extra's zodat ik mijn paard zijn gezondheid ondersteun.

Bij de aanbevolen dosering is het geven vd VitalComplete trouwens niet nodig.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:31

Ik geef een ruime schep C4L per dag. daarbij heel veel hooi. (geen kuil/droogvoer)
Vitamine supplement van pavo. Na het rijden/longeren krijgt ze een volle droge schep slobber van pavo. Dit aangemaakt
kokend water. 2x per week gekookte lijnzaad.

Het ging een tijd goed. Was mooi op gewicht en glimde als een spiegel.
ze valt nu wat in..

Lastig hoor... een goed voer zoeken waarbij je een paard gezond houd. Zonder dat ze mega druk worden of sloom worden

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:30

fanci_mike schreef:
Hij krijgt dezelfde hoeveelheid (niet gewicht) van beide 'muesli's' Dus dan doe ik langer met nature's best waarvan er meer in een goedkopere zak zit.

Voer je dan geen supplement bij als je de C4L schrapt? Komt je paard dan niet tekort in vitaminen/mineralen?

Djilna schreef:
Ik vind zelf dat je Natures Best en C4L niet kunt vergelijken omdat het 2 totaal verschillende producten zijn ondanks de gelijke energiewaarde. Hoeveelheid vit+min + kruiden + pre- en probiotica + collageen tegenover een redelijk 'standaard' muesli zonder die extra's. Maar als je een muesli puur als een extraatje geeft snap ik het ook wel weer dat je liever de goedkopere gewone muesli geeft. Mij gaat het echter juist om die extra's zodat ik mijn paard zijn gezondheid ondersteun.

Bij de aanbevolen dosering is het geven vd VitalComplete trouwens niet nodig.

Helemaal mee eens! Verbazingwekkend dat sommige mensen een klein beetje C4L voeren zonder enig ander supplement en anderen de max. hoeveelheid C4L en nog een supplement toevoegen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:43

koeke schreef:
Helemaal mee eens! Verbazingwekkend dat sommige mensen een klein beetje C4L voeren zonder enig ander supplement en anderen de max. hoeveelheid C4L en nog een supplement toevoegen.

Wat ik nog véél verbazingwekkender vind is dat men gewoon maar supplementen bijvoert zonder ook maar iets te weten van voedingswaarden van ruwvoer. Dat maakt het grootste deel uit van het rantsoen van je paard en je gaat er zomaar iets ingooien zonder dat je weet waar en of er tekorten zijn.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:40

Hilli schreef:
koeke schreef:

Wat ik nog véél verbazingwekkender vind is dat men gewoon maar supplementen bijvoert zonder ook maar iets te weten van voedingswaarden van ruwvoer. Dat maakt het grootste deel uit van het rantsoen van je paard en je gaat er zomaar iets ingooien zonder dat je weet waar en of er tekorten zijn.

Hier wordt zeker niet zomaar een supplement bijgevoerd, maar puur omdat het nodig is. Ik denk dat veel ruwvoer van mindere kwaliteit is dan dat van ons, dus dat veel paarden die voornamelijk ruwvoer krijgen ook een supplement nodig hebben.

Wij laten ruwvoeranalyse doen bij BLGG. Dat geeft een uitstekend beeld van de voedingswaarde en het mineralengehalte. Daar kun je in Excel mooi mee verder rekenen.

Ons ruwvoer scoort goed qua voedingswaarde en mineralen (eindelijk ook goed in Mg!), maar met alleen de mineralen uit voordroog komen de paarden hier toch echt tekort in vergelijk met de aanbevolen hoeveelheden. Dat vullen wij dus aan met een supplement. In het verleden daarnaast met extra Mg, nu niet meer nodig. Vitaminegehalte wordt overigens niet geanalyseerd bij BLGG, is ook niet zinvol omdat vitaminegehalte snel terugloopt. Dus dat moet je imo sowieso aanvullen met een supplement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:42

Ik voer nu half naturell(muesli marstall)en half c4l en hij vindt het superlekker.
Als naturell op is krijgt hij alleen c4l..kijken of hij het daarop redt.
Zo niet ga ik hem met/na arbeid bijvoeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:34

koeke schreef:

:+

Goh die van mij krijg alleen voordroog (arme beestje :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:35

dierenmishandeling is dat... }>

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:50

Anoniem schreef:
dierenmishandeling is dat... }>

Vertel jij hem dan even dat hij geen baas mag mishandelen monster bruist van de energie. :+ En eindelijk eens geen overtollige kilo's mee hoeft te zeulen. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:12

Ik vraag me af hoeveel mensen werkelijk de voedingswaarde van hun ruwvoer laten controleren.......mijn te dikke fjord krijgt een schep C4L en haar normale portie ruwvoer,we zijn qua werk net aan het opbouwen na een blessure.