fanci_mike schreef:Is dat zo? Nature's Best voer je globaal 2x zoveel, of je moet een supplement toevoegen.Paint krijgt het bovenop brok. Ga hem weer terug zetten op nature's best denk ik, merk bij hem geen verschil en dan is c4l toch duurder.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fanci_mike schreef:Is dat zo? Nature's Best voer je globaal 2x zoveel, of je moet een supplement toevoegen.Paint krijgt het bovenop brok. Ga hem weer terug zetten op nature's best denk ik, merk bij hem geen verschil en dan is c4l toch duurder.
Citaat:Bij sportpaarden kun je dit voer zien als een topping die de gezondheid ondersteunt dmv de kruiden en het collageen. Plus dat het extra kauwen stimuleert. Dus dan wel samen met een gewoon krachtvoer inderdaad want voor prestatie zijn koolhydraten zeker nodig.
Citaat:Je hoéft niet meer dan 1kg te geven bij een paard van 600kg. 170gr per 100kg lichaamsgewicht is onze advieshoeveelheid. Dit voer is geen sportvoer en bij deze hoeveelheid heeft een paard aan onderhoud voldoende wat betreft vitamines en mineralen + de kruiden en collageen.
Bij sportpaarden geef je dit in principe als aanvulling op een gewoon krachtvoer. Dus zeg maar als een 'topping'.
Citaat:Voor paarden en pony's die normaal al weinig krijgen hou je in principe die 170gr per 100kg lichaamsgewicht aan. Dus grofweg 500gr voor een pony van 300kg en 1000gr voor een paard van 600kg. Evt aangevuld met wat extra krachtvoer als ze normaal ook meer krijgen.
Heb je een sportpaard (600kg) die normaal bijv 3kg krachtvoer krijgt ga je niet nu 3kg C4L voeren, maar vervang je een deel door 1kg C4L en hou je de rest van het gewone krachtvoer aan (2kg dus). Dan is het dus een soort 'topping' of basis, net hoe je het bekijkt.
Paarden die nu helemaal geen krachtvoer krijgen zou je dan 300-400gr C4L moeten geven om dezelfde vitamines en mineralengehaltes te geven als met 1 SummerFitkoek.
Citaat:Je kunt dit voer ook eigenlijk niet beschouwen als een krachtvoer zoals we dat begrip nu kennen, meer een gezondheidsmix of een gezondheidsondersteundend 'supplement'. Juist omdat er dus helemaal geen granen in zitten en dus een laag zuiker & zetmeelgehalte heeft. Het energiegehalte dat het nu heeft komt vooral uit de vezels en omega 3- en 6 vetzuren.
Citaat:Heb je een sportpaard (600kg) die normaal bijv 3kg krachtvoer krijgt ga je niet nu 3kg C4L voeren, maar vervang je een deel door 1kg C4L en hou je de rest van het gewone krachtvoer aan (2kg dus). Dan is het dus een soort 'topping' of basis, net hoe je het bekijkt.
jolanda20 schreef:Ik heb een vraag aan de mensen die hun paard in volle training heeft staan
Geven jullie alleen C4L, zoja hoeveel?
Of geven jullie dit naast een andere brok/muesli? Zoja welke brok/muesli.
koeke schreef:Hier staan er tot nu toe twee op C4L. Was eigenlijk op proef, maar ze doen het er super op en gaan er niet meer van af. De een is een harde werker, maar heeft aan C4L en (top)voordroog gewoon genoeg. Fijn, want volgens mij kan zij gewoon niet goed tegen gluten. Ander is een oudje die heel stressig kan doen. Hoe het kan weet ik niet maar dat stressige is veel minder sinds de C4L. De rest moet nu de Nature's best en Vital eerst opmaken, dan mogen zij het ook
fanci_mike schreef:Hij krijgt dezelfde hoeveelheid (niet gewicht) van beide 'muesli's' Dus dan doe ik langer met nature's best waarvan er meer in een goedkopere zak zit.
Djilna schreef:Ik vind zelf dat je Natures Best en C4L niet kunt vergelijken omdat het 2 totaal verschillende producten zijn ondanks de gelijke energiewaarde. Hoeveelheid vit+min + kruiden + pre- en probiotica + collageen tegenover een redelijk 'standaard' muesli zonder die extra's. Maar als je een muesli puur als een extraatje geeft snap ik het ook wel weer dat je liever de goedkopere gewone muesli geeft. Mij gaat het echter juist om die extra's zodat ik mijn paard zijn gezondheid ondersteun.
Bij de aanbevolen dosering is het geven vd VitalComplete trouwens niet nodig.
koeke schreef:Helemaal mee eens! Verbazingwekkend dat sommige mensen een klein beetje C4L voeren zonder enig ander supplement en anderen de max. hoeveelheid C4L en nog een supplement toevoegen.
Hilli schreef:koeke schreef:Helemaal mee eens! Verbazingwekkend dat sommige mensen een klein beetje C4L voeren zonder enig ander supplement en anderen de max. hoeveelheid C4L en nog een supplement toevoegen.
Wat ik nog véél verbazingwekkender vind is dat men gewoon maar supplementen bijvoert zonder ook maar iets te weten van voedingswaarden van ruwvoer. Dat maakt het grootste deel uit van het rantsoen van je paard en je gaat er zomaar iets ingooien zonder dat je weet waar en of er tekorten zijn.