Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:18

Zilfstar schreef:
Maar het blijft het woord van al die fabrikanten.... Zelf op onderzoek uit gaan lijkt me wat ver gaan :D

Misschien weer eens tijd voor een bokt-meeting bij een voerfabrikant? :)*
In 2004 zijn we met een groep bokkers bv heel vriendelijk ontvangen bij Treurniet voor een rondleiding door de fabriek. Vanaf het aanleveren en testen van de grondstoffen t/m het afvullen van de zakken kunnen zien hoe het gaat. Was heel interessant :j
Misschien zijn ze van voergezond ook wel zo gastvrij?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:33

haukieboy schreef:
En wat is het nut van malen?? Sorry, misschien staat het in dat engelse artikel. Maar ik heb geen zin om zo'n lap tekst te lezen :-)

Dan kunnen de stoffen die in de zaadjes ingesloten zijn beter opgenomen worden.
Daarom worden granen ook gepoft of geplet.

hetbommeke

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:56

Pfffffff, ik heb de afgelopen dagen alle 52 pagina's doorgelezen :roll: Wat een werk maar wel erg interessant! :j

Zelf ben ik ook op zoek naar ander voer over iets meer dan een maand want dan gaat mijn Tinker verhuizen naar een 24/7/365 wei met schuilstal waar je het voer zelf koopt.

Ruim 3 jaar geleden toen ik 'm kocht, kreeg ik er een pot mokzalf bij, maar sinds ik 'm heb, heeft hij geen last gehad van mok, gelukkig. Hij krijgt nu 2x daags een handje basisbrok van een EKO-merk waarvan ik de naam niet weet.

IK ben erg bang om straks "verkeerd" te gaan voeren waardoor hij weer mok krijgt, maar zag op voergezond.nl dat ze zowel brok als supplement hebben voor mok gevoelige paarden: Superbrok, ItchExit Mix of Mokkruiden Mix.

Wat is nou verstandig om te voeren? Hij staat verder dag en nacht op kort gras en wordt bijgevoerd met onbeperkt kuil.

En waar kopen jullie de lijnzaad? Bij de supermarkt, welkoop, intratuin? En dan is het 100gr gemalen in de staafmixer per dag?

Sorry, dat ik zo binnenval met al mijn vragen, maar is ben wat dat betreft echt een leek :o
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele info

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:23

@assiepassie: Ik vind je site heel zinvol! Ik kan alleen het gedeelte over de lijnzaad niet terugvinden? Wel van het artikel en de oliën, uit jou tekst kan ik de conclusie trekken dat mijn paard meer behoefte heeft aan omega 3, maar dat terzijde. Is het engelse artikel ook ergens vertaald? Kan prima engels, maar het is inderdaad nogal een hoop tekst. Maar jij gebruikt dus een staafmixer om ze te pletten? Ik heb zelf geen koffiemolen, maar ben daarbij ook bang dat ik niet alles plet, zaadjes zijn klein :).
Om even te verduidelijken: ik zoek een bevestiging, zonder dat zomaar via internet aan te nemen (no offense), dat lijnzaad ongekookt kan worden gevoerd en niet giftig is. Zoek dus ook een manier om het goed te malen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:34

het malen is niet ter vervanging van het koken, maar zorgt ervoor dat de voedingsstoffen ed sneller/makkelijker vrijkomen en door het paard kunnen opgenomen worden. Echter zal een paard met een goede spijsvertering het ook zonder malen kunnen benutten.
Het is denk zoals met fenegriek. Ik vroeg mijn DA wat is het best, de gemalen vorm of de zaadjes. Haar antwoord: de gemalen vorm wordt makkelijker opgenomen, want hierbij is het zaadkapsel al gebroken. Echter verliest dit ook sneller voedingswaarde (zoals geplette/gevlokte granen) en is gevoelig aanbederf en zal een paard met en goede spijsvertering ook het nodige uit de intacte zaden kunnen halen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:04

Om het allemaal wat moeilijker te maken....^^^ :)

Ik ben er nog niet uit wat ik wil gaan doen qua lijnzaad. Mijn Welkoop belde net, ik vermoed dat ze bellen omdoor te geven dat de Subli dieetmix is binnen gekomen.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:20

MarijeR schreef:
Zilfstar schreef:
Maar het blijft het woord van al die fabrikanten.... Zelf op onderzoek uit gaan lijkt me wat ver gaan :D

Misschien weer eens tijd voor een bokt-meeting bij een voerfabrikant? :)*
In 2004 zijn we met een groep bokkers bv heel vriendelijk ontvangen bij Treurniet voor een rondleiding door de fabriek. Vanaf het aanleveren en testen van de grondstoffen t/m het afvullen van de zakken kunnen zien hoe het gaat. Was heel interessant :j
Misschien zijn ze van voergezond ook wel zo gastvrij?

Hallo allemaal,
Ook ik lees deze topics met interesse - vanuit mijn werk en vanuit mijn persoonlijk interesse - en het blijft ingewikkelde materie.
Er zijn veel mensen die vragen hebben en daarom willen wij de Bokkers met interesse in voeding uitnodigen voor een rondleiding op onze fabriek in Heijen. Kom kijken hoe ons paardenvoer gemaakt wordt, welke grondstoffen erin gaan, hoe de controlesystemen werken en hoe het afzakken in zijn werk gaat. De voedingsdeskundige geeft de rondleiding en je kunt al je vragen stellen.
Wij geven rondleidingen aan groepen vanaf zo'n 20 mensen, denk je dat er 20 bokkers geinteresseerd zijn?

Meld je aan via groomingteam@pavo.nl en dan plannen we een datum.
Of misschien is het handig om een nieuw topic te openen met aanmeldingen.
Laat maar horen wat handig is.

En even voor de volledigheid :) , Subli voer wordt in een andere fabriek gemaakt. Pavo en Subli gaan niet samen hoewel het moederbedrijf van Pavo (Hendrix) wel is overgenomen door ForFarmers, die ook aandelen heeft in Subli.

Groeten, Carolien Staal, namens Pavo.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:24

Wat leuk Carolien!
Lijkt mij zeker interessant!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:30

Die "lap tekst" valt wel mee - het stukje over lijnzaad(meel) is best te doen. Het is afkomstig overigens uit Ëquine Clinical Nutrition", een van de standaardwerken van voedingsleer voor paarden in de USA. Hoe dan ook: geel lijnzaad kun je gerust aan je paard geven in kleine hoeveelheden (max 200 gr pd). Het ligt eraan waarvoor je het wilt gebruiken. In ongemalen vorm kan het gebruikt worden om o.a. zand af te voeren - als de zaadjes met water in contact komen worden deze enigzins slijmerig en dat zou zand mee kunnen voeren. In gemalen vorm zijn de inhoudsstoffen, waaronder het belangrijke omega 3 (ontstekingsremmend), beter beschikbaar. Het is inderdaad beter om zaad zelf te malen - als je het in gemalen vorm zou kopen moet het gestabiliseerd zijn om te voorkomen dat bepaalde stoffen eruit vedwijnen. Bovendien wordt het nogal snel ranzig.

Een linkje: http://www.homeovet.nl/webshop/paard/kr ... ad_linola/

ik zou overigens niemand aanraden het via dit bedrijf te kopen, het is gigantisch duur. Ik heb zojuist 20 kg geel lijnzaad gekocht voor 55 euro.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:36

Ik gebruik het lijnzaad vooral ook om de darmen schoon te houden. Ze staan hier de wintermaanden de hele dag op de paddock. Ik kook het niet lang, zo'n 5 minuten. Voor mijn doel is kort koken dus beter denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:39

is lijnzaad ook goed voor slappe mest?of is het dan juist teveel 'schoonmakend'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:39

misschien ook interessant. Op mijn zoektocht naar andere luzerne verdelers, botste ik op Luzerne cobs van Agrobs. Zelfde concept als de wiesencobs of herbs van Equifyt. Ca/P van 5-1 dus ideaal naast granen te voeren...
Uiteraard zullen grote balen luzerne voordeliger zijn, maar niet voor iedereen haalbaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:17

Lucerne brokken hebben ze ook van hartog....

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:26

Lucerne brokjes heeft Equifyt ook in zakken van 25 kg.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:27

hetbommeke schreef:
Pfffffff, ik heb de afgelopen dagen alle 52 pagina's doorgelezen :roll: Wat een werk maar wel erg interessant! :j

Zelf ben ik ook op zoek naar ander voer over iets meer dan een maand want dan gaat mijn Tinker verhuizen naar een 24/7/365 wei met schuilstal waar je het voer zelf koopt.

Ruim 3 jaar geleden toen ik 'm kocht, kreeg ik er een pot mokzalf bij, maar sinds ik 'm heb, heeft hij geen last gehad van mok, gelukkig. Hij krijgt nu 2x daags een handje basisbrok van een EKO-merk waarvan ik de naam niet weet.

IK ben erg bang om straks "verkeerd" te gaan voeren waardoor hij weer mok krijgt, maar zag op voergezond.nl dat ze zowel brok als supplement hebben voor mok gevoelige paarden: Superbrok, ItchExit Mix of Mokkruiden Mix.

Wat is nou verstandig om te voeren? Hij staat verder dag en nacht op kort gras en wordt bijgevoerd met onbeperkt kuil.

En waar kopen jullie de lijnzaad? Bij de supermarkt, welkoop, intratuin? En dan is het 100gr gemalen in de staafmixer per dag?

Sorry, dat ik zo binnenval met al mijn vragen, maar is ben wat dat betreft echt een leek :o
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele info

Als je je focust op de brok van Healthy herbs: niet alleen de superbrok is geschikt voor paarden met mok. Als jouw paard tot nu toe geen mok meer heeft gehad kun je ook één van de andere broksoorten kiezen denk ik. Het ligt ook aan de hoeveelheid arbeid die je paard verricht en waarom wil je krachtvoer geven? Heeft hij/zij het nodig of is het omdat anderen ook wat krijgen bv. En hoe is het temperament van je paard, ook altijd een gegeven om rekening mee te houden. Gezien de hoeveelheid brok die je paard tot nu toe heeft gekregen lijkt het er niet op dat hij/zij veel krachtvoer nodig heeft? Ik kan je evt. via pb wel verder helpen als je wilt.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:29

Jotoma schreef:
@assiepassie: Ik vind je site heel zinvol! Ik kan alleen het gedeelte over de lijnzaad niet terugvinden? Wel van het artikel en de oliën, uit jou tekst kan ik de conclusie trekken dat mijn paard meer behoefte heeft aan omega 3, maar dat terzijde. Is het engelse artikel ook ergens vertaald? Kan prima engels, maar het is inderdaad nogal een hoop tekst. Maar jij gebruikt dus een staafmixer om ze te pletten? Ik heb zelf geen koffiemolen, maar ben daarbij ook bang dat ik niet alles plet, zaadjes zijn klein :).
Om even te verduidelijken: ik zoek een bevestiging, zonder dat zomaar via internet aan te nemen (no offense), dat lijnzaad ongekookt kan worden gevoerd en niet giftig is. Zoek dus ook een manier om het goed te malen..

Dank, altijd leuk om te horen!
Nee, ik leg vooral uit wat het nut en belang is van de omega's.
De site is een 'work in progress' zeg maar.

Ja, ik heb zo een accesoire bij mijn staafmixer met van die hakmesjes en die gebruik ik ervoor.

Ik snap dat je die bevestiging zoekt.
Je wilt dus graag nog een andere bron dan die ik al heb gepost? Vrees dat ik alleen engelstalige info heb.
Is dat een probleem?

Enfin, zoals ik al schreef: mijn paard krijgt het al zeker een half jaar zo en het gaat helemaal goed. En zo ken ik nog vele andere paarden.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:31

haukieboy schreef:
Ik gebruik het lijnzaad vooral ook om de darmen schoon te houden. Ze staan hier de wintermaanden de hele dag op de paddock. Ik kook het niet lang, zo'n 5 minuten. Voor mijn doel is kort koken dus beter denk ik.

Dat vermoed ik ook, Haukieboy, zeker weten doe ik het echter niet.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:34

Je spreekt over geel lijnzaad, ja hiervan is bekend dat koken niet nodig is, het stuk uit de USA spreek over lijnzaad meel? Maar ( ik ben erg eigenwijs) hoe kan het eerst giftig zijn en na koken de blauwzuur door de stoom te verdwijnen en nu niet giftig meer als je het maalt? Het blauwzuur zit erin hoe dan ook dus hoe kan het met malen nu weg zijn als het voorheen alleen met koken ging?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:57

Misschien kan je het lijnzaad ook "kneuzen" in een vijzel?????

En is het niet zo dat je niet iedere dag lijnzaad moet geven dat je "luie darmen" kan krijgen, dus dat je het een periode wel geeft en dan een "stop periode" in moet lassen?????

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:14

Ik ga ook nu bemoeien met info over linzaad ;-)

Ik heb het boek van David Frape; Equine Nutrition and Feeding. Frape is een bekende engelse op het gebiedt van paarden en voeding. Hij legt uit in zijn boek dat de blauwzuur (HCN) komt vrij door de actie van linase (een enzyme) op glycosides in de zaad als je ze in (koud)water week. Als je de linzaad mengsel dan kookt wordt de enzyme vernietigd en de HCN die vrij komt wordt afgedreven. Hij geeft dan verder dat linzaad moeten niet droog gevoerd omdat ze teveel water kunnen opnemen, maar dat de enzyme linase wordt vernietigd in de maag.

Mijn interpretatie - logisch dat de linase enzyme in de maag wordt vernietigd. Het is een eiwit en wordt dus afgebroken / gedeactiveerd door de zuur in de maag. Dus droge linzaad horen geen probleem te zijn - geen HCN omdat linase wordt deactiveerd in de maag.
Lijnzaad die geweekt zijn in koud water kunnen wel een probleem opleveren omdat de linase heeft de kans gehad om HCN te maken uit de glycosides in de linzaded. Dus, dan moet je juist koken om de HCN weg uit de mengsel te drijven. Maar gezien dat de kookpunt van HCN 26oC is, hoeft je niet het echt heel heet te maken om al de HCN weg te drijven. Misschien kan je het voldoende te warmen om de HCN af te drijven en toch de structuur van de omega olies houden?

Maar dat linzaad te veel water opneemt in de spijsvertering van een paard blijft bij mij een vraag? Vooral uit de ervaring die hier op de forum wordt voor gelegd. Mijn gevoel zegt dat zolang je niet te veel per keer geeft hoeft dat geen probleem te zijn.

Ga nu slapen, genoeg Nederlands vandaag ;-)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:39

[quote="Zilandra]

Hallo allemaal,
Ook ik lees deze topics met interesse - vanuit mijn werk en vanuit mijn persoonlijk interesse - en het blijft ingewikkelde materie.
Er zijn veel mensen die vragen hebben en daarom willen wij de Bokkers met interesse in voeding uitnodigen voor een rondleiding op onze fabriek in Heijen. Kom kijken hoe ons paardenvoer gemaakt wordt, welke grondstoffen erin gaan, hoe de controlesystemen werken en hoe het afzakken in zijn werk gaat. De voedingsdeskundige geeft de rondleiding en je kunt al je vragen stellen.
Wij geven rondleidingen aan groepen vanaf zo'n 20 mensen, denk je dat er 20 bokkers geinteresseerd zijn?

Meld je aan via groomingteam@pavo.nl en dan plannen we een datum.
Of misschien is het handig om een nieuw topic te openen met aanmeldingen.
Laat maar horen wat handig is.

En even voor de volledigheid :) , Subli voer wordt in een andere fabriek gemaakt. Pavo en Subli gaan niet samen hoewel het moederbedrijf van Pavo (Hendrix) wel is overgenomen door ForFarmers, die ook aandelen heeft in Subli.

Groeten, Carolien Staal, namens Pavo.[/quote]

Jammer dat ik geen goed vervoer heb, anders was ik zeker komen kijken.
Erg leuk dat Pavo dat doet. Mocht er iemand (omgeving Breda) er heen gaan en die heeft een zitplaatsje over :o

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:20

Nou dat moet wel te regelen zijn toch?? Zal ik een topic maken?? :D Lijkt mij wel heel interresant!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:32

Lijkt me slim, er zullen meer Bokkers dan degenen uit dit topic geïnteresseerd zijn denk ik :j
In 2004 was ik er trouwens ook bij bij het bezoek aan Treurniet, interessant!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:33

@Maris en Taniya: die luzernebrok van hartog is gemalen luzerne en zou volgens de redenering van Voergezond onder krachtvoer vallen. Die van equifyt vind ik niet direct info over, maar daar spreekt m'n van korrels wat mij het idee geeft dat het kleine brokjes zijn. De cobs zijn grove brokken die uiteenvallen in losse vezels.
Ik poste het alleen maar naar aanleiding van welke merken hebben luzerne zonder melasse.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:30

Ik wil ook wel mee... altijd leerzaam :j