Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haleyjames

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:36

Ik heb via marstall iemand laten komen die GRATIS voedingsadvies geeft,
hij heeft voor mijn 7 jarige PRE met eczeem de faser light aangeraden en een supplement tegen de eczeem volgens mij multi vito.. kan het niet op de site vinden.. een duitse verpakking heeft het..
maar afwachten wat het doet!!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:28

Het supplement tegen eczeem heet ExZem plus......dat kun je vast wel vinden op de site :)
Succes met je paard.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:35

JEvv schreef:
"Goed ruwvoer en Optimaal. Dit afgewisseld, in de verhaarperiode, met een kuur van 40 dagen Sinfonie"

Bedankt voor je reactie. Moet zeggen dat ik me daar (na lezen van info over Optimaal) ook wel in kan vinden.
Ivm overgewicht (en wat dikke manenkam) dacht ik zelf eerder aan Faser light of IJslander Robuust, maar wat me van de Optimaal wel aanstaat is (ook) weinig melasse (maar kan ook hier niet suiker/eiwit-totaal van vinden... weet iemand dat?) en dat er sowieso maar weinig van gevoerd hoeft te worden en er dan wel alles inzit wat je paard nodig zou kunnen hebben.

Op zich vind ik wel dat ze goed uit d'r verharing komt en geen problemen lijkt te hebben met overgang van de seizoenen/ zomer 24/7 land naar winter (8 uur 's ochtends naar buiten tot zonsondergang), dus dan twijfel ik wel aan de behoefte/noodzaak voor de 40 dagenkuur van Sinfonie.

Als jouw paard een dikke manenkam heeft ( wat kan duiden op insuline resistentie) dan is het niet zo'n heel erge goede optie misschien om Optimaal te gaan voeren. Dan is het wellicht beter om de Vito te gaan geven.
Misschien is het zelfs nog beter om een voedingsadviesuer van Marstall te vragen voor een vrijblijvend voedingsadvies nadat hij het paard gezien heeft.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:40

Dribbelkont schreef:
jevv hier ben ik ook nooit achter gekomen

mijne krijgt ijslander en zat te dubben ijslander of optimaal maar welke nu het minst suiker in zit wil ik ook dus nog graag weten.

heb toen wel gebelt en optimaal is een voer wat ter aanvulling gegeven kan worden en niet als enig krachtvoer.

dus ben toen overgegaan op ijslander.

De reden om een veertig dagen kuur te doen met de Sinfonie is dat je het paard niet 'lui maakt' door steeds hetzelfde optimaliseringsvoer te geven
Overigens kun je zowel de Sinfonie als de Optimaal wel als volledig voer geven, maar het is ook prima te combineren met een ander voer. Het een en ander hangt natuurlijk af van de conditie, de behoeften van het paard, het 'soort paard' , de leefomstandigheden van het paard en de arbeid die het paard verricht.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:20

Ben ik ook weer eens.

Ben dus overgestapt van de Faser naar de Naturell. Ging zo goed met de jeuk enz, maar dat lijkt nu weer erger te worden. Niet de mok enz dat gaat super, maar ze is nu ineens heel erg aan het schuren aan haar manen. Maar Naturell is is juist voor exceem/allergie gevoelig paarden, dus ik snap hem niet meer.

Totdat ik ineens bedacht dat ik meer Lucernemix ben gaan voeren bij de Naturell :)* even op de site zoeken leverde op dat ze zelf zeggen dat er veel melasse in zit en eiwitrijk is 8)7 heel slim, dus om dat meer te gaan voeren als je net een voer hebt uitgezocht met geen melasse en eiwit arm :o

Dus die Lucernemix ga ik ook maar schrappen, maar ik wil wel graag iets bijgeven om meer volume te creeëren en extra kauwen te bevorderen. Weer even op de Marstall site gekeken en nu spreekt de Wiesencobs me erg aan (qua samenstelling en prijs :o ).

Is dat een goede combinatie met de Naturell?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:05

Ninaka schreef:
Ben ik ook weer eens.

Ben dus overgestapt van de Faser naar de Naturell. Ging zo goed met de jeuk enz, maar dat lijkt nu weer erger te worden. Niet de mok enz dat gaat super, maar ze is nu ineens heel erg aan het schuren aan haar manen. Maar Naturell is is juist voor exceem/allergie gevoelig paarden, dus ik snap hem niet meer.

Totdat ik ineens bedacht dat ik meer Lucernemix ben gaan voeren bij de Naturell :)* even op de site zoeken leverde op dat ze zelf zeggen dat er veel melasse in zit en eiwitrijk is 8)7 heel slim, dus om dat meer te gaan voeren als je net een voer hebt uitgezocht met geen melasse en eiwit arm :o

Dus die Lucernemix ga ik ook maar schrappen, maar ik wil wel graag iets bijgeven om meer volume te creeëren en extra kauwen te bevorderen. Weer even op de Marstall site gekeken en nu spreekt de Wiesencobs me erg aan (qua samenstelling en prijs :o ).

Is dat een goede combinatie met de Naturell?

Ja hoor dat kan wel. Maar voer jet het samen of geef je het er apart bij? Je kunt het wel in een bak gooien, maar ze gaan er dan niet langzamer van eten en beter kauwen. Het is namelijk een grote brok. Ik weet niet of je de structuurmix voerde om te zorgen dat je paard nog beter gaat kauwen of dat je het erbij geeft omdat je het nodig vind?
Als je wilt dat je paard ( nog) langzamer zou eten dan zou ik kiezen voor de Procaval.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:51

ik wil in de herfst/winter overstappen van de eczem muelsi naar de naturell, of de gewone pellet, ben ik nog net over uit. POny heeft in de winter geen jeuk klachten. Iemand een tipje welke te doen?

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:15

Mirim n.a.v. jouw reactie: "Als jouw paard een dikke manenkam heeft ( wat kan duiden op insuline resistentie)"

Ja, dikke manenkam kan duiden op ir, was ik ook bang voor!, maar daar heb ik d'r op laten testen en dat is het niet (gelukkig!). Vandaar al mijn vragen over suiker/eiwit/zetmeel gehaltes die ik niet kan vinden.
De manenkam lijkt (naast algeheel overgewicht) een 'gewone' vetophoping door rijk (koeien)gras dat we na het droge voorjaar haast konden zien groeien toen er eindelijk wat regen kwam. Ze is ondertussen goed aan het afvallen (met graasmaker) en de manenkam wordt ook langzaam iets dunner. Het is een paardje dat zulk rijk gras gewoon niet gewend is (en er dus ook niet teveel van moet krijgen).

Gelijk met de ir-test, is ze het graasmaker gaan dragen en ben ik Vito gaan geven. Alleen geef ik d'r maar 1/4 schep Vito (met een beetje Force voor de benodigde vitamines).
Misschien moet ik hier toch maar gewoon mee doorgaan tot ze op een mooi gewicht zit en dan van de winter maar gewoon even aankijken of ze genoeg energie kan halen uit het hooi (kleine beetje gras dat dan nog op het land staat) en het beetje krachtvoer dat ze krijgt (en als dat niet het geval is, kan ik alsnog bijv. Optimaal proberen).

Van de marstall-website haal ik dat Faser light een doorontwikkeling van Vito is (gaat Vito dan binnenkort uit het assortiment?).

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:37

mirim schreef:
Ja hoor dat kan wel. Maar voer jet het samen of geef je het er apart bij? Je kunt het wel in een bak gooien, maar ze gaan er dan niet langzamer van eten en beter kauwen. Het is namelijk een grote brok. Ik weet niet of je de structuurmix voerde om te zorgen dat je paard nog beter gaat kauwen of dat je het erbij geeft omdat je het nodig vind?
Als je wilt dat je paard ( nog) langzamer zou eten dan zou ik kiezen voor de Procaval.

Ligt een beetje aan mij, maar ik geef haar graag een "volle" bak voer (maar dan zonder teveel troep), zeker na het werk. Een schep muesli vind ik dan "weinig", dus gooide ik er lucernemix bij.
Die Wiesencobs wilde ik dan weken, begreep dat je daar een aardige hooeveelheid van krijgt en dan op het laatste moment daar de muesli doorheen doen. Van die Naturell gaat ze zeker al beter kauwen, dus voor goed kauwen is het idd niet helemaal nodig.

Ik ben naar de Naturell gegaan, omdat ze zeker in de zomer (wanneer ze alleen muesli als voer krijgt in aanvulling op gras) te weinig energie had. In de winter krijgt ze vanuit stal 2x per subli basisbrok en dan is het wel ter aanvulling.
Ik zal ook nog even naar de Procaval kijken, die heb ik nog niet gezien.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:11

Jevv: Gelukkig is jouw paard niet ir......dan kom je nu met afvallen al een heel eind
Je kan naast de Vito dan wel Optimaal geven en de Optimaal langzaam gaan opvoeren en in plaats van de Vito gaan geven. Als je het langzaam went en je weet zeker dat je paardje niet ir is is dat een prima optie.
Maar je kunt ook de Faser light gaan voeren, is ook een heel goed voer. Ook om de darmflora gezond te houden.

Ninaka: Ja, als je de Wiesencobs weekt krijg je een flinke hoeveelheid. Je kunt dan inderdaad het voer er later doorheen doen. Het blijft natuurlijk wel nat en de Naturell is dan geen losse muesli meer waar ze langer op gaat kauwen. Het zou zo kunnen zijn dat het niet bijdraagt aan het langzamer kauwen. Ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij niet helemaal handig.
De Procaval kun je er wel droog doorheen doen. Paarden vinden het erg lekker en gaan graag eten ( maar daar heeft die van jou toch al geen moeite mee begrijp ik :) ) Het voordeel van Procaval is dat de Naturell niet gaat plakken aan de droge Procaval en dat zij dan dus flink kan kauwen op haar voer.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:20

mijn lijnsnacks is bijna op nu zit ik er aan te denken om wiesencobs als traktatie te voeren als ik ben geweest voor het winterseisoen.
ze krijgt 3/4 schep ijslander muesli per dag en overdag 4 plakken hooi per dag in de winter
hoeveel wiesencobs mag ik geven?
moet dat afgetrokken worden van de ijslander of kan ik het er gewoon bij aanvullen
zal zelf te denken aan halve schep en weken op 1.5 liter water.
gaat om tinkertje van 450 kilo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:36

Dribbelkont....eigenlijk is Wiesencobs een ruwvoer, dus ikzelf zou de hoeveelheid niet snel in mindering brengen van het krachtvoer. Een halve schep weegt plm. 450 gram, dit stelt niet veel voor, ik zou dus ook het ruwvoer niet minderen. Wat is nu die 450 gram ruwvoer op zo'n paardenlijf? Maar misschien maakt het voor jouw paardje wel veel uit. Je kunt het gewoon gaan proberen dan zie je al snel genoeg wat het met je beestje doet.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 04:46

oke bedankt
ja is ruwvoer en ze schijnen het heerlijk te vinden.
kan gewoon op koud water?
zal het onerige kracht en ruwvoer zo houden en dat geven als ik ben geweest dan heeft ze even wat anders.
nu krijgt ze 2/3 stukje lijnsnack als ik ben geweest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 07:05

Hier moesten ze vochtig wel wennen aan Wiesencobs, vonden ze droog lekkerder.
Kan met koud water inderdaad, met warm water gaat het nog sneller.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:04

Dribbelkont schreef:
oke bedankt
ja is ruwvoer en ze schijnen het heerlijk te vinden.
kan gewoon op koud water?
zal het onerige kracht en ruwvoer zo houden en dat geven als ik ben geweest dan heeft ze even wat anders.
nu krijgt ze 2/3 stukje lijnsnack als ik ben geweest.

Het natmaken kan inderdaad gewoon met koud water. Ik doe altijd een schep Wiesencobs in een emmer en doe er water op zodat het net onderstaat. Binnen een paar minuten is het geweld. Als je het langer laat staan wordt het net een emmer gras.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:15

karev schreef:
ik wil in de herfst/winter overstappen van de eczem muelsi naar de naturell, of de gewone pellet, ben ik nog net over uit. POny heeft in de winter geen jeuk klachten. Iemand een tipje welke te doen?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:16

hoe lang moet ik het wellen dan.
is het erg als het langer welt zeg amar voor de buitenrit en dan daarna geven.
lijkt me ideaal voor haar want eiwit en suikerarm

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:18

ik voer de ijslander had eerst naturell maar vondt ze niet zo smakelijk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:40

karev schreef:
karev schreef:

Als ik jouw fjord zie dan denk ik dat ze wel aanleg heeft voor dik worden. Overtollige suikers en eiwitten zou ik een beetje uit de weg gaan als ik jou was. En het zou mij niet eens verbazen dat als jij je paard sober blijft voeren ( hij ziet er op de foto's goed uit) de eczeem misschien wel helemaal verdwijnt.
Maar dan zou ik je niet aanraden om de Nutripellet te gaan geven, maar zou ik eerder denken aan Faser light. Ik weet niet hoeveel arbeid je paardje moet verrichten. Als hij zwaar in training staat is de faser misschien niet energierijk genoeg. Naturell is ook een goede optie denk ik. Ik heb hier nog niet gehoord dat paarden het niet lekker vinden. Maar misschien is de ervaring van Dribbelkont wat negatief met de naturell omdat haar paard suikers gewend was? Ik weet het niet. Er kan natuurlijk ook net wat in gezeten hebben wat het paard niet zo lekker vind.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:32

aanleg voor dik worden heeft ze idd wel. zomers wat meer als in de winter, de wei waar ze op staat is te rijk bemest voor een sober ras, maar soms heb je geen keus.
qua training doen we, als het weer mee zit, dagelijks een uur buiten rijden, waarvan zeker 75% draven en afstanden rijden, duurloop dus. Ze is niet te lauw, en ook niet te heet, en verliest lastig gewicht,haha.

ze heeft geen IR, is getest.
Denk dat ik eerst de naturell ga proberen, die zo ik dan ook evt jaar rond kunnen geven, ipv de eczemmuesli toch?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:06

karev schreef:
aanleg voor dik worden heeft ze idd wel. zomers wat meer als in de winter, de wei waar ze op staat is te rijk bemest voor een sober ras, maar soms heb je geen keus.
qua training doen we, als het weer mee zit, dagelijks een uur buiten rijden, waarvan zeker 75% draven en afstanden rijden, duurloop dus. Ze is niet te lauw, en ook niet te heet, en verliest lastig gewicht,haha.

ze heeft geen IR, is getest.
Denk dat ik eerst de naturell ga proberen, die zo ik dan ook evt jaar rond kunnen geven, ipv de eczemmuesli toch?

Ja hoor, dat kan prima.
Houdt je paard wel goed in de gaten, mocht ze toch weer jeuk krijgen dan kun je weer terug naar de exzem

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:11

ze heeft nu ook nog wel jeuk, maar wel minder dan vorig jaar. Ik denk dat het een combi is van gras en beestjes, alleen een eczeemdeken schuurt ze dwars doorheen, dus echt eczeem is het mijn insziens niet dan. Maar door marstall is het al 70% verbeterd!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:21

Zou je dan nu wel al stoppen met de ExZem? Als ze nu nog jeuk heeft lijkt dat mij eerlijk gezegd te vroeg. Dan zou ik het overzetten nog even uitstellen tot november....dan zijn alle vliegjes weer verdwenen.
Het zou jammer zijn als je te vroeg stopt en je de 70% beterschap weer kwijt bent.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:56

dat is misschien ook weer zo. Het is ook nog niet op hoor,hihi. Maar op 100% verbetering reken ik overigens niet.

Kreeg net ook en tip van iemand over de drainage compositum, ook proberen waard.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:03

@ mirim, het supplement wat ik gekregen heb, heet multi vita, bouwt de weerstand op en dus ook tegen de eczeem, kan er echt niks over vinden op de site..

moet zeggen heb het nu 3 x gegeven met een kilo faser light, en het lijkt alsof hij nu al minder last heeft van de jeuk!