Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JEvv schreef:"Goed ruwvoer en Optimaal. Dit afgewisseld, in de verhaarperiode, met een kuur van 40 dagen Sinfonie"
Bedankt voor je reactie. Moet zeggen dat ik me daar (na lezen van info over Optimaal) ook wel in kan vinden.
Ivm overgewicht (en wat dikke manenkam) dacht ik zelf eerder aan Faser light of IJslander Robuust, maar wat me van de Optimaal wel aanstaat is (ook) weinig melasse (maar kan ook hier niet suiker/eiwit-totaal van vinden... weet iemand dat?) en dat er sowieso maar weinig van gevoerd hoeft te worden en er dan wel alles inzit wat je paard nodig zou kunnen hebben.
Op zich vind ik wel dat ze goed uit d'r verharing komt en geen problemen lijkt te hebben met overgang van de seizoenen/ zomer 24/7 land naar winter (8 uur 's ochtends naar buiten tot zonsondergang), dus dan twijfel ik wel aan de behoefte/noodzaak voor de 40 dagenkuur van Sinfonie.
Dribbelkont schreef:jevv hier ben ik ook nooit achter gekomen
mijne krijgt ijslander en zat te dubben ijslander of optimaal maar welke nu het minst suiker in zit wil ik ook dus nog graag weten.
heb toen wel gebelt en optimaal is een voer wat ter aanvulling gegeven kan worden en niet als enig krachtvoer.
dus ben toen overgegaan op ijslander.
Ninaka schreef:Ben ik ook weer eens.
Ben dus overgestapt van de Faser naar de Naturell. Ging zo goed met de jeuk enz, maar dat lijkt nu weer erger te worden. Niet de mok enz dat gaat super, maar ze is nu ineens heel erg aan het schuren aan haar manen. Maar Naturell is is juist voor exceem/allergie gevoelig paarden, dus ik snap hem niet meer.
Totdat ik ineens bedacht dat ik meer Lucernemix ben gaan voeren bij de Naturelleven op de site zoeken leverde op dat ze zelf zeggen dat er veel melasse in zit en eiwitrijk is
heel slim, dus om dat meer te gaan voeren als je net een voer hebt uitgezocht met geen melasse en eiwit arm
![]()
Dus die Lucernemix ga ik ook maar schrappen, maar ik wil wel graag iets bijgeven om meer volume te creeëren en extra kauwen te bevorderen. Weer even op de Marstall site gekeken en nu spreekt de Wiesencobs me erg aan (qua samenstelling en prijs).
Is dat een goede combinatie met de Naturell?
mirim schreef:Ja hoor dat kan wel. Maar voer jet het samen of geef je het er apart bij? Je kunt het wel in een bak gooien, maar ze gaan er dan niet langzamer van eten en beter kauwen. Het is namelijk een grote brok. Ik weet niet of je de structuurmix voerde om te zorgen dat je paard nog beter gaat kauwen of dat je het erbij geeft omdat je het nodig vind?
Als je wilt dat je paard ( nog) langzamer zou eten dan zou ik kiezen voor de Procaval.
Dribbelkont schreef:oke bedankt
ja is ruwvoer en ze schijnen het heerlijk te vinden.
kan gewoon op koud water?
zal het onerige kracht en ruwvoer zo houden en dat geven als ik ben geweest dan heeft ze even wat anders.
nu krijgt ze 2/3 stukje lijnsnack als ik ben geweest.
karev schreef:karev schreef:ik wil in de herfst/winter overstappen van de eczem muelsi naar de naturell, of de gewone pellet, ben ik nog net over uit. POny heeft in de winter geen jeuk klachten. Iemand een tipje welke te doen?
karev schreef:aanleg voor dik worden heeft ze idd wel. zomers wat meer als in de winter, de wei waar ze op staat is te rijk bemest voor een sober ras, maar soms heb je geen keus.
qua training doen we, als het weer mee zit, dagelijks een uur buiten rijden, waarvan zeker 75% draven en afstanden rijden, duurloop dus. Ze is niet te lauw, en ook niet te heet, en verliest lastig gewicht,haha.
ze heeft geen IR, is getest.
Denk dat ik eerst de naturell ga proberen, die zo ik dan ook evt jaar rond kunnen geven, ipv de eczemmuesli toch?