[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:22

ik geef bijvoorbeeld marstall force, is wel een goede, er moeten er wel nog meer zijn.
een handje van normaal voer kan nooit genoeg zijn om aan de vitaminen te komen, je voert normaal pas genoeg vitaminen als je je aan de hoeveelheden houd die op de zak staat, en dan is vaak meer als een kg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:23

Jolliegirl schreef:
Als ik zo door blijf rijden (5x per week & langer) dan krijgt hij binnenkort wel wat meer hooi en wat meer brokjes.

Zou gewoon zorgen dat hij ruim voldoende en goede kwaliteit hooi krijg.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:24

timokyana schreef:
ik zou willen dat mijn haffen er zo uitzagen ;-)

Ik ook, daarom dus :P Ik heb echt haar slank zijn verpest door ze zoveel eten te geven :n . Ik let heus wel op. Zal handje krachtvoer gaan bijgeven... Plan is toch om er meer mee te werken en dan moet ik me tenminste geen zorgen meer maken ;-) . Krachtvoer moet ze vanaf 't voorjaar helaas toch terug ivm AM.
Ik hoop gewoon dat die graaskorf voor ons veel verschil kan uitmaken. Hoop echt dat ze het hele jaar door dan netjes kan op de weide blijven, is misschien ook utopie maar wie weet. En als ze ingereden zal zijn zal 't ook allemaal veel gemakkelijker gaan.

Wbt de hoeveelheid, het lichaam neemt uiteraard op wat het nodig heeft he. Als er minder gevoerd wordt, zal er dus uiteraard relatief meer opgenomen worden. Op school hebben ze mij gezegd dat een handje volstaat... Dus dat geloof ik ook maar ;-) . Ik zal even rondzoeken in de voederzaken of er niet een voer is met meer vitaminen - maar laag in suikers. Dat gaat niet altijd samen :D

Is een pavokoek (halve dan) niet wat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:25

Marcella schreef:
Jolliegirl schreef:
Als ik zo door blijf rijden (5x per week & langer) dan krijgt hij binnenkort wel wat meer hooi en wat meer brokjes.

Zou gewoon zorgen dat hij ruim voldoende en goede kwaliteit hooi krijg.

Geloof me, dat krijgt hij echt wel :j
En daarbij wil ik dat hij zijn brokjes behoud. Hier zitten toch voedingsstoffen in. Ik ga niet beginnen met allemaal poedertjes,zeewier,muesli,of andere zooi als het ook simpel kan. ;)

Pony is niet van suiker. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:26

hier gaan ze ook voor het eerst aan een graaskorf,echter vind ik het wel heel eng om een halster aan te laten op de wei/stal.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:27

marstall vito bijvoorbeeld, laag in suikers en hoog in vitaminen.
maar blijf erbij dat marstall force toch het handigst is, mini handje per dag en ze krijgen alles binnen wat nodig is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:29

timokyana schreef:
hier gaan ze ook voor het eerst aan een graaskorf,echter vind ik het wel heel eng om een halster aan te laten op de wei/stal.
Ik ook!! Zat eerst te kijken naar halster met panieksluiting maar die verkopen ze bijna nergens nog (heb verschillende zaken gemaild). Maar heb nu van iemand gehoord dat die zonder panieksluiting ook breken als ze erin staan (het is namelijk bij haar pony gebeurd), dus toch maar die genomen. Maar ik vind het ook gigantisch eng.
Ga hem de eerste dagen ook aandoen op de paddock niet dat dat nut heeft maar gewoon om te wennen. En echt zo strak mogelijk zodat ze zeker de eerste dagen bij het proberen geen succes hebben om 'm af te doen, kreeg ik ook nog als tip.
Ik hoop dat Daya met die graaskorf nu afvalt, in het voorjaar op gewicht blijft en dan volgende winter als ze op gewicht is, weer zonder kan. Utopie waarschijnlijk dat het zich zo goed zou regelen maar kom ;-) .

Jolliegirl

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:30

Je kunt het héél simpel doen!

Strotouwtje pakken, daar een dun sliertje uitpakken en daar je halster mee vastmaken :) Dus niet de klip aan de ring, maar strotouwtje(dunnertje) om de ring en daar je klip aan.

En anders klitteband aan de sluiting, en dit door de vastmaakring ipv de haak eraan vastmaken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:35

biancavos schreef:
ik geef bijvoorbeeld marstall force, is wel een goede, er moeten er wel nog meer zijn.
een handje van normaal voer kan nooit genoeg zijn om aan de vitaminen te komen, je voert normaal pas genoeg vitaminen als je je aan de hoeveelheden houd die op de zak staat, en dan is vaak meer als een kg
Ik lees er veel goeds over maar vind het absoluut niet in België...
Wat vind je van de Pavo Summerfit? Of Pavo Vital (als ze die hier al hebben...)

Jolliegirl schreef:
Strotouwtje pakken, daar een dun sliertje uitpakken en daar je halster mee vastmaken :) Dus niet de klip aan de ring, maar strotouwtje(dunnertje) om de ring en daar je klip aan.
Heb ik ook al gezien maareh, strotouwtjes, dat houdt toch 'n hele baal samen, is dat niet gigantisch sterk?? Volgens mij zo sterk als een musketon ofzo :D Of heb je andere ervaringen? Ga het alleszins proberen kan niet slechter zijn dan de clip zelf ;-) (ziet er alleen een beetje stom uit haha).

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het topic niet helemaal heb gelezen dus excuses als ik dubbele vragen stel. (het is ook zo lang geworden, zijn er zoveel pony's te dik:O)

Dus,

Mijn verzorgpony van 1,20m is ook veels te dik. Echt, je voelt de ribben niet meer en bovenop de billen heeft ze van die dikke vetkwabben. En een dikke buik natuurlijk. Ze krijgt 2x per dag een halve kilo sportbrok(soort kan niet aangepast worden, wordt op de hele stal gegeven) en kuilvoer. Ze deelt dit wel met een andere pony die in dezelfde stal staat.

Ze word (vooral in de winter) erg weinig gereden, door priveomstandigheden staat ze nu elke dag een paar uurtjes los, maar wordt ze maximaal 2 x in de week gereden. (1x door mij en 1x door dochtertje van eigenaar..) Ik kan eigenlijk niet vaker omdat ik mezelf er te groot voor vind.

Als ik rij kan ik ook niet lang rijden dor haar conditie (25minuten is echt uitputtend).

Ik zou graag advies van jullie willen hoe ik het rijden goed kan opbouwen(conditie verkrijgen) en het voeding kan afbouwen. Maakt de manier van longeren uit voor het calorieenverbranden? (bijgezet, alleen aant halster, dubbele lijnen etc.?)

Dankjulliewel alvast!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:37

zou dan eerder voor de vital kiezen, in de koeken zit toch weer aardig wat suiker

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:39

2 keer een halve kilo krachtvoer is echt veels te veel, zou ik minderen naar een handje voor het idee.
is er een mogelijk om hooi te voeren in plaats van kuilgras, kuilgras is voor sobere pony's namelijk ook veels te rijk.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:39

biancavos schreef:
zou dan eerder voor de vital kiezen, in de koeken zit toch weer aardig wat suiker
Zal 'ns kijken of ze dat hier hebben. Dus gewoon een handje is voldoende? Las in een ander topic dat het onevenwichtiger is dan die Marstall. Geeft me ook weer de bibbers. 't Is blijkbaar nooit goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:40

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:41

is inderdaad iets minder evenwichtig, voornamelijk de calcium-fosfor verhouding, maar tegelijkertijd denk ik hoeveel zou een handje uitmaken op de hoeveelheid die een paard eet op een dag.
even gekeken, voor een ony is het advies 50 gram
Laatst bijgewerkt door biancavos op 10-01-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:43

Zie je, zoals ik al zei, het is nooit goed :D
Die Marstall is niet te krijgen, de Pavo onevenwichtig (topic op bokt) en de koeken te suikerrijk. Daarom net dat ik bang ben dat zo'n dingen meer kwaad dan goed doen... Maar ik zoek verder hoor. Voorlopig geef ik een handje van m'n eigen voer dat is tenminste uitgebalanceerd, overdreven in niks en prima qua vitaminen + door dierenarts bevestigd dat het voldoende bevat met 'n handje... al heb ik ook liever een meer geconcentreerd iets :D

Edit: ja dat denk ik eigenlijk ook wel. 't Is onevenwichtig, maar klein. Een wortel is vast ook onevenwichtig en die krijgt mijn draver ook weleens ;-) .

esmee_stip, als je stalling niet wil meewerken met het aanpassen van de voeding kan je weinig doen hoor, zeker als ze niet meer kan bewegen. Kan je niet vaker gaan longeren, aangezien je aangeeft te groot te zijn?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:45

wat ik bij een stalling deed waar ze maar 1 soort voer wilde geven, is gewoon vragen of ze maar 1 handje wilde geven, en dan zelf dus wat vitaminen bijvoeren.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:50

Het vervelende is dat de pony van de staleigenaresse is die voert zelf.. En tja hoe het kan weet ik niet, maar zij vind stippel mooi in vorm*-).. raar toch dat sommige mensen dat niet zien! Laatste tijd voerik vaak, en dan inderdaad een handje. Het is alleen lastig te beoordelen of het slecht voor stip is omdat ze dan de ene dag een halve kilo krijgt en de andere dag een handje zegmaar. (al denk ik dat het geen kwaad kan...) longeren is inderdaad een optie. Nadeel is dat de pony daar geen reet aan vind:P

Weten jullie hoeveel een (welsh) pony van 1.20 gemiddeld weegt? (als ie in vorm is?)

Edit: kuil is de enige optie..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:11

ponyzotje schreef:
heb ik ook al gezien maareh, strotouwtjes, dat houdt toch 'n hele baal samen, is dat niet gigantisch sterk?? Volgens mij zo sterk als een musketon ofzo :D Of heb je andere ervaringen? Ga het alleszins proberen kan niet slechter zijn dan de clip zelf ;-) (ziet er alleen een beetje stom uit haha).

Lees eens goed wat ik zeg

'' strotouwtje, en daar een dun sliertje van pakken ;) '' dus niet een HEEL strotouwtje.
Maar stukje afknippen en daar effe een sliertje van pakken ;) dus dat het een dun stukje is. :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:56

Jolliegirl schreef:
Lees eens goed wat ik zeg

'' strotouwtje, en daar een dun sliertje van pakken ;) '' dus niet een HEEL strotouwtje.
Maar stukje afknippen en daar effe een sliertje van pakken ;) dus dat het een dun stukje is. :)
Ahjaaaa +:)+ (examenstress?? :P )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

hier hebben ze vrees ik een dun sliertje zo stuk :+

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:04

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:28

[quote="ponyzotje"]Zie je, zoals ik al zei, het is nooit goed :D
Die Marstall is niet te krijgen, de Pavo onevenwichtig (topic op bokt) en de koeken te suikerrijk. Daarom net dat ik bang ben dat zo'n dingen meer kwaad dan goed doen... Maar ik zoek verder hoor. Voorlopig geef ik een handje van m'n eigen voer dat is tenminste uitgebalanceerd, overdreven in niks en prima qua vitaminen + door dierenarts bevestigd dat het voldoende bevat met 'n handje... al heb ik ook liever een meer geconcentreerd iets :D

Ik denk dat de top fit mix van Healthy Herbs (van www.voergezond.nl) weleens goed bij jullie kan passen!

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:03

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en ook ik worstel al 3 jaar met te dikke paarden. Met voer- en bewegingsschema's geworsteld, maar niets leek te helpen. Ik heb een PP, ze komen maar 2 uur per dag op een volle wei(vanaf dat het gras weer groeit) verder op het pad scharrelen. Het 1e jaar dat ik hier woonde en mijn paarden voor het eerst 24/7 buiten had, heb ik ze 's winters onbeperkt hooi gevoerd, omdat ik in mijn hoofd had dat ze het koud krijgen als ze ook maar een half uur zonder staan. In het voorjaar had ik allemaal vette rolmopsen. Niet goed dus. Al doende leert men en nu krijgen ze 2 keer per dag hooi, en de rest van de tijd hooi gemengd met gerstestro in hooinetten met 3mm, die over de baan verspreid hangen. Ze krijgen allemaal vitaminekorrels bij. Maar waar ze nu echt gestaag, langzaam maar zeker van afvallen is 2 theelepeltjes kaneel door grasbrok. Kaneel heeft de eigenschap om vet te verbranden. Google maar eens op "Cinnamon", daar vind je wetenschappelijke onderzoeken met kaneel op mensen met diabetes. Mijn paard heeft IR, Ik ben ermee begonnen en na 2 weken zag ik al verschil! Zijn vetbubbels op kont en hals zijn weg, hij is nu 20 en heeft er nog nooit zo goed uitgezien! Mijn moddervette pony krijgt het ook en het verschil is onwaarschijnlijk, het vet vliegt eraf. En ze kunnen gewoon de hele dag ruwvoer eten. Kaneel stabiliseerd de suikerspiegel bij diabetespatienten, en ook bij paarden dus. Met de veearts even overlegd, kaneel is een natuurprodukt waar verder geen enge dingen inzitten. In Amerika is het algemeen bekend dat dikke paarden goed en verantwoord af kunnen vallen met kaneel, het wordt daar dan ook veel gebruikt.