Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miran schreef:Ik val hier als meelezer even binnen, ik voer al 1,5 jaar naar dikke tevredenheid de Vitalbix, ik merk echter dan mijn 27-jarige merrie hier niet genoeg aan heeft. Ik heb steeds in de winter het een en ander bijgevoerd, ga Simone van Feral Horse Care zeker nog even benaderen, maar vroeg me af of er meer mensen zijn die de Breed&Grow bij (willen gaan) voeren aan een oud paard? Volgens de site is het voer geschikt daarvoor, maar er staat geen voedingsadvies aan gegeven.
NinaCharlie schreef:Zijn er mensen die bijvoorbeeld de Vitalbix DC combineren met krachtvoer? Ik voer op het moment al een heeeele poos de Vital Complete van Pavo maar heb het idee dat mijn paard toch meer uit een andere vitaminebrok zou kunnen halen. Toch zou ik hem graag iets geven wat eiwitrijk is en laag in suiker/zetmeel. Zit bijvoorbeeld te kijken naar Subli Atleet, is zoiets te combineren?
En voor de mensen die Vitalbix online bestellen, hoe is de levertijd?
frisian_love schreef:Miran schreef:Ik val hier als meelezer even binnen, ik voer al 1,5 jaar naar dikke tevredenheid de Vitalbix, ik merk echter dan mijn 27-jarige merrie hier niet genoeg aan heeft. Ik heb steeds in de winter het een en ander bijgevoerd, ga Simone van Feral Horse Care zeker nog even benaderen, maar vroeg me af of er meer mensen zijn die de Breed&Grow bij (willen gaan) voeren aan een oud paard? Volgens de site is het voer geschikt daarvoor, maar er staat geen voedingsadvies aan gegeven.
Voer je de active+ al?
Maakt hier een enorm verschil
Mizora schreef:Luzernebrok is vaker melassevrij dan loss luzerne, omdat door het persen het sowieso al een stofarmer product wordt en de fijne deeltjes zijn de reden dat er melasse (of olie) wordt toegevoegd.
Luzerne is calcium- en vezelrijk en werkt daardoor als een buffer. Daarnaast is het een relatief goedkope eiwitbron. Losse luzerne zorgt voor speekselaanmaak en rustiger eten, waardoor het vriendelijker is voor de maagwand, mits deze niet al beschadigd is door maagzweren, want dan blijkt het prikkelende effect van de losse luzerne schadelijker te zijn dan de winst die de speekselaanmaak oplevert. Je kunt dan dus beter compact gras o.i.d. toevoegen, met zachtere vezels.
De slokdarm is in principe geen probleem, behalve als je grove luzernebrokken (duimdik meestal) voert die sowieso geweekt moeten worden. Als brokken meer dan 3-4x groter worden als je er water bijgooit, is het vaak verstandiger om te weken.
2 andere voordelen van luzernebrok is dat luzernebrok goedkoper is gemiddeld gesproken (arie blok luzernebrok, met 4% suiker (in totaal, niets toegevoegd), kost 13.5€/25kg. Hartog luzernemix kost 12€/20kg, subli luzerne kost 9€/10kg), en een schep luzernebrok weegt 1.2kg in plaats van 250g. De paarden eten er bijna even lang over, dus als je erop moet wachten is het fijn als het niet eeuwig duurt.
Zolang een paard onbeperkt ruwvoer heeft maakt het voor de maag niet uit of je luzernebrok of losse luzerne voert, het pakt eerder gunstig naar de brok dan naar het losse spul uit. En onbeperkt voeren is vaak toch de eerste stap.
Roos_M schreef:Bron?
Citaat:Tannins are watersoluble plant polyphenols that precipitate proteins. According to their chemical structure they can be divided into condensed tannins and hydrolysable tannins. Altogether, tannins are reported to have various physiological effects like anti-irritant, antisecretolytic, antiphlogistic, antimicrobial and antiparasitic effects. Phytotherapeutically tannin-containing plants are used to treat nonspecific diarrhoea, inflammations of mouth and throat and slightly injured skins. Studies with ruminants have also demonstrated that the denaturing properties of tannins can possibly be used to improve protein supply to the small intestine. Besides anthelmintic effects of condensed tannins have been observed in sheep and goats. On the other hand high tannin concentrations resulted in reduced animal performances and health disorders as well in ruminants as in monogastriers. Further scientific research is therefore needed to clarify whether tannins can be effectivly used in livestock feeding, for example in prophylaxis of diarrhoea or parasitic control.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16892705