Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:23

Ik ben van de Metazoa en Marstall overgestapt naar Pavo Care4Life. Wilde in verband met jeuk ook zo min mogelijk suikers maar wel hoge gehaltes aan vitamines en mineralen.
Van de Marstall is ze heel erg opgeknapt maar van de Pavo C4L nog veel meer! Het is de moeite waard om daar eens naar te kijken Chouchou

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:31

Zou Pavo C4L ook goed zijn voor mijn paard denken jullie? En is er nog een brok die daar goed mee samen kan?

Ik vind het echt ongelooflijk lastig om voer uit te zoeken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:49

Waarom moet je paard perse brok hebben als ik vragen mag?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:51

Hoeft niet perse haha. Is meer een gewoonte..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:56

Als je paard echt niet tegen suiker kan zou ik persoonlijk helemaal geen brok voeren.

Er is een topic over ir paarden, misschien is dat iets om te lezen? ze hebben daar veel ervaring mbt voeren van een paard die gevoelig is voor suiker.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:00

Ja die ben ik al tegen gekomen en ben ik al aan het lezen :) Maar alsnog bedankt.

Zit in brok dan zoveel suiker?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:12

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:13

Het is inderdaad een gewoonte om brok te voeren, maar eigenlijk vaak niet nodig. Ik vind het ook best veel wat je geeft, 1.5 kilo aan brok+muesli op dagen dat je rijdt. Je moet je afvragen of je paard dit nodig heeft. Je brok bestaat voor 18,2% uit suiker en zetmeel en je muesli voor 33,5%. Da's best veel. Ook best wat eiwit zie ik.

In dat opzicht zou je beter af zijn met Metazoa, om het ontopic te houden :) Hier zit beduidend minder suiker in, procentueel wel meer eiwit maar omdat je er maar een kleine hoeveelheid van voert is het ook minder.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:16

Bedankt voor jullie advies.
Ja, ik ben mij sinds kort pas echt gaan verdiepen in het voer.. Omdat de oude eigenaar nog véél meer gaf dacht ik dat dit wel goed was, ben al langzaam wat aan het afbouwen steeds omdat ze vrij dik wordt. (vetkwabben)

No_No: bedankt, ik ga even kijken bij die linkjes!

ChouChou: Oh dat is inderdaad veel suiker.. En ja, best veel voer.. Ik ben altijd bang dat ze te weinig krijgt haha! Maar haar gezondheid is natuurlijk het belangrijkst dus ik wil mij er echt in gaan verdiepen nu.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:21

Klopt het dat er maar 3 producten van metazoa zijn voor paarden! 1 soort musli/ vitamine korrel en 2 soorten luzerne?

Of zijn er meer producten?

Heeft iemand een foto van het voer?

Is het voer geschikt voor een hoefbevangen paard?

Edit: ik zie dat het een brok is :o

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:33

Je hebt de Superfit Broxxx, dit is het mineralenbrokje, HP23 is een in een brokje geperste luzerne en ten slotte heb je nog gewoon groze luzerne. Google op Metazoa Superfit Broxxx voor foto's. Vanwege het lage aandeel van suikers en eiwitten in de Superfit Broxxx is het geschikt voor een hoefbevangen paard.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:38

Chouchou schreef:
Het is inderdaad een gewoonte om brok te voeren, maar eigenlijk vaak niet nodig. Ik vind het ook best veel wat je geeft, 1.5 kilo aan brok+muesli op dagen dat je rijdt. Je moet je afvragen of je paard dit nodig heeft. Je brok bestaat voor 18,2% uit suiker en zetmeel en je muesli voor 33,5%. Da's best veel. Ook best wat eiwit zie ik.

In dat opzicht zou je beter af zijn met Metazoa, om het ontopic te houden :) Hier zit beduidend minder suiker in, procentueel wel meer eiwit maar omdat je er maar een kleine hoeveelheid van voert is het ook minder.

Waar heb jij die percentage's gevonden? ik kan het nergens vinden en vind het wel handig om het in de gaten te houden.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:41

Ik heb het van voervergelijk.nl, maar ik zie dat het op de eigen site van Subli ook staat. Wel net wat anders, bij Subli hebben ze het er in grammen bij gezet: handiger eigenlijk!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:49

Bij Subli zag ik heel veel dingen niet staan! Zoals suikers. Of ik kijk weer op een andere site haha.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:51

Kijk naar zetmeel :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:56

Hoeveel gram zetmeel en eiwitten etc is 'goed'?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:10

Celine_Famke schreef:
Zou Pavo C4L ook goed zijn voor mijn paard denken jullie? En is er nog een brok die daar goed mee samen kan?

Ik vind het echt ongelooflijk lastig om voer uit te zoeken!

Hoeft geen brok bij, is een volledig voer. Ik rijd mijn haflinger op M dressuurniveau op 1 schep (700gr) C4L per dag, energie zat!

Ik heb ook bijna een jaar alleen op de Metazoa gereden, ging in het begin heel goed, toen had ze ook genoeg energie maar naarmate we meer gingen trainen had ze er toch niet genoeg aan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:19

Bedankt voor al jullie ervaringen/meningen.

Ik denk dat ik toch niet voor Metazoa ga. Maar ik blijf wel door zoeken.. Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer haha.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:25

Welkom bij de club :o

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:43

Haha. Jij ook nog steeds aan het oriënteren?
Volgens mij raak je met paardenvoer nooit uitgezocht..

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:00

Ik voer nog steeds de combi care4life en feral horse care (voorheen blue horse care). Daarbij krijgt mijn merens 30 tot 40ml lijnzaadolie en dit gaat goed, naar onbeperkt hooi. Ze is enorm afgevallen, en als ze even door gaat moet ik haar straks nog meer bijvoeren. Ze glanst en heeft meer energie als met metazoa. Ook is ze veel evenwichtiger als alleen met metazoa. Het verhaal van metazoa leek heel mooi, maar voor mijn paardjes (merens en shetten) werkt het niet.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:30

De mijne hadden ook niet genoeg aan metazoa. Ik voer nu marstall cornmuesli erbij en dat gaat goed. Vorig jaar hp23 gevoerd. Toen verloor mijn jonge paard vespiering. Dit jaar noet gelukkig. Hp23 vond ik ook erg prettig voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:59

Celine_Famke schreef:
Ja het is zo onwijs lastig.. Ik wil sowieso over naar iets met weinig suiker. Maar de keuze is zo lastig!
Friesche brok sprak mij wel aan maar lijkt 'te mooi om waar te zijn'. Haha.

Je kunt je afvragen of het nodig is om jte druk te maken over suikers in iets als mineralenbrok, wat je in zulke kleine porties voert...

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -niet.html

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:04

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:45

Chouchou schreef:
[VN] Meerdere renpaarden testen positief op kobalt

Expres hoge dosering van kobalt? Raar, aangezien Marstall mij juist waarschuwde voor het kobaltgehalte in Metazoa.

Dat die te hoog zou zijn?

Lijkt me verder dat dat verder niet zoveel te maken heeft met de metazoa. Dit is door mensen erin gedaan ga ik dan maar vanuit.