Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taniya

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:57

Net zoals iedereen in zijn/haar voer gelooft en het "verhaal"en de zichtbare resultaten en echt niemand "slikt"dit (gelukkig) zomaar. En marketing zegt mij niet zoveel het gaat tenslotte om "het"produkt.
Belangrijk is denk ik openheid in alles en daarmee bedoel ik wat zit erin en wat niet.
Iedereen is gelukkig zo verstandig om alles tegn elkaar af te wegen, wat voor de 1 goed is werkt b.v. helemaal niet voor de ander.

En goed beschouwd, er bestaat geen slecht voer meer ongeacht wat voor merk dat doet er niet toe.
Het kan altijd beter maar dat is maar wat je wil hebben en wat niet.

Ik beperk mij tot het paardenvoer, het hondevoer is weer een ander verhaal.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:05

Astrid schreef:
Lijnzaad hoef je niet te koken: is slecht vr de omega vetzuren (ik denk dat je het net daarvoor geeft).
Gewoon malen in je koffiemolen ofzo en 100-150 gr pd geven.

Toen schreef Tanya:
"Lijnzaad moet altijd gekookt worden tenminste als je de lijnzaadjes heb.

Omdat lijnzaad in ongekookte vorm giftig is, dien je het te koken voordat je het aan je dier voorzet. Een kookduur van 20 minuten volstaat om de giftige stoffen te deactiveren. Neem een pan met 2L water en doe daar een of twee flinke koppen lijnzaad in. Dit breng je aan de kook, wel er bij blijven staan want het kookt erg snel over. Als het eenmaal kookt, kun je het vuur lager zetten en het nog twintig minuten laten pruttelen, daarbij af en toe omroeren. De massa begint een slijmerige vorm aan te nemen. Na de 20 minuten kooktijd kan het na afkoelen aan het dier gegeven worden, of vermengd worden met zemelen."

Mijn (Astrid/Assiepassie) reactie daarop is:

Nee, echt niet, dat is achterhaald.
Ik beweer dat niet zomaar, dit is onderzocht.
http://books.google.nl/books?id=vpuTp_v ... 22&f=false

Ik heb wb voeding contact met mensen uit de hele wereld en die geven allemaal hun lijnzaad ongekookt, gemalen.
Als je het kookt, gaat dat ten koste van de omega vetzuren (3 en 6) die net zo belanrijk zijn voor je paard's gezondheid.
Zeker in de grasloze/arme maanden geef ik mijn paard 100-150 gram per dag ongemalen lijnzaad.

En als je het dan toch wilt koken, kun je het ook zo doen:
kook water id waterkoker, doe het bij het lijnzaad id pan en laat het 10 min koken.
Laat het vv 10 min staan en klaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:12

En toch zit zodanig in mijn hoofd dat lijnzaad giftig is ongekookt, dat er maar moeilijk in gaat dat je het door de koffiemolen haalt en het dan gewoon gegeven kan worden.
Ik vraag me ook af, hoe door de koffiemolen? Dat het poedervorm wordt net als een koffieboon?
edit: en hoe wordt het dan nog de slijmerige substantie die de boel schoonmaakt van binnen?

Ben ik gewoon benieuwd naar :)
Laatst bijgewerkt door Marvel op 12-12-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:12

Het hondenvoer was een "marketing" voorbeeld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:16

@jotoma: de substantie die het "slijmerig" maakt bij contact met water, beschadig je niet volledig door het te vermalen. die moleculen zijn vele malen kleiner dan jij het met je koffiemolen vermaalt. Al zeg ik niet dat slijmende effect iets verminderd...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:19

Wat ik eigenlijk bedoel: dat het snot wordt gebeurd nu pas in de maag toch? Zelfde effect als wanneer je gele lijnzaad geeft, omdat je dit ook niet hoeft te koken.
Ik zit op mn werk dus kan ik het artikel niet lezen, maar er is in onderzoek aangetoond dat gemalen lijnzaad dus niet gekookt hoeft te worden?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:26

Jotoma schreef:
En toch zit zodanig in mijn hoofd dat lijnzaad giftig is ongekookt, dat er maar moeilijk in gaat dat je het door de koffiemolen haalt en het dan gewoon gegeven kan worden.
Ik vraag me ook af, hoe door de koffiemolen? Dat het poedervorm wordt net als een koffieboon?
edit: en hoe wordt het dan nog de slijmerige substantie die de boel schoonmaakt van binnen?

Ben ik gewoon benieuwd naar :)

Haha, ja, dat had ik ook hoor!
Ik heb dus meerdere artikelen gelezen hierover. En dan nog hoor, het was geen eenvoudig om te zetten knopje.

Belangrijker nog zijn de ervaringen van andere mensen over de hele wereld waar ik uit kan putten.
Mensen die paarden hoog in de (endurance) sport hebben lopen, best condition prijzen hebben gewonnen enzovoorts.
En die paarden krijgen het al jaren en zijn er nog steeds.
Die van mij krijgt het nu al zeker een half jaar of langer en loopt nog vrolijk rond.

Ik geef het hem dus primair ivm de omega's!
Goed voor hoeven, glanzend velletje enzovoorts.
Ook erg belangrijk om ontstekingsreacties tegen te gaan.

Ach, kijk eens op mijn website?
www.horsefoodforthought.nl

Nog niet af, noem het een work in progress.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:27

Daarom wil ik dus graag lijnzaad bijvoeren... ik ga morgen even op je site kijken! Is inderdaad een moeilijke knop om om te zetten.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:29

Heel verstandig!

Nou, ben benieuwd wat je ervan vindt.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:35

Maar jij haalt het dus niet door de koffiemolen? Ik kook elke dag braaf en dan meteen vor 3 dagen. Maar als dat nou niet beslist hoeft........ Is dat dan helemaal een fabel, dat blauwzuur verhaal?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:37

Assiepassie, je hebt 't voornamelijk over 'echt' lijnzaad.
Heb even op je site gespiekt en daar heb je 't ook over olie.
Ik geef mijn paard momenteel 100-150 ml lijnzaadolie. Hij was door fysieke problemen wat aan de slanke kant (inmiddels 'probleemvrij') en goed bijgekomen.
Merk dat hij beter in z'n vel zit (letterlijk én figuurlijk) en zijn ge-oliede brokjes :+ met veel smaak eet (en dat is ook niet altijd zo geweest!).

Ik weet niet hoe lijnzaadolie uit lijnzaad voortkomt en wat de voordelen van het één of 't ander zijn?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:47

Voordeel van lijnzaad is dat het goedkoper is dan de olie.
Het bevat naast de olie zelf, ook alle sekundaire plantenstoffen en die krijgt je paard via de olie niet binnen.
Noem het een completer, goedkoper pakketje.

Denk wel dat de concentratie omega's in de olie op zich wat hoger dwz dat 100 ml olie iets meer omega's bevat dan 100 gram zaadjes. Ken dus ook nogal wat mensen die het combineren.
Voel me soms net een kok.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:48

haukieboy schreef:
Maar jij haalt het dus niet door de koffiemolen? Ik kook elke dag braaf en dan meteen vor 3 dagen. Maar als dat nou niet beslist hoeft........ Is dat dan helemaal een fabel, dat blauwzuur verhaal?

Jawel, ik maal het dmv mijn staafmixer een een bijbehorend hulpstuk.
:j

Fabel..ach.. het is achterhaalt.
Ik heb een link gepost met info.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:54

En wat is het nut van malen?? Sorry, misschien staat het in dat engelse artikel. Maar ik heb geen zin om zo'n lap tekst te lezen :-)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:03

Assiepassie schreef:
Voordeel van lijnzaad is dat het goedkoper is dan de olie.
Het bevat naast de olie zelf, ook alle sekundaire plantenstoffen en die krijgt je paard via de olie niet binnen.
Noem het een completer, goedkoper pakketje.

Denk wel dat de concentratie omega's in de olie op zich wat hoger dwz dat 100 ml olie iets meer omega's bevat dan 100 gram zaadjes. Ken dus ook nogal wat mensen die het combineren.
Voel me soms net een kok.

Aha, thanks. :)
Momenteel krijgt-ie 't voornamelijk om wat dikker te blijven en om z'n stofwisseling wat te helpen, van 't voorjaar ga ik sowieso weer afbouwen.
Tja en voor langzaam vrijkomende energie, daar zul je dan toch wel flinke hoeveelheden voor moeten geven of niet?
Laatst bijgewerkt door Gimli_ op 12-12-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:05

Assiepassie Even offtopic, wat een interessante website heb je, zeer duidelijk en overzichtelijk.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:22

hmmm.... waar heb ik die kleuren groen en dat gras toch eerder gezien.... welke website...?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:28

madamX schreef:
hmmm.... waar heb ik die kleuren groen en dat gras toch eerder gezien.... welke website...?

haha idd! :') teksten heb ik ook eerder gehoord.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:29

Misschien toen je naar buiten keek? _/-\o_

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:39

madamX schreef:

Oja. een andere site?
Ik heb echt geen idee.
Toen ik eraan dacht een site te (laten) maken, had ik meteen het beeld van deze frisse appelgroen.
Ik heb dus niet willens en wetens iets van iemand overgenomen oid.
Tenminste, als ik je post goed interpreteer.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:41

Tinkels schreef:
madamX schreef:

haha idd! :') teksten heb ik ook eerder gehoord.

Ik weet echt niet waar je het over hebt.
8)7
Merk dat ik hier wat onzeker van word.
Ik heb alles zelf geschreven en wat ik heb geciteerd staat ook zo aangegeven.

Dus, als jullie me zouden willen zeggen waar jullie op duiden?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:42

Taniya schreef:
Assiepassie Even offtopic, wat een interessante website heb je, zeer duidelijk en overzichtelijk.

Dankjewel!
Het was me wel een klus en ik ben over een paar stukken nog niet helemaal tevreden.
IK vond het vooral moeilijk de juiste toon te vinden, juiste hoeveelheid informatie enzovoorts.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:09

Ik denk dat de dames duiden op de kleur van de Voergezond site.. ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:44

@assiepassie: je schrijft dat je je paard in de grasloze maanden 100 tot 150 gram ongemalen lijnzaad geeft. Later wordt er steeds geschreven over het malen van lijnzaad.
Ik word helemaal enthousiast van het feit dat lijnzaad niet meer gekookt hoeft te worden. Afgelopen weekend is het hier nog overgekookt, jeetje wat een ellende om op te ruimen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:56

Romeorowan: schreef ik ergens ONgemalen? Oeps, dat is dan een slip of the finger: het moet idd gemalen zijn.
Ja, leuk he, het is net behangplaksel.

Succes met malen.