Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:12

Ik heb sinds vorige week n merrie van 14 maanden, nu wilde ik haar bij voeren met marstal muslie, heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:04

Ik ben onze jonge merrie Havervrij gaan voeren na de Marstall veulenmuesli.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:15

Zoë is vorig jaar september uit opfok gekomen en kreeg voorheen alleen kuil in de winter en gras in de zomer en nooit jeuk verschijnselen gehad.

sinds dec vorig jaar kreeg ze jeuk verschijnselen.
(ze is verhuist van gelderland naar friesland.)

heb verschillende muesli.s nu geprobeert : naturell met force de naturell was ze niet weg van, de vito niet lekker,de ijslander tot nu toe.
maar jeuk blijft.

nu wordt me door dierenarts geadviseerd haar van krachtvoer af te halen en aleen een vitaminen mineralen korrel te geven of vitaminenmineralen koek we zeer weinig suikers en zetmeel.

krijgt nu de ijslander en dacht eindelijks dat ik het gevonden had voor haar .

de jeuk is niet uit te sluiten dat het door het krachtvoer komt maar we moeten het proberen.

het is een tinker die licht bereden wordt op buitenritten.
tinker van 1.40 ongeveer 450 kilo

wat is het beste

de force of de weide riegel of stalriegel?

krijgt naast natuurlijk paarden gras,en voor de nacht hooi
en in de winter kuil van eigen land(paardengras) zit minder eiwitten in.

hoor het graag zodat ik het kan bestellen

mest onderzoek gehad en was in orde.
en is meerdere malen behandeld met neocidol .
heeft jeuk in sokken ,staart en licht in de manen maar manen niet echt veel|(eingelijk bijna niks)
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 03-08-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:37

Je zou de Force kunnen gaan geven, maar het blijft wat aan de zuinige kant voor een opgroeiend paard.
Voor een tijdje kan het wel, maar voor blijvend zal ik het je niet aanraden. Zelf heb ik ook een merrietje van drie jaar staan die iedere zomer onder de bulten zit en een kaal hoofd heeft ( niet echt jeuk). Met haar heb ik ook al heel wat uitgeprobeerd op gebied van voeren en niet voeren. Ik kom er niet uit ( bloedonderzoek wees ook niets uit) We denken nu aan een soort van eiwitallergie wat versterkt wordt door de warmte. In de winter ziet ze er namelijk heel goed uit.
Ik heb haar een tijdje alleen op de Force gehad ( wel in combinatie met Wiesencobs en Procaval, want alleen Force at ze niet) Maar het bood mij geen soelaas. Ze werd wat ielig en lusteloos.
Nu krijgt ze Optimaal, ze blijft bultig en een kaal hoofd hebben. Het wordt niet erger en niet minder........we wachten maar weer op de herfst/winter.
Misschien is de ExZem en ExZemplus wat voor je? Of jouw vraag weer eens voorleggen aan Marstall zelf?
Pffff, moeilijk he......wat een zoektocht! Je wilt het zo goed doen en mensen die zomaar wat voeren lijken wel nooit wat te hebben met hun beessie. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat je vaak door de problemen van je paard gaat zoeken naar een goed voer. Maar we moeten soms ook accepteren dat niet alles met een voertje op te lossen is. Misschien eens een reinigingskuurtje van de Groene Os?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:40

je bedoelt de exzeem muesli en exzeem plus samen voeren??

de stalriegel,weideriegel is niks?

kan inderdaad maar weer even telefoontje plegen.

staat dat je de exzeem plus 1 tot 3 jaar mag voeren daarna niet meer?

ja wil het beste voor haar en kom er maar niet uit.....

mirim wil nog wel 1 keertje antwoordt op deze vraag je hebt me altijd goed geadviseerd en geloof in je. ;) en zal morgen maar even bellen dan met marstall.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:37

De ExZem muesli en de ExZem plus ( supplement poeder) is DE combinatie voor exceem- paarden, maar ik heb geen idee of dat ook voor jouw paard een oplossing is.
De stal- en weidekoeken zijn prima, maar ik vind ( dit is puur mijn mening ) het geen vervanger voor voer.
Ik heb geen ervaring met ExZem plus, maar ik heb wel mensen in mijn' klantenbestand' die het al langer dan drie jaar geven. Als ze stoppen komt de jeuk weer terug. Als het binnen drie jaar niet helpt zal het waarschijnlijk ook niet gaan helpen. Dan moet je weer verder gaan zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Ja, ga maar bellen of stuur een mailtje met jouw vragen.
Succes maar weer. :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:58

Zou iemand mij advies kunnen geven?
Ik heb een 4-jarige merrie, sinds januari western beleerd.Stokmaat c.a. 1.55 - 1.57. Een zeer sensibel paard die snel over de emmer raakt. Ze wordt al druk als het kuil te nat is (1e stal waar ze stond, kreeg ze koeienkuil maar daar ben ik mee gestopt omdat ze in haar stal stond te steigeren).
Echter ook zeer snel schraal, krijgt nu 2 x ca. 8-10 kg droog kuil, 3 x 1kg basisbrok (om 8 uur, 13 uur en 18 uur) en op dit moment krijgt ze elke avond een halve schep basis muesli. Voorheen kreeg ze 3 x 0,75 kg en alleen muesli op de dagen dat ze echt flink aan het werk was geweest, maar omdat ze zó snel schraal is ben ik genoodzaakt om haar elke dag muesli te geven en het voer te verhogen.
Ze is momenteel niet constant over de zeik, maar kan haar geen 2 dagen stil laten staan (1 dag rust in de week momenteel). Ik kan haar echter niet mee naar buiten nemen, daar is ze nog niet rustig genoeg voor. Wel in stap, maar draf en zeker de galop is gewoon geen optie momenteel.
Ze staat momenteel (helaas) dag en nacht op stal echter to december stond ze 24u buiten en qua gedrag is ze sindsdien niets veranderd (stalling cq. weidegang heeft dus geen invloed op de drukte in haar bolletje).
Nu wil ik haar eigenlijk iets geven waardoor ze toch wat cooler in het koppie blijft. Weet iemand hoe ik dat het beste aan kan pakken of wat ik haar het best bij kan voeren? Mindering in voer is een mogelijkheid overigens!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:15

mijn jonge paarden vanaf 1,5 krijgen de havervrij.

daarvoor de veulenmuesli.

de force vind ik super en voer ik t hele jaar aan iedereen.

zelfs mijn shets kwamen goed door hun vacht.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:37

denise04 schreef:
Ik heb een 4-jarige merrie, sinds januari western beleerd.Stokmaat c.a. 1.55 - 1.57. Een zeer sensibel paard die snel over de emmer raakt. Ze wordt al druk als het kuil te nat is (1e stal waar ze stond, kreeg ze koeienkuil maar daar ben ik mee gestopt omdat ze in haar stal stond te steigeren).
Echter ook zeer snel schraal, krijgt nu 2 x ca. 8-10 kg droog kuil, 3 x 1kg basisbrok (om 8 uur, 13 uur en 18 uur) en op dit moment krijgt ze elke avond een halve schep basis muesli. Voorheen kreeg ze 3 x 0,75 kg en alleen muesli op de dagen dat ze echt flink aan het werk was geweest, maar omdat ze zó snel schraal is ben ik genoodzaakt om haar elke dag muesli te geven en het voer te verhogen.
Ze is momenteel niet constant over de zeik, maar kan haar geen 2 dagen stil laten staan (1 dag rust in de week momenteel). Ik kan haar echter niet mee naar buiten nemen, daar is ze nog niet rustig genoeg voor. Wel in stap, maar draf en zeker de galop is gewoon geen optie momenteel.
Ze staat momenteel (helaas) dag en nacht op stal echter to december stond ze 24u buiten en qua gedrag is ze sindsdien niets veranderd (stalling cq. weidegang heeft dus geen invloed op de drukte in haar bolletje).
Nu wil ik haar eigenlijk iets geven waardoor ze toch wat cooler in het koppie blijft. Weet iemand hoe ik dat het beste aan kan pakken of wat ik haar het best bij kan voeren? Mindering in voer is een mogelijkheid overigens!

Je zou ook ns kunnen overwegen geen granen meer te voeren. Sommige paarden worden daar erg druk van. De brokken van Healthy herbs (van Voergezond) zijn zonder granen, helemaal op natuurlijke basis. Mijn paard is nu een stuk uitgebalanceerder tussen zn oren.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:50

Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk of ik nu wel of geen muesli voer.
Aan de basisbrok kan ik helaas weinig veranderen (pensionstal) wel de hoeveelheid. Vandaar mijn vraag wat mijn mogelijkheden zijn.
Ga wel zo even kijken bij Healthy Herbs!

* Edit, vind hem wel behoorlijk aan de prijs :oo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:58

[/quote]
Je zou ook ns kunnen overwegen geen granen meer te voeren. Sommige paarden worden daar erg druk van. De brokken van Healthy herbs (van Voergezond) zijn zonder granen, helemaal op natuurlijke basis. Mijn paard is nu een stuk uitgebalanceerder tussen zn oren.[/quote]

Ik begrijp je opmerking wel, omdat denise vraagt om raad en jij enthoussiast bent over Healthy herbs, maar.............volgens mij is dit een marstalltopic. :Y) :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:03

denise04 schreef:

Je zou de Havervrij kunnen proberen?
Overigens snap ik wel dat ze staat te steigeren bij koeienkuil.........zou ik ook doen als ik een paard was! }:0 :D
Je geeft zelf al aan dat je het niet fijn vindt dat ze op stal staat. Is het geen optie dat je naar een andere pensionstal gaat zoeken? Je zegt dat ze niet rustiger in haar hoofd wordt als ze buiten staat, maar ik kan me niet voorstellen dat ze nu gelukkig is.
Het lijkt mij dat dit paard moet kunnen bewegen ( altijd erg fijn voor een paard en zeker een jong paard) Een paard wat snel strest zal overigens niet makkelijk dikker te krijgen zijn.
Misschien een optie om haar schildklierwaarden eens te laten checken? Paarden met een te snel werkende schildklier zijn ook snel over de zeik en snel mager. ( het zijn soms net mensen :o )

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:09

Verhuizen is momenteel nog geen optie. De begeleiding die ik op deze stal krijg (rijtechnisch) heb ik nog veel te hard nodig.

Schildklier ga ik eens navragen, de DA komt binnenkort weer om te enten dan ga ik het gelijk navragen.

Koienkuil heeft ze gelukkig maar een maand opgestaan, daarna overgestapt naar "onbeperkt" hooi.
Nu krijgt ze kwalitatief goed kuil en daar reageert ze verder ook niet op.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:05

mirim als zoe nu geen exzeem heeft is het erg dat je het probeert dan?
anders misschien toch over op naturell want is enige zonder melasse denk ik?
ze vond het niet zo maar at het wel.
zoe doet lichte arbeid.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:59

Denise is het een optie om haar helemaal van de bix af te halen? En haar 3x per dag haver vrije muslie te geven van marstall ?

Ik heb altijd begrepen dat er in veel bix ook haver zit namelijk....

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:17

Helemaal van de bix af is geen optie (ik moet ook financieel een beetje uitkijken wegens ons huwelijk in september en aanschaf van een 2e paardje)
Maar de paarden krijgen gewoon basisbrok, volgens mij zit daar verder niet echt wat in? Wat de stakbaas zegt altijd dat hij z'n paarden niet 'gek' wil maken dus alle paarden (ook de wedstrijdpaarden) krijgen gewone basisbrok...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:19

denise04 schreef:
Maar de paarden krijgen gewoon basisbrok, volgens mij zit daar verder niet echt wat in? Wat de stakbaas zegt altijd dat hij z'n paarden niet 'gek' wil maken dus alle paarden (ook de wedstrijdpaarden) krijgen gewone basisbrok...

In basisbrok zit natuurlijk wel het een en ander. Waarom zou je het anders geven ;) Ook op de balaststoffen uit biks kunnen reageren.
Mijn paard wordt ook drukker als ze Subli basisbrok krijgt i.p.v de sportmuesli die ze nu krijgt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:28

Hmmm, k zou toch eens na vragen wat hij precies voert, misschien reageerd die van jou wel overmatig op kleine beetjes haver? Wellicht kun je regeling treffen met je stal eigenaar? Dat je voor je eigen voer zorgt en dan minder stal geld betaald ?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:30

Ik ga het morgen eens overleggen, vanavind zijn de eigenaren "vrij"
Maar had ze dit dan niet pas moeten krijgen toen ze naar deze stal kwam. Vorig jaar stond ze op bietenpulp met zemelen, veendrenkstof, lijnzaadolie en toen had ze het ook.... En daar zit zeker weten geen haver in...
Ik vermoed dat het meer met haar karakter te maken heeft fan met de brokken...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:43

daar zitten idd geen havers in, en ben er ook wel van overtuigd dat het is is wat zeker in haar karakter zit. maar wellicht dat het toch iets helpt als ze ander voer krijgt?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:59

Dat zou zomaar kunnen hoor, ik zal het morgen in elk geval wel vragen...
Maar had het dan in januari (toen ze overging van bietenpulp naar brokken) niet juist erger moeten worden? Want dat is ook niet zo... >;)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:35

Ik heb ook wat vragen: wat is het eiwit/suikergehalte van de IJslander Robuust? Ik kan dat echt nergens vinden.

En wat zouden jullie voeren aan: 7-jarige barokke merrie, vnl. dressuurmatige training. Staat nu fulltime op gras (in de winterperiode minimaal 8 uur op (kort) gras en dan op stal 3x/dag voor-droog/hooi erbij). Ze wordt dik van de overmatige grashoeveelheid in de zomer en loopt nu ivm overgewicht met een graasmaker (werkt erg goed!). Daarnaast is ze (stress)gevoelig.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:40

JEvv schreef:
Ik heb ook wat vragen: wat is het eiwit/suikergehalte van de IJslander Robuust? Ik kan dat echt nergens vinden.

En wat zouden jullie voeren aan: 7-jarige barokke merrie, vnl. dressuurmatige training. Staat nu fulltime op gras (in de winterperiode minimaal 8 uur op (kort) gras en dan op stal 3x/dag voor-droog/hooi erbij). Ze wordt dik van de overmatige grashoeveelheid in de zomer en loopt nu ivm overgewicht met een graasmaker (werkt erg goed!). Daarnaast is ze (stress)gevoelig.

Ik zou voeren: Goed ruwvoer en Optimaal. Dit afgewisseld, in de verhaarperiode, met een kuur van 40 dagen Sinfonie :)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:35

"Goed ruwvoer en Optimaal. Dit afgewisseld, in de verhaarperiode, met een kuur van 40 dagen Sinfonie"

Bedankt voor je reactie. Moet zeggen dat ik me daar (na lezen van info over Optimaal) ook wel in kan vinden.
Ivm overgewicht (en wat dikke manenkam) dacht ik zelf eerder aan Faser light of IJslander Robuust, maar wat me van de Optimaal wel aanstaat is (ook) weinig melasse (maar kan ook hier niet suiker/eiwit-totaal van vinden... weet iemand dat?) en dat er sowieso maar weinig van gevoerd hoeft te worden en er dan wel alles inzit wat je paard nodig zou kunnen hebben.

Op zich vind ik wel dat ze goed uit d'r verharing komt en geen problemen lijkt te hebben met overgang van de seizoenen/ zomer 24/7 land naar winter (8 uur 's ochtends naar buiten tot zonsondergang), dus dan twijfel ik wel aan de behoefte/noodzaak voor de 40 dagenkuur van Sinfonie.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:27

jevv hier ben ik ook nooit achter gekomen

mijne krijgt ijslander en zat te dubben ijslander of optimaal maar welke nu het minst suiker in zit wil ik ook dus nog graag weten.

heb toen wel gebelt en optimaal is een voer wat ter aanvulling gegeven kan worden en niet als enig krachtvoer.

dus ben toen overgegaan op ijslander.