Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:44

Klopt, het gaan dan om 200 tot 400gr granen per 100kg lichaamsgewicht in combi met zo'n 1,5 tot 2kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht.

Hoe meer ruwvoer je paard eet, hoe groter eigenlijk je marges zijn.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:47

Suelza schreef:
moos24 schreef:
Wat weerhield je voor Marstall Naturell Suelza ?Als ik even nieuwsgierig mag zijn hoor.

Het feit dat ik geen muesli wilde voeren Haha!

Oh,ja dat is waar Bloos

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:50

Suelza, even een vraagje. Je wilt perse geen brok of muesli voeren maar dan weer wel een granenmix ??? Kan je me uitleggen waarom dan wel granen ? Daar gaan ook weer houdbaarheidsmiddelen etc door waarschijnlijk. En het is ook weer junkfood voor paarden ( zetmeel zijn veel snelle koolhydraten ).

Als je een biologische granenmix wil voeren ---> kijk dan eens op bio-ron.com
Zelf heb ik net spelt met lucerne gevoerd. Beviel op zich goed, maar mijn paard morstte er erg veel mee. En aan spelt is erg moeilijk te komen.
Nu voer ik concept kruidenbrok ( ja een brok ) van Hartog samen met de lucerne van Hartog. De kruidenbrok bevat enkel een paar soorten granen en kruiden verder niet ( geen schroot, geen houdbaarheidsmiddelen etc ). Als het niet bevalt ga ik terug naar de spelt met lucerne. Als vit en min mengsel geef ik ursonne bij, is op basis van kruiden.

Misschien heeft Jan Jonas nog goede voertips ??!

Groetjes,

Maris

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:05

Suelza schreef:
Eleonoor schreef:

ik vind muesli geen junkfood, ik wil het alleen niet voeren... Hooguit als ik op concours ben voor een hapje tussendoor.

Dat ik geen brok meer wil voeren is een bewuste keuze......., want dat WIL ik niet voeren...

maar enkel ontsloten granen (zoals bijv. in muesli) voeren is ook zeer zeker niet goed.

Paarden zijn hele sobere dieren en hebben een overdosis aan geperste, verhitte granen eigenlijk helemaal niet nodig...

Even voor mij het belangrijkste eruit gehaald.

Begrijp dat je geen discussie wilt voeren of wel of geen brok, maar misschien toch eens uitleggen waarom niet dan alleen maar zeggen 'niet' .

Muesli's zijn zeker niet allemaal ontsloten granen, de meesten zelfs niet. Daarnaast heeft muesli standaard een vitamine korrel zodat je niet zelf hoeft te hobbien met wat er toegevoegd moet worden.

Wat is het probleem met geperste, verhitte granen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:57

miss_jumpy schreef:
yarrah, wat eet jouw paard, onbeperkt gras en hooi en verder dus niks?

Ja Haha! . Een van de redenen is paarden alles uit gras en hooi kunnen halen. Er zijn al verschillende onderzoeken geweest dat mineralen en vitaminen genoeg in gras zit. Waarom zou je bijvoeren?
Tevens krijgt mijn paard geweldig goed hooi en gras en dat speelt natuurlijk ook zeker mee.

Maar ik denk dat het bij veel mensen een gevoelskwestie is....... misschien krijgt mijn paard wel te weinig.

Maar geen paard is hetzelfde je komt er alleen maar achter als je het uitprobeert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:05

yarrah schreef:
miss_jumpy schreef:
yarrah, wat eet jouw paard, onbeperkt gras en hooi en verder dus niks?

Ja Haha! . Een van de redenen is paarden alles uit gras en hooi kunnen halen. Er zijn al verschillende onderzoeken geweest dat mineralen en vitaminen genoeg in gras zit. Waarom zou je bijvoeren?
Tevens krijgt mijn paard geweldig goed hooi en gras en dat speelt natuurlijk ook zeker mee.

Maar ik denk dat het bij veel mensen een gevoelskwestie is....... misschien krijgt mijn paard wel te weinig.

Maar geen paard is hetzelfde je komt er alleen maar achter als je het uitprobeert.

Een paard kan alleen alles uit hooi en gras halen als het er ook inzit. Dan moet je dus weten hoe die grond bemest wordt en wat de uitslag van het bodemonderzoek is. Kan je nu al vertellen dat er in NL vrijwel overal tekorten aan mineralen zijn in de landbouwgronden. Als je je paarden op eigen grond hebt lopen kan je de grond inderdaad zo bemesten dat je paard alles uit gras en hooi kan halen, maar anders zit je vrijwel zeker vast aan een supplement.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:58

tamary schreef:
Een paard kan alleen alles uit hooi en gras halen als het er ook inzit. Dan moet je dus weten hoe die grond bemest wordt en wat de uitslag van het bodemonderzoek is. Kan je nu al vertellen dat er in NL vrijwel overal tekorten aan mineralen zijn in de landbouwgronden. Als je je paarden op eigen grond hebt lopen kan je de grond inderdaad zo bemesten dat je paard alles uit gras en hooi kan halen, maar anders zit je vrijwel zeker vast aan een supplement.

Inderdaad hier sluit ik me bij aan.
Ik voer supplemeneten bij omdat ik kale weides heb, dit ivm een dampige pony en een hoefbevangen shet.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:13

Suelza schreef:
En waarom vind jij lucerne niet goed?!? Ben ik wel nieuwsgierig naar!!! Want dat wil ik juist wel gaan voeren...

Voor mijn paard is het niet goed, ik zeg niet dat het slecht is. In tegendeel ik vind dat paarden die bij mij op stal lucerne krijgen er super uitzien. Alleen is het voor mijn paard niet goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:33

tamary schreef:

Inderdaad en je moet ook nog zorgen voor een juiste grasmengsel zodat je mooie variatie in planten krijgt. Overigens kan je sommige problemen met tekorten in de bodem niet eenvoudig oplossen en dan moet je toch in de weer met supplementen.

Een ruwvoeronderzoek kan trouwens ook heel nuttig zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 23:19

Eleonoor schreef:
Even voor mij het belangrijkste eruit gehaald.

Begrijp dat je geen discussie wilt voeren of wel of geen brok, maar misschien toch eens uitleggen waarom niet dan alleen maar zeggen 'niet' .

Muesli's zijn zeker niet allemaal ontsloten granen, de meesten zelfs niet. Daarnaast heeft muesli standaard een vitamine korrel zodat je niet zelf hoeft te hobbien met wat er toegevoegd moet worden.

Wat is het probleem met geperste, verhitte granen?

Om diverse redenen, maar daar staan bokt en i-net vol van... Dus ik ga daar nu ook niet uitgebreid op antwoorden, aangezien ik dat niet in 1 zin kan samenvatten, waarom ik 20 jaar brok voeren ineens aan de kant zet...

Dat doet voor mijn topic vraag verder ook eigenlijk niet terzake, denk ik...

Ik kies heel bewust voor een granenmix, daarnaast hebben de betere granenmixen ook vaak een vitaminekorrel toegevoegd, dus waarom zou ik dan muesli moeten voeren?

Belangrijkste is en blijft goed ruwvoer... Krachtvoer is maar een zevende van het dagrantsoen van een paard. Alle overige vitaminen en mineralen zullen ze toch uit hun ruwvoer moeten halen...

Geperste en/of verhitte granen worden door met name sobere paarden veel te makkelijk verteerd, met als gevolg dat ze snel vatsig worden... Dit doordat de granen al "bewerkt" zijn... En aangezien we o.a. een lusitano op stal hebben staan, vind ik dat dus niet handig. Daarnaast zou ik de lusitano van brokken maar minimaal mogen voeren (omdat ze daar dus heel snel op vullen) met als gevolg dat ik dus praktisch niet kan bijvoeren, terwijl ze van granen wel hoeveelheid kunnen hebben, zonder vatsig (of heet) te worden... Icm vitaminekorrels kan ik dus beter voorzien in een goede vitaminen en mineralenhuishouding. Beter als dat ik brok zou voeren... En wat ik al eerder aangaf, paarden zijn sobere dieren en die hebben helemaal niet een overdosis aan krachtvoer nodig.

Geperste granen zijn overigens alleen echt goed, als je ze direct voor het voeren plet en dus niet al geplet in een zak (hetzij los, hetzij in een muesli) koopt. Worden ze alleen maar muf van en komt de kwaliteit van het voer niet ten goede...

Daarnaast is het voor het paard het beste om hele havers te voeren. Gerst en mais kun je wel weer beter ontsloten voeren, omdat ze hier niet altijd alles van verteren. Maar goed, dat is een kwestie van goed naar je paard blijven kijken...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 23:19

Djilan schreef:
Klopt, het gaan dan om 200 tot 400gr granen per 100kg lichaamsgewicht in combi met zo'n 1,5 tot 2kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht.

Hoe meer ruwvoer je paard eet, hoe groter eigenlijk je marges zijn.

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:29

Ik kreeg een paar pb's van topicgenoten en wist me te herinneren dat ik ooit alles eens op de foto heb gezet. Vork
Dit voer ik mijn paarden:

Afbeelding

Linksboven kruidenmuesli alleen voor de shet (Subli)
Afbeelding

Links mix uit Duitsland (25 kg haver, 25 kg gerst en 25 kg muesli)
Afbeelding

Midden Gepunte haver (Havens)
Afbeelding

Rechts Granenmix (Subli)
Afbeelding

Mineralen en supplementen staan er niet op. Bloos
Nu hebben jullie een idee hoe het eruit ziet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:27

Suelza schreef:
Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...

Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?

Wat een vreemd topic.

Je weet wel wat je NIET wilt, maar je kunt niet verwoorden waarom en je weet kennelijk ook niet waarvoor je een alternatief moet zoeken. Die laatste twee punten zijn uiteraard sterk aan elkaar verbonden, als je immers zou weten waarom, zou je ook weten waarvoor je een alternatief moet zoeken.

Ik snap heel goed dat je geen brok wil voeren. Daar ben ik met mijn paard ook vanaf gestapt. Waarom? Omdat hij een insuline-resistentie in lichte mate blijkt te hebben. Hier werd ik overigens voor gek verklaard door de dierenarts, gelukkig is de paardenkliniek in Kerken nu veel dichter in de buurt van mijn paard Haha!
Het betekent dat ik voor mijn paard een voeding moet zoeken met zo min mogelijk suikers/energie uit koolhydraten. Ik kan hem wel brok/muesli geven, maar het ruwvoer moet naar verhouding veel meer zijn dan. Zoals nu, hij kan 24/7 grazen, in verhouding krijgt hij dan maar een kleine hoeveelheid brok binnen als dat bijgevoerd wordt. Alles draait immers om verhoudingen. In feite zou het voor elk paard beter zijn, aangezien een paard suikers veel moeilijker kan omzetten tot energie dan cellulose.
Een gemiddelde brok of muesli bevat 30 tot 45 % suiker......
Bovendien zit in brok een hoop opvulsel, gewoon troep dat zich opslaat in het lichaam.

Nu wil je dus van beide problemen af.
Opvulsel is heel makkelijk te omzeilen, je voert "gewoon" granenmengsels en je weet dat die troep er niet meer tussen zit. Het probleem van zelf graan mengen, is overigens dat je de verhoudingen calcium/fosfor wel zó goed moet gaan bestuderen dat de kans erg klein is dat je het zelf goed krijgt.
Maar nu ben je nog steeds enorm veel suikers aan het voeren. Waar komen die suikers in brok en muesli immers vandaan? Juist, uit de granen. Granen zijn dé zetmeelbron bij uitstek.

Als je dus van de brok-problemen af wilt, zul je van de granen af moeten. Dáár zul je een alternatief voor moeten zoeken, dan pas ben je op logische wijze aan het zoeken naar een alternatief voor brok of muesli. Dan pas ben je uit de NIET, NIET, NIET cyclus, ben je naar mogelijkheden aan het zoeken ipv onmogelijkheden.

En als je die moeite allemaal niet wil nemen.... Dan volg je toch gewoon de adviezen van Jan Jonas?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:40

@ Aimee, ik weet WEL waarom ik geen brokken wil voeren. Ik heb alleen geen zin om hier een hele discussie over te gaan voeren, omdat dit totaal niets met mijn topic vraag te maken heeft...

Ik vraag ervaringen aan mensen die GEEN brokken voeren... Ik weet WEL wat ik wil gaan voeren, nl. granen icm een (melassevrije) lucerne... Dat staat ook diverse malen hier in het topic, overigens... Ik heb mij wel degelijk heel goed verdiept in het hoe en wat, sterker nog ik ben er al heel lang mee bezig. Dat ik een topic open, wil niet zeggen dat ik een of andere nono ben op het gebied van voeding. Ik wil alleen ervaringen van andere mensen horen ipv tot in de treuren uitleggen waarom ik van brokken afwil. Daar heb ik, nogmaals, diverse redenen voor en die doen nu niet terzake en kan ik ook niet, nogmaals, in 2 zinnen samen vatten... En daar gaat het ook niet om! De mensen met wie ik ervaringen wil delen, die zullen dat ongetwijfeld zelf ook weten, omdat zij zich daar zelf ook in hebben verdiept. Het hele internet staat er vol mee en diervoeders, distrubuteurs en dierenartsen kunnen daar ook veelvuldig informatie over geven wat je zelf kunt afwegen. Dus wat heeft bokt dan aan een eenzijdige mening?!?

Zoals je ziet, zijn daar best wat mogelijkheden in en ik heb dus ook een topic gestart met het idee dat ik eens wilde horen hoe ANDERE mensen hiermee omgaan.

Ik zoek zeer zeker niet naar onmogelijkheden, want er zijn mogelijkheden genoeg! Alleen ben ik aan het afwegen wat voor mij het beste werkt. En als je goed gelezen hebt, dan zul je gezien hebben dat ik die mogelijkheden inmiddels ook al heb gevonden.

Overigens zijn ervaringen van andere mensen nog steeds welkom...

Nogmaals, dit topic is niet gestart om discussies over brokken te gaan voeren, maar puur en alleen om ervaringen te horen/delen van mensen die dit bewust niet doen.

* zucht *

Edit... wbt granenmengsels... het is maar net hoeveel je ervan voert. Bij mij krijgen ze er lang zoveel niet van en krijgen ze (wat ik ook al eerder heb aangegeven) ruim voldoende ruwvoer van goede kwaliteit. Het granenmengsel is een (kleine) aanvulling op mijn ruwvoer en niet andersom...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:48

Met de Luzerne bedoel je dan die van Subli?
Ik heb het mijn paard bevoerd, ben er vanaf gestapt na de nodige klachten over een periode van een half jaar lang kiezels in de zakken Luzerne. Nu had mijn paard onlangs een gebroken kies... Voor mij geen Subli meer. Ben over gestapt op de Luzerne van Hartog, tot nu toe geen kiezels in gevonden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:21

Aimee schreef:
Opvulsel is heel makkelijk te omzeilen, je voert "gewoon" granenmengsels en je weet dat die troep er niet meer tussen zit. Het probleem van zelf graan mengen, is overigens dat je de verhoudingen calcium/fosfor wel zó goed moet gaan bestuderen dat de kans erg klein is dat je het zelf goed krijgt.
Maar nu ben je nog steeds enorm veel suikers aan het voeren. Waar komen die suikers in brok en muesli immers vandaan? Juist, uit de granen. Granen zijn dé zetmeelbron bij uitstek.

Mooi samengevat.

Hoeveel granen ga je voeren Suelza? Want het suiker/zetmeel is rond de 50%. Als je in het verleden 3 kilo brok gaf, heb je nu 1.8 kilo granen nodig om dezelfde hoeveelheid suiker/zetmeel te krijgen. Je wilt neem ik aan minder. Bij een kilo vraag ik me eigenlijk af waarom je dan nog gaat voeren. Ook omdat je bij zelfs 1 kilo nog steeds moet oppassen met verhoudingen. Maar dat ga jij corrigeren met de vita korrel erin, dus dat is goed.

Als je echt geen brok wil, en met verhaal van Aimee in gedachten, dus ook geen granen blijft alleen ruwvoer over en gras. En dat kan een probleem zijn. De ruwvoer momenteel is niet van super kwaliteit omdat de laatste jaren door wisselingen van gedachten nogal karig is omgegaan met bemesten van landerijen. Dus alleen uitgaan van ruwvoer van de eerste en de beste fourage handelaar zou ik niet meer durven zonder testen en supplementen. Persoonlijk heb ik nu goede ervaring met alleen kuil van eigen land (wel bemest) en grasland (onbemest) en pavo koek. Hij doet het super.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:22

Suelza, als je niet meldt waarom je geen brok wil voeren, kan er ook geen goed alternatief aangedragen worden. Jij meldt granen als jouw alternatief, prima... Maar dat ís geen alternatief voor brok, simpelweg omdat je het hoofdbestanddeel wat niet goed is voor paarden blijft voeren. Als jij granen dus als alternatief ziet, heb je je nog niet goed genoeg verdiept in de materie.
Ik ga er vanuit dat als je een topic opent, je jezelf open stelt voor informatie en alternatieven. Als mensen dan Pavo koeken aandragen en jouw enige verweer is dat jouw paard dat niet lust, dan sla je wat mij betreft de plank mis. Immers zou je antwoord moeten zijn: in Pavo koeken zit nog steeds 30 % suiker dus het is geen verbetering ten opzichte van brok of muesli.

Kennelijk heb je dit topic alleen geopend om bevestiging te krijgen dat je met Jan Jonas voeding op de goede weg bent.

Als je melassevrije lucerne wilt voeren, zit je inderdaad aan Subli lucerne vast en daarvan is de kwaliteit niet bepaald goed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:32

Suelza schreef:
Nogmaals, dit topic is niet gestart om discussies over brokken te gaan voeren, maar puur en alleen om ervaringen te horen/delen van mensen die dit bewust niet doen.

* zucht *

Alleen al dit stuk geeft aan dat je mijn bericht niet eens hebt gelezen Clown
Mijn paard krijgt nu Havens brok zolang hij 24/7 in een wei staat met goed gras.
Zodra hij weer op stal komt, wordt er een alternatief voor brok gevoerd, vanwege het hoge suiker/zetmeel gehalte in brok. Dat alternatief moet een alternatief zijn voor granen, omdat dat dé zetmeelbron is. Of het moet een krachtvoeder zijn met een uitermate laag suiker/zetmeel gehalte. Gelukkig bestaat dat en kan ik heel goed uit de voeten met Dodson & Horrell ERS en Stay Power Cubes van hetzelfde merk. 7 % zetmeel, geen kunstmatige troep, geen afvalstoffen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:06

meggiemeg schreef:
Ik heb het mijn paard bevoerd, ben er vanaf gestapt na de nodige klachten over een periode van een half jaar lang kiezels in de zakken Luzerne. Nu had mijn paard onlangs een gebroken kies... Voor mij geen Subli meer. Ben over gestapt op de Luzerne van Hartog, tot nu toe geen kiezels in gevonden.

Maar hier zit dus wel weer heel veel melasse in. Knipoog

Voer eigenlijk al een jaar lang deze luzerne, maar heb nergens last van gehad.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:16

Hmm...mijn paard krijgt al zijn hele leven gewoon 1,5 kilo brok en 1,5 kilo granen of Pavo Sportfit pd...Hij glanst je tegemoet en is gezond! Er zal best iets in brok zitten wat minder goed is maar brok bestaat al een eeuwigheid en ik heb nog geen paard gezien die er ziek van werd...
Ze verzinnen toch steeds wat, zo is het bij ons ook, alles waar TE voor staat is niet goed maar je krijgt heus geen kanker van iedere dag 2 sneetjes pindakaan (om maar even iets te noemen) en zo is het ook bij dieren.
Kilo's voeren is zowiezo niet goed maar als je gewoon normaal je paard 3 kilo per dag voert kan het heus geen kwaad.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:31

Aimee... Ik heb Jan Jonas helemaal niet gesproken mbt voeding, dus waar je die wijsheid vandaan haalt is mij werkelijk waar een raadsel... Je ziet een topic, waarin ik aandraag dat hij een lezing komt geven en gaat er direct vanuit dat ik die man maar blind volg? Nee, je hebt het volledig mis met deze conclusie die je trekt nav het doorspitten van berichten die ik plaats. Sterker nog, ik heb de man zelf nog nooit gesproken. Wel heb ik gezien wat hij met paarden kan doen (waaronder een paard wat ik zelf rij en heeft hij ons met een veulen toch wel heel goed op weg geholpen). Verder ken ik zijn werkwijze wel degelijk, maar via iemand die veel met hem samenwerkt en waar ik zeer zeker heel veel van heb geleerd mbt darmproblematiek, maar die daarnaast zelf het voeren van granen ipv brok juist niet aanraad Rolleyes ... Dus wat dat betreft ROFL

Ook voer ik niet "enkel" granen met vitaminen, maar een combinatie met lucerne met ruwvoer.

Ik sta zeer zeker open voor suggesties maar niet voor discussies mbt het wel of niet voeren van brokken of muesli's, aangezien ik er al uit ben dat ik dat dus niet wil voeren.

Met een reactie zoals die van kaatje, kan ik bijv. heel goed uit de voeten en zo meer. Jouw reactie voegt voor mij niets toe. Enkel dat je invulling probeert te geven aan mijn beweegredenen, waarbij je er ook nog eens goed naast zit.

Maar dat maakt niet uit... daarvoor is dit bokt, denk ik dan maar.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage...

NEXT Haha!

@ Eleonoor... Ik wil zeker niet teveel granen gaan voeren, maar dit moet ik per paard afstemmen en kan ik nu niet zo opdreunen. Dan moet ik het per paard benoemen, de arbeid van het paard erbij en het type paard. Overigens behoort een paard, zoals eerder gezegd, zowiezo geen kilo's krachtvoer te krijgen. Mijn eventingpaard loopt bijna het gehele seizoen op gras en vitaminen/mineralen en heeft daar genoeg aan (eigenlijk zelfs teveel). Pas in de wintermaanden viel hij in, wat in zijn geval duidde op een eiwittekort... Dit doordat hij toch te weinig ruwvoer kreeg. Pas toen ik zelf lucerne bij ging voeren, trok hij weer bij.

Overigens wil ik wel een ruwvoer onderzoek laten doen. Wij hebben hebben wel heel goed hooi, maar om te bepalen hoeveel ik zelf aan krachtvoer moet gaan geven, moet ik eerst weten wat de waarden in mijn hooi is. Vooralsnog staan de paarden bij ons op het land, dus heeft dat voor nu even geen haast. Dat moet in de loop van de maand wel gaan gebeuren, voordat het weideseizoen is afgelopen.

En natuurlijk... het ruwvoer in NL is niet geweldig, maar een gemiddelde kwaliteit is haalbaar en anders zijn er mogelijkheden om dat op een verantwoorde wijze aan te vullen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:51

Marcella schreef:
meggiemeg schreef:

Maar hier zit dus wel weer heel veel melasse in. Knipoog

Voer eigenlijk al een jaar lang deze luzerne, maar heb nergens last van gehad.

Ik heb niet veel te kiezen in mijn regio: of de Subli Luzerne met kiezels (ongeveer een bodem van een emmer vol per zak) of die van Hartog. Meer is er hier niet te verkrijgen..
Iemand nog meer ideeën over een ander merk Luzerne??

@ TS sorry dat ik hier je topic voor gebruik, doe dit omdat er nu even specifiek mijn tekst werd aangehaald..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:55

Nee, geeft niet hoor, haha! Issues over lucerne valt ook onder mijn topic... Zolang het maar geen oeverloze discussies over brokken worden... Denk dat nu wel duidelijk is, dat ik daar dit topic niet voor heb gestart...

Je hebt ook nog Alpha A Lucerne... Komt uit Frankrijk (Hartog uit Noord-Holland) en vind ik persoonlijk fijner dan Hartog (voerde dat 15 jaar geleden ook al)...

Wel bevat Alpha A wel een beetje melasse...

Wat je ook kunt doen is op zoek gaan naar lucerne voor bijv. geiten. Dat is wel melassevrij...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:08

Hartog heeft zijn aandeel Melasse verminderd vergeleken met vroeger. Nu wordt het deels vervangen door olie.
Heb wel eens lucerne zonder melasse gehad, maar bleek dat het begin en einde van de productie lijn was en vaak vervuilde troep was (ja, ook van de Hartog). Omdat ze niet de kwaliteit konden garanderen van lucerne zonder wilde ze het niet meer verkopen. Dat vond ik destijds een goed en eerlijk argument.

Zie nog wel eens lucerne van Dengie. Uit UK en schijnbaar wel verkrijgbaar in NL.

Suelza, wat is je doel van voer dan? Moeten ze eiwitten uit halen, of juist niet? Is het voor de spieren, of voor de vitamine? Mij niet helemaal duidelijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:15

Eleonoor schreef:
Hartog heeft zijn aandeel Melasse verminderd vergeleken met vroeger. Nu wordt het deels vervangen door olie.
Heb wel eens lucerne zonder melasse gehad, maar bleek dat het begin en einde van de productie lijn was en vaak vervuilde troep was (ja, ook van de Hartog). Omdat ze niet de kwaliteit konden garanderen van lucerne zonder wilde ze het niet meer verkopen. Dat vond ik destijds een goed en eerlijk argument.

Zie nog wel eens lucerne van Dengie. Uit UK en schijnbaar wel verkrijgbaar in NL.

Suelza, wat is je doel van voer dan? Moeten ze eiwitten uit halen, of juist niet? Is het voor de spieren, of voor de vitamine? Mij niet helemaal duidelijk.

Mijn doel van voeren is het aanvullen van het ruwvoer... Maar om goed te kunnen aanvullen, moet ik dus eerst ruwvoer onderzoek doen. Daaruit blijkt wat ze extra nodig hebben.

Ik voer dus EN voor wat extra eiwitten (met mate) EN voor vitaminen/mineralen... Maar dat is afhankelijk van de kwaliteit van mijn ruwvoer, wat heel logisch is, denk ik... Uiteindelijk halen ze uit ruwvoer ook hun eiwitten en mineralen/vitaminen. Of dat genoeg is en hoeveel er daadwerkelijk moet worden aangevuld, zal onderzoek moeten uitwijzen.

Maar ik wil dus aanvullen met een mix van lucerne en granen/vitaminen...

Of dat wel of niet goed werkt, zullen we snel genoeg merken. Ik voer in ieder geval niet om het voeren.