Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Suelza schreef:moos24 schreef:Wat weerhield je voor Marstall Naturell Suelza ?Als ik even nieuwsgierig mag zijn hoor.
Het feit dat ik geen muesli wilde voeren
Suelza schreef:Eleonoor schreef:
ik vind muesli geen junkfood, ik wil het alleen niet voeren... Hooguit als ik op concours ben voor een hapje tussendoor.
Dat ik geen brok meer wil voeren is een bewuste keuze......., want dat WIL ik niet voeren...
maar enkel ontsloten granen (zoals bijv. in muesli) voeren is ook zeer zeker niet goed.
Paarden zijn hele sobere dieren en hebben een overdosis aan geperste, verhitte granen eigenlijk helemaal niet nodig...
miss_jumpy schreef:yarrah, wat eet jouw paard, onbeperkt gras en hooi en verder dus niks?
yarrah schreef:miss_jumpy schreef:yarrah, wat eet jouw paard, onbeperkt gras en hooi en verder dus niks?
Ja. Een van de redenen is paarden alles uit gras en hooi kunnen halen. Er zijn al verschillende onderzoeken geweest dat mineralen en vitaminen genoeg in gras zit. Waarom zou je bijvoeren?
Tevens krijgt mijn paard geweldig goed hooi en gras en dat speelt natuurlijk ook zeker mee.
Maar ik denk dat het bij veel mensen een gevoelskwestie is....... misschien krijgt mijn paard wel te weinig.
Maar geen paard is hetzelfde je komt er alleen maar achter als je het uitprobeert.
tamary schreef:Een paard kan alleen alles uit hooi en gras halen als het er ook inzit. Dan moet je dus weten hoe die grond bemest wordt en wat de uitslag van het bodemonderzoek is. Kan je nu al vertellen dat er in NL vrijwel overal tekorten aan mineralen zijn in de landbouwgronden. Als je je paarden op eigen grond hebt lopen kan je de grond inderdaad zo bemesten dat je paard alles uit gras en hooi kan halen, maar anders zit je vrijwel zeker vast aan een supplement.
Suelza schreef:En waarom vind jij lucerne niet goed?!? Ben ik wel nieuwsgierig naar!!! Want dat wil ik juist wel gaan voeren...
tamary schreef:Een paard kan alleen alles uit hooi en gras halen als het er ook inzit. Dan moet je dus weten hoe die grond bemest wordt en wat de uitslag van het bodemonderzoek is. Kan je nu al vertellen dat er in NL vrijwel overal tekorten aan mineralen zijn in de landbouwgronden. Als je je paarden op eigen grond hebt lopen kan je de grond inderdaad zo bemesten dat je paard alles uit gras en hooi kan halen, maar anders zit je vrijwel zeker vast aan een supplement.
Eleonoor schreef:Even voor mij het belangrijkste eruit gehaald.
Begrijp dat je geen discussie wilt voeren of wel of geen brok, maar misschien toch eens uitleggen waarom niet dan alleen maar zeggen 'niet' .
Muesli's zijn zeker niet allemaal ontsloten granen, de meesten zelfs niet. Daarnaast heeft muesli standaard een vitamine korrel zodat je niet zelf hoeft te hobbien met wat er toegevoegd moet worden.
Wat is het probleem met geperste, verhitte granen?
Djilan schreef:Klopt, het gaan dan om 200 tot 400gr granen per 100kg lichaamsgewicht in combi met zo'n 1,5 tot 2kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht.
Hoe meer ruwvoer je paard eet, hoe groter eigenlijk je marges zijn.
Suelza schreef:Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...
Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?
Aimee schreef:Opvulsel is heel makkelijk te omzeilen, je voert "gewoon" granenmengsels en je weet dat die troep er niet meer tussen zit. Het probleem van zelf graan mengen, is overigens dat je de verhoudingen calcium/fosfor wel zó goed moet gaan bestuderen dat de kans erg klein is dat je het zelf goed krijgt.
Maar nu ben je nog steeds enorm veel suikers aan het voeren. Waar komen die suikers in brok en muesli immers vandaan? Juist, uit de granen. Granen zijn dé zetmeelbron bij uitstek.
Suelza schreef:Nogmaals, dit topic is niet gestart om discussies over brokken te gaan voeren, maar puur en alleen om ervaringen te horen/delen van mensen die dit bewust niet doen.
* zucht *
meggiemeg schreef:Met de Luzerne bedoel je dan die van Subli?
Ik heb het mijn paard bevoerd, ben er vanaf gestapt na de nodige klachten over een periode van een half jaar lang kiezels in de zakken Luzerne. Nu had mijn paard onlangs een gebroken kies... Voor mij geen Subli meer. Ben over gestapt op de Luzerne van Hartog, tot nu toe geen kiezels in gevonden.
Marcella schreef:meggiemeg schreef:Met de Luzerne bedoel je dan die van Subli?
Ik heb het mijn paard bevoerd, ben er vanaf gestapt na de nodige klachten over een periode van een half jaar lang kiezels in de zakken Luzerne. Nu had mijn paard onlangs een gebroken kies... Voor mij geen Subli meer. Ben over gestapt op de Luzerne van Hartog, tot nu toe geen kiezels in gevonden.
Maar hier zit dus wel weer heel veel melasse in.
Voer eigenlijk al een jaar lang deze luzerne, maar heb nergens last van gehad.
Eleonoor schreef:Hartog heeft zijn aandeel Melasse verminderd vergeleken met vroeger. Nu wordt het deels vervangen door olie.
Heb wel eens lucerne zonder melasse gehad, maar bleek dat het begin en einde van de productie lijn was en vaak vervuilde troep was (ja, ook van de Hartog). Omdat ze niet de kwaliteit konden garanderen van lucerne zonder wilde ze het niet meer verkopen. Dat vond ik destijds een goed en eerlijk argument.
Zie nog wel eens lucerne van Dengie. Uit UK en schijnbaar wel verkrijgbaar in NL.
Suelza, wat is je doel van voer dan? Moeten ze eiwitten uit halen, of juist niet? Is het voor de spieren, of voor de vitamine? Mij niet helemaal duidelijk.