Brigitte moet aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:26

Hooi of kuil is toch wel degelijk een belangrijk deel van de voeding en geen nutteloze "buikvulling" hoor.
Als je je paard geen hooi zou geven, dan krijg het binnen de kortste keren de grootste problemen met de spijsvertering.

Dus om nu te zeggen "Hooi is buikvulling" daar ben ik het echt niet mee eens.
Hooi zorgt voor de hoeveelheid speeksel die vervolgens de boel in de maag moet verteren.

Dat sommige paarden op niet alleen hooi kunnen leven is een feit. Zodra het dier echt werk gaat verzetten zul je er iets bij moeten geven.

Verder meot ik zeggen dat het inderdad de goede kant uit gaat met Brigitte. Ziet er echt een stuk beter uit als de eerste foto's.
Ga zo door en doe je best, dan kom je er wel.
Verder heb ik alleen de tips die al genoemd zijn. Goede ontworming (een goede wormenkuur moet je na 8-10 weken herhalen), voldoende hooi, en lekker bijvoeren.
Je moet er op zit moment ook vanuitgaan dat er niet zo veel voeding meer in het gras zit. (Die van mij moest ik op een gegeven moment ook gaan bijvoeren. niet omdat ze mager werd, maar omdat ze kracht miste bij het rijden)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:37

Ja owkeej Knipoog maar of ze er ook echt dik van wordt, we hebben pas weer foto's gemaakt, en ze ziet er nu weer (bijna) helemaal super uit!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:44

Jaaaa Haha! Bedankt Haha! Hihi.. ben ook echt heel erg vrolijk weer de laatste tijd.. als het zo slecht gaat met 'je paardje' vormt dat wel een donkere wolk boven je.. ben ook echt een hele tijd chagrijnig geweest, maar nu niet meer Haha!

Heb donderdag de vitaminestoot en liksteen gekocht Haha!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:52

Inderdaad wel even schrikken van die foto´s. Geef hara maar goed te eten. Ik weet dat het moeilijk is om zo.n oude dame dik te krijgen, maar proberen kan altijd.........

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:37

Sabbientje schreef:
Hooi of kuil is toch wel degelijk een belangrijk deel van de voeding en geen nutteloze "buikvulling" hoor.
Als je je paard geen hooi zou geven, dan krijg het binnen de kortste keren de grootste problemen met de spijsvertering.

Dus om nu te zeggen "Hooi is buikvulling" daar ben ik het echt niet mee eens.
Hooi zorgt voor de hoeveelheid speeksel die vervolgens de boel in de maag moet verteren.

Dat sommige paarden op niet alleen hooi kunnen leven is een feit. Zodra het dier echt werk gaat verzetten zul je er iets bij moeten geven.

Verder meot ik zeggen dat het inderdad de goede kant uit gaat met Brigitte. Ziet er echt een stuk beter uit als de eerste foto's.
Ga zo door en doe je best, dan kom je er wel.
Verder heb ik alleen de tips die al genoemd zijn. Goede ontworming (een goede wormenkuur moet je na 8-10 weken herhalen), voldoende hooi, en lekker bijvoeren.
Je moet er op zit moment ook vanuitgaan dat er niet zo veel voeding meer in het gras zit. (Die van mij moest ik op een gegeven moment ook gaan bijvoeren. niet omdat ze mager werd, maar omdat ze kracht miste bij het rijden)

Ik heb ook niet gezegd dat hooi ,nutteloze buikvulling is.
Ieder paard heeft hooi nodig, al schijnt Pavo een biks ontwikkeld te hebben waardoor paarden zonder hooi kunnen leven.
Mhhhhh niets voor mij maar goed. Terug on topic.
Paarden zijn zoals ik al zei schrale dieren en daardoor kunnen ze heel goed leven op alleen hooi.
Maar door bv ziekte of sport hebben ze gewoon bijvoer nodig, je kent vast wel de utdrukking een grasbuik hebben, bij paarden die niets doen zal het erg leuk staan maar paarden die iets moeten presteren kunnen die beter niet hebben. Overgewicht bij een paard is net zo verkeerd als ondergewicht.
Ik heb een magere hengst op stal staan en wat we ook voeren hij komt gewoon niet aan.
Bloedonderzoek, tanden alles is oke.
Hij krijgt nu op advies van de dierenarts 6 kilo onderhoudsbrok en over de hele dag hooi.
Mais lust hij helees niet, super voer vind ik want er zitten geen eiwitten in.
Wel verspreiden we de biks over de hele dag.
aankomen doet hij helaas nog niet maar hij is wel levendiger geworden en hij glanst en zijn ogen staan helder.
Zolang je maar weet wat je doet maakt het niet zoveel uit hoe je voert.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 22:29

En weer even een foto update.. deze foto's heb ik vandaag gemaakt Haha!

[1] Der mooie attente koppie Lovers
Afbeelding

[2] Kan het niet laten om deze er toch bij te doen Lovers
Afbeelding

[3] Lekkerding isset toch hea Haha!
Afbeelding

Ze komt nu al redelijk in haar wintervacht.. midden in de winter is het echt net een teddybeer dus we hebben nog even te gaan Haha! Maar koud heeft ze het zeker niet!! Haha! Ik heb ook van romeorowan een regendeken gekregen!!!! Haha! en daar zijn we heel blij mee en maken we dankbaar gebruik van Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:33

Begint er stukken beter uit te zien, meis.
Haar kont is al een stuk ronder aan het worden. Ik hou van ronde kontjes Go jij! Go jij!
Het gaat de goede kant weer op OK dan!

Lekker dat je een regendeken hebt gekregen. dan word ze ook niet zo koud als het regent en gaat ht voer naar de goede plek. Namelijk het dikker worden.

Ga zo door hoor OK dan!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:20

Ik hou ook van ronde kontjes Haha! Hihi.. sta ook cónstant met der te kroelen als ik bij der ben.. van echt rijden komt eigenlijk helemaal niks Tong uitsteken Haha.. maar dat vinden we allebei niet erg Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:48

Ze ziet er echt al veel beter uit. Hartstikke goed!
En fijn dat ik je met de deken kon helpen, hij lag hier toch maar op zolder.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:54

Zo, wat is ze opgeknapt zeg! Ze zal wel een stuk fitter zijn, of niet?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:03

Ja ze bárst echt van de energie.. heerlijk Haha! En ze kijkt (ondanks haar altijd ontstoken ogen) heerlijk wakker uit der ogen Haha! Das ook weles anders geweest Knipoog Ik heb nu niet echt een duidelijk foto van der kont.. maar wel 1tje die ik gisteren heb gemaakt.. zal die ook nog even erbij zetten Haha!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:06

Hij ziet er zowaar een beetje 'rond' uit Haha!

Afbeelding

Dit is trouwens met een vriendin van mij erop.. zij was eerst best bang voor paarden en al helemaal voor grote paarden.. en kijk nou es waar ze zonder zadel op rijdt Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:10

xXutopiaXx schreef:
Hij ziet er zowaar een beetje 'rond' uit Haha!

Afbeelding

Dit is trouwens met een vriendin van mij erop.. zij was eerst best bang voor paarden en al helemaal voor grote paarden.. en kijk nou es waar ze zonder zadel op rijdt Haha!

gave foto, geweldig! Knipoog

Beetje vet mag idd best hoor, zo vlak voor de winter!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:18

Ja.. om over die vreselijk pens maar te zwijgen Knipoog Hihi.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:50

Die lekkere dikke buik komt wel in de goede vorm als je weer iets meer gaat rijden met haar Tong uitsteken

Die foto van de achterkant is echt een verschil met de eerste in dit topic. Super hoor.

Misschien een tip voor haar oogjes. Kamille thee helpt heel goed tegen ontstoken ogen Lachen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 19:34

Ok.. Haha! Ja heb haar een tijd geleden ook behandeld met elke dag 2 maal schoon maken met gekookt water en dan uierzalf erop.. maar het kwam toch weer terug.. dus ik denk dat het gewoon ouderdom is en dat er niet echt veel aan te doen is.. soms is het ineens uit zichzelf helemaal weg.. en dan is het ineens weer zo 'erg' als nu Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:34

Als je paard er eenmaal gevoelig voor is dan is het moeilijk om er weer af te komen.
Wij hebben op stal een pony die de ehle zomer als een Alien door de wei moet lopen met een vliegenmasker. omdat ze anders ontstoken ogen krijgt en er zit dan ook gelijk een flap op om haar neus te beschermen, want die is wit, net als de randen om haar ogen.

Ik moet zeggen dat er ook nog veel "ongedierte" rondvliegt. Je word soms nog gek van de vliegen en de laatste tijd vooral de muggen. Mijn paard word in de schemering opgevreten door de muggen. niet normaal meer. ze heeft er nooit zo last van gehad eigenlijk.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:43

Oei, ik schrok van de foto's.

Gelukkig ziet ze er nu een stuk beter uit en volgens mij voelt ze zich ook beter?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:07

Poeh, die ziet er een stuk beter uit, zeg! Wat fijn voor jullie, dat je zo goed resultaat kan zien OK dan!

Ik zou alleen nog niet op haar rijden, eerst maar eens wandelen, voorzichting longeren etc. En dan in het voorjaar, als ze er weer helemaal bovenop is, weer rijden. Gun haar toch tijd om te herstellen!

Succes!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:19

Super dat je dit doet voor het paardje.
Ze ziet er al stukken beter uit, toen ik net je begin post bekeek dacht oooh wat erg!!
Maar ik weet hoe goed wat je bedoelt met vee mensen en paardenlief hebbers.
Ik heb jaren bij een veeman gestaan, dus weet hoe het er daar aan toe gaat.

Maar ik kan alleen aan jou zeggen ga zo door!!
Misschien zou je ook eens pulp kunnen gaan voeren, moet je wel weten hoe je het moet klaar maken Haha!
In elk geval heel veel succes!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 02:14

karin84 schreef:
Oei, ik schrok van de foto's.

Gelukkig ziet ze er nu een stuk beter uit en volgens mij voelt ze zich ook beter?

Ze voelt zich zeker beter!! Gister kreeg ik haar in eerste instantie niet eens uit de wei te pakken Tong uitsteken Ze ging gewoon rondjes om mij heen galloperen en over greppeltjes springen enzo Tong uitsteken Hihi.. lijp Lovers

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 02:31

Inderdaad, der buik word dikker.
Je bent op de goede weg.
Mijn paard was ook een poosje te dun en heb der ook flink bij gevoerd, onbeperkt voordroog hooi, 5 kilo biks en 2 scheppen slobber op een dag (mijn paard krijgt intensiefe training)

een dikke maand geleden merkte ik dat haar buikje weer ronder werd, nu zie ik sindskort dat der kont ook weer ronder word, daarna schijnt de hals te volgen.

eerst komt het er bij de buik aan.
Het gaat ook niet zo snel, je wilt altijd sneller dan dat het gaat.

En inderdaad hooi is niet alleen buikvulling.
Kijk maar eens in de voederboekjes met de waardes aan eiwit, vet fosfor enz.
Hoe het precies in zijn werking gaat weet ik niet meer want dat is al enkele jaren geleden.
maar mischien weet er hier iemand meer van?

je kunt in die boekjes aflezen hoeveel hooi je paard ongeveer moet.
Het gewicht, duur en hoe zwaar de training en kwaliteit van het hooi telt mee..

Omdat je paard ouder is kun je ook al is je training bijvoorbeeld heel licht het iets zwaardere aanhouden.
het kost haar waarschijnlijk veel meer energie om 10 rondjes te draven dan een jong paard wat al prima op conditie is.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 04:17

Mijn paard was ook erg mager toen ik hem net kreeg (begin 2007). Wat bij hem erg geholpen heeft:

-Eerst heb ik zn tanden laten doen
-Bloedonderzoek laten doen
-Toen een wormkuur opgestart, twee keer kort achterelkaar gegeven en daarna elke 6 weken.
-Vitamine B12 spuit gegeven
-Laten onderzoeken voor maagzweren en ook behandeld
-Onbeperkt hooi voeren
-Zadelmak gemaakt en aan het werk gezet
-Krachtvoer: 2kg muesli met extra lysine, 100gr zwarte zonnebloempitten (zelfde effect als olie, maar geen zooi), dagelijkse ontwormer, rijstmeel, en een supplement genaamd platinum performance.

Hij doet t echt super nu, hij is al veel aangekomen. Maar hij is ook nog in de groei dus het gaat langzaam. Als alles in orde is komt het gewicht er vanzelf aan!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:26

Brigitte is ondertussen weer een sexy oma Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:11

heeee, gaat steeds beter he, die oogjes ja is vervelend maar ook al gaat het niet over houdt het toch zo schoon mogelijk, tenminste 1 keer per dag even schoonmaken met afgekookt water.
nou meis super hoor, het valt niet mee zon oude dame weer op gewicht te krijgen.
Ze zal er nooit meer uit komen te zien als een jong blaadje maar het is inderdaad een sexy oma en volgens mij ook een hele lieve oma.
Nou ga zo door en wel grappig dat iedereen opeens zo positief is, was in het begin wel anders he.
Groetjes van Barbara