[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantharei7

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:40

shera schreef:
Wat is dat voor spul, paardenmeel? Ik wil geen extra eiwitten geven aan onze pony,ze heeft ook zomereczeem.

ik strakjes eens even op de zak kijken wat er allemaal inzit. Er zit in ieder geval haver in.. ben ik zelf ook niet zo heel blij mee, want dan wordt die nog drukker maar mijn paard is al wel ietsiepietsie dikker geworden erdoor Haha!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:27

Hoe zit het eigenlijk met eiwit in lucerne? Ik overweeg het ook om te gaan voeren, omdat mijn paard niet echt dik te krijgen is...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:34

Hebben jullie eigenlijk al ervaring met Hartog Grasmix als dikmaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:41

Wel met Hartog Lucerne Ja Werkt goed !

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:15

marianna schreef:
Hebben jullie eigenlijk al ervaring met Hartog Grasmix als dikmaker?

Nee wel met de maisbrok van Havens. Die werkt super!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:31

Hallo,
Zo'n 4 maanden terug is mijn paard er 6 weken 'tussenuit' geweest omdat ik 6 weken niet meer
mocht rijden nadat ik onder hem terecht was gekomen. Hij werd wel gelongeerd maar niet meer gereden.
Ik heb namelijk niemand kunnen vinden die hem wou rijden..(gevaarlijk paard Vork ).
Hij is in die 6 weken flink vermagerd en van zijn spieren waren ook niks meer over.
Hij zat niet lekker in zijn vel en hij had volgens mij een enorm schuldgevoel dat ik onder hem terecht was gekomen.
Hij stond alleen nog maar in het hoekje van zijn stal en toen ik een week na het ongeval weer op stal kwam en hem uit de wei wou halen liep hij voor me weg! Dat had hij nog nooit gedaan.
Ik denk dat het daarmee ook te maken kan hebben dat hij zo dun was geworden in een paar weken.

Na die 6 weken weer op hem gestapt, ging allemaal erg goed. Toch werd hij niet dikker en ben ik ander voer gaan geven. Hij kreeg eerst namelijk alleen slobber als 'noodoplossing' voor zijn slokdarmverwijding. Hij kan dus geen droog voer eten en moet alles in een papje krijgen. De pavo adviseerde me om muesli tussen het slobber door te gaan voeren. Dat ging prima, hij werd ook iets voller maar was nog steeds veel te mager. Toen ben ik zelf van alles gaan verzinnen..

Per voerbeurt krijgt hij een emmertje met het volgende erin:
- 1 kilo muesli (natures best)
- 1 kilo muesli (kruidenmelange)
- 1/2 slobber
- 1 kilo maismeel
- 1 klein schepje vitamine poeder

Van dit word dus een papje gemaakt en in een emmertje gedaan. Hij krijgt 3 emmertjes per dag(3 voerbeurten) en 2 keer per dag hooi.
Na het rijden krijgt hij een papje van 1 kilo bix + 1 kilo muesli.

Eindelijk had ik succes want hij is erg veranderd in 1 maand. Pling
Ook word hij nu ook elke dag goed gereden waardoor zijn spieren langzaam weer terug komen.
Hij is trouwens voorderest helemaal gezond.

Nu mijn vraag; weten jullie nog meer dikmakertjes? Want hij moet nog véél voller.
Let wel op dat het vloeibaar moet kunnen worden gemaakt en er niet teveel energie in mag zitten omdat hij daar erg heet van wordt!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:52

Tivara krijgt regelmatig alleen hooi, en geen brokken met voeren, maar ook dan laat ze het hooi liggen.

Ik voer sinds een week senioren slobber, en dat werkt geloof ik erg goed! Ze wordt echt al weer wat voller Ja En ik ben gestopt met maismeel te voeren.. Dus UpToDance misschien ook wat voor jou? Je moet het wel echt van te voren klaar zetten (en dag ongeveer geloof ik).

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:04

_Kiki_ schreef:
Tivara krijgt regelmatig alleen hooi, en geen brokken met voeren, maar ook dan laat ze het hooi liggen.

Ik voer sinds een week senioren slobber, en dat werkt geloof ik erg goed! Ze wordt echt al weer wat voller Ja En ik ben gestopt met maismeel te voeren.. Dus UpToDance misschien ook wat voor jou? Je moet het wel echt van te voren klaar zetten (en dag ongeveer geloof ik).

Senioren slobber? Bedoel je die van Subli ?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:00

mijn paardje is ook behoorlijk dun geworden Boos! mja heb dus al van alles in huis gehaald.

- extra hooi zodat de naast de 2 daagelijkse voertijden
van de pensionstal 's middags ook nog hooi krijgt en
dus kan blijven kauwen
-maisvlokken krijgt ze 2 maal daags tijdens de brokjes
-bietenpulp en dit vind ze dus echt goor!!!!!!!!!!!!!!!

ik heb er al van alles bij door gedaan maar ze wil het maar moeizaam eten. ze zoekt echt de lekkerste dingen er tussen uit

weet iemand nog iets waarmee ik er voor kan zorgen dat ze dit gaat eten of, of dit normaal is omdat het misschien gek is voor haar??

verder maar hopen dat ze nu weer wat ronder wordt neem aan dat ik zo op de goede weg ben zo te lezen heb de middelen hier al vaker zien vallen dus geeft al wel een wat rustgevende gevoel:)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:09

Mijn paard is ook niet snel dik te krijgen en ik geef hem nu Linamix van Equifirst naast zijn gewone voer.
Ik gaf hem altijd muesli bij maar ik had het idee dat dat niets deed.

Maar met die linamix blijft hij mooi op gewicht,ik geef het hem ook omdat hij snel last van diarree heeft,het schijnt ook goede invloed op de darmwerking te hebben.Hij is inderdaad minder aan de diarree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:43

Even een vraagje tussendoor Knipoog
Khad een tijdje maïsmeel & gerstemeel aan mijn paard gevoerd, er mocht wat meer vet op Haha! Alleen heb ik het idee dat hij met name de voer'vorm' niet lekker vind, dus dat het meel is.
Maïs is toch ook in andere vorm te voeren ? Van Kentucky ? (Even uit mijn hoofd).
Hoe ziet dat maïs er dan uit ?
(Hij laat namelijk het meel nog wel eens staan .. Omdat hij het gewoon niet lekker vind. Ook natmaken heeft weinig zin.)

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:34

[gast1122] schreef:
Even een vraagje tussendoor Knipoog
Khad een tijdje maïsmeel & gerstemeel aan mijn paard gevoerd, er mocht wat meer vet op Haha! Alleen heb ik het idee dat hij met name de voer'vorm' niet lekker vind, dus dat het meel is.
Maïs is toch ook in andere vorm te voeren ? Van Kentucky ? (Even uit mijn hoofd).
Hoe ziet dat maïs er dan uit ?
(Hij laat namelijk het meel nog wel eens staan .. Omdat hij het gewoon niet lekker vind. Ook natmaken heeft weinig zin.)

Misschien eet je paard het liever als vlokken. Ik weet dat je die in grote zakken bij Aveve kunt kopen, die ga ik binnenkort ook proberen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:34

Iemand misschien een tip voor mij?

Mijn paard is een beetje schraal en ik wil er meer vlees op.
Alleen van haver wordt hij echt STRONTvervelend dus ik wil iets hebben waar absoluut geen haver in zit.

Ik las hier maismeel? En slobber, helpt dat?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:20

hey,

ik had eenvraagje ivm slobber (mss best een domme vraag maargoed) Als je een slobber(droog) koopt bij de boerenbond en je voegt water toe enz, moet je dan ook een tijd wachten eer je het kan voeren of zet het niet uit? En mag je het lauw voeren of liever koud?

En als je maïs zou bijgeven (vlokken) hoeveel is dan een aan te raden hoeveelheid? (je ziet zn ribben, "poep"been, ruggegraat,... kortom, alles wat je niet mag zien). Kan je overvoeren met maïs?(ja, wrs wel, maar ik bedoel bij een erg mager paard, wat zou de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zijn) Ik wil namelijk niet dat hij opeens koliek krijgt door een teveel aan eten Lachen (overigens heb ik maar 2x in de week kans om hem wat extra's/eten toe te stoppen, mss belangrijk voor het antwoord)

En kan je maïsmeel ook krijgen in België? Ik heb het precies nog nooit in de rekken zien liggen...

Groetjes

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:33

Dodson & Horrell heeft speciaal voer voor paarden die moeilijk op gewicht kunnen komen, als wormen en kiezen zijn uitgesloten.Dit is voer met een hoog verteerbaar olie- en vezelgehalte die helpen om de conditie van het paard te verbeteren. Bovendien zorgt een dergelijk voer voor langzaam vrijkomende energiebronnen, waardoor het temperament onder controle gehouden kan worden.
Voer is: Buikd Up van Dodson & Horrell

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:35

Sorry verkeerd geschreven
Build Up van Dodson & Horrell

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:39

Mik_ schreef:
Iemand misschien een tip voor mij?

Mijn paard is een beetje schraal en ik wil er meer vlees op.
Alleen van haver wordt hij echt STRONTvervelend dus ik wil iets hebben waar absoluut geen haver in zit.

Ik las hier maismeel? En slobber, helpt dat?

Maismeel helpt bij mijn paard erg goed. In slobber zit alleen energie en je paard wordt daar dus niet dikker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:51

@ UpToDance ; dat is gek .. Naar mijn weten worden ze van Slobber toch juis wél dikker ?

In haver zit energie, en juist daar worden ze toch niet dikker van ? Huilen van het lachen Of heb ik het nu verkeerd Nagelbijten / Gniffelen

Kentucky 'light' (of hoe je het ook schrijft) is toch ook een maïs/muesli dat je kan geven om je paard dikker te laten worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:08

Even tussendoor nog .. Word een paard nou dik (dus vetter) van koolhydraten, eiwitten, ruw vet enz. .. Van wat eigelijk ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:22

Mijn pony moet nu van de brok af. De hoefsmid zag gisteren dat haar witte lijn te rood is, ze wist alleen niet of het kwam doordat ze bij de oude eigenaar zolang alleen maar wortels heeft gehad (bomvol suiker) of dat het toch hier door de brok kwam. Nu krijgt ze nog maar een handje ipv een halve kilo per voerbeurt (2x).

Misschien toch maar iets anders gaan bijvoeren dan?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:57

ik geef me paard elke dag een kilo bietenpulp dat ik een dag van te voren klaar maak (imv uitzetten) en dit werk echt goed bij haar.
ze was doordat het weide zeizoen was afgelopen erg ingevallen aangezien ze op de stal bij ons moeilijk doen over het hooi voeren. toen kreeg ze ook nog eens koliek en daar werd ze echt graat mager van er bleef weinig van haar over.
ik geef haar dit spul nu 2 weken met wat maisvlokken bij haar brokjes door (ongeveer een kilo schep vol per dag) en ze is nu nog heel iets te dun, je kan nog net 2 a 3 ribbetjes zien.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:05

Bij ons op stal hebben we ook een probleemveulen(bijna 1) te staan,
ze staan overdag in de paddock,waar ze onbeperkt hooi kunnen eten, sávonds in de stal.
Veulen is optijd ontwormt,en er mankeert niks aan z'n tanden,.
Naast onbeperkt hooi krijgen ze Pavo basisbrok, en muesli, en af en toe haver.
Dit veulen blijft mager.. Hij is al een tijdje bij de moeder weg,daar is geen probleem mee geweest. wel heeft hij in het begin moeite gehad met drinken.. Iemand misschien tips, om toch de goeie vitaminen enzo binnen te krijgen, en om hem weer wat aan te sterken? Knipoog

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:11

Mijn paard ( NRPS van bijna 8 jaar) is brand mager, je kan al haar ribben zien zitten, haar ruggengraat steekt uit. je kan gewoon elk bot in haar lichaam zien zitten. Ze heeft de afgelopen tijd ( toen ze nog van de mangege was) 4 uur per dag in de les lopen. Nu heb ik haar op rust staan.

Ze krijg van mij 3/4 schep musli van hartog in de ochtend en 1 flink berg kuil.
`s avonds krijgt ze 3 handjes geweekte bieten pulp met 1 schep slobber en nog eens een hele berg kuil.

is dit voldoende? of moet je van bieten pulp veel meer voeren? en hoe maak je die bieten pulp een beetje lekker voorze. Ik doe er nu dus als 1 schep slobber door heen maar echt lekker vind ze het nog steeds niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:42

je kunt best meer pulp geven hoor,bij mij krijgen ze 1 schep s'ochtends en 1 s'avonds,er zit niet veel voedingswaarde in,wat kreeg ze toen ze 4 uur moest lopen?
Heb je de mogelijkheid om hooi te geven i.p.v kuil?misschien verdraagt ze dat niet goed....Gekookte gerst werkt ook goed..
Is ze ontwormd?sterkte verderZe mag overgens gerust 1.5 schep musli hebben ,loopt ze wel buiten af entoe?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:04

ja ze loopt ongeveer 6 uur per dag buiten, ze kreeg 2 kilo basis brok bij de mange. ik heb haar zelf pas vanaf zondag. heb haar gelijk ontwormt, vanmiddag komt de DA en van de week komt de hoefsmid en tandarts. hoe veel water doe je bij 1 schep bietenpulp? Zal ik haar helemaal op rust zetten of kan ik haar toch wat beweging geven?