melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:49

Dank je voor je nuancering.

Het is absoluut waar dat lange koolhydraatketens niet slecht zijn, sterker nog, gras bestaat hieruit.
Onderstaand een stukje gekopieerd van PN:

Koolhydraten zijn de bouwstenen van de plant. Glucose en Fructose zijn de bouwstenen van de koolhydraten: Voeg er twee samen en je hebt saccharide (tafelsuiker). Wanneer een koolhydraat bestaat uit vele glucose of fructose moleculen noemen we het een poly-saccharide. Veel glucose moleculen samen vormen zetmeel, nog meer en je hebt cellulose. Fructaan is een groot poly-saccharide met een 3-dimensionale structuur, die bestaat uit lange ketens fructose, met hier en daar een glucosemolecuul.

Datzelfde geldt voor goed verteerbare eiwitten. Ook die zijn onmisbaar.

Waar het hier denk ik om gaat is dat de 'moderne' biksen en muesli's teveel korte koolhydraatketens bevatten.
Het wordt lekker gezoet, zodat het paard het lekker vindt, en de eigenaar is degene die het koopt dus daar wordt vooral rekening mee gehouden. Hoe lekkerder het paard het vindt, hoe beter.

Maar als je bedenkt hoe men ertoe gekomen is om 'krachtvoer' te gaan geven, dan moet je terug naar de tijd dat paarden werden gebruikt om de hele dag te werken.
Die liepen te zwoegen voor de ploeg. Om de verloren gegane graastijd te compenseren moest er iets anders worden verzonnen. En zo kwam de haver, veel energie, makkelijk te voeren.
Denk maar aan de plaatjes van vroeger van de paarden met een haverzak aan hun hoofd.

Daarna is de veronderstelling gebleven dat je 'iets' moet bijvoeren, omdat ze anders wat tekort komen. En dat is een goed geworteld idee geworden.
Tuurlijk is het waar dat in de winter, als er geen gras is, je goed voedsel moet verstrekken.
Hooi is een eerste vereiste, en je kunt dat aanvullen met iets waar nog wat extra vitaminen en mineralen inzitten.

En het is helemaal waar: sommige paarden krijgen suikerklontjes bij de vleet en worden 35 zonder dat ze ooit ergens last van hebben.

De meesten op dit topic hebben volgens mij recreatiepaarden, en vaak ook nog sobere rassen. Ik ben een uitzondering, maar mijn paard heeft zomereczeem.
Dan ga je nadenken over voer, en hoe een paard zich natuurlijk voedt.
En dan kom je tot de conclusie dat de meeste paarden veel te veel krijgen.
Een paard moet vooral ruwvoer, en geen lekkere zoetigheid.

Daarom is het denk ik heel zinvol om te zoeken naar een muesli of iets dergelijks die weinig stoffen bevat die een paard niet nodig heeft.

Vergelijk het met een mens: een sporter heeft ook meer koolhydraten nodig (denk aan de spagetti eters en bananen voor een wedstrijd). En dan maakt het ook nog verschil of het om een duursport gaat of om een explosie van kracht.

Als je geen topprestaties van je paard vraagt en het ook nog eens een sober type is of een paard dat gevoelig is voor deze dingen, dan denk ik niet dat het een hetze is....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:46

geweldig, al deze aanvullingen! ik ben jullie er wel dankbaar voor want hier leer ik weer wat van Ja

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:19

Pellie schreef:
geweldig, al deze aanvullingen! ik ben jullie er wel dankbaar voor want hier leer ik weer wat van Ja

Ja me too, erg interessant!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:26

Pol013: offtopic: leuk profiel!
Best leerzaam Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:56

zeker interessant!!

Ik heb de hele middag vanalles afgebeld, maar het wordt volgensmij heel moeilijk voor mij om aan de marstall vito te komen.. het wordt niet geleverd bij onze eigen leverancier en ik kan het als dichtsbijzijnde ergens in zoetermeer halen (gaat niet zo makkelijk zonder auto Verdrietig )

de pavo nature's best kan ik wel heel makkelijk aan komen.. maar ik vind het zo vreemd dat er staat Suiker 2,0 %
Suiker & Zetmeel 32,0 %
Dus toch ook suiker...? en vrij veel ook!

Weet iemand naar welke waarden ik moet kijken om te zien hoe veel suiker en/of zetmeel er in het voer zit? dan kan ik het een beetje vergelijken met andere soorten voer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:59

ik ben na een week weer gestopt met Natures Best, hij (800 kilo) kreeg 1/2 kilo per dag in 2 voerbeurten maar stond gisteren ineens met 4 dikke benen en had duidelijk zichtbaar z'n staart geschuurd.
Teveel eiwit dus voor hem........ de zak maar weer aan een ander paard opvoeren die er beter tegen kan

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:30

Ireentjuh schreef:
zeker interessant!!

Ik heb de hele middag vanalles afgebeld, maar het wordt volgensmij heel moeilijk voor mij om aan de marstall vito te komen.. het wordt niet geleverd bij onze eigen leverancier en ik kan het als dichtsbijzijnde ergens in zoetermeer halen (gaat niet zo makkelijk zonder auto Verdrietig )

Bij mij wordt het gewoon aan huis (dus aan stal Haha!) gebracht, is dat geen optie?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:46

Doen ze dat, voor 1 of 2 zakken voer?? Had ik nog helemaal niet aan gedacht eigenlijk!
Ik ga de leverancier uit zoetermeer nog wel even terugmailen of dat een optie is Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:29

Dr is volgens mij wel iemand die in de regio rondrijdt Ja

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:38

mij wordt dus geadviseerd door de dierenarts om meer eiwitten te voeren omdat hij vocht vast houd omdat hij tekorten krijgt door het sobere voer
het is een koudbloed die wel veel in het werk staat en dus veel verbrand, eind van de winter werd hij ook altijd te dun..

heb nu voer van cavalor, een basis sportbrok en muesli wat ik beiden geef, qua suikers maakt het niks uit maar daar leek hij dit ook niet van te krijgen

voer het nu 2 dagen en vocht en alles neemt al af.... ben heel benieuwd

ook krijgt hij elektrolieten die zn tekorten aan gaan vullen, nu omdat hij ziek is
en straks na hard werken en bij overmatig zweten

elektrolieten kunnen ze niet uit reserves halen en krijgen ze echt tekorten door..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 00:52

ieh roos... nog meer verwarrende info!! en het niet het potje bier wat helpt?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:20

Cer schreef:
Dr is volgens mij wel iemand die in de regio rondrijdt Ja

Heb je enig idee wie dat is of waar hij/zij vandaan komt?
De leverancier uit zoetermeer kan het helaas niet thuis afleveren.. en dit schijnt de dichtsbijzijnde te zijn voor mij. Daarbij is het voer maar kort houdbaar omdat er geen conserveringsmiddelen in zitten, dus ik kan niet een paar zakken per keer mee nemen! Mijn bijrijdster wil wel rijden met de auto, maar ik zit nu een beetje te twijfelen of dit niet heel onhandig gaat zijn...

Ik ga de komende week even kijken hoe ze reageert op de pavo nature's best.. mijn andere voer was toch op, en een nieuwe zak open maken heeft niet zo veel zin gezien de hoeveelheid die ze krijgt Knipoog

Hoe heet de melassevrije muesli van Subli eigenlijk? ik kan hem niet vinden op de site van subli of welkoop?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:22

Ireentjuh schreef:
Doen ze dat, voor 1 of 2 zakken voer?? Had ik nog helemaal niet aan gedacht eigenlijk!
Ik ga de leverancier uit zoetermeer nog wel even terugmailen of dat een optie is Haha!

Ik heb altijd 1 a 2 zakken per keer, je voert er ook minder van dan van normaal voer heb ik het idee. Van de zomer had ik minder nodig omdat hij 24/7 op het land stond, maar nu hij terug op stal is zal het wel 1 a 2 zakken per 4 weken gaan worden.

Bij mij komt Evert Brooijmans, ik zit in de regio Dordrecht Rotterdam. Ik heb het gewoon via hun website geregeld. Je moet het ook niet via de leverancier leveren maar via Marstall/Equi totaal zelf.

Sux6!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:34

Ik voer op dit moment helemaal weinig, ik doe zo 1,5/2 maanden met een zak voer (ze krijgt in totaal een halve schep per dag), maar ik hoop dat ik van dit voer wel wat meer kan voeren!

Evert Brooijmans heb ik nog aan de telefoon gehad gisteren, maar hij zei dat ik het beste contact kon opnemen met degene uit zoetermeer, dus ik neem aan dat hij dan niet zelf in deze regio komt.
Via de mail op de website krijg ik geen reactie terug helaas, ik heb ze anderhalve week geleden gemailt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:54

pellie, ik heb figor eerder bier gegeven en dat leek niet aan te zetten
geef het daarom puur omdat het gezond is en net een extra steuntje misschien voor hem...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 01:55

oké Ja en hoe zit dat met die electrolyten? welk merk voer je hem? gam heeft ook nog steeds een erg harde en dikke koker.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:05

ik voer ook electrolyten: simpelweg een theelepel zout en een eetlepel donkerbruine basterdsuiker op een dag voldoet prima.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:56

ik heb hem nu elektrolieten gegeven die in de vitamines zitten van subli, sportmineralen
en het zit automatisch in de slobber van de cavalor
is dus geen slobber als voer maar bij ziekte of na zware arbeid/zweten dat dat gelijk wordt aangevuld..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 01:30

oké dank je roos. Lachen ik ga de tip van billy eens proberen Ja

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:20

ja daar heb ik ook nog een vraag over
we willen alle suikers eruit zeggen we net

maar nu voer je een eetlepen bastardsuiker per dag...

mijn tandarts adviseerde me al om weinig snoepjes te geven, ivm met de suikers, niet eens voor de gezondheid, maar puur voor de tanden

zou die suiker dan niet heel slecht zijn voor de tanden, maar ook weer die suikers die je juist niet binnen wil krijgen....

weet niet hoor, bastard suiker was anders dan andere, dat weet ik nog wel haha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:52

ik weet het ook nog niet, moet ff kijken of ik daar achter kan komen Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:55

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:50

Basterdsuiker bevat melasse, we waren toch op zoek naar iets melasse-vrij's?

Ik weet dat het om kleine hoeveelheden gaat maar als mijn paard een melasseallergie blijkt te hebben geef ik hem liever geen basterdsuiker Haha! Hij zweet ook altijd veel, nu hij geschoren is zal dat wel weer meevallen trouwens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:04

Ik wist niet dat er melasse in zat, kom ik net achter Haha!
Maar mijn paard heeft er ook geen problemen mee gelukkig Knipoog

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:16

Nou wees maar blij, het is wel enorm lastig!

En wat jij voert als electrolyten klinkt als een goede en goedkope oplossing, het is dus wel een handige tip!