Metazoa voer ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Florian heeft volgens mij maar 1 brok variant welke vrij is van soja.

Ik ben momenteel voor mijn paard een sojavrij dieet aan testen en tot nu toe verdwijnen er een heleboel klachten die we hadden.
Vandaar de keus van agrobs en metazoa.
Vitalstyle heeft ook nog sojavrije muesli. Maar mijn paard haar voorkeur is brok.

Ik zie het op de website van metazoa zelf niet staan dat de digest esparcette geweekt moet.

Mijn vorige pony had dit standaard op pavo. Braafste van allemaal. Totdat je pavo gaf. Dan was ze zo schrikkerig op elke korrel die verkeerd zou liggen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Welke soja klachten merk jij? Of vermoed jij.?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Ik heb je even prive bericht gedaan om topic niet te vervuilen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Saaams schreef:

Ik ben momenteel voor mijn paard een sojavrij dieet aan testen en tot nu toe verdwijnen er een heleboel klachten die we hadden.
Vitalstyle heeft ook nog sojavrije muesli. Maar mijn paard haar voorkeur is brok.

Ik zie het op de website van metazoa zelf niet staan dat de digest esparcette geweekt moet.

Mijn vorige pony had dit standaard op pavo. Braafste van allemaal. Totdat je pavo gaf. Dan was ze zo schrikkerig op elke korrel die verkeerd zou liggen.

Ik voer de ViMi Care balancer en de Care Fit muesli, die zijn beide soja vrij.

De Omega Fit, Basic Impact, Fiber Impact, First Care Xtra en Multibeet Xtra zijn allemaal soja vrij. Dus keuze uit brok, muesli, balancer en slobbers zonder soja.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Ik voer de ViMi Care aan twee volwassen dieren. Alle 4 de fjorden krijgen de Basic Growth en mijn twee jongsten krijgen de Multibeet Xtra (soms) en altijd de Oerbrok.

Kijk, ik was ook altijd zo veel mogelijk zuiver voer. Maar ik ben wel van mening veranderd sinds ze het zo deden op Metazoa. Zit er in Florian dingen die je eigenlijk niet wil? Absoluut. Maar eten wij als mens altijd even zuiver? Nee. Ik zie Florian als een 80/20 dieet voor de paarden. Metazoa valt bij mij onder extreem dieten en Cavalor/Pavo onder elke dag McDonald's. Ik ben echt wel tevereden van de Florian nu.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:13

Ik heb het al eerder gemeld, maar ik voer al meer dan 10 jaar naar alle tevredenheid metazoa.
Heb diverse paarden erop gehad, zeker 7 paarden, nu staan er 3 paarden op.

Nog geen 1 paard gehad die het niet wilde eten, geen enkel paard met gedragsverandering, geen paarden met tekorten etc.

Juist de paarden met gevoeligheid voor bijv mok reageren direct als ik stop met metazoa voeren, dan wordt de mok echt vele malen erger!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Zo zie je maar weer dat ook voer proberen is. Waar het ene paard het er fantastisch op doet, is de ander er niet blij mee. Enige advies is dus ook uitproberen. Metazoa is geen slecht voer, maar het moet wel bij je paard passen, net als alle andere merken!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Ik voel me echt nog een leek op voergebied en jullie lijken er een stuk meer ervaren in. Misschien willen jullie met mij meedenken?

Ik heb een 27 jarige ruin die al een aantal jaar in de herfstperiode mestwater heeft. In eerste instantie leek het te helpen om hem ipv voordroog op hooi te zetten. Maar helaas is het mestwater weer terug en wordt het steeds erger en een steeds langere periode.

Omdat hij altijd snel terugviel in conditie krijgt hij al lang merriebrok (voor de eiwitten). Zijn mest was altijd goed (op voordroog).

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- regelmatig mestonderzoek, geen bijzonderheden. Wordt 1x per jaar ontwormd met pramox
- bloedonderzoek geen bijzonderheden
- zandonderzoek handschoen: niet opvallend veel zand
- röntgen vd darmen: veel zand. Daarom maandelijks royale psyliumkuur. (Ik heb niet gekozen voor vasten + paraffine omdat ik de impact te groot vond en de kans op succes te klein).
- periodes met meer mestwater onderhoudsdosis psylium. Dat leek eerder wel te werken.
- probiotica van Iris van Gulik. De eerste keer nam het mestwater enorm toe en kreeg hij forse diarree en ben daarom na een week gestopt. Nu geef ik het opnieuw (nu een maand of 2) en het lijkt geen verschil te maken.
- ppid test; resultaat dubieus. Ik wil de meting in het voorjaar herhalen voor ik prascend wil overwegen.
- afgelopen jaar heeft hij een maand of drie onderstaande dingen gekregen van Den Hoek. Ook dit maakte geen enkel verschil:

Micro Comp - tegen schimmels in de darmen.
Micro Cosmic Blue - ter ondersteuning van de darmen.
Kidney Comp - ter ondersteuning van de nieren.
Hypo Balance - ter ondersteuning van de hypofyse

Nu is het advies van de dierenarts:

- Afbouwen en stoppen met merriebrok
- Starten met bietenpulp (bijv. Pavo speedibeet of Fibrebeet) bevat vezelvariatie en prebiotica (pectine)
- Aanvullen met vitamine brokje (bijv. Pavo Vital) - let wel op dat het zeker laag is in suiker en zetmeel
- indien nodig om eiwitten nog verder aan te vullen: sojaschroot (proti+)

Met googlen kwam ik o.a. agrobs,esparcette, wiesencobs en meer tegen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat ik in ieder geval belangrijk vind:
- zo min mogelijk (plotselinge) veranderingen, want ouder paard, waarbij ik niet zomaar de balans wil verstoren
- paard is gevoelig voor spierverlies bij weinig voer (eiwitten)
- liefst iets dat weinig werk en gedoe is, hij staat volpension. 2x per dag weken is best een belasting (voor mijn geweldige stalbazin).

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Ik vind het advies van je dierenarts wel hout snijden en zou dat dus ook eerst eens gaan proberen.

Heeft hij wel extra energie nodig?

Ik zou overgaan op iets van fibrebeet + balancer (de nieuwe vital18+ van pavo is ook een mooie balancer). En daarbij kan je nog een grasbrok toevoegen, die zijn er van verschillende merken.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Tatyana schreef:
Ik vind het advies van je dierenarts wel hout snijden en zou dat dus ook eerst eens gaan proberen.

Heeft hij wel extra energie nodig?

Ik zou overgaan op iets van fibrebeet + balancer (de nieuwe vital18+ van pavo is ook een mooie balancer). En daarbij kan je nog een grasbrok toevoegen, die zijn er van verschillende merken.

Dankjewel voor je reactie! Zie je ook een optie zonder te moeten weken (ivm het werk dat daarmee gepaard gaat)?

En ja, ik denk wel echt dat hij extra energie nodig heeft. Hieronder zie je fotos van hem in periodes waarin hij wel of juist niet "extra" kreeg (en in schralere periodes kreeg ik steevast reacties als "hij is ook al ouder, dus dit hoort er een beetje bij" of "hij is goed op gewicht, want je ziet zn ribben niet". Terwijl hij dan -los van zn spierverlies- ook echt in zichzelf gekeerd raakte en traag/lusteloos werd).

Afbeelding 21 jaar oud

Afbeelding 25 jaar oud

Afbeelding 25 jaar oud

Afbeelding 26 jaar oud

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

De toevoeging van bietenpulp is iddfijn voor de darmen ( je kan ook prima de pulp brok voeren maar verschil in prijs en weektijden) de pectine en de vezels reageren ze vaak goed op Verder goed ruwvoer en of een paar hap stro ( mocht hij dat willen eten)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Tsja, op deze leeftijd zijn zie je wel vaak dat ze het beter doen op geweekte producten. Bij ons op stal krijgen de oudjes juist fibrebeet en merriebrok door elkaar, maar wel geweekt. Ik zou in dit geval dus wel over willen gaan op geweekt. Bietenpulp met zemelen, grasbrok en een balancer zullen denk ik wel het resultaat hebben wat je zoekt.

Mijn oude paard had ik staan op fibre beet + 18+ muesli van Pavo.

Pavo heeft een hele mooie 18+ lijn, als ik naar jouw behoefte kijk zou ik daar zeker mee durven starten.

Je zou kunnen kijken naar een combinatie van Weighlift, Ricebran en 18+ vital (of de 18+ sensitive mueslie). Dat kan je allemaal zowel geweekt als ongeweekt voeren. Maar ik blijf wel voor geweekt, dat wordt beter opgenomen vaak en geen risico op slokdarmverstoppingen. Volgens mij hoeft bovenstaande maar 20 minuten te staan, dus dat is goed te doen denk ik.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Tatyana schreef:
Saaams schreef:

Ik voer de ViMi Care balancer en de Care Fit muesli, die zijn beide soja vrij.

De Omega Fit, Basic Impact, Fiber Impact, First Care Xtra en Multibeet Xtra zijn allemaal soja vrij. Dus keuze uit brok, muesli, balancer en slobbers zonder soja.

Klopt maar wel weer granen, haverdoppen en melasse.

Ik heb juist nu enorm baat al 5 weken bij het stoppen van granen, gluten, melasse, soja enz.
Op de langer termijn moet ik gewoon kijken of het voldoende is of niet voor mijn jonge sportmerrie.

Ik vind de Florian Fibre Impact een heel goed alternatief als de metazoa niet werkt. Alleen is het moelijk te verkrijgen.

Muesli eet die van mij niet echt… tenzij door de slobber.

Voer blijft gewoon puzzelen en afwachten wat werkt

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Dank Tatyana en snorkel1986!