BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:26

Eerlijk, ik vind hem op de eerste foto verre van te slank

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:26

Ja, moeilijk ook, want hij was ook echt wel fanatiek. En ze worden dik van lucht gewoonweg...... :=

Maar ik blijf fan van Jim <3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:33

limilou schreef:
Hij zag er echt prachtig uit, al vind ik hem nu ook nog zeker heel erg netjes op gewicht. En inderdaad het is gewoon echt lastig om koudbloeden op gewicht te houden. Op mijn 1e foto ging ik haar ook al iets bijvoeren, dat ze niet te slank werd. Hier was ze vol in training en een paar weken later
[ [url=m/cxezWa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind (voor zover het te beoordelen is met zadel erop) dit paard verre van slank :o minstens +1. Gezien vet op de manenkam, vet op de achterhand en bij staartaanzet en ronde vormen van de bovenlijf, kijk eens naar de overgang romp - achterhand en hoe weinig heupen zich aftekenen. Met die buik erbij is het niet echt een plaatje dat ik als "vol in training" zou willen zien.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:51

Fly_high schreef:
limilou schreef:
Hij zag er echt prachtig uit, al vind ik hem nu ook nog zeker heel erg netjes op gewicht. En inderdaad het is gewoon echt lastig om koudbloeden op gewicht te houden. Op mijn 1e foto ging ik haar ook al iets bijvoeren, dat ze niet te slank werd. Hier was ze vol in training en een paar weken later
[ [url=m/cxezWa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind (voor zover het te beoordelen is met zadel erop) dit paard verre van slank :o minstens +1. Gezien vet op de manenkam, vet op de achterhand en bij staartaanzet en ronde vormen van de bovenlijf, kijk eens naar de overgang romp - achterhand en hoe weinig heupen zich aftekenen. Met die buik erbij is het niet echt een plaatje dat ik als "vol in training" zou willen zien.

Oeps helemaal mee eens want dit is de verkeerde foto, hier was het een bolletje pretvet :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:04

Ik heb geen bilfoto, maar dit is onze 2-jarige:
(Ik maak vooral foto’s van de ene kant merk ik _O- )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was een paar weken terug :o
Afbeelding

Het gaat vooral een kwestie van spieren worden. Qua aankomen gaat het heel goed.
Maargoed, hij is twee dus die bovenlijn enzo wordt ook nog niet getraind.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:07

Wauw wat is die mooi bijgekomen Always. Een perfecte 0 lijkt me

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:07

Tango1979 schreef:

Qua vet wel. Maar hoe beoordeel je bespiering op basis van BCS? Want die is echt :x :=

Dankjewel iig!!!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:10

AlwaysH schreef:
Tango1979 schreef:

Qua vet wel. Maar hoe beoordeel je bespiering op basis van BCS? Want die is echt :x :=

Dankjewel iig!!!

Ik denk niet dat je een 2 jarige op bespiering echt kan beoordelen. Dat vind ik vanaf een jaar of 4 pas relevant. Maar als je hem mooi zo houd totdat hij aan het werk mag en dan goed voert, komt die bespreking vanzelf wel toch?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:13

Ja dat lijkt mij wel. Mag ik iig wel hopen. :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:26

Ik zou hem nog een -0,5 geven aangezien de ribben echt nog wel zichtbaar aanwezig zijn. Hij mag nog iets voller om te zorgen dat de botten alleen nog voelbaar zijn en niet meer zichtbaar

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:29

Ik zou ook zeggen -0,5. Eerst had ik wel -1.5 of -1 gezegd.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:30

Die van t begin is voor mij ook echt wel een -2 a -1,5

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:32

En er zit maar een paar weken tussen. Dus zozeer hoeft dat niet direct het gewicht te zijn. Hoe het paard zich voelt heeft een grote invloed want deze verandering was met de knip tussen de vingers. :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:46

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:50

Ja zo zie ik -2 ook.
Maar uitstekende heupkoppen en kippennek was/is wel van toepassing op Azu hoor. Ik zal eens foto van zijn rug zoeken. Het trekt gelukkig mooi bij en dat zal rond zijn flank/bekken nog wel even duren. En kans dat er meer onderhals en hamstring komt als hij meer spieren krijgt. Maar dat is aanzien, nu krijgt zijn lichaam nog veel rust hoor.

Edit:
Hele schrale bovenlijn paar weken terug.
Afbeelding

Meetbaar vind ik ook een ingevallen oksel. Dat valt bij een normaal bespierd en op gewicht paard niet op. Maar met ondergewicht krijg je echt een holle oksel.

Edit trouwens.. wat een arm, arm dier hierboven zeg.. |(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:17

Wow always wat een verschil al. Hier ook even de kontfotos van mijn 2 jongens. Jorie zou dan een +1,5 krijgen maar dat is gewoon puur de bouw van een shetlander. Alex lijkt me een 0. Wel een flexibele 0 :')
Afbeelding

Alex:
Afbeelding

Jorie, lijkt licht hartvormig, maar deze heeft ook geen vet op zijn ribben.
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:22

Dat is vooral staart _O- :') Die eerste foto :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:34

Ja +2 aan staart gewicht was het toch _O-

Jorklo29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:41

Die vetscore is een ding, is al laatig maar ik vind het zelf ook lastig om te zien of een paard bespiering heeft, hoe zien jullie dit vanaf een foto? Voelen lijkt me veel makkelijker

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:33

@Jorklo; het is vooral de plek waar het dikker wordt dat je kan vertellen of het om spier of vet gaat. De anatomie dus.

ergens hiervoor staat een mooi voorbeeld van een haflinger in training, met bespiering en een buik die omhoog oploopt vanaf het borstbeen. Ergens in diezelfde post staat diezelfde haflinger met een hollere rug, bollere buik, dikkere nek, bijna geen schouder meer te zien etc.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:00

Leuk topic!

@always, ik zou hem -0.5/0 geven.

@ Jorex, ik denk +1 voor de eerste shet. En jorie lijkt zo wel +2 inderdaad.

Ook 2 foto’s van mijn pony!

Ik twijfel, denk zelf +1.5 momenteel.

Afbeelding
Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:11

Always: die vind ik echt een -0,5. Gebeurd snel bij jonge paarden. Maar ik denk ook dat dat er echt 1 is waarbij die eiwitten (werd eerder in dit topic al aangehaald) veel zouden schelen. Niet alle spieren moeten percee getrained, maar alle spieren moeten wel gevoed.

Jorex: die van jouw vind ik gtrappig. Ik had die eerste eerder in mjjn hoofd gescoord als een -0,5 en nu als een 0. De laatste als een 0 en nu als 0,5. Vet hoeft niet percee op de buik te zitten, kan ook wat lokaler. Wel fijn geen mega dikke shetlanders.

Mingming. Die geef ik een 0 ik zie iets rib volgens mij. Wel 1 die meer spieren mag.

Jorklo: dat is een topic op zich waard. Rate de spieren.
Ik kijk zelf naar de plaatsen en de vormen. De bovenhals moet dikker zijn dan de onderhals, maar wel strak en niet overhangend. Het voorbeen moet duidelijk getekend zijn en heeft pockets. De rug is glad geen deuken en de lendenen lopen mooi door. De achterhand oogt stevig en ook het achterbeen heeft een pocket. Goed in spieren betekend dat bepaalde spiergroepen er beter bij zijn. Dan is een buispier bv asnwezig of is de kont rechter en zie je naast de staart spieren. Maar soms is het ook afhankelijk van het ras. Een tinker oogt anders dan een arabier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:19

Jorklo29 schreef:
Die vetscore is een ding, is al laatig maar ik vind het zelf ook lastig om te zien of een paard bespiering heeft, hoe zien jullie dit vanaf een foto? Voelen lijkt me veel makkelijker

Afbeelding
Gespierd. Spiertonus is duidelijk zichbaar, bij billen en hals met name.

Afbeelding
Dik paard. Als in werkelijk moddervet.
Geen enkele tonus meer zichtbaar, hals is wel groot maar niet gevormd, er zit een laag vet op.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:34

Haha mooi voorbeeld ava!

Ik ga even op zoek naar foto's van de mijne.

Eerste 3 fotos zijn van dezelfde dag, door het wisselende licht lijkt het een heel ander moment te zijn haha.
Ik vond hem hier wat terug komen in spieren verder qua gewicht/ vet wel netjes. Een 0
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zit beter en strakker in zijn spieren, maar hals lijkt wel wat dikker te zijn. Ik zou deze ook 0 geven.
Afbeelding

Ik ben zeer benieuwd wat jullie vinden, zit er verschil qua bcs in de fotos of alleen verschil in spier? Ik zal morgen nog wat fotos maken van huidige conditie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:40

Heel eerlijk: hij is niet in spier toegenomen, wel in vet. Op de eerste 3 foto's 0, maar weinig spier, op de laatste foto zie ik wel iets spier, maar vooral dikker geworden, en hij gaat daar imo echt richting de +1,5.

Ik denk dat je lekker moet gaan trainen, en als je echt spiertoename wilt zien: om de dag. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen, anders breek je ze af en krijg je van die blote paarden zoals op veel foto's te zien is.

Dus dag 1 rijden, dag 2 longeren, dag 3 samen gek doen en wandelen, dag 4 rijden, dag 5 longeren, dag 6 een spa-dag, dag 7 longeren.

Dan zit je er maar 2 keer per week op, je kan het ook omdraaien naar meer rijden en minder longeren natuurlijk. Maar spieren ga je niet opbouwen door elke dag je paard te werken.