6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:58

Elisa2 schreef:
Daar ziet ze er imo toch beter uit, minder strak. Wat heeft ze gehad en is ze daar wel helemaal van hersteld?

Een virusinfectie die maar bleef aanhouden. Heel hard hoesten en een neus die altijd vol snot hing. Die infectie in combi met te snel terug beginnen trainen (want he, ze moet klaar geraken voor BK) heeft haar geen goed gedaan. Het mooiste van al is dat nu het paard wel klaar is voor het BK maar de ruiter er uit ligt -O- dus kunnen we toch niet gaan. Hier leren we weer van en volgende keer zal ik het herstel van mijn paard niet meer laten afhangen van ambities.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:02

Lightninggg schreef:
Elisa2 schreef:
Daar ziet ze er imo toch beter uit, minder strak. Wat heeft ze gehad en is ze daar wel helemaal van hersteld?

Een virusinfectie die maar bleef aanhouden. Heel hard hoesten en een neus die altijd vol snot hing. Die infectie in combi met te snel terug beginnen trainen (want he, ze moet klaar geraken voor BK) heeft haar geen goed gedaan. Het mooiste van al is dat nu het paard wel klaar is voor het BK maar de ruiter er uit ligt -O- dus kunnen we toch niet gaan. Hier leren we weer van en volgende keer zal ik het herstel van mijn paard niet meer laten afhangen van ambities.

Wel een les geleerd dus.

Maar inderdaad een heel groot verschil tussen nu en 2 jaar geleden. Dier even door de molen heen is geen slechte optie. Zeker ook met een infectie en misschien te snel opgepakt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:02

Lightninggg schreef:
Elisa2 schreef:

Dat lijkt me een goede leerschool. Ik denk dat je daardoor een beetje achter de feiten aanloopt. Een paard wat klaar is in training, maar dat is in het lichaam niet terug te zien en dat is misschien niet de goede volgorde.
Sowieso heeft ze niet de meest gelukkige bouw, lange hals, korte rechte rug met hoog kruis, dan lijkt me goed dressuurmatig trainen en zorgen voro de juiste bespiering nog belangrijker.

Wel heftig trouwens van dat ongeluk zeg, bah! Zo te horen heb je inderdaad geluk gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:04

Lightninggg schreef:
[ [url=m/29kz8E.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelfde paard maar dan 2 jaar jonger. Paard is wel nog heel hard gegroeid en is deze winter heel ziek geweest

Daar ziet het paard er veel beter (voller) uit, maar ook op die foto zie je dat de bovenlijn niet goed bespierd is en valt ook de onderhals op. Dit is echt rijtechnisch.
Je ziet overigens wel vaker dat de dressuurbasis en bijbehorende bespiering bij springpaarden mist. Maar die heb je ook echt nodig bij het springen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:09

Lightninggg schreef:
Elisa2 schreef:

Lijkt me een goede zaak, gezondheid zal altijd voorop moeten staan. Best kans dat het toch het ea z'n sporen heeft achtergelaten in het lichaam. Ik ben het ermee eens dat dit dier door de molen halen in combinatie met wat rust en goede longe dressuurtraining voor dit paard wel goed zal zijn.

Lightninggg

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 15:51

Afspraak met osteopaat is gemaakt en staat gepland voor volgende week dinsdag. Zij en de 4 jarige die overkop gegaan is mogen samen naar de osteopaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:54

Ah super goed gedaan! ben benieuwd wat er uit gaat komen en verstandig inderdaad om ook de 4 jarige te doen die over de kop is gegaan. Je weet toch nooit of ze wat bezeerd en/of verdraaid hebben oid.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:05

Wat ga je goed met de tips om TS. Heel veel succes met herstel en ben benieuwd wat de bevindingen van de osteophaat zijn dinsdag!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:24

Lightninggg schreef:
@Suzanne F. Zoals je kan lezen krijgt ze dus 3kg sportbrok en nog een schep slobber

Ik zie dat je 3 kilo geeft, maar ik weet niet of ik het nou sportbrok zou noemen. Er mag dan wel sport in de naam zitten, maar er zit ook zero in de naam. Een paard dat moet aankomen (in vet), heeft koolhydraten nodig. Koolhydraten zitten in oa suiker en zetmeel en juist die missen in deze zero mix. Ik denk dat de sport dan slaat op de hoeveelheid eiwitten, maar volgens de omschrijving hoef je dit te voeren aan een mager paard. (Maar ik heb niet de concentraties etc bekeken en die tekstjes erbij zijn vaak meer marketing die de consument naar de oren praat dan waarheid).

Nu heeft je paard al wel wat vetjes gekregen en denk ik dat er nu vooral spier aan moet en niet zo zeer vet, waardoor dit waarschijnlijk geen verkeerde brok is, maar vergis je niet in alle marketing praatjes en wat je paard daadwerkelijk nodig heeft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:30

@Bowo, ik ben zelf bekend met het voer, en het is weliswaar laag in suikers en zetmeel, maar hoog in eiwitten en vetten en in energie, en wel degelijk een dikmaker (zijn de woorden van DA/chiropractor die ook voedingsadvies geeft)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 18:41

@hwn: inderdaad, hoog in vetten en dat is nu net de reden dat ik voor dit voer gekozen heb. 1 van mijn andere paarden is een luchtzuiger en reageert heel hard op zetmeel dus ik ben een beetje panisch voor voer met hoog zetmeelpercentage.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:53

Maar dit is geen brok toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:48

Ik heb de zero een tijd gevoerd aan mijn oude ppid-er.
Dus wel de eiwit en vetten, niet de suikers.
De naam heeft mij ook verbaasd in die tijd.
Maar dit zou ik niet voeren aan een paard dat aan moet komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:58

hwn schreef:
@Bowo, ik ben zelf bekend met het voer, en het is weliswaar laag in suikers en zetmeel, maar hoog in eiwitten en vetten en in energie, en wel degelijk een dikmaker (zijn de woorden van DA/chiropractor die ook voedingsadvies geeft)

ik vind dat er 14% eiwit in de sportmix zero zit?
dat is toch helemaal niet hoog.
ik kwam in een ander topic de pavo inshape tegen.
ik zou dan veel eerde overgaan naar dat voer, eiwit 23 %
en veel lager suiker

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:28

Lightninggg schreef:
Afspraak met osteopaat is gemaakt en staat gepland voor volgende week dinsdag. Zij en de 4 jarige die overkop gegaan is mogen samen naar de osteopaat

Goede zet :D

Heel benieuwd of er iets uit gaat komen. Liever nu gewoon even het lijstje met opties af. Beide dieren zijn jong, dus moeten nog een hele tijd mee :D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:30

Spieren zouden met goed voer ook terug moeten komen.
Dit is mijn merrie (ze heeft pssm2) toen ik haar 2 weken had.

Afbeelding 0 spieren en heel strak in haar lijf.

En dit is ze 3 maanden later. Ze heeft de hele tijd geen echte training of beweging gehad, en nu heeft ze door goed voer flinke spieren!
Afbeelding

En ik herken behoorlijk veel in jouw merrie, vandaar de tip om je even in te lezen over pssm2. Of het dieet uitproberen of het werkt. Ik vind jou merrie ook erg strak in haar spieren.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:01

Babootje schreef:
Lightninggg schreef:
[ [url=m/29kz8E.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelfde paard maar dan 2 jaar jonger. Paard is wel nog heel hard gegroeid en is deze winter heel ziek geweest

Daar ziet het paard er veel beter (voller) uit, maar ook op die foto zie je dat de bovenlijn niet goed bespierd is en valt ook de onderhals op. Dit is echt rijtechnisch.
Je ziet overigens wel vaker dat de dressuurbasis en bijbehorende bespiering bij springpaarden mist. Maar die heb je ook echt nodig bij het springen.

Grappig dat je dat zegt want dit is wel degelijk een dressuurpaard (op papier) en deze foto is gemaakt toen ze nog bij de fokker stond en dus door grand prix dressuurruiter getraind werd

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:07

Ik zou bij dit paard toch echt de hele hals afzoeken naar malformaties en of ontstekingen eigenlijk. Blijft toch typisch die bespiering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:08

Lightninggg schreef:
Grappig dat je dat zegt want dit is wel degelijk een dressuurpaard (op papier) en deze foto is gemaakt toen ze nog bij de fokker stond en dus door grand prix dressuurruiter getraind werd

Ze is nu 6. Dit is een foto van 2 jaar geleden. Toen was ze 4.
En tja door een dressuuramazone getraind wil nog niet zeggen dat ze goed getraind is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:40

Ts, allereerst sterkte voor jou, duimen voor een goed en vlot herstel!

Lastig bij je paard nog steeds zo te lezen…
Ik zou toch nog meer zoeken in eiwitten en vetten, langzaam opbouwen.
Maar ook in de juiste training.
Misschien kun je iemand vinden die haar voorlopig, nu ze toch even de wedstrijden niet hoeft, goed op lengte kan rijden zodat rug en hals weer beter gebruikt gaan worden en oprekken.

Ik heb het bij onze Arabofries gezien, die kreeg na maagproblemen een hele verzonken rug, en door hem op die manier te trainer is de hele bovenlijn weer mooi terug aan het komen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:46

Niet alles gelezen, maar is Fibrebeet al genoemd?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:51

Ik zou er helemaal niet op zitten, vooral even longeren. De rug zo min mogelijk gewicht belasten.

Sterkte TS met je nek! Ontzettend vervelend :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:55

Ze was al op bloedwormen getest toch?
(Ivm inhoudende infecties etc).

En is haar bovenlijn al eens op de foto geweest, zoals hierboven genoemd wordt zit daar voor de schoft een vreemde "dip".

Qua voer had ik al eerder gereageerd in dit topic.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:45

Ik heb niet alles gelezen maar zie vooral een schrale bespiering op de rug. Dit moet je in mijn ogen niet oplossen met voer maar meer met je trainingen om de correcte bovenlijn in je paard te behouden. Veel longeren met bepaalde methodes en vraag er desnoods hulp bij van een prof. Longeren is opzich ook nog een vak apart en helemaal als je doelbewust spieren moet kweken.

Je kan hem dus vol gaan voeden maar dan komt er meer vet en nog geen spier en is je probleem nog steeds niet weg, want dan is die weer te dik. Ook dat is niet goed voor de rug.

Ik ga zo even het topic doorlezen op mijn gemak

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:50

Lightninggg schreef:
[ [url=m/EpseQp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GTwPT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn er nog niet helemaal maar ik zie toch al wat verandering.
De sojaschroot werd hier door de dierenarts afgeraden dus dat heb ik niet gegeven. We hebben de Best mix vervangen door Sportmix zero van Aveve (hiervan geven we 3 kg verdeeld over 2 voerbeurten), 2x per dag krijgt ze 60ml lijnzaadolie en 1x per dag krijgt ze een schep All in soup van Aveve met daarin de muscle power complex van Horseflex

Op deze post stuit ik als eerste en ik denk dat je gewoon op je gemak wat aan je trainingen moet doen. Ik vind meerdere punten gewoon niet goed tonen. Stukje hals, kont en deel achter het zadel.

Je paard lijkt de verkeerde spieren op te bouwen en de punten die ik nu opnoem zijn juist de delen die ze vaak verkeerd wegzetten als het ruggebruik er niet of nauwelijks is