Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:12

Als de ruimte en mn beurs het toelieten zou nu geen topuc hebben lopen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:15

Mijn 3e poging was inderdaad ook met een analyse erbij, heel verhaal dat het zo moeilijk was om aan goed hooi te komen, maar zij hadden het. Misschien niet de goedkoopste maar wel heel goed. Hele stofwolken kwamen eruit en ze aten het zelfs gestoomd maar zo zo. Dat was voor mij de druppel, was er ook helemaal klaar mee en toen bij Louis Venhorst eerst zo'n doos besteld met alle soorten erin. En daarna 7 bundels.

Die baaltjes van Louis Venhorst zijn inderdaad flink, echt ruim 20 kilo ipv de 15 kilo die je ook soms tegen komt. Ik dacht eerst ik wissel hun weidehooi en kruidenhooi af, goed voor de afwisseling en drukt de prijs wat. In eerste instantie aten ze beide prima. Maar zeker de mini heeft besloten het kruidenhooi zoveel lekkerder te vinden dat als ik het mix hij het weidehooi allemaal over de grond uitsmeert en alleen het kruidenhooi eet. Ik moet echt een hele dag niks anders geven wil hij aan het weidehooi beginnen. Eenmaal op de grond eet de grote het ook niet meer. Mijn konijnen willen ook alleen het kruidenhooi. Dusja... over smaak valt niet te twisten, volgende keer maar gewoon 6 bundels kruidenhooi ipv een mix. Anders beland dat weidehooi - dat overigens prima is, ik heb ze alleen teveel verwend met het kruidenhooi - vooral op de mesthoop.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:23

Mizora schreef:
Prijzen gaan los van het weer ook gewoon omhoog. Het minimumloon is de afgelopen 10 jaar met 20% gestegen om mee te gaan met de inflatie. De dieselprijs is voor boeren gigantisch omhoog gegaan doordat de rode diesel weggevallen is en er ook prijsstijgingen zijn geweest, daardoor is een liter diesel zo'n 30ct duurder geworden voor agrariërs. Ook andere kunststof-producten zoals het plastic en de touwtjes dat om de balen gaan zijn duurder geworden door de hogere olieprijs. Daarnaast is de btw van 6% naar 9% gegaan.

Wat denk je van de landbouwregeling? In 2018 ging de BTW in veel gevallen van 0 naar 6% en een jaar later inderdaad naar 9%.

Als je het zo leest valt het dus eigenlijk nog wel mee met de prijsstijging, ik geloof niet dat boeren nu meer over houden!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:36

Wij hebben ook beperkte ruimte stuk of 8 grote pakken per keer . Maar we bestellen wel jaarvoorraad en maken prijsafspraak en wordt na telefoontje gebracht ,
Boer weet wat hij kwijt kan en reserveert de pakken . Dit doen ze voor kleine pakjes vaak ook wel Soms alleen Meteen hele partij afrekenen als je het gereserveerd hebt en goed gekeurd
Laatst bijgewerkt door genja op 11-01-21 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:40

Heb je al over de grens in Duitsland gekeken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:03

Duitsland ga ik ook bekijken maar dan liever na die lockdown oliebol.
Zaterdag terug met het hooi voor ander hooi, ben benieuwd.

Ik zou het dus echt niet durven om een grote partij te kopen, dan heb ik me toch wat aan de fiets hangen als het weer niet goed is pfff

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:17

Wij hebben hooi van 3 adressen, een buurman en een fokker en zijn neef of zo, maakt niet uit. Maar al jaren goed hooi, dit jaar wel iets stoffiger en kort door de hete zomer. Maar... ik betaal al wat jaren 3,85 bij de fokker en bij de andere 4 euro en heb grote pakken hooi van mijn buurman voor 40 euro. Er gaan hier 30 kleine pakken hooi per week door, dus ik ben wel heel blij met die prijs. En voor mij is kwaliteit zeker belangrijk. Het gebeurt ook wel eens een keer dat ze het hooi niet lusten om een of andere reden, maar als er 1 het niet eet , eten ze het geen van allen. Zelf denk ik dat het dan misschien erg bemest is geweest. Net als dat paarden in de wei ook vertikken om bepaalde plekken het gras te eten omdat ze daar mesten. Kan ook makkelijk een andere reden zijn, wie zal het zeggen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:21

Vorige week 45 hooipakjes gekocht.6 euro per stuk.Vorig jaar nog 4 euro.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:23

Hooi is nou eenmaal duur. 4 euro per baaltje en dan ook nog eens goede kwaliteit is volgensmij een beetje dromen in deze tijden. :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:28

Ik droom toch echt niet :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:33

Van wat ik zo lees, zal je toch een keuze moeten maken en wat gaan rekenen. Een pakje van 20 kg voor bedrag x, kan goedkoper zijn dan een een pakje y van 17 kg ( waarvan een deel onbuikbaar is).

Paarden houden is nu eenmaal niet heel erg goedkoop.

Mousmous, dan heb jij blijkbaar mazzel.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:40

Heel veel mazzel, scheelt misschien dat wij ook andere dingen voor elkaar doen. En ik ben er ook wel van overtuigd dat dit ook niet jaren zo door kan gaan natuurlijk. Zal ook wel een keer een prijsverhoging komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:46

Ik denk dat paarden houden niet meer voor zoveel mensen toegankelijk gaat blijven in de toekomst. De ruimte in Nederland is ook enorm beperkt. Pensionstallen worden ook steeds duurder en plekken schaarser.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:53

Ik had hooi doorverkocht omdat mijn paarden het niet wilden eten. Gek genoeg vinden de paarden van degene aan wie ik het verkocht heb, het heerlijk. Heel apart is dat, die van mij doen alsof er vergif in zit. Ik heb nu midibalen. Het ene baaltje is wel wat beter dan het andere maar ze eten het wel. Ik betaal daar 25 euro voor. Ik voer per paard ongeveer een baaltje per week op, ook niet echt goedkoop, maar dit willen ze in ieder geval wel eten. Ik koop dit seizoen geen losse baaltjes meer, mijn paarden willen dat absoluut niet eten, terwijl ze dat normaal gesproken altijd krijgen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:54

funnyhorses schreef:
Maar ligt het hooi dan niet te lang te drogen? Kan het niet eerder gebaalt worden of moet het echt een x aantal dagen liggen?
Mij is al eens opgevallen dat hier het hooi erg lang op de weien ligt met erge hitte. Wat zijn dan de regels van het hooi maken?

Hooi moet minstens 5 dagen liggen anders is het niet 'afgestorven' en is de kans op hooibrand zeer reëel!
Goed hooi maken is nog niet zo makkelijk als het voor de leek lijkt.
Afgelopen jaren is door de extreme droogte maar 1 snede geweest, vandaar dat de prijs hoger is. Bovendien is het maken en binnen halen van kleine pakjes veel intensiever wat je uiteraard ook weer merkt in de prijs.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:19

funnyhorses schreef:

Ja banketstaaf voor je maar daar moeten je paarden niet de dupe van zijn :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 19:37

Popstra schreef:
funnyhorses schreef:

Ja banketstaaf voor je maar daar moeten je paarden niet de dupe van zijn :)

Dat zowiezo niet daarvoor zijn ze mij te dierbaar. Maar als de dag komt dat ze er niet meer zijn is het voor mij ook klaar. De toekomst ziet er niet goed uit op geen enkel vlak meer, dat gaat nog wat worden vrees ik.
Paarden houden is straks voor bijna niemand meer haalbaar daar zorgen ze wel voor met al die regeltjes die nog gaan komen en het bijbehorend prijskaartje.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:47

Popstra schreef:
Ik denk dat de kwaliteit er de komende jaren er ook niet beter op gaat worden nu de gemeentes de bermen niet meer maaien en er daardoor veel onkruid in de weilanden gaat groeien.

Volgens mij hebben ze afgelopen jaar hooguit 2x fatsoenlijk kunnen hooien voor paardenhooi. Verder was het te kort of vochtig om fatsoenlijk te laten drogen.

Niet maaien zorgt er ook voor dat water beter in de grond wordt vasgehouden ;) ik snap niet helemaal hoe niet maaien van de bermen zorgt voor meer onkruid.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:56

Dat JKK wat nu in veel bermen staat uit te zaaien. Dat in sommige gemeentes zelfs wordt gezaaid. Ik ben opzich wel voor het niet maaien van bermen maar als ze dan rondom de bordjes komen maaien met de bosmaaier mogen ze ook even de gele bloemetjes aftoppen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:59

Citaat:
ik snap niet helemaal hoe niet maaien van de bermen zorgt voor meer onkruid.

Verwaaien van de zaden.
Die krijgen dan overal vrij spel en de boer heeft er veel meer werk aan om de graslanden onkruidvrij te houden. Tenslotte wil hij goede kwaliteit hooi leveren en geen pakken met veel onkruiden.
De kostenbesparing van de gemeentes door niet te maaien hebben zo zijn gevolgen.

Het vele JKK wat je tegenwoordig overal weelderig ziet groeien en bloeien komt hoofdzakelijk door gebrek aan onderhoud door gemeentes.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:10

funnyhorses schreef:
Maar ligt het hooi dan niet te lang te drogen? Kan het niet eerder gebaalt worden of moet het echt een x aantal dagen liggen?
Mij is al eens opgevallen dat hier het hooi erg lang op de weien ligt met erge hitte. Wat zijn dan de regels van het hooi maken?

Het is niet omdat het erg warm is dat het ook snel droogt. Heel warm en windstil droogt minder goed dan wat koeler en winderig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:37

Het zijn niet alleen de stijgende prijzen en kosten.

Toen ik jong was, was er alleen maar hooi en lagen de hooizolders vol. Maar paarden kregen maar 2x per dag een plakje, hooguit 3x pf 2 plakjes als ze groter waren.

Het verpakte spul kwam en dat gaf kosten, maar ook voordelen.

Wij wilden jaren geleden al terug op hooi en liepen er erg tegenaan dat het echt beperkt was en boeren niet zo stonden te springen om weer hooi te leveren.

Het lijkt alsof de vraag naar hooi weer groter is geworden, maar dat geeft dus ook weer dat er meer droge opslag ruimte nodig is bijv. Je kan vaak nog steeds goedkoop van het land af kopen, maar goed.........Ik zie mezelf niet een paar honderd balen opladen en weer afladen in korte tijd.

2 Maanden geleden gaan rondbellen voor ander hooi en wilde boeren graag van hun hooi af. Degene die hele jaar rond willen verkopen niet, maar de boeren die een partij hooi hebben, lijken daar toch echt liever vanaf te zijn.

Wij mengen ook graag normaal, maar dan laten ze snel wat liggen. En wat ik hierboven lees, hebben wij ook. De 4 oudere eten alles wel, maar sinds de jongere merrie er is, stoppen ze met eten als zij niet eet geloof ik.

Hele aardige boer waar we het halen, maar dan zijn onze paarden verwend. En een andere zei; Dan moet je ze maar een paar dagen niks geven.............Ja, dat zou vast werken, maar ga ik echt niet doen. Heb wel niks nieuws bij gegeven toen, maar zag dat ze niks aten en dat wil ik gewoon niet.

Kruidenhooi is natuurlijk heel mooi. Maar je kan dan in principe nog eens je hardvoer onder de loep nemen. Het is gek dat hooi goedkoop moet zijn, maar mensen wel volop hardvoer geven. Waar je bij goed en genoeg hooi, vaak best met minder voer kan.

Geen idee hoe de toekomst loopt. We hebben niet veel wei, maar ben er zuinig op, zodat ze een lange zomer en najaar kunnen snacken.
Ook planten we allerlei eetbare struiken, bomen en bosjes, planten etc aan.

Wij hadden 6 paarden, nu al even 5, maar dat is voor ons ook wat teveel misschien. Zal zeker niet blijven aanvullen straks om er 5 te behouden.
Dat paarden houden duurder wordt, is deels beter. Maar hooiboeren willen ook niet met hun hooi blijven zitten, dus bij teveel aanbod en te weinig vraag, zal dat de prijs ook niet goed doen.
En het is niet gezegd dat alleen mensen met een dikke portemonnee goed voor hun paarden zijn. Dat wordt vaak gedacht, maar is echt verre van de werkelijkheid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:03

Misschien kan ik wat meer duidelijkheid geven over het winnen van hooi.
Echt hooi (dus de variant zonder plastic :-)) mag alleen in de pak als het kurkdroog is.
Beter een dag te laat dan een uur te vroeg, want alles wat er aan vocht in blijft zitten kan gaan schimmelen.

Hooi wordt goed droog bij droog, warm en zonnig weer. Het gras moet lang zijn, een combinatie van stengel en blad (de aar moet er in, zeggen wij). De grond moet droog zijn en het liefst zonder mollenbulten, want daar krijg je zand van in je hooi. Het gras/hooi moet regelmatig worden geschud. Het liefst 2 x per dag. Als het droog genoeg is, meestal na een week, wordt het bij elkaar geharkt en opgeperst. Als het niet helemaal droog is gaat het schimmelen. Hooi moet dezelfde dag van het land worden gehaald (om te voorkomen dat het vocht van de grond optrekt, het hooi in) en droog opgeslagen.
Wij hooien t/m augustus, daarna is het aantal zonuren/dag te klein en krijg je geen goed hooi.

Arbeid is duur, dus als je niet hooit voor jezelf wordt het al snel kostbaar om dat te doen. Bovendien is er altijd het risico van regen, dan heb je ook een serieus probleem. Vandaar dat voordroog veel makkelijker is, dat hoeft maar een paar dagen te drogen. Minder werk en meer kans dat het lukt. Goed voordroog voor paarden moet overigens ook van ouder gras worden gemaakt, het liefst 2e snee.

Wij hebben het meeste van onszelf en ik meng altijd. Ook hier voorkeur voor het één of het ander. Sterker nog: het verschilt per paard en ook per seizoen, het hooi dat ze nu liever niet hebben eten ze straks in combinatie met het vette voorjaarsgras wel weer....

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:34

Goed uitgelegd Kendra. En als je dan bij deze arbeid en risico’s de oplopende kosten van kunstmest, brandstof, bestrijdingsmiddelen, pacht etc. telt, dan weet je gelijk waarom goed hooi zo duur is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:58

@Kendra, maar dat is toch geen nieuwe info?

Ja, het kost geld, maar dan nog is het per omgeving en boer verschillend wat de kosten zijn.

De een heeft heel veel goede grond, veel eigen materialen, hoeft weinig eraan te verdienen etc.

De ander heeft wat minder grond, moet mensen inhuren, heeft weinig opslagruimte....

En de een doet wel veel aan onderhoud van het land en de ander echt niet.

Plastic kan je sneller verwerken, maar heeft ook weer zijn kosten.

Er is overal wel iets over te zeggen. En feitelijk is de te lage prijs niet de schuld van de klanten. Als mensen gewend zijn al jaren 3-4 euro te betalen en veel hooi gebruiken, vinden ze 6-7 euro vast duur. Was het geleidelijk gestegen of al even wat duurder/realistischer, was dat ook "gewoon" geweest.

Moet je maar zien wat mensen uitgeven aan elk nieuw, bijzonder voertje en of supplement.

Zou het hooi van betere kwaliteit zijn, zouden mensen misschien minder hoeven bij te voeren. Heel veel boeren zijn helaas nog stug en willen niet ontwikkelen of luisteren wat het hooi beter maakt voor paarden.

Droogte is vooral een probleem als men niet meer mag sproeien. Maar ik zie het evengoed op grote schaal wel gebeuren.
Wij zijn ook op tijd begonnen met sproeien en daarna zo gelaten. Mooi, groen gras, niks verbrand.