Voeradvies oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:39

Ja, ik zou het even aankijken. Volgens mij moeten er best wat kg's aan voordat je daadwerkelijk wat gaan zien, en zou wegblijven van ongezonde dikmakers die misschien op het oog wel snel aanzetten maar van binnen wellicht eea kapotmaken.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 19:18

Het ligt echt aan het lichtinval hoe ze op de foto staat. Deze foto’s zijn allemaal binnen 5 minuten gemaakt. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:42

is echt de bovenlijn he :j
ja dat is vaak wel een kwestie van genoeg goed opneembare eiwitten.
denk dat je de fibrebeet dan best meer mag gaan geven en kijk eventueel eens naar iets als bodybuilder, van Mijten.
of subli atleet, sojaschroot kan eventueel nog, en er zijn wel meer speciaalvoeders met goede eiwitten er in.

ik zie veel paarden op de achtergrond ,denk dat ze wel onbeperkt hooi aan beiden,maar waarschijnlijk dan grof hooi wat laag in voedingswaarde is?

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:53

Ja inderdaad de bovenlijn. De mijne had dat ook en ben toen 100 gram erwteneiwitisolaat van bulkpowders gaan geven icm 3amino van horseflex + de natuurlijke vitamine E. Misschien iets om in overweging te nemen?

Edit: mijn hooi is geanalyseerd en daar kwam uit dat er zeer weinig suikers en eiwitten inzaten. Daarom ook eiwitten gaan bijvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:05

er word tegenwoordig nogal ingespeeld op de vraag naar grof hooi met weinig suiker voor de jonge dikke paarden..
maar de oude dunne paarden moeten juist wat fijner en met meer eiwit hebben :j

waar haal jij dat erwteneiwit?

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:27

ellepel schreef:
er word tegenwoordig nogal ingespeeld op de vraag naar grof hooi met weinig suiker voor de jonge dikke paarden..
maar de oude dunne paarden moeten juist wat fijner en met meer eiwit hebben :j

waar haal jij dat erwteneiwit?

Bulkpowders, ze hebben regelmatig superacties. Voordeel: Zeer hoog eiwitgehalte van 80% en goed opneembaar. Nadeel: smaak, moeten ze vaak even aan wennen, ik mengde het met de nutrimash. Overigens zitten er ook heel weinig suikers in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:35

80%, dat is wel heel veel.
is dat eigenlijk niet een flinke belasting voor de nieren?
bij oudere paarden denk ik wel dat je dan wat er om moet denken dat het wel nog te verwerken is?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 20:40

Is het niet een idee dat ik fibrebeet ga voeren icm met luzernebrok? Luzerne zitten ook veel eiwitten in toch?

Er wordt echt onbeperkt hooi aangeboden. Ik denk wel idd dat het laag in suiker is. Toch staan er wel echt moddervette paarden hier.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:42

Ik voer mijn oudje luzernebrok bij (voor haar week ik het, dat kauwt makkelijker), ik meen 17% ruw eiwit (even uit m’n hoofd). Haar bovenlijn is zonder training wel voller geworden :j

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:46

ellepel schreef:
80%, dat is wel heel veel.
is dat eigenlijk niet een flinke belasting voor de nieren?
bij oudere paarden denk ik wel dat je dan wat er om moet denken dat het wel nog te verwerken is?

Over het algemeen wordt gesteld dat de eiwitbehoefte 0.60 gram verteerbaar eiwit per kilogram lichaamsgewicht is. Mijn pony weegt ongeveer 400 kg. Hij zou dus 240 gram per dag mogen hebben. Omdat hij al 26 is en bij oude paarden de opname van eiwit drastisch achteruit gaat denk ik dat ik gemakkelijk meer dan 100 gr. Erwteneiwitisolaat zou kunnen voeren, echter de problemen die ik ondervond (verminderde eetlust, spieratrofie, slechte groei van de hoeven) verdwenen als sneeuw voor de zon bij die 100 gram. Ik ga er dus vanuit dat voor hem die 100 gram voldoende was op dat moment, wel icm met de natuurlijke vitamine E voor zn spieren en die 3amino.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:48

Hoi TS is het een idee om ease and excell van Pavo bij te voeren of de Pavo inshape? Hier zit veel eiwit in en toch heel laag in suikers. Ik zou dat eend overleggen met Pavo.
Mijn paard is heel erg opgeknapt van de ease and excell.
En je kan ook eens een mail sturen aan vitalbix om bv de breed and grow te voeren waar ook meer eiwit in zit.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 20:57

meiske1577 schreef:
Hoi TS is het een idee om ease and excell van Pavo bij te voeren of de Pavo inshape? Hier zit veel eiwit in en toch heel laag in suikers. Ik zou dat eend overleggen met Pavo.
Mijn paard is heel erg opgeknapt van de ease and excell.
En je kan ook eens een mail sturen aan vitalbix om bv de breed and grow te voeren waar ook meer eiwit in zit.

Ik heb even gekeken naar Pavo ease and excell. Ik zie dat het hoog in energie is. Mijn pony is met pensioen. Lijkt mij dan niet verstandig om dat te voeren.

Ik lees dat Pavo inshape is gemaakt om paarden te helpen met afvallen. Lijkt mij dan ook niet zo slim.

Misschien dat vitalbix wel iets is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:01

Het idee van de InShape is volgens mij dat je voldoende vitaminen en mineralen voert, met voldoende eiwitten, maar laag in suiker/zetmeel. Dat klopt ook wel: 23% RE, 7% S+Z. EWpa is ook ongeveer de helft van de Ease & Excel (0.49 vs 0.95).
Dat zou dus nog best een kanshebber kunnen zijn :)

Edit: ter vergelijking luzernebrok heeft 17% RE en 11% S+Z.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:08

Ik zou het eens met Pavo overleggen. Als je bv olie bij gaat voeren ga je ook alleen maar energie bijvoeren zonder eiwitten. Zelfde als met pulp, zitten niet veel eiwitten in maar wel veel energie (vergelijkbaar met haver).

De inshape bevat veel eiwit en weinig suiker en zetmeel, met de vital als basis voor de vitaminen.
Ik zou dat dus wel durven voeren aan een Hb gevoelige pony die aan moet komen.

Als je bv kijkt naar nature’s best ( wat een mooie basismuesli is met ook een mooi eiwitgehalte voor de meeste gezonde paarden) dan zit daar meer suiker en zetmeel in terwijl die juist geschikt wordt bevonden voor Hb paarden. En dan moet je er om aan de juiste hoeveelheid vitamines te komen meer van moet voeren.

Het kan een hele puzzel zijn waarbij de de ingrediënten en gehaltes meer zeggen dan de beschrijving is mijn ervaring.

Edit: ik heb speedibeet en ease and excel even naast elkaar gezet en dan scheelt de ewpa slechts 0,12MJ terwijl er in speedibeet 68,5 gram minder verteerbaar eiwit zit (vrep).

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:14

Ik kan nog weleens een mailtje sturen naar Pavo ivm voeradvies.

Wat zouden jullie dan doen? Pavo Inshape met fibrebeet of helemaal overstappen en in welke hoeveelheden? Beide 700 gram of juist anders?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:16

In plaats van Pavo mailen (“wij van wc eend...”) kun je ook op zoek naar een onafhankelijke. Mizora hier op bokt geeft voeradvies, maar je zou bijv ook David van Doorn kunnen benaderen, die is onafhankelijk (geeft oa de voedingscursussen in Barneveld en is verbonden aan de UU).

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:20

Hilary schreef:
In plaats van Pavo mailen (“wij van wc eend...”) kun je ook op zoek naar een onafhankelijke. Mizora hier op bokt geeft voeradvies, maar je zou bijv ook David van Doorn kunnen benaderen, die is onafhankelijk (geeft oa de voedingscursussen in Barneveld en is verbonden aan de UU).

Eens, Astrid van PurePaardenvoeding geeft ook eerlijk advies.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:35

Omdat de fibrebeet een ruwvoervervanger is zou ik daar niet helemaal mee stoppen. Je zou het iets kunnen minderen, ik weer niet hoeveel je er nu van geeft?

Mocht je voor de inshape willen gaan zou ik het rustig opbouwen. Stel dat je voor 300kg lichaamsgewicht wil voeren (ik weet niet wat je pony weegt maar dat zou je dan zelf even moeten berekenen):

De vital is ideaal op 30 gram per 100kg LG dus dat komt dan op 90 gram per dag.
De inshape is ideaal op 200 gram per 100kg LG dus dat komt dan op 600 gram per dag.
Je zou dan bv 50/50 kunnen beginnen met 45 gram vital en 300 gram inshape per dag en dat rustig opbouwen.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:43

Ik voer momenteel 1.4 kilo fibrebeet. Mijn pony weegt zo kleine 400 kilo.

Dankje voor de uitleg. Duidelijk!

Dan als het opgebouwd is bijv. 900 gram fibrebeet met 500 gram Inshape. Met lijnzaadolie en de vital. Hoeveel ik geef weet ik niet precies. Ik houd het bakje aan en daar staat hoeveel je moet geven bij hoeveel kilo.

Ik ga het toch even aankijken komende weken, anders is de Inshape wel een optie.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:28

Ik ben benieuwd :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:20

fibrebeet Bestaat uit o.a. bietenpulp en lucerne.
Maar bevat relatief weinig eiwitten.
Ik zou dit wel blijven voeren maar er iets bij gaan geven met meer eiwitten.

Je zou na een maand echt wel verschil moeten zien. Daardoor denk ik dat je toch te weinig geeft op dit moment. Meerdere keren per dag het voer aanbieden zou echt wel fijn zijn.

Ook met het oog op de toekomst als je pony straks geen hooi meer kan eten red je het echt niet met 1 keer per dag. Wil de stalhouder dit niet voor je doen?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 11:21

Monsera
De tandarts is nog geen maand geleden geweest en ze heeft al haar tanden nog. Mocht het echt zo ver komen, dan moet ik idd in gesprek of op zoek naar iets geschikters

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:38

Dat is fijn dan kan ze nog goed hooi kan eten. Dat geluk heb ik niet meer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:17

De In shape zit hoog in eiwitten ja maar bevat ook een ingrediënt die bedoeld is om de vetverbranding te versnellen... Dus het paard krijgt wel eiwitten om een voller gevoel te hebben qua hongerstilling maar wordt ook gestimuleerd om zijn vet te verbranden... Wat met een oud paard net niet gewenst is! Een oud paard moet zijn vet niet afbreken, die heeft juist vet nodig om zijn spieren sterk en vol te houden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:36

wat voor ingrediënt is dat dan?