Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:40

Nouja dat dus. Hij (Schwarzwalder) heeft ook hele grote vierkante neus met grote lippen dus dat gat verdwijnt bij hem. Alleen is het gras nu natuurlijk ook al een stuk weg door de droogte tov eerder toen er nog flink groei in zat.

Voor het idee; hij gaat nu bij voorkeur 11-15 naar buiten zonder graasmasker. Langer is eigenlijk echt al teveel. Met graasmasker hoop ik dat ie gewoon weer met de rest van 9-16 naar buiten kan.

Vind het ook lastig inschatten wat ie normaal naar binnen werkt (met wat ik dat beetje kan vergelijken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:46

Hier 3 zeer sobere paarden die het gras op gaan.
De sleutel naar succes is uiteraard voor de hand liggend: bewegen, bewegen, bewegen.
Het is net als bij mensen; de inname moet in verhouding staan tot de verbranding. Daar gaat het vaak mis.

Veel metabole aandoeningen zijn terug te draaien, daar is ook veel onderzoek naar gedaan. Slim voeren en veel duurbeweging.

Ik vind het zelf makkelijker ze alleen op hooi te houden. Ze hebben dan voldoende ruimte. Ik heb alleen 2 hectare grasland (wat prachtig divers is vol kruiden), en om dat nou te laten verstoffen?
Ze worden er heel blij van.... de hele dag hapje stapje, bijna een meditatieve bezigheid... en het houdt ze in beweging.
In de nacht beperkt hooi en voldoende stro om geen lege maag te krijgen.

Grazen is bijzonder heilzaam voor een paard, maar de voorwaarden moeten kloppen: is je grasland geschikt qua vegetatie, en kun je je paard voldoende aan het werk zetten?

En wat verveling betreft: een paard is nu eenmaal een nomade. Ze vinden het geweldig om op ontdekkingsreis te gaan. Erop of ernaast, dat maakt niet uit.
Zoals nu met de hitte zijn ze na een week het terrein niet verlaten te hebben een beetje verveeld. Merrie loopt uit zichzelf al richting uitgang/ de weg: “gaan we op pad?!”

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:19

Ik vond 2,5 ook te klein, het mag geen frustratie worden is mijn idee.
Met 3,5 gaat het prima, hij heeft er nog steeds geen enkel probleem mee dat het graasmasker om gaat.

Veel bewegen werd hier altijd al gedaan, en daarmee kreeg ik hem niet dunner.
Na nog meer aanpassen van het dieet, wat al vrij arm was en een graasmasker ging het wel een stuk beter.
Hij is voldoende afgevallen maar ik houd problemen met de ruglijn en dat vind ik wel heel zonde, hij heeft echt een schrale rugliijn gekregen terwijl die altijd mooi vol was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:22

Ik heb altijd veel succes met alles dat Jente Driessen voor mij uitmeet van Horse Complete.
Ik doe dat nu 2 jaar, en heb veel vooruitgang geboekt op die manier.

Weet nu precies wat welk paard nodig heeft...

Nouvel schreef:
Ik vond 2,5 ook te klein, het mag geen frustratie worden is mijn idee.
Met 3,5 gaat het prima, hij heeft er nog steeds geen enkel probleem mee dat het graasmasker om gaat.

Veel bewegen werd hier altijd al gedaan, en daarmee kreeg ik hem niet dunner.
Na nog meer aanpassen van het dieet, wat al vrij arm was en een graasmasker ging het wel een stuk beter.
Hij is voldoende afgevallen maar ik houd problemen met de ruglijn en dat vind ik wel heel zonde, hij heeft echt een schrale rugliijn gekregen terwijl die altijd mooi vol was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:26

Oh dat ken ik niet, zal eens googlen...

Ik vind het sowieso heel lastig, waar doe je goed aan...
Met een auto immuunprobleem, huidallergie, suikergevoeligheid en PSSM... -O-
Je kunt weinig kanten op, hij zou meer looplust en energie mogen hebben maar hij mag eigenlijk weer niet meer voer hebben want dan wordt hij te dik...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:33

Ik heb ook zo’n ‘dilemma-club’... soms is wat ze nodig hebben echt tegengesteld aan elkaar, en soms ook binnen 1 paard tegengestelde behoeften.... puzzelen.

Jente helpt me daar wel erg goed mee moet ik zeggen.

Nouvel schreef:
Oh dat ken ik niet, zal eens googlen...

Ik vind het sowieso heel lastig, waar doe je goed aan...
Met een auto immuunprobleem, huidallergie, suikergevoeligheid en PSSM... -O-
Je kunt weinig kanten op, hij zou meer looplust en energie mogen hebben maar hij mag eigenlijk weer niet meer voer hebben want dan wordt hij te dik...

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:57

Hier zat ik ook aan te denken. Ik heb een Gelders paard die ook een aantal pondjes lichter mag zijn.

Maar doe je dan drie keer in de week een buitenrit van 20 km bijvoorbeeld? Ik ben nieuwsgierig hoe andere mensen hiermee omgaan.

Ninx schreef:
De sleutel naar succes is uiteraard voor de hand liggend: bewegen, bewegen, bewegen.
Het is net als bij mensen; de inname moet in verhouding staan tot de verbranding. Daar gaat het vaak mis.

Veel metabole aandoeningen zijn terug te draaien, daar is ook veel onderzoek naar gedaan. Slim voeren en veel duurbeweging.

Ik vind het zelf makkelijker ze alleen op hooi te houden. Ze hebben dan voldoende ruimte. Ik heb alleen 2 hectare grasland (wat prachtig divers is vol kruiden), en om dat nou te laten verstoffen?
Ze worden er heel blij van.... de hele dag hapje stapje, bijna een meditatieve bezigheid... en het houdt ze in beweging.

Grazen is bijzonder heilzaam voor een paard, maar de voorwaarden moeten kloppen: is je grasland geschikt qua vegetatie, en kun je je paard voldoende aan het werk zetten?

En wat verveling betreft: een paard is nu eenmaal een nomade. Ze vinden het geweldig om op ontdekkingsreis te gaan. Erop of ernaast, dat maakt niet uit.
Zoals nu met de hitte zijn ze na een week het terrein niet verlaten te hebben een beetje verveeld. Merrie loopt uit zichzelf al richting uitgang/ de weg: “gaan we op pad?!”

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:59

2,5 is idd krap maar mijn paard staat op land met langstengelig gras, dus hij krijg er zat doorheen, ik heb hem nu van 8 tot 18 op het land in d kudde en hij is daar zo blij mee, niet meer die warme paddock.
Maar hij word wel echt heel snel flink, ondanks dat ie echt wel veel beweging krijgt, dus gaatje blijft voorlopig op 2,5.
Weide maatje die minder snel vet word hebben we gaatje naar 3,5 gestanst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:05

Ik ben gaan opbouwen met een opbouwschema van de endurance vereniging als voorbeeld.
Zelf bijgesteld wanneer ik dat nodig vond. 3x pw is dan in principe voldoende.

Dan kun je, als je dat wil, evt ook nog iets thuis in de bak doen.

Zelfs al zou je maar vooral stevig stappen dan geeft dat al veel resultaat. Het is ook minder belastend dan steeds in een bak werken.
En het leukste vind ik dat de paarden er zo blij van worden.

Als stok achter de deur heb ik me opgegeven voor een challenge: meeste kilometers in het jaar!

Nettie007 schreef:
Hier zat ik ook aan te denken. Ik heb een Gelders paard die ook een aantal pondjes lichter mag zijn.

Maar doe je dan drie keer in de week een buitenrit van 20 km bijvoorbeeld? Ik ben nieuwsgierig hoe andere mensen hiermee omgaan.

Ninx schreef:

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:27

Max heeft het masker nu af.Er is niets te eten in de wei.Grof hooi eten gaat moeilijk met het masker.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:42

Is er echt niest te eten in de wei, nu de korte sprietjes zijn echt bomvol fructaan.
Juist nu durf ik het niet af te doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:47

Afbeelding
Wei woestijn :(
Zijn eigenaar vind het goed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:49

Zoiets hebben wij nu ook, misschien een paar stukjes met meer groen maar niet veel.
Ik vind het juist nu eng. Tenminste bekeken vanuit hoefbevangenheid. Ook dadelijk de eerste tijd van regen weer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:24

Oh bij ons het is het echt nog wel groen en het is niet super lang maar er staat wel gras.
Scheelt misschien dat ze er bij ons niet doorlopend op staan.
Ze staan maar een deel van de dag en we wisselen steeds per week om zodat het andere stuk even rust heeft.

Die van mij krijgt 6 dagen in de week actief beweging, alleen nu met die hitte even om de dag gedaan zodat hij weer even bij kon komen.
Mijn buitenritjes variëren van 9 tot zo’n 14 km met redelijk veel draf en galop als de bodem dat toe laat.
Daarnaast rijd ik 3x in de bak en werk ik nog 1x aan de lange teugel.
In de winter is het wat meer aanpassen aan het weer en het snel donker zijn.

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:28

Jij zit denk ik op klei?
Wij zitten hier op hoge zandgrond. In de winter fijn, wanneer iedereen moppert over natte bakken enz, staan onze paarden nog droog in het weiland te grazen.
Nadeel zeer droge zomers, dan is het echt dor.
Ook waar ze niet lopen.
Dat wat jij hebt staat hier niet :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:33

Nee zand, aan de kust, vlak bij strand.
Maar oude boerderij grond, waren jarenlang vee op heeft gelopen, dus er zal wel een humuslaagje op zitten...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:38

Haha, ja misschien is het dat :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:49

Heb al mijn paarden en pony's met de greenguard lopen 24/ 7 en het bevalt mij super. De paarden met een gevoeliger huidje hebben een bontje aan het halster en de anderen niet en hebben amper schuur plekjes. Hebben meer schuurplekjes van kont krabben tegen de stalwand dan aan hun hoofd van het halster / masker.

Hier willen de paarden graag hun masker om, dit scheelt enorm met vliegen bij hun mond.

Ze hebben voldoende sociale contacten met elkaar, de 2 ruinen spelen net zo ruig met, als zonder de korven.
De 3 dames miepen net zo hard met als zonder korven, tja merries hè.

De paarden en pony's krijgen naast de korven ook strookbegrazing. Zonder deze combi kan ik ze het land uitrollen.

Ze lopen vrijwel alle 1 a 2 uur op een dag, dus beweging krijgen ze wel, maar zijn alsnog te dik.
Dus moet je nagaan als ik niet de korven en strookbegrazing zou doen.

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:05

Mijn shetten hebben de muzzle air maar toen ik na 2 weken terug kwam van vakantie vond ik mijn merrie alweer flink wat dikker geworden.
Mijn ruin is niet dikker geworden maar ik had hem voor de vakantie een kleiner gaatje gegeven omdat het gat alweer groter gesleten was.

Normaal heeft de muzzle air een gat van 4x2cm en dat is voor die van mij veel te groot dus maak ik er een een gaatje van 1x2cm van.
Zodra die weer groter slijt zie je ze groeien.

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:27

Bedankt voor je reactie Ninx, ga ik uitzoeken.

Heeft iemand ervaring met een lederen graaskorf?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:26

Je bedoeld die van Pherd im blick?

Voor mijn paard met een korte maar brede neus paste die niet. Dan was hij veel te hoog.
Verder wel mooi ding.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:34

Nettie007 schreef:
Bedankt voor je reactie Ninx, ga ik uitzoeken.

Heeft iemand ervaring met een lederen graaskorf?

Mijn ervaring is toch teveel gras inname met dieet plaat en helaas ging hij na 1 seizoen lubberen waardoor hij veel te breed werd.

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:50

Van Das Pferd, staat op de website van paardeerlijk.nl ik weet niet of dat hetzelfde is.

Oh na één seizoen al, dat is wel erg snel voor zo'n dure masker.

_Penotti schreef:
Je bedoeld die van Pherd im blick?

Voor mijn paard met een korte maar brede neus paste die niet. Dan was hij veel te hoog.
Verder wel mooi ding.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:52

Ja die bedoel ik, die van paard eerlijk.
Heb wat met de naam zitten rommelen in mijn hoofd :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:39

Vanaf wanneer is het nu te doen om het graasmasker af te laten qua rijkheid van het gras?
Ik heb ‘m nog steeds om maar ik zou me graag nog een tijdje ook zonder willen laten, maar het is beetje zonde als jij zich dan gelijk tonnetje rond eet...