Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Ik vond 2,5 ook te klein, het mag geen frustratie worden is mijn idee.
Met 3,5 gaat het prima, hij heeft er nog steeds geen enkel probleem mee dat het graasmasker om gaat.
Veel bewegen werd hier altijd al gedaan, en daarmee kreeg ik hem niet dunner.
Na nog meer aanpassen van het dieet, wat al vrij arm was en een graasmasker ging het wel een stuk beter.
Hij is voldoende afgevallen maar ik houd problemen met de ruglijn en dat vind ik wel heel zonde, hij heeft echt een schrale rugliijn gekregen terwijl die altijd mooi vol was.
Nouvel schreef:Oh dat ken ik niet, zal eens googlen...
Ik vind het sowieso heel lastig, waar doe je goed aan...
Met een auto immuunprobleem, huidallergie, suikergevoeligheid en PSSM...![]()
Je kunt weinig kanten op, hij zou meer looplust en energie mogen hebben maar hij mag eigenlijk weer niet meer voer hebben want dan wordt hij te dik...
Ninx schreef:Hier 3 zeer sobere paarden die het gras op gaan.
De sleutel naar succes is uiteraard voor de hand liggend: bewegen, bewegen, bewegen.
Het is net als bij mensen; de inname moet in verhouding staan tot de verbranding. Daar gaat het vaak mis.
Veel metabole aandoeningen zijn terug te draaien, daar is ook veel onderzoek naar gedaan. Slim voeren en veel duurbeweging.
Ik vind het zelf makkelijker ze alleen op hooi te houden. Ze hebben dan voldoende ruimte. Ik heb alleen 2 hectare grasland (wat prachtig divers is vol kruiden), en om dat nou te laten verstoffen?
Ze worden er heel blij van.... de hele dag hapje stapje, bijna een meditatieve bezigheid... en het houdt ze in beweging.
In de nacht beperkt hooi en voldoende stro om geen lege maag te krijgen.
Grazen is bijzonder heilzaam voor een paard, maar de voorwaarden moeten kloppen: is je grasland geschikt qua vegetatie, en kun je je paard voldoende aan het werk zetten?
En wat verveling betreft: een paard is nu eenmaal een nomade. Ze vinden het geweldig om op ontdekkingsreis te gaan. Erop of ernaast, dat maakt niet uit.
Zoals nu met de hitte zijn ze na een week het terrein niet verlaten te hebben een beetje verveeld. Merrie loopt uit zichzelf al richting uitgang/ de weg: “gaan we op pad?!”
Nettie007 schreef:Hier zat ik ook aan te denken. Ik heb een Gelders paard die ook een aantal pondjes lichter mag zijn.
Maar doe je dan drie keer in de week een buitenrit van 20 km bijvoorbeeld? Ik ben nieuwsgierig hoe andere mensen hiermee omgaan.Ninx schreef:Hier 3 zeer sobere paarden die het gras op gaan.
De sleutel naar succes is uiteraard voor de hand liggend: bewegen, bewegen, bewegen.
Het is net als bij mensen; de inname moet in verhouding staan tot de verbranding. Daar gaat het vaak mis.
Veel metabole aandoeningen zijn terug te draaien, daar is ook veel onderzoek naar gedaan. Slim voeren en veel duurbeweging.
Ik vind het zelf makkelijker ze alleen op hooi te houden. Ze hebben dan voldoende ruimte. Ik heb alleen 2 hectare grasland (wat prachtig divers is vol kruiden), en om dat nou te laten verstoffen?
Ze worden er heel blij van.... de hele dag hapje stapje, bijna een meditatieve bezigheid... en het houdt ze in beweging.
In de nacht beperkt hooi en voldoende stro om geen lege maag te krijgen.
Grazen is bijzonder heilzaam voor een paard, maar de voorwaarden moeten kloppen: is je grasland geschikt qua vegetatie, en kun je je paard voldoende aan het werk zetten?
En wat verveling betreft: een paard is nu eenmaal een nomade. Ze vinden het geweldig om op ontdekkingsreis te gaan. Erop of ernaast, dat maakt niet uit.
Zoals nu met de hitte zijn ze na een week het terrein niet verlaten te hebben een beetje verveeld. Merrie loopt uit zichzelf al richting uitgang/ de weg: “gaan we op pad?!”
_Penotti schreef:Je bedoeld die van Pherd im blick?
Voor mijn paard met een korte maar brede neus paste die niet. Dan was hij veel te hoog.
Verder wel mooi ding.