Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:23

Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:26

Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!

Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?

Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.

tamary

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:31

Lucerne is er ook in brokvorm, alleen zou ik liever combi bietenpulp & grasbrok voeren dan bietenpulp & lucernebrok ivm calciumgehalte, aangezien die zowel in bietenpulp als in lucerne vrij hoog is, de grasbrok compenseerd dat deels net als hooi of gras dat zou doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:46

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn advies zou ook zijn: geweekte pulpbrok (bijv, de grijze zakken van de Welkoop) met zemelen en een handje Pavo Vital erdoor heen. Dan krijg je een soort slobber. Dat wordt over het algemeen goed gegeten en is betaalbaar. Seniores Priores bevat bijvoorbeeld ook bietenpulp, maar is een stuk duurder.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 24-02-20 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:47

PAvo heeft nu fibrebeet, dat is een mix van lucerne en bietenpulp, in brokvorm die je moet weten, op die manier kun je best lucerne bijvoeren dus

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:55

Heeft je paard geen PPID?

Je kunt grasbrok nog proberen, mag gerust een kg per dag. Sojaschroot, 1gr per kg lichaamsgewicht. Eventueel olie er bij (mag tot 1ml/kg lichaamsgewicht. Maar ja, als het ook nog een lastige eter is, wordt het wel een uitdaging.

Ik zou kijken of je toch ergens seniores priores kunt krijgen, is compleet voeder en wordt over het algemeen goed gegeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:02

mijn oude ruin kan ook geen hooi meer kauwen.
die krijgt een mix van een schep seniores priores.
een halve schep pavo fibrebeet.
een halve schep fibrenuggets..
Dan laten weken in een emmer
dit sowieso 3x per dag.
en tussendoor heel zacht en fijn kort hooi.
hier maakt hij wel allemaal propjes van....maar mooie is dat ik hem die propjes dus uit elkaar zie fremelen en die eet hij ook bijna allemaal weer op _/-\o_

blijft mooi op gewicht zo!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:39

Poekkie schreef:
Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!

Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?

Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.

Grasmix is idd gehakselt hooi. Wiesencobs/hooicobs/grasbrok zijn echt brokken die je moet weken voor je ze voert. Die worden dus een papje. Grasmix krijgt die van mij ook niet meer weg.

Lucerne is er gehakselt maar ook als brok/cobs. De brok/cobs moet je ook weken en valt dan net als wiesencobs ed uit elkaar. Zo is er ook een combi van wiesencobs, lucernecobs en maiscobs, die heet Kraftpaket en is van Agrobs. Maar die is in vergelijk met gewone wiesencobs alleen ook duurder. 20 kg kost ongeveer een euro of 18.

Zowel lucernecobs, als maiscobs kan je ook los kopen.
En als laatste wiesencobs, maiscobs en lucernecobs (die zijn wat minder strak geperst dan brok) vallen in warm/heet water binnen 5 minuten uit elkaar. Brok zal iets langer duren.

Diddykong

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:44

Ik bedoelde inderdaad de grasbrok, niet de grasmix. De grasmix zal niet uit elkaar vallen nee :'). Succes, lastig dit! Lief dat jullie zo betrokken zijn

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:46

Ik heb er 2 zonder kiezen. Die eten dus al jaren geen hooi meer. Ze doen het prima op Subli Seniores Priores en Equifyt Zupa. Ze zijn hiermee God op gewicht, vrolijk en actief. Ze zijn inmiddels 29 en 30 jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:04

TS, ik kan uit een ander topic herinneren dat je zelf een pensionstal hebt.
Staat dit paard bij jou op stal? Want dan snap ik je dilemma en betrokkenheid wat beter.

In ieder geval: goed dat je je om het dier bekommert!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:46

Het gebeurt vanuit liefde, vanuit jou, en zeer waarschijnlijk ook vanuit zijn eigenaar.

Maar heel eerlijk: ik vraag me wel af hoever zijn eigenaar wilt gaan. Tot dit dier helaas wel een hoopje ellende is? Je geeft meerdere losse kiezen aan, erg schrale conditie. Wel willen eten maar alles met ruwvoer niet weg kunnen krijgen, beperkte draagkracht van eigenaar om extra kosten te kunnen maken.

Moet je dit willen? De batterij lijkt op te raken, en helaas kunnen paarden niet aan een kunstgebit...

Los hiervan: neem eens contact op met Paardenkamp in Soest. Zij hebben een zeer uitgebreide ervaring met oudere paarden, ook met gebitproblemen.
Ik zou zelf ook de subli seniores aanraden, maar ja, daar hangt zeker een kostenplaatje aan dat hoger is dan wanneer het paard wel op ruwvoer staat...

Tip voor jezelf: hoe lief het ook is, en hoe moeilijk het is dingen van dichtbij te zien gebeuren: houd een bepaalde afstand. Stap niet uit emotie over grenzen. Voor mij ook een valkuil, maar uiteindelijk had ik er zelf iedere keer het meeste last van en de meeste zorgen om.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:48

Aveve all in soup

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:51

Aveve heeft all-in soup, dat is vergelijkbaar met seniores priores. Geen idee wat het kost want het is een Belgisch product en ik heb het in Nederland nooit gezien.

Het is moeilijk dit soort situaties.
Je moet denk ik kijken naar:
1- Wat is nodig voor het dier?
2- Wat is mogelijk als de eigenaar?
En daarop je plan baseren.

Voor dit jaar hebben we de winter voor het grootste deel al achter de rug dus dat is een voordeel voor de pony.
1- Denk wel dat het zaak is de pony zsm aanvullend te gaan voeren met een ruwvoervervanger zoals die ik eerder al noemde.
Ik lees over een natuurlijke dood willen, vind dat nogal een uitspraak. := De hongerdood is ook een natuurlijke dood (en een waar deze pony nu op af stevent) maar het is een illusie om te denken dat een paard daar ook maar enigszins gebaat bij is.
2- Ik zou zeker een vinger aan de pols houden en ook bij de eigenaar helder zijn met wat reëel is.
Dat een dier nog enthousiast reageert of "een taaie" lijkt te zijn zegt echt helemaal niks. Een paard is een vluchtdier/ prooidier dus zal ten alle tijden proberen te voorkomen om als zwak te worden gezien.
Bij dieren houden komen zorgen en verantwoordelijkheden kijken, kun je die niet aan moet je er mee stoppen.
Zijn de kosten daadwerkelijk te hoog om te dragen dan is het echt geen schande om zo'n oud dier wat volledig op is te laten euthanaseren.
Alles beter dan te laten verpieteren, dat verdient geen enkel dier!
En ook ik ben van mening dat als er echt geen oplossing mogelijk is en de eigenaar star blijft, een melding bij instanties zeker geen kwaad kan. Maar dat zo iets lastig is begrijp ik.

Er is btw een groep op FB genaamd "het oudere paard" waarin heel veel info wordt gedeeld, wellicht interessant.

Respect overigens voor een stalhouder die zo begaan is, meedenkt en flexibel opstelt!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:03

BarbaLala schreef:
Aveve heeft all-in soup, dat is vergelijkbaar met seniores priores. Geen idee wat het kost want het is een Belgisch product en ik heb het in Nederland nooit gezien.

Het is moeilijk dit soort situaties.
Je moet denk ik kijken naar:
1- Wat is nodig voor het dier?
2- Wat is mogelijk als de eigenaar?
En daarop je plan baseren.

Voor dit jaar hebben we de winter voor het grootste deel al achter de rug dus dat is een voordeel voor de pony.
1- Denk wel dat het zaak is de pony zsm aanvullend te gaan voeren met een ruwvoervervanger zoals die ik eerder al noemde.
Ik lees over een natuurlijke dood willen, vind dat nogal een uitspraak. := De hongerdood is ook een natuurlijke dood (en een waar deze pony nu op af stevent) maar het is een illusie om te denken dat een paard daar ook maar enigszins gebaat bij is.
2- Ik zou zeker een vinger aan de pols houden en ook bij de eigenaar helder zijn met wat reëel is.
Dat een dier nog enthousiast reageert of "een taaie" lijkt te zijn zegt echt helemaal niks. Een paard is een vluchtdier/ prooidier dus zal ten alle tijden proberen te voorkomen om als zwak te worden gezien.
Bij dieren houden komen zorgen en verantwoordelijkheden kijken, kun je die niet aan moet je er mee stoppen.
Zijn de kosten daadwerkelijk te hoog om te dragen dan is het echt geen schande om zo'n oud dier wat volledig op is te laten euthanaseren.
Alles beter dan te laten verpieteren, dat verdient geen enkel dier!
En ook ik ben van mening dat als er echt geen oplossing mogelijk is en de eigenaar star blijft, een melding bij instanties zeker geen kwaad kan. Maar dat zo iets lastig is begrijp ik.

Er is btw een groep op FB genaamd "het oudere paard" waarin heel veel info wordt gedeeld, wellicht interessant.

Respect overigens voor een stalhouder die zo begaan is, meedenkt en flexibel opstelt!

Zeer goede post, ik ga volledig met je mee. Ivm natuurlijke dood, kan ik het 'cushing maar geen medicatie totdat paard echt op is' verhaal begrijpen (goedkeuren is een ander ding, maargoed hier zijn veel meningen over en de mijne doet er hier niet toe). Maar een lijdensweg door te weinig voer is voor mij idd ook niet dierwaardig.

Het aveve eten zet ik ook op het lijstje. Eerst maar eens een gesprek met de eigenaar kunnen doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:20

Foutje
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-02-20 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:22

Ingrid_92 schreef:
Ik heb er 2 zonder kiezen. Die eten dus al jaren geen hooi meer. Ze doen het prima op Subli Seniores Priores en Equifyt Zupa. Ze zijn hiermee God op gewicht, vrolijk en actief. Ze zijn inmiddels 29 en 30 jaar.

De ts wil ook graag weten wat de kosten zijn, hoe groot zijn jouw paarden en wat ben jij er dan aan kwijt?
En kunnen ze zomers nog wel gras?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:34

MirandaFuego schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik heb er 2 zonder kiezen. Die eten dus al jaren geen hooi meer. Ze doen het prima op Subli Seniores Priores en Equifyt Zupa. Ze zijn hiermee goed op gewicht, vrolijk en actief. Ze zijn inmiddels 29 en 30 jaar.

De ts wil ook graag weten wat de kosten zijn, hoe groot zijn jouw paarden en wat ben jij er dan aan kwijt?
En kunnen ze zomers nog wel gras?

Ze gaan dagelijks nog de wei in. Als het weer het een beetje toelaat 24/7. De ene krijgt nog wel wat gras binnen, maar je ziet aan de mest dat het niet goed verteerd wordt. Dat kan ook bijna niet anders... Waarschijnlijk is dit ook zijn laatste jaartje, omdat het ook koliek veroorzaakt helaas. De ander (van 30) graast ook lekker mee, maar laat het vervolgens uit zijn mond rollen.

Ik ben per maand denk ik zo'n 90 euro kwijt aan ze qua voer. Het zijn shetjes, dus de hoeveelheden zijn wellicht kleiner dan wat TS zou moeten voeren.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:46

ik heb mijn oude gp paard die is nu 28 174groot
heeft bijna geen tanden
kort droog hooi kan hij kwijt , lang droog niet en hhalf voordroog ook niet
krijgt senioters 3 kg per dag plus bittenpulp gemengt met 3 kg haver en half kg gerfst. dat haal ik uit dl want ierg goedkoop . daar dpet hij goed op ien is zeker niet mager. in de winter deken op . totaal kosten met hooi 120
bittenpulp mit melasse 25 kg8 euro haver 25 kg 7.50 gerfst 25 kg 8,50
seniores 12 euro 20 kg
hooi 40 virkante 140 boj 100

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:04

Poekkie schreef:
Qua tandarts: natuurlijk is deze niet tevreden met een pony die niet kan malen, maar ik bedoelde 'tevreden' als in de zin van geen ontstekingen, rotte of gebroken kiezen, haken, etc. Niets waar hij nog verbetering in kon brengen dus.

In een eerder bericht schrijf je dst de tandarts 1,5 jaar geleden is geweest. Dat is erg lang geleden he, de situatie kan inmiddels heel anders en/of veel slechter zijn.

Arm dier.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:07

Chichika schreef:
ik heb mijn oude gp paard die is nu 28 174groot
heeft bijna geen tanden
kort droog hooi kan hij kwijt , lang droog niet en hhalf voordroog ook niet
krijgt senioters 3 kg per dag plus bittenpulp gemengt met 3 kg haver en half kg gerfst. dat haal ik uit dl want ierg goedkoop . daar dpet hij goed op ien is zeker niet mager. in de winter deken op . totaal kosten met hooi 120
bittenpulp mit melasse 25 kg8 euro haver 25 kg 7.50 gerfst 25 kg 8,50
seniores 12 euro 20 kg
hooi 40 virkante 140 boj 100

Of je hebt een borrel op of er is iets met je toetsenbord :D

Bij de aveve betaal je ook iets van 8 euro voor de bietenpulp. De all in soup is 12 en een klets gras brok is 10 euro. dus ik schat dat je voor 60 euro in de maand klaar kan zijn. Misschien wel minder na gelang de pony eet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:12

tamary schreef:
hartog grasbrok :
https://www.hartog-lucerne.com/krachtvo ... g/grasbrok
Grasmix is gehakseld hooi en daar moeten ze nog op kauwen, wat deze pony kennelijk niet (genoeg) lukt.

Deze moeten bij mij langer weken dan de wiesencobs van agrobs. Die vallen binnen 10 minuten uit elkaar en nog wat langer en met meer water dan heb ik een papje. Met de Hartog heb ik in dezelfde tijd en met dezelfde hoeveelheid water nog steeds brokvorm.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:23

Poekkie
die ppony kan makkelijjk op 3 zakken seniores doen per maand
Laatst bijgewerkt door Chichika op 25-02-20 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:27

Cayenne schreef:
TS, ik kan uit een ander topic herinneren dat je zelf een pensionstal hebt.
Staat dit paard bij jou op stal? Want dan snap ik je dilemma en betrokkenheid wat beter.

In ieder geval: goed dat je je om het dier bekommert!

Vaak omschrijf ik het als 'stalhouder' ja, omdat ik hier alle taken van stalhouder heb qua verzorging, aankoop en geven van voer, vlas en hooi, inventaris opstel, weides onderhoud en verdeel, ruimtelijke organisatie van de stal, slaafje bij tandarts en hoefsmid afspraken, en voor velen zowat als eerste aanspreekpunt fungeer. Stalregels zijn ook in overleg met mij opgesteld.

Echter ben ik officieel niet staleigenaar, alle mijn aankoop rekeningen (hooi, voer, vlas) moeten in een vooraf besproken bepaald budget zijn en sluis ik door naar de officiele eigenaar. Die is ook erg begaan met het paard, kent alle paarden en heeft de eindbeslissingen ivm de budgetten en het aanwerven of wegsturen van klanten e.d. (in overleg met mij). Ook qua aanpassingen als stalmatten bvb is alles op mijn aanvraag en initiatief maar wel mits overleg en zijn eindverantwoordelijkheid.

Dusja... maximaal geupgrade stalmeid zou een betere verwoording zijn? Maar dit klinkt dan ook weer zo raar.

Paard staat in elk geval hier.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-02-20 00:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:29

Goof schreef:
Poekkie schreef:
Qua tandarts: natuurlijk is deze niet tevreden met een pony die niet kan malen, maar ik bedoelde 'tevreden' als in de zin van geen ontstekingen, rotte of gebroken kiezen, haken, etc. Niets waar hij nog verbetering in kon brengen dus.

In een eerder bericht schrijf je dst de tandarts 1,5 jaar geleden is geweest. Dat is erg lang geleden he, de situatie kan inmiddels heel anders en/of veel slechter zijn.

Arm dier.

Euhm ja inderdaad, daar stuurden we toen op aan omdat hij dus proppen maakte in de wei. Daarna niets meer aan gedaan, maar zelf merk ik ook geen verandering aan het gebit.

Btw, Ik laat de tandarts elk jaar op stal komen en stel altijd voor om de paarden kosteloos zelf uit de wei te halen en af te geven zodat de eigenaar hier geen omzien naar heeft. Maarja, dan moet je me wel toestemming geven voor je paard te laten behandelen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-02-20 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt