4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:47

Heleennn schreef:
Onali, zoek het op om je kennis te verbreden. In plaats van koppig door te blijven gaan dat jij gelijk hebt en dat anderen je niet interesseren. Het kan wel eens vernieuwend zijn om die trainingsmethodes te bekijken. Maar goed, als jij koste wat kost dezelfde kennis wil behouden voor de rest van je paardencarrière is dat jouw probleem. Maar maak dan ook geen domme opmerking zoals 'Nog nooit van gehoord' met zo'n emoticon. Dat is respectloos en komt denigrerend over. Maar dat zal je ook weer niet interesseren, hoe je op andere overkomt? Vind het in ieder geval niet van toegevoegde waarde. En als je geen sportieve ambities hebt en daar dus ook niet veel kaas van hebt gegeten moet je je niet gaan uitspreken over het beleid van een sportpaard. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar er is ook een gulden middenweg.

Ik wandel of hardloop met mijn pony's en ze lopen naast de fiets.
Doen ze beide superbraaf, kan deze persoon me hiermee helpen?? In mijn tak van sport zijn er geen misschien geen wedstrijden en lintjes, maar dat maakt mijn omgang met mijn pony's niet minderwaardig.

En nee ik hoef niet aardig gevonden te worden door jou of andere Bokkers.

Ik ken deze kerel niet en ik hoef hem niet te kennen. Maar omdat ik HTKpony's heb mag ik geen mening hebben over TS haar situatie? Een paard blijft een paard ongeacht wat je ermee doet en een paard heeft bepaalde dingen nodig om paardwaardig te leven. Waaronder speelmaatjes en lekker kunnen grazen.

Bokt is nog altijd een discussieforum en iedereen mag dus reageren op het topic van TS.

Inhoudelijk heb ik al gereageerd op TS dus ik zou het fijn vinden als jij nu ophoudt met mij de les lezen ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:48

Vandaar ook mijn opmerking dat ik niet zeg dat Onali ongelijk heeft. Maar de situatie is bij TS nu eenmaal niet anders. Mijn sportpaard komt ook heel de dag op de wei met mijn ander paard en zo hoort het inderdaad. Maar er is een grote middenmoot aan ambitieuze ruiters die hun paarden nog steeds binnen houden Heel het jaar door. En dat is jammer, want een paard wordt zo fit van weidegang. Maar goed, het is wat het is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:54

Alleen is er bij de stal waar de TS staat wel de mogelijkheid tot weidegang. In een groep. En als de TS even de straat uit rijdt staat ze bij een bosje met daarachter nog veel meer bos.

Ook een sportpaard is een investering. Niet alleen qua geld en training maar ook qua mentaal onderhoud. De TS is al met twee van deze punten bezig. Hopelijk gaat ze inzien dat het derde punt er ook bij hoort. Menselijke topsporters krijgen mentale ondersteuning van hun coach. Een paard heeft dat ook nodig. En bij een paard is het nog makkelijk te realiseren ook.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:55

Onali schreef:
Heleennn schreef:
Onali, zoek het op om je kennis te verbreden. In plaats van koppig door te blijven gaan dat jij gelijk hebt en dat anderen je niet interesseren. Het kan wel eens vernieuwend zijn om die trainingsmethodes te bekijken. Maar goed, als jij koste wat kost dezelfde kennis wil behouden voor de rest van je paardencarrière is dat jouw probleem. Maar maak dan ook geen domme opmerking zoals 'Nog nooit van gehoord' met zo'n emoticon. Dat is respectloos en komt denigrerend over. Maar dat zal je ook weer niet interesseren, hoe je op andere overkomt? Vind het in ieder geval niet van toegevoegde waarde. En als je geen sportieve ambities hebt en daar dus ook niet veel kaas van hebt gegeten moet je je niet gaan uitspreken over het beleid van een sportpaard. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar er is ook een gulden middenweg.

Ik wandel of hardloop met mijn pony's en ze lopen naast de fiets.
Doen ze beide superbraaf, kan deze persoon me hiermee helpen?? In mijn tak van sport zijn er geen misschien geen wedstrijden en lintjes, maar dat maakt mijn omgang met mijn pony's niet minderwaardig.

En nee ik hoef niet aardig gevonden te worden door jou of andere Bokkers.

Ik ken deze kerel niet en ik hoef hem niet te kennen. Maar omdat ik HTKpony's heb mag ik geen mening hebben over TS haar situatie? Een paard blijft een paard ongeacht wat je ermee doet en een paard heeft bepaalde dingen nodig om paardwaardig te leven. Waaronder speelmaatjes en lekker kunnen grazen.

Bokt is nog altijd een discussieforum en iedereen mag dus reageren op het topic van TS.

Inhoudelijk heb ik al gereageerd op TS dus ik zou het fijn vinden als jij nu ophoudt met mij de les lezen ;)

Ik lees jou helemaal niet de les, jij zegt dat TS fout bezig is terwijl ze buiten het regelen van weidegang nog niets ondernomen heeft. Maar zij doet nu eenmaal op een andere manier aan paardrijden als jou. Wil dat daarom meteen zeggen dat ze afgeschreven moet worden als iemand die alles verkeerd doet? Dat denk ik niet. En je gaat er al meteen vanuit dat ze ook daadwerkelijk gaat bijvoeren terwijl ze nog niet eens de tijd heeft genomen om zich hier in te verdiepen. Dus jou de les lezen is het laatste waar ik mijn tijd in ga stoppen, aangezien je het toch allemaal niet wil horen. Het paard krijgt een kilo brok per dag. Dat is echt niet veel, dus het s niet zo dat ze er maar vanalles in stopt om hem vervolgens de hele dag op stal te laten. Kan je dan misschien ook een realistisch plan van aanpak voorstellen want 24/7 in de kudde gaat hier niet gebeuren denk ik. Hoe zie jij dan een oplossing?

Inhoudelijk heb je nog niets toegevoegd behalve 'paard pesten met voer' en 'levensmoe worden van paddock en stapmolen'. Dus echt iets inhoudelijk om op in te haken is er niet. Buiten het advies om het paard de wei op te gooien met andere voor een tijd, maar dat is duidelijk geen optie.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:05

Kan best een half schepje bij. Alleen het idee dat TS haar paard perse vlugger wilt hebben. Terwijl het jong is en je het paard daarmee kan overvragen als het haar natuurlijke pace is. Natuurlijk moet een paard stukjes kunnen versnellen. Maar de hele tijd aangedreven worden, sneller lopen dan goed voelt en dan ook nog dat gehannes aan de teugels.

Ze zegt dat paard te jong is om te verzamelen. Kan allicht. Maar kleine stukjes kan geen kwaad.
Denk als zij zich meer bezig gaat houden met kleine stukjes verzamelen, aanleuning en verfijnen van de hulpen + plus haar eigen houding en handen, ze het paard het meeste plezier doet.
Ziet er allemaal zo rommelig, ongemakkelijk en ongebalanceerd uit. En dan wilt ze hem ook nog eens vlugger hebben.

TS staat niet open voor mensen die zeggen dat ze dat maar beter even kan laten voor wat het is en zich kan richten op zaken die nu wellicht belangrijker zijn voor de ontwikkeling van het paard.

Niet banketstaaf bedoeld ook verder. Maar haar armen en handen vliegen alle kanten op. Alsof ze het paard terugtrekt omdat het er vandoor gaat. Pianohanden, wijd uit elkaar, trekken. Geen wonder dat er geen goede aanleuning en balans is.
Tempo is wel het laatste probleem imo.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:06

Hele topic even doorgelezen.
Ik herken jouw verhaal wel van mijn oude werk. Ook jonge beesten, sommige waren actiever dan anderen.
Mijn baas had ook de neiging om te zeggen:"Gooi er meer brok in of gooi er een halve schep sport/wedstrijdbrok in".
Met als gevolg, beesten die enorm heet waren aan de hand, ontplofte in de paddock (half uurtje/uurtje per dag) en dat was hun suikerpiek.

Ik zou bloed laten trekken, misschien zijn er tekorten of heb je een paard wat gewoon iets meer tijd nodig heeft.

Succes met je paard, het is wel een leuk dier om te zien!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:08

Maar even aan TS, wil je het paard effectief sneller hebben? Of gewoon wat meer schwung en frissigheid? Want die frissigheid kan je wel krijgen door een schep haver elke dag, maar dan krijg je zo'n wilde bronco die helemaal gespannen loopt. Als je schwung wil kan dat niet met voer maar moet dat rijtechnisch opgelost worden. Daar gaat weidegang niet heel veel bij helpen. Wel wat, maar niet bijzonder veel.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:13

Es_ther schreef:
Ik herken jouw verhaal wel van mijn oude werk. Ook jonge beesten, sommige waren actiever dan anderen.
Mijn baas had ook de neiging om te zeggen:"Gooi er meer brok in of gooi er een halve schep sport/wedstrijdbrok in".
Met als gevolg, beesten die enorm heet waren aan de hand, ontplofte in de paddock (half uurtje/uurtje per dag) en dat was hun suikerpiek.

Ik zou bloed laten trekken, misschien zijn er tekorten of heb je een paard wat gewoon iets meer tijd nodig heeft.

Precies dus... Kijken naar wat de oorzaak is... Is het nog te weinig training, te weinig spieren, een ander te kort, verveling...

Niet een symptoom gaan bestrijden...

En elk paard reageert anders op dingen... Daar valt ook weinig over te voorspellen... Mijne werd van meer naar buiten gaan vrolijker en looplustiger... Op een vorige stal hadden ze een keer het verkeerde voer besteld met haver.... Ik merkte het meteen... Vriendinnetje met haar paard juist niet....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:14

Heleenn, dit is echt de laatste keer dat ik op jou reageer want blijkbaar voel jij je persoonlijk aangevallen dat je mij er steeds uithaalt terwijl meerdere mensen hetzelfde advies als mij hebben gegeven.

Ik had al gereageerd en een pagina later gaf TS aan dat weidegang geregeld was. Prima toch, ik ben er niet om het probleem op te lossen voor TS, kan alleen advies geven.

Verder reageert ze niet op de rijtechnische adviezen.
Haar insteek was om het op te gaan lossen met bijvoeren, tot nu toe heb ik vanuit TS nog niks anders gelezen.

Isabel

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:23

Het naar voren "jagen", zoals in de filmpjes in bepaalde mate gebeurt, is in principe niet erg om aan te leren dat naar voren ook echt naar voren is. Wel is het zo dat ze misschien moe wordt, en na een paar keer minder snel/actief wordt. Daarom lijkt het mij beter om je paard vooral alert en scherp te maken, in plaats van snel laten lopen. Dit doe je door veel afwisseling (tempowisselingen, overgangen, figuren) zodat je paard alert is. Dat snellere komt dan vanzelf wel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:24

Persoonlijk vind ik dit een typisch voorbeeld van verborgen paardenleed. De TS bedoelt het goed, heeft les van toppers, wil het beste voor haar paard. En ondertussen staat daar een prachtige merrie eenzaam te zijn in haar stal en als ze mazzel heeft een paar uur in haar ruime paddock. Het werk is eenzijdig. Rondje na rondje in de molen, lange stukken op hoger tempo door de bak. Zwaar, als je ook nog vol op in de groei bent. Als het paard dan misschien wel depressief wordt door gebrek aan basisbehoeften (vriendjes, buitenlucht, de hele dag kleine beetjes eten en veel bewegen, kort, afwisselend werk en tussendoor een flinke vakantie) wordt dat geinterpreteerd als 'weinig voorwaarts'. De oplossing? Ander/meer voer en meer op stal. Zoals iemand eerder noemde, daar gaat ze niet gemotiveerder van worden, maar gefrustreerd. Loopt ze wellicht wel harder van, maar is dat de juiste weg?

TS, super goed dat ze 's avonds even op de wei mag! Dat is een goed begin. Ander voer wat beter bij haar past is misschien helemaal geen gek idee, maar ik zou kijken naar iets wat trage energie afgeeft, ipv grote pieken in die bloedsuikerspiegel (voer van Equifyt bijvoorbeeld). Na die piek komt namelijk een dip, en dat is nauwelijks te timen. Heel inefficient dus.

Maar het belangrijkste imo, je paard blij houden en daardoor gemotiveerder, waardoor ze graag aan het werk is. Zoveel mogelijk (minimaal een uur of 10 overdag, hoewel ik dat zelf nog veel te weinig vind) naar buiten, met maatje en niet alleen! Enkel een beetje over het hek snuffelen is niet te vergelijken met kroelen, spelen, rennen en vriendschappen opbouwen. Ik vind het heel kwalijk dat ze zo weinig contact heeft met andere paarden. Verder op tijd een vakantie (3 weken is niet te vergelijken met de hele zomer, en een hele zomer is helemaal geen slecht idee met zo'n jonkie). Even die kop leeg, groeien, en gewoon paard zijn. Het werk zou minder eenzijdig moeten zijn. Ga naar buiten, maak daar kilometers. Leg balkjes neer, ga werk aan de hand doen, hou het relatief laagdrempelig en afwisselend. Stop voordat alle put eruit is. Kort en vlot is beter dan lang en tot het gaatje.

But that's just my humble opinion.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 11:26

Es_ther schreef:

Dank je. Bloed prikken is best een idee om dingen uit te sluiten, al denk ik wel dat het koele haar karakter is.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 11:28

Heleennn schreef:
Maar even aan TS, wil je het paard effectief sneller hebben? Of gewoon wat meer schwung en frissigheid? Want die frissigheid kan je wel krijgen door een schep haver elke dag, maar dan krijg je zo'n wilde bronco die helemaal gespannen loopt. Als je schwung wil kan dat niet met voer maar moet dat rijtechnisch opgelost worden. Daar gaat weidegang niet heel veel bij helpen. Wel wat, maar niet bijzonder veel.

Wat meer frissigheid is het doel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:28

Dames... Er is een uurtje weidegang, om de dag toegevoegd aan het randzoen van het paard. Ja, beter dan niets maar wow een uurtje om de dag... Dat zet zode aan de dijk hoor.

TS, even reageren op 'blessures krijgen in de groep'. Ik pak even mijn paard erbij. In de winter staat mijn merrie alleen in de paddock, zodra ze lekker loopt mankeert er wat aan der. Dan slaat ze weer tegen het hek met dik been als gevolg (meerdere keren gebeurt) en dan is ze weer kreupel, zit ze vast in der lichaam. Ik heb elke winter problemen met mijn paard. Maar in de zomer nooit!! Dan staat ze 24/7 in een groep op de weide en mankeert er niets met der!!

Dus blessures krijgt je paard eerder van enkel op de paddock dan op het land. En ja, dit kan ik hardop uit ervaring melden.

Oja, en paarden worden sterker van hele dagen op het land dan op stal en enkele uurtjes buiten. Zal je nu nog niets van merken maar over een aantal jaren wel.

Nee, dit is niet aanvallend al kan ik begrijpen van wel. Maar ik begrijp nooit waarom hobby 'sport'paarden toch zo weinig buiten mogen staan... Ik werk met echte sportpaarden welke zeker de hele dag buiten op het land staan!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:31

Ik ben het vooral in het laatste stuk met jouw eens Allegra... Dat van stoppen voor alle energie er al uit is. Ik ben een tijdje geleden overgeschakeld naar een andere instructrice en met mijn paard heb ik de eerste les ook gewoon moeten jagen omdat ze geen drang meer naar voren had. De tweede les was dat al minder en kwam (zoals mijn instructrice voorspeld had) de nageeflijkheid er stilletjes aan vanzelf weer mooi door. In plaats van constant te jagen is het misschien beter om nu te gaan wachten tot ze stilvalt uit zichzelf en dan even een rondje 'racen'. Dat lijkt me voor haar duidelijker en minder belastend. Ze leert dat vooruit de enige weg is zonder dat ze een uur zichzelf voorbij raast. En we geven nu toch opnieuw rijtechnisch advies ook al hoeft dat voor jou niet maar het kan maar helpen, toch?

Inderdaad PanamaD, dat bedoelde ik ook met die middenmoot die tussen 'amateurs' en professionals in zit. Ik groom zelf ook wat voor een dressuurruiter en haar paarden gaan elke dag samen de wei op en dan zonder ingepakt te zijn met peeskappen etc... En af en toe heeft er eentje een dik been omdat hij wat gek gedaan heeft maar als je dan rustig rijdt en wat koelt is dat zo weer weg.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:35

paardje schreef:
Heleennn schreef:

Wat meer frissigheid is het doel.

Ok dat dacht ik al. Want ik kreeg ook het idee dat je ze niet pers se sneller wil laten lopen. Dan zal een combinatie van wat meer voer en wat meer speeluurtjes buiten ideaal zijn denk ik.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:38

TS, geeft ze je het gevoel dat ze met de handrem er op loopt?

Of reageert ze traag of niet op je hulpen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:44

Ik heb goede ervaring met Lifeforce Elite.
Geeft net dat beetje extra power :j zonder dat ze echt heet worden.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:04

Ben het eens met onali en allegra. Maar wat wij vinden of ik vind boeit TS niet. Zij wil gewoon een vlugger paard. Klaar. Dan koop je toch lekker een Arabieren hengst? Lig je er wel naast hoor met de manier waarop je rijdt en wat je van een dat dier vraagt. Maar dat geeft niet. Heb je in ieder geval een vlug paard toch?

Edit: excuses voor mijn ongenuanceerde reacties. Het frustreert me alleen dan TS haar zinnen zo heeft gezet op dat vlugger gaan. Terwijl meerdere mensen aangeven dat daar het probleem wellicht niet ligt en dat er andere rijtechnische zaken zijn die verbeterd kunnen worden. Waar het vlugger gaan het zelfs tegenwerkt.
Laatst bijgewerkt door Individu op 11-06-17 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:09

Jeetje ik vind het best wel shockerend dat er nog paarden op deze manier gehouden worden :o Een paar uur in een saaie zandbak zonder soortgenoten wordt gezien als 'lekker naar buiten'.. :(:)

Maar goed dat mag iedereen zelf weten natuurlijk. Ik schrik er alleen even van.

Qua advies denk ik dat er super veel goeie tips gegeven zijn maar dat je er allemaal net niet voor open staat. Het aanschaffen van een ander, heter paard lijkt mij nog de beste.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:16

Ik denk dat het meer te maken heeft met de fase waarin je paard zich bevindt. Zowel geestelijk als lichamelijk. Het altijd maar naar voren moeten rijden van jonge paarden is een ietwat achterhaald iets. Juist om ze hun balans te leren vinden en ze na te laten denken over waar ze hun voeten zetten hoeft dat tempo niet zo hoog.

Ik verwacht dat ze vanzelf wat vlugger wordt op het moment dat ze daar aan toe is, en zou eerst werken aan balans, lossigheid, consistentie, reageren op de hulpen etc.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:38

LBLGypsyCobs schreef:
TS, geeft ze je het gevoel dat ze met de handrem er op loopt?

Of reageert ze traag of niet op je hulpen?

Eigenlijk beide...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:39

Nibbit schreef:
Ik heb goede ervaring met Lifeforce Elite.
Geeft net dat beetje extra power :j zonder dat ze echt heet worden.

Dank je, ik zet hem erbij op mijn lijstje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:13

Martine_R schreef:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de fase waarin je paard zich bevindt. Zowel geestelijk als lichamelijk. Het altijd maar naar voren moeten rijden van jonge paarden is een ietwat achterhaald iets. Juist om ze hun balans te leren vinden en ze na te laten denken over waar ze hun voeten zetten hoeft dat tempo niet zo hoog.

Ik verwacht dat ze vanzelf wat vlugger wordt op het moment dat ze daar aan toe is, en zou eerst werken aan balans, lossigheid, consistentie, reageren op de hulpen etc.

Helemaal eens. De inzichten zijn gelukkig wat veranderd de afgelopen jaren.
En misschien dit heerlijke paard verkopen, want misschien past deze niet zo goed bij wat jij verlangt van dit paard?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 16:45

Floortz schreef:
Martine_R schreef:

Helemaal eens. De inzichten zijn gelukkig wat veranderd de afgelopen jaren.
En misschien dit heerlijke paard verkopen, want misschien past deze niet zo goed bij wat jij verlangt van dit paard?

Paard verkopen? Ik ben hartstikke blij met dit paard en ze gaat erg goed vooruit, dus dat gaat echt wel goedkomen.