Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:20

Ze vertelde mij dat het door een dierenarts is ontwikkeld, het is geen gewone musli, ruikt ook anders...vind het mooi voer, ze eten het graag, ik heb 2 verschillende soorten...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:53

[***] schreef:
Zou dit ook op 1 of andere manier met het tekort te maken hebben? Het deed ook iets met de botten, toch? Al was dat vooral bij veulens/jonge paarden dacht ik ...

[ [url=m/GRNDDM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Yzl9QK.jpg]Afbeelding[/url] ]

De appaloosa heeft het al langer, bij hem dachten we (naja, het is zo volgens chiropractor) aan een scheef bekken door misschien ergens tegenaan te lopen of dergelijke. Het was er in ieder geval plots en hij heeft er op zich geen last van. Het wisselt ook qua uitzicht (soms minder te zien, andere dagen meer). Bij Cobe viel het mij gisteren ineens op .. heb echt geen idee ... Ook die uitstulping bij beiden net achter het zadel, zit er ook bij Boke al langer, bij Cobe niet .. Als het met het zadel te maken zou hebben vind ik dat raar, want Boke wordt al tijden niet gereden, heb er misschien 5x wat mee gestapt het voorbije jaar...

Iemand een idee of het iets speciaals is? Of gewoon het verlies van bovenlijn door ouderdom/eventueel te weinig eiwitten en dus een normaal beeld?

Dit heeft niet zo zeer te maken met koper tekort maar met spierprolemen..
vaak komt dit door een niet passend zadel (in het verleden)
Deze spieren ogen strak en kunnen dus niet maximaal rekken..
Losse spieren zijn goed doorbloed en mooi gevuld en goed te trainen.
Dit probleem is prima op te lossen vaak al na 1 behandeling
kijk eens op http://www.happy-athlete.nl
Dan zie je voor en na foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:08

Wel gek dan dat het bij de appie pas de laatste tijd (naar boven) gekomen is, want die wordt al jaren niet meer bereden, buiten eens sporadisch een half uurtje stappen, 5x per jaar ofzo :+ Bij de vos leek het een probleem van de rit zelf, want gisteren was het eigenlijk weg. De uitstulping voor de achterhand bedoel ik dan (dus aan achterkant zadel zeg maar), daar voelde ik niks meer. Ik denk dat mijn andere onderlegger daar oorzaak van is geweest, gisteren een stukje gaan stappen met mijn oude onderlegger en niks meer gemerkt, ook niet na het rijden. De uitstulping bovenop z'n achterhand is gewoon door spierverlies/te weinig opbouw gok ik, hoop dat te kunnen bijsturen met de vitalbix door de extra aminozuren.

Chiropractor komt overigens ieder jaar alles los maken van neus tot staart en bij de vos zijn er in dat gebied nog nooit problemen geweest (appie dus wel maar daar doe je nog maar weinig aan spijtig genoeg).

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:37

[***] schreef:
Het is niet echt schrikgedrag maar meer onrust ofzo die er over hangt, is moeilijk uit te leggen. Alsof ze dingen moeilijk kunnen plaatsen, zelfs alledaagse dingen.

Juist het gedrag wat je hierboven beschrijft had ik bij 1 van de paarden en is sinds de Vitalbix helemaal weg :)
De dame in kwestie begint tegenwoordig zo ontspannen te lopen dat ze zich uit zichzelf mooi rond maakt met lopen tijdens longeren en rijden terwijl er geen enkele druk op de teugels zit.

Ik verbaas me meer en meer :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:54

[***] schreef:
Ik bedoel het niet slecht hoor, maar heb het momenteel even gehad, denk je het goed te doen, constant zitten lezen en bekijken en aanpassen en dan krijg je van alle kanten te horen dat het probleem wel eens in een tekort kan liggen. Ik weet gewoon niet meer wat ik nog moet doen. Als je al een magnesium-supplement geeft en dan leest dat het probleem door te weinig magnesium kan komen, tja, voor wat doe ik het dan nog zeg maar. Heeft niks met jou of je reactie te maken maar het is gewoon allemaal teveel op dit moment. Ik doe zo mijn best en niks lijkt goed genoeg en dat is echt heel frustrerend.

Snap ik hoor, het is ook klote. :(:)
Bij magnesium bij echt tekort zijn zover ik weet geregeld die pharmahorse doseringen onvoldoende, en tekort is in bloed slecht aantoonbaar.
Ik heb ooit gelezen dat echt tekort pas zeer laat ziet.
Het was zoiets:
Een tekort kan bijv. ook hoge bloeddruk geven (iig humaan) en dan zou het lichaam de magnesium uit minder cruciale delen halen, waardoor het in bloed pas zeer laat te zien is, dat was de theorie in grote lijnen.

Ik snap je frustraties heel goed..
Hier was er gewoon iets, dierenarts zag niks maar ik had mijn pony niet zeg maar.
Uiteindelijk de gok genomen voor leverbot te behandelen en of dat het was geen idee, maar hij glimt nu weer en dat heeft hij de hele winter niet gedaan.
Maar ook hier gekloot met pollen, pufjes en uiteindelijk antihistamine.
En nog maar te zwijgen over de zoektocht voor ik zijn voer en supplementen goed voor elkaar had.
En dan heb ik hier geen bloedonderzoek laten doen, want de ze zag gewoon niks aan hem en dacht dat er niks uit zou komen, en dan is het lastig zoeken.
Dan heeft het mij geen giga rekeningen gegeven, maar ik snap dat je er moedeloos van wordt, je geeft gewoon om je beesten..

Qua onrust, mijn heethoofd werd erg sloom van vitalbix.
Nu was hij hier té sloom maar dat ze daar niet onrustig van worden kan ik bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:48

Dat klinkt goed henny_w, ga het sowieso proberen. Kan me niet voorstellen dat ze nog slomer zouden kunnen worden :+

Ik wilde beginnen met de daily complete (in een iets hogere dosering dan aanbevolen owv de tekorten) en de slobber op de dagen dat ik er ben voor wat extra ondersteuning.

Zou dit ok zijn? De luzerne klinkt mooi maar weet niet of ik dat durf omdat de vos eerder al op luzerne gereageerd heeft. Al weet ik niet of het op de luzerne of de melasse was dus dat maakt het moeilijk..

De bietenpulp/lijnzaadvlokken zou ik ook willen ophogen naar 3 kg per dag ipv 2. Hebben ze dat toch ook weer binnen. Of zou dat té worden?

De magnesium enzo ga ik voorlopig even laten zoals het is want als ik nu alles ga omgooien weet ik uiteindelijk nog niks. Maar hou ik wel nog in mijn achterhoofd ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:18

Dus ha, je hebt besloten het wordt de vitalbix ! En dan nog een een of andere slobber er ook bij ? Bedoel je dan de nutrimash ook van vitalbix ?

En pulp omhoog ? Heb je het idee dat ze energie te weinig binnen krijgen dan ? Of zijn ze te mager ? Andere reden om (meer) pulp te voeren zie ik namelijk niet zo ..... En altijd liever meer ruwvoer ipv pulp, zeker als ze dat nog gewoon goed kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:27

De nutrimash inderdaad :j Voor op de dagen dat ik er ben. De vitalbix daily kan dan gewoon ipv de aveve-dingen die ze nu krijgen, dat zet ik dan klaar.

Kan niet zeggen dat ze overlopen van energie neen :+ Maar dat hangt misschien ook met de koper/zink samen, of bij de vos met z'n hooikoorts of stofallergie, of misschien nog wel met iets anders. De pulp omhoog wil ik eigenlijk doen zodat ze gewoon nog wat meer extra vulling krijgen. Te mager zijn ze niet meteen, behalve bovenop dan maar dat hoop ik dat spieren zijn, maar ze hebben wel momenten (niet elke dag gelukkig) dat ze hun hele stal leegeten dus hoop dat met wat extra pulp misschien wat op te vangen, dat ze een voller gevoel hebben, ookal krijgen ze dan eens wat minder hooi (want dat heb ik niet zelf in de hand en wordt niet gewogen) dat ze toch steeds elke dag die pulp hebben ... Meer ruwvoer is mooi maar dat gaat een moeilijke worden aangezien ze al ruim genoeg krijgen in principe. Dan krijg ik het makkelijk klaar door te zeggen van nog een extra schep pulp te geven ipv meer hooi ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:19

Ik zou echt altijd proberen meer hooi te voeren dan. Desnoods zelf een baaltje kopen en zelf bijvoeren. Tweede optie zou zijn iets van gehakseld gras zoals grasmix. Als ze de stal leegeten krijgen ze te weinig ruwvoer vaak.
En als ze echt genoeg ruwvoer krijgen ( dus zeg maar twee maal hun gewicht ) + genoeg vit en min en ze hebben niet genoeg energie dan kijken naar de vertering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:26

Heeft geen zin, want ik ben er niet elke dag ... kan dat wel doen op de dagen dat ik er ben maar of dat genoeg helpt. Grasmix en toestanden is geen optie met een gras-allergisch paard. Het gaat nu goed, ga me geen verdere problemen op de hals halen ;)

Denk niet dat er 1 paard is dat 2x z'n gewicht aan ruwvoer krijgt :P
Als ze 10 - 12 kg per keer verdeeld over hun 2 krijgen, dus 20 - 24 kg per dag, dan denk ik dat dit wel ruim voldoende is. Maar zoals gezegd sta ik niet in voor de voeding dus of ze dat elke voerbeurt, elke dag precies krijgen kan ik niet garanderen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:31

Oude paarden hebben verminderde werking van de darmen, dus nemen in gelijke verhouding tot jonge paarden minder op...juist het ruwvoer bepaalt de kwaliteit, misschien daar eens een monster van laten nemen.
..
Pulp voegt in dit geval m.i. Niks toe dan alleen buikbulling...probeer te blijven bij echt paardenvoer...
Dat ze hun stal leegeten is omdat ze vezels te kort komen...voer een plakje mooi droog stro samen met het hooi.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:37

Heb alleen de openingspost gelezen, dus misschien heb ik iets gemist, maar je zegt dat je paard een KNZ liksteen krijgt. Is dat een witte of een rode? De witte bevat nl. geen koper, de rode wel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:57

[***], domme vraag maar wat voer je een paard met grasallergie dan ? Want dan zijn ze ook allergisch voor hooi neem ik aan ? Of bedoel je dat je paard hooikoorts heeft, dus echt allergie tov de pollen ( ook nog ingewikkeld voeren lijkt me !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:37

Laten we zeggen: hoe droger het gras, hoe minder reactie. Dus ja, hij reageert ook op hooi maar er zijn niet zo echt andere opties ;) Nu is het bij droog hooi beperkt tot een wat dikkere tong terwijl hij van gras ook nog enorm jeuk krijgt (suikers?) dus gelukkig zit er wel verschil in, maar iets reactie is er altijd :j En hooikoorts heeft hij ook :+ En stofallergie :+ (gelukkig kan hij wel op stro dus in lichte mate)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:45

Ik kom toch nog heel even terug in dit topic om te delen wat ik onlangs ergens las. Aangezien ik voor mijn zieke ruin (lever/milt/hart in zijn geval) ook nog steeds aan het zoeken ben.

Ik weet niet meer precies waar het was (op de site van een osteopaat maar ik weet niet meer welke :+ ) dat ik las dat als de zuurgraad van je paard uit balans is het systeem van je paard die zal proberen te herstellen en dat daardoor ook mineralen uitgeput kunnen raken. Wellicht dat het dan een optie is om hier nog naar te kijken? Ik vind nog steeds dat supplementeren bij een tekort dweilen met de kraan open is en dat beter de oorzaak gezocht kan worden :o :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:52

Zal eens kijken of ik daar iets van kan vinden maar moet dan niet alles te weinig opgenomen worden?

En dat gaat dan niet over de pH van de maag maar over het algemeen? Of toch de maag? Want een kuur Gastrogard heeft hier niks uitgehaald. Maar weet niet of dat verder iets wil zeggen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:56

Weet ik niet? Ik weet er verder helemaal niks van hoor, kan maar zo dat afhankelijk is van de verstoring welk mineraal dan eerder uitgeput is. Ik denk dat het ook om de zuurgraad van het hele paard gaat, niet alleen die van de maag.

Er is een tijd geleden een topic geweest van een bokker met een paard met urineproblemen. Die mat de ph van de urine. Wellicht dat je haar zou kunnen vragen hoe je eea kunt meten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:55

Ik ga eens rondkijken als ik wat tijd heb ;)

@ Askja : had je post even over het hoofd gezien, sorry. Hij heeft een rode liksteen van KNZ ja, was volgens de DA de oplossing, maarja, hij heeft dat al jaren en doet er wel iets mee maar niet veel. De appie kan ik dat ook niet geven want die denkt dat het snoep is, zo'n baksteen is op 3 dagen weg bij hem :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:56

Je kan trouwens ook merriebrok overwegen. Rijk aan eiwit en koper.

Probeer het echter allemaal niet groter te maken dan het is. Bij haast ieder paard vind je in een grote bloedtest iets wat niet volgens de norm is, dat is niet altijd meteen een groot probleem. Zeker niet als de paarden niet een standaard warmbloed zijn en geen standaard leeftijd hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-06-17 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:58

[***] schreef:
Ik ga eens rondkijken als ik wat tijd heb ;)

@ Askja : had je post even over het hoofd gezien, sorry. Hij heeft een rode liksteen van KNZ ja, was volgens de DA de oplossing, maarja, hij heeft dat al jaren en doet er wel iets mee maar niet veel. De appie kan ik dat ook niet geven want die denkt dat het snoep is, zo'n baksteen is op 3 dagen weg bij hem :+

Ik dacht dat er veel ijzer in die rode zat, daarom heb ik witte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:58

Daar kan je je dan ook weer afvragen waarom hij zoveel zout eet. Mijn paard deed dat ook, hij kreeg zijn liksteen gewoon maar 15 minuten per dag en was dan 15 minuten totaal in trance van het likken.
Maar waarom hij zoveel behoefte had aan zout of aan likken ? Of is het verveling ???
Likzucht hoort wel bij gevolgen van koper tekort dacht ik ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:10

Maar de vos heeft dat weer totaal niet, die doet een jaar ofzo met zo'n steen. Dus dan klopt die theorie niet. Ik heb geen idee waarom de appie zo ermee om gaat, volgens mij snapt hij het principe gewoon niet :P

@ Sizzle : merriebrok zit doorgaans ook bomvol suikers/zetmeel en dan komen er weer andere problemen waar ik niet op zit te wachten. En verder hebben ze wel klachten dus ik zou graag proberen alles in balans te krijgen en wat er dan eventueel nog overblijft kunnen we op de ouderdom steken ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:14

Bedoel je niet koolhydraten?
Suiker zit er meestal net 6% in of zo.
Koolhydraten zitten uiteraard wel in krachtvoer, dat is eigenlijk ook haast de definitie van krachtvoer.

Waarom laat je niet injecteren?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-06-17 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:15

Sizzle schreef:
Bedoel je niet koolhydraten?
Suiker zit er meestal net 6% in of zo.

Vrij veel zetmeel wel, misschien bedoelt ze dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:17

Suiker/zetmeel staat er dus dat bedoel ik :j Ben ik toch voorzichtig mee.