Pony eet geen hooi, wat geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:50

Wat super dat het grazen zo goed helpt, en dat je dit meteen hebt nagevraagd bij je dierenarts! +:)+
Het is inderdaad gewoon even kiezen tussen twee kwaden, maar als dit helpt dan moet je denk ik vooral ontzettend blij zijn dat het werkt en dat je de mogelijkheid hebt om het zo te doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:18

Doen waar je je het beste bij voelt, je hebt vast het allerbeste voor hem over, superfijn dat het werkt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 06:25

Oke laat ik het beter verwoorden.
Hooi bij een andere leverancier.
Kwamen al die 4 de balen bij 1 leverancier vandaan?

Fijn dat het beter gaat op het gras.

Je kan ook zandweg geven van excellent.
Zit een smaakje aan.
En ik deed er dan wat muesli doorheen.
Het werd dan goed weg gegeten.

pearlie schreef:
linnie050 schreef:
Ik zou voor je de dierenarts belt eens te ruiken aan je hooi en een andere baal kopen.
Gewoon oo een andere ek.
Wel goed hooi.
Kijk of je pony dit wel eet.

Als je alles gelezen hebt dan kon je lezen dat ik al verschillende hooibalen geprobeerd heb.
Waar de andere pony van enkele balen meteen enthousiast begint te eten, houdt deze pony het bij snuffelen. Al het hooi ziet er goed uit en ruikt ook goed.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:40

Kan het zijn dat je pony door de tanden het hooi niet wegkrijgt? Dat er iets met de tanden/kiezen aan de hand is?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:53

Rizette schreef:
Kan het zijn dat je pony door de tanden het hooi niet wegkrijgt? Dat er iets met de tanden/kiezen aan de hand is?

Even alles lezen voor je reageert? /3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:49

eet ze nog steeds wat gras?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 22:13

Ja, vandaag 2x 3 uurtjes op het gras gestaan en dan staat ze eigenlijk continu te eten. Blijf hooi aanbieden in de stal maar tot nu toe laat ze dat liggen, maar goed ze heeft denk ik ook wel genoeg aan het gras. Muesli gaat er wel in dus dat meng ik met wat vlozaad, dan komt daar wellicht toch ook iets van binnen.

Vanmiddag schrok ik heel even toen ik de pony's op ging halen. Ze stonden vrij ver weg en de 'zieke' pony lag... Maar vervolgens kwam ze overeind, strekte zich even uit en kwam vervolgens in een strak galopje naar me toe. Met de energiebalans zit het dus gelukkig ook weer aardig goed.

Nu kijken wanneer de mest weer wat normalere vorm aan gaat nemen en hopelijk wil ze straks ook weer gewoon hooi eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:14

klinkt goed!Ik heb goede hoop dat ze het gaat redden!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:46

pearlie schreef:
Rizette schreef:

Even alles lezen voor je reageert? /3

Ik lees alles voordat ik reageer en was ook diegene die opperde dat je pony vol zand zou kunnen zitten. Ik weet niet hoe grondig je dierenarts het gebit geinspecteerd heeft maar als je pony echt alleen maar gras wil eten en geen hooi dan is er toch meer aan de hand als vol met zand zitten. Hoe dan ook moet dat zand er uit en daar zou hooi heel goed bij helpen. Goed om te horen dat ze wel meusli eet met vlozaad! Maar als je helemaal zeker bent dat er een uitgebreide inspectie van het gebit is geweest en dat niet de oorzaak kan zijn dan hoop ik dat je pony binnenkort uit zichzelf weer hooi gaat eten. Beterschap nog.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:45

Hartstikke goed nieuws dus!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:53

Wat fijn dat er vooruitgang in zit! Veel beterschap en ik hoop voor je dat het goed komt!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 13:19

Inmiddels heb ik de pony ook al een paar keer 'betrapt' op knabbelen aan het hooi. Ze eet het niet in grote hoeveelheden maar dat wijt ik ook aan het feit dat ze nu waarschijnlijk voldoende binnenkrijgt op de wei.
Ze ziet er steeds beter uit vind ik en de mest is weer bijna normaal.
Er zitten wel rode bloedwormpjes in de mest, voor zover ik kan zien dood, dus als het goed is heeft de wormspuit zijn werk goed gedaan.

En nu is het nadenken over een goed weide/graasbeleid aangezien ze natuurlijk niet vanaf nu maar onbeperkt op het land kan, in ieder geval niet nu in het voorjaar.
Onze paddock zal aangepakt moeten worden. Sowieso gaan er slowfeedernetten komen voor het hooi in de winter, met rubber matten eronder. Maar grootste probleem op dit moment zijn de grassprietjes die overal opduiken. De paddock was voorheen rijbak maar wordt nu niet meer gebruikt dus gras heeft alle kans vooral nu het zo nat is. De pony's gaan die sprietjes trekken natuurlijk met een groot risico op zandopname. Hetzelfde geval bij de wei wanneer die te kaal wordt....
Dus wie wil met mij meedenken?
We hebben dus een zandpaddock van 20x40 en een stukje weiland van ca 1500m2 met deels mooi gras en deels veel mos/onkruid. Er groeit zomers veel paardenbloem en boterbloem.
We hebben er net kalk op en de bedoeling was er binnenkort kunstmest op te gooien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:37

bloedwormpjes dus?raar he....ik geloof in een verband tussen bloedwormen en zand.De bloedwormen belemmeren de darmen tot een goede werking,daar hoor ook bij het zand eruit werken.Maar dat is mijn gedachte,kan er verder niets over vinden,iets wetenschappelijks bedoel ik.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 13:45

geerke schreef:
bloedwormpjes dus?raar he....ik geloof in een verband tussen bloedwormen en zand.De bloedwormen belemmeren de darmen tot een goede werking,daar hoor ook bij het zand eruit werken.Maar dat is mijn gedachte,kan er verder niets over vinden,iets wetenschappelijks bedoel ik.

Toevallig las ik vandaag ook 'ergens' op internet dat een besmetting met rode bloedworm vaak gepaard gaat met zand in de darmen... Dus niet zo raar.....
En dat je dus juist in deze tijd van het jaar een 'uitbraak' van die beesten in de darmen krijgt wat dus inderdaad blijkbaar samen met het zand wat ook ineens te veel werd voor grote problemen heeft gezorgd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:54

Nog een tip voor de vlozaad, dat eet mijn paard ook niet, maar de subli psyllium slobber is het lekkerste wat er bestaat volgens hem. Daar wordt hij helemaal blij van.

Misschien kan je dat proberen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:04

Je kunt ook gekookt lijnzaad geven. Goed doorkoken, dan wordt het lekker slijmerig en die slijmerige brij voert het zand goed af uit de darmen. Mijn ervaring is dat paarden lijnzaad vaak lekkerder vinden dan psyllium. Je kunt de lijnzaad brij ook mengen met bijv. wat muesli of stukjes wortel/appel.
Fijn dat het wat beter gaat in ieder geval. Hopelijk blijft het zo; met en veel zand in de darmen, en bloedwormen, en leververvetting is het wel een high maintenance zorgenkindje hoor ...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:11

Kun je de paddock niet laten keren?
Andere optie: een deel afzetten en dat bedekken met stukken vloerbedekking. Wij hebben als noodoplossing voor een kleine groep van 4 paarden (de grote groep heeft een voerplek in de loopstal, met voerhek en verharding) die in een vergelijkbare situatie staat, pasgeleden een zandplateau aangelegd met daarop twee stukken vloerbedekking (aan 1 kant gezekerd met een zware biels). Daar voeren we nu en ondanks het prutweer en de modder alom kunnen ze daar altijd droog en zandvrij eten :-)
Het voorkomt natuurlijk niet dat ze toch grassprietjes eten en dus gevaar op zand binnen krijgen, maar dat probeer ik te ondervangen door goed veel te voeren en af en toe lijnzaadslobber te geven. Ook kan ik nog elzen- of wilgentakken zagen uit de houtwal en deze in de wei leggen zodat ze wat te knagen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:09

pearlie schreef:
geerke schreef:

Toevallig las ik vandaag ook 'ergens' op internet dat een besmetting met rode bloedworm vaak gepaard gaat met zand in de darmen... Dus niet zo raar.....
En dat je dus juist in deze tijd van het jaar een 'uitbraak' van die beesten in de darmen krijgt wat dus inderdaad blijkbaar samen met het zand wat ook ineens te veel werd voor grote problemen heeft gezorgd.

eigenlijk is het wel logisch....bloedwormen zorgen voor een slechte doorbloeding in de darm,dus het zand er uit werken gaat misschien niet optimaal daardoor?En de ingekapselde beschadigen de darmwand,dat ook nog.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:44

Dus over een paar weken nogmaals ontwormen en een kuur zand-weg.

Wat fijn dat je pony wat probeerd te knabbelen aan hooi!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:36

Ik denk niet dat zijn darmen al zandvrij zijn (hij poepte immers zand als ik het me goed herinner). Iets om continue in de gaten te blijven houden. Ik ben blij dat het beter gaat met hem. :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:16

HippoLogic schreef:
Ik denk niet dat zijn darmen al zandvrij zijn (hij poepte immers zand als ik het me goed herinner). Iets om continue in de gaten te blijven houden. Ik ben blij dat het beter gaat met hem. :)

Klopt, er zit nog steeds zand in de mest, ondanks dat deze er weer normaal uitziet.
Zal morgen kijken of ik toch nog sand clear ga bestellen aangezien mijn ervaring is dat dat beter wegeet dan die pure vlozaad. Of de psylliumslobber die al genoemd is.
In ieder geval kan er nu weinig zand meer bijkomen aangezien ze voorlopig niet op het zand konen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:41

Of de psyllium door seniores priores mengen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 06:02

Dat is het voornaamste. Ik ben zo blij voor je dat het beter gaat!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:39

Hoe gaat het nu, nog steeds vooruit? Eet je pony ook al andere dingen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:06

Soms lusten ze wel graag wortels,als ze in andere dingen weinig trek hebben door welke oorzaak dan ook.En die zijn ook goed tegen wormen.