Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 07:51

Bij mij ook super resultaten op speedibeet en subli priores, in combinatie met onbeperkt hooi uit een slowfeeder.
Ik gaf een schep speedibeet, een schep SP een schep luzerne daily plus (minder melasse)magnesium en een vitaminekorrel van Marstall, op aanraden van een voederexpert van de pavo.
Dit weekte ik tot een hele emmer vol, en dit kreeg hij dan gewoon in 1x, omdat ik ook niet 2x per dag naar stal kon. Dit kan prima, omdat het gewoon onder ruwvoeder valt. Hij was soms wel 3 uur bezig met zijn bak helemaal leeg te kauwen.
Het resultaat spreekt voor zich!
Afbeelding
Afbeelding
2 maand later:
Afbeelding
Afbeelding

CalvinenGino

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:02

Hmmm jullie Zijn toch allemaal wel erg enthousiast over de speedibit.
Wat zit hier allemaal extra/meer in dan de gewone pulp?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:07

Speedibeet is gewone bietenpulp met een laag suikergehalte, maar het is wel makkelijk verkrijgbaar en kort te weken (niet dat dat laatste functioneel is als je het combineerd met SP, maar toch).

Voor het paard maakt het dus ook geen verschil qua voedingswaarde als het suikergehalte van de gewone bietenpulp niet te hoogis.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:12

alleen bietenpulp helpt niet , geef het in combinatie met een luzerne en bijvoorbeeld omega 369 mix van subli. Dit omdat oliën veel goede vetten bevatten waarvan ze aan gaan zetten. Hoe is de kwaliteit van het hooi dat je geeft en hoe vaak krijgt hij dit.

Geef hem ook eens een vitamine spuit om hem een boost te geven.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:14

Vitamine spuit is onzin, zit een hoop rotzooi bij in. Vitamine korrel is beter, ik geef ook elke dag een kopje zonnebloem olie erbij door :)

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:17

Mizora schreef:
Hoewel zonnebloemolie inderdaad meer omega 6 bevat dan ideaal en lijnzaadolie niet, vraagt lijnzaadolie juist weer veel vitamine E terwijl zonnebloemolie bijna vitamine E neutraal is. Daarnaast kost lijnzaadolie 5€/L terwijl zonnebloemolie 1-1.20€/L is. Ik raad, behalve bij paarden met ontstekingsproblemen (hoefbevangenheid, spierbevangenheid of ernstige artrose), aan om 2/3e zonnebloemolie en 1/3e lijnzaadolie te doen. Zo is het toch betaalbaar, blijft de benodigde vitamine E binnen de perken en is het omega 3:6 verschil niet zo extreem (1 deel omega 3 op 3 delen omega 6).

Want hoewel ik op zich voor zo goed mogelijk ben, denk ik af en toe wel dat erin doorgeschoten wordt naar onze huisdieren. Bij mensen is de verhouding ook zelden richting het gewenste en doen we daar helemaal niet zo druk om.

Weet je ook hoe het met koolzaadolie zit? Dat gebruiken we hier namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:38

Alleen bietenpulp helpt voor veel paarden prima. één kg ongeweekt bevat ongeveer evenveel kcal als een kg basisbiks. Veel mensen voeren echter een schep geweekt, dan heb je het maar over 150-200g bietenpulp (ongeweekt) en dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk. In grammen schiet vrijwel geen enkel voer echt op.

Luzerne daarentegen bevat slechts 20% meer kcal dan hooi en gaat niet zo hard, dat voegt voornamelijk secundair wat toe aan het gewicht doordat het vaak door het krachtvoer heen gevoerd wordt, wat daardoor rustiger gegeten wordt en beter verteerd wordt.

Subli 369 is inderdaad goed, hoewel gewone olie ook prima werkt. De keuze voor 369, lijnzaadolie of zonnebloemolie is voor mij afhankelijk van of ik zelf voer of het voer klaar moet zetten en hoe gevoelig het paard is voor ontstekingen. Subli 369 is dan ook direct het enige voer dat je in grammen voert. Het is 2-2.5x zo energierijk als een gewone brok. Lijnzaadolie en zonnebloemolie moeten in ml en is ongeveer 3x zo energierijk als een gewone brok.

Vitaminespuiten zijn nuttig voor één keer, maar als het een opleving geeft dan moet ook het basisrantsoen aangepast worden. Dat betekent namelijk dat er tekorten zijn/onder het optimaal zit.

Voor iedere ml meervoudig onverzadigd vetzuur moet je 3IU vit. E toevoegen (IU en IE zijn hetzelfde).
Koolzaadolie bevat 28% meervoudig onverzadigde vetzuren en je hebt daar dus 85IU vitamine E/100ml olie nodig en het bevat 17IU. Je moet dus 68IU vit E/100ml toevoegen. De verhouding tussen omega 3:omega 6 is 1:2, maar dus wel betrekkelijk kleine hoeveelheden. Koolzaadolie is dus prima, maar liever wel de vitamine E supplementeren.

Lijnzaadolie bevat 67% meervoudig onverzadigde vetzuren en geen vitamine E, je moet daar dus 200IU vit. E/100ml toevoegen. De omega 3:6 verhouding is 3:1, koolzaadolie en lijnzaadolie bevatten dus evenveel omega 6, alleen lijnzaadolie bevat veel meer omega 3. Lijnzaadolie geeft al snel grote tekorten voor vitamine E.

Bij zonnebloemolie hangt het van de kwaliteit af. Ironisch genoeg is duurdere zonnebloemolie voor het paard minder goed. Het bevat namelijk meer meervoudig onverzadigde vetzuren terwijl goedkope zonnebloemolie veel meer enkelvoudig onverzadigde vetzuren bevat (omega 9).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:55

Ik zie nu al een paar keer dat je E bij moet geven bij lijnzaadolie terwijl ik juist dacht dat dat standaard al een hoog aandeel vitamine E had. Ik geloof dat ik hier na de kerst eens voor moet gaan zitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:58

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:06

in luzerne zit veel calcium wat de maag beschermt als je nagaat dat veel paarden ongemerkt maagzweren hebben kan dit een beschermlaagje aan leggen in de maag. het was geloof ik 30% van de weide paarden 70% van de stalpaarden en 90% topsportpaarden die een maagzweer hebben. Bron : bijeenkomst zoetis die er een grootschalig onderzoek naar gedaan hebben met maagsondes bij paarden in verschillende condities en situaties.

Paarden die schraal blijven kunnen hier zeker mee te maken hebben

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:12

Om te weten hoeveel hooi je paard nu precies eet is het handig om bij de action een kofferweger te halen. Zit een hak aan waar je zo het hooinet aan kan hangen. Dan weet je in ieder geval hoeveel hooi er gevoerd wordt.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:04

Luzerne krijgen ze al.
Maar raar dat men duure pavo speedibit dan verkiest buiten gewone agri pulp
(Pavo 12,50 15kg, agri pulp 7,50 20kg)
Ik geef nu een paar dagen de agripulp, mr ze zijn niet allemaal even fan er van. (Meng de pulp met zemelen al)
En lees dat de speedibit graag gegeten wordt.
Dan zit er toch iets anders in?

Bagageweger heb ik al ;)
Mr sta in pensionstalling, dus kan niet helemaal in de gaten houde
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 26-12-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:07

Speedibeet wordt door veel paarden ook niet goed gegeten. Hier gaat het er bij de merrie alleen in als het gemengd met haar muesli gegeven wordt.

Van een hoop soorten pulpbrok is het suikergehalte niet bekend en daarnaast is het snel te weken voor mensen van belang.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:09

Voordeel van speedibeet is dat je het niet een dag ervoor klaar hoeft te maken (doe ik vaak alsnog wel omdat ik het ook meng met sp) maar als ik een dag niet ben geweest kan ik het ook voor het rijden klaarmaken :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:11

De pulp wat ik geef wordt hier benoemd als laag in suiker.

Maar is dat het enige voordeel, want hier is het geen probleem om elke dag te maken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:17

Ik dacht er zit nog iets anders "dikmakends" in

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:00

genja schreef:
Om te weten hoeveel hooi je paard nu precies eet is het handig om bij de action een kofferweger te halen. Zit een hak aan waar je zo het hooinet aan kan hangen. Dan weet je in ieder geval hoeveel hooi er gevoerd wordt.

Oh dat is een goede tip van jou! Ga ik zeker halen dankjewel.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:02

CalvinenGino schreef:
Luzerne krijgen ze al.
Maar raar dat men duure pavo speedibit dan verkiest buiten gewone agri pulp
(Pavo 12,50 15kg, agri pulp 7,50 20kg)
Ik geef nu een paar dagen de agripulp, mr ze zijn niet allemaal even fan er van. (Meng de pulp met zemelen al)
En lees dat de speedibit graag gegeten wordt.
Dan zit er toch iets anders in?

Bagageweger heb ik al ;)
Mr sta in pensionstalling, dus kan niet helemaal in de gaten houde

Die van mij wou het eerst zo ook niet eten maar deed gewoon zijn sportbrok er door heen. Dan ad hij het bovenste er af en kon hij aan de smaak wennen. Daarna mixte ik het er helemaal door heen en eet hij alles op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:35

Ik heb goede resultaten bij schrale paarden (hengsten) gezien die werden bij gevoerd met Carli Wafer.
Super makkelijk te voeren ook. Hoef niet geweekt e.d te worden. Fijn spul, doen ze ook heel lang mee eer ze het op hebben. Goed voor de spijsvertering en ze worden er niet hevig van.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:02

VeraaaBalloo schreef:
genja schreef:

Oh dat is een goede tip van jou! Ga ik zeker halen dankjewel.

Nog geen 2 euro dus je kan er geen bult aan vallen :)