Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:34

Ja hier dus ook... ik heb héél vaak als er iets met 1 van onze dieren is wel een vermoeden en 9 van de 10 keer blijkt die juist te zijn, maar nu tast ik in het duister.
Het kán wel een lichte pijn zijn die ze gewoon niet laat zien, maar je gaat niet zomaar zweten van lichte pijn.
En het gekke is ook dat haar temperatuur niet hoger is, wat je toch wel zou verwachten als ze zo zweten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:54

Ja dat is idd heel apart. Hoe laat komt de veearts morgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:17

Ik word gebeld. :)

Helaas net weer koliek vastgesteld bij Kim of in ieder geval krampen.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:18

KoudbloedKim schreef:
Dit houdt ongeveer een half uur tot een uur aan en dan stopt het, met als gevolg dat haar hele vacht hard is van het opgedroogde zweet.
Ik poets haar nu dus dagelijks, wat niet ideaal is aangezien ze 24/7 buiten staat.

Misschien een beetje een domme vraag en het doet er niet echt toe, maar waarom poets je haar juist nu dagelijks en waarom is dat niet ideaal? :o

Beterschap voor Kim, hopelijk komen jullie er gauw achter wat er aan de hand is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:21

Omdat ze anders rainrot kunnen krijgen en al die haartjes aan elkaar plakken.
Het haalt de huidvetlaag weg als je dit te vaak doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:22

Wat mij overigens opviel was dat haar mest echt heel erg stonk, je kunt er bijna niet bij in de buurt zijn. :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:29

De laatste tijd vallen er best veel bladeren, eet ze daar van?
Paardje van een kennis heeft daar ook meer last van dan andere paarden. Is dat ook niet 100% maar verder kan je er niet je vinger helemaal opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:29

Nee, de enige blaadjes die zijn gevallen zijn die van onze populier, die hebben we allemaal weg gehaald en dit is al weer enige tijd geleden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:42

KoudbloedKim schreef:
Wat mij overigens opviel was dat haar mest echt heel erg stonk, je kunt er bijna niet bij in de buurt zijn. :o

Typisch gaskoliek. Was haar mest ook dunner? Weet alles van stinkpoepjes ;( Maar dit kan zo veel zijn. Van maagzweren tot een tumor in de darmen.
Die van mij had ook maagzweren. Nooit wat van gemerkt totdat hij koliekerig werd en niet meer wilde eten.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:46

Wij geven al jaren de slobber van pavo maar doen er veel water bij omdat ze dit gewoon erg lekker vind en we laten het minimaal een half uur staan, gewoon heet water uit de kraan en wachten dan gewoon tot het op een eet/drinkbare temperatuur is dan doe ik er nog een flinke scheut zonnebloemolie overheen en je moet dan heel snel zijn anders zit dr kop in de emmer ipv d'r voerbak en die krijg je er niet uit voor de emmer leeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:47

Nee, krampkoliek. Dit is niet alleen door mij vastgesteld, ook door 2 dierenartsen onafhankelijk van elkaar.
Mest is absoluut niet dunner of dikker.

Monica72, bedankt voor de tip, maar we geven geen slobber meer. :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:49

Ik zou even contact op nemen met pavo, Ik voer mijn merrie elke dag een hele schep ongeweekte speedibeet dus geweekt bijna een hele emmer vol, en een hele schep slobber boven op wat ze aan müsli naar binnenwerkt (met een veulen aan de voet is het moeilijk haar op gewicht te houden) maar hiervan nooit geen problemen gehad.

Wel heb ik een slechte zak gehad. Gelukkig niet gevoerd omdat ik het niet vertrouwde maar daarvan was de zak blijkbaar nat geworden in de winkel en door de papieren zakken was dit dus gaan gisten. Ik vond het wat zurig ruiken en heb gemaild met pavo en werd meteen verteld dit biet te voeren en ik een nieuwe zak kreeg.

Als ik het aanmaak gooi ik een hele waterkoker heet water en daarna een flinke hoeveelheid koud water bij dat ik het niet warm meer vind en dit laat ik meestal een kwartiertje staan dan is het goed ingeweekt.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:51

Ik zal eens ruiken straks, maar aangezien de koliek aanhoudt nu we gestopt zijn, denk ik dat het niet door de Slobber komt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:51

Als het zo stinkt dan heeft het voedsel meestal wat langer in de darmen gezeten. Eigenlijk een soort roting. Die van mij had het altijd na een gaskoliek waarbij hij door het gas ook even verstopt was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:52

Maar Kim mest gewoon en de gewone hoeveelheid, ook geen last van gas en ze is recent opgevoeld en er was geen knelling of draaiing.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:53

He bah wat balen maar ik denk echt dat ze zweet van de buikpijn. Hou dr goed in de gaten ik hoop dat de dierenarts iets kan doen voor haar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:55

Is het geen valse koliek? (Baarmoeder, nieren, eierstokken ed)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:56

Zou je eens haar mestballen op zand kunnen testen?
Zou namelijk een vrij simpele oorzaak kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:57

Dat noemde de dierenarts inderdaad ook, maar dit van vanavond is in ieder geval geen valse koliek.
De afgelopen dagen zou wel kunnen.
Ze is wel opgevoeld en uitgebreid bloedonderzoek zou ook afwijkende waarden in nieren etc, moeten geven.

Mest is op zand gecontroleerd. :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:59

Ik hoop dat je nog een beetje nachtrust krijgt. En ben erg benieuwd wat de da nog kan bedenken. Misschien echo eierstokken en baarmoeder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:00

Nachtrust gaat wel lukken, want het gaat nu al weer stukken beter.
Na het geven van Colosan is het binnen een half uur weer 'over'.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:01

Niet weer drachtig toevallig?

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:02

Ik heb een tijdlang op advies dierenarts Pavo Slobber gegeven (3 scheppen per dag) icm 2 handjes Speedibeet p/d, 200 ml olie, 3 scheppen zemelen, 1/2 schep grasbrok p/d en 2 scheppen Draversbrok p/d. Dit ivm chronische slokdarmverstopping en zware leverontsteking. Op meer Speedibeet kreeg ze meer problemen (en weigerde te eten), op advies van meerdere mensen ben ik ipv Pavo Havens gaan voeren (slobber). Hoor regelmatig negatieve verhalen over Pavo...Speedibeet vind ik verder wel een erg prettig product.

Is de lever ook nagekeken mbv bloedonderzoek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:03

Er is (dacht Universiteit Utrecht) wel degelijk een verband gelegd tussen maagzweren en koliek. Lastiger is het te zeggen wat oorzaak en gevolg is, maar bij koliek ook tegen maagzweren behandelen met bv iets als pronutrin (meer onderhoudsmiddel) of bij indicatie sterkere middelen is zeker te overwegen. Hier met terugkerende koliek helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:05

Niet drachtig inderdaad. :)

Ja, alles is nagekeken. :j

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om in ieder geval met een kuur tegen maagzweren te beginnen.
Ze krijgt wel sinds vandaag Red Cell erbij.