paarden worden niet dik van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:47

Tja je hebt kuil en voordroog daar zit nogal wat verschil in.
De ervaringen die jij hebt met kuil hebben wij gelukkig niet..Maar wat je zegt je moet er wel voldoende van voeren! Hier krijgen ze zo extreem veel..in de winterdag doe ik 3 dgn met een pak voordroog a 450/ 500 kg voor 15 paarden.. ( zitten ook pony's tussen)
Maar afdoende voeren kost geld en daar passen de meeste pensionhouders voor. Hier gebruiken wij ook slowfeeders..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:57

Ik ken wel iemand die z'n paard echt dood heeft gevoerd, maar dat was niet het hooi of brok, maar alles wat het paard daar omheen kreeg aan wortels etc.

Bij ons kunnen ze de hele dag eten, of dat nu hooi of gras is.
Ja in de zomer zijn ze wat dikker, maar in de winter gaat dat er allemaal weer vanaf als ze zichzelf warm moeten houden. Zo gaat dat elk jaar weer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:01

10kg per dier gemiddeld vind ik niet bijzonder veel. Dat is 6.5kg droge stof en behalve als je voornamelijk ponys hebt kom je dan al snel aan gemiddeld 450kg paard. Dan zit je op zo'n 1.5% lichaamsgewicht oftewel de geadviseerde hoeveelheid als de paarden niet zeer vlot te dik worden.

Top dat je dat voert, maar schrikbarend dat dit als uiyzonderlijk veel wordt beschouwd.

Als ik kijk wat we aan huis kwijt waren dan snap ik ook wel dat het voor de meeste stallen niet uit kan, dergelijke zorg. 220€ aan voer, hooi en zaagsel en dan nog 80-100€ per maand aan mestafvoer. Nu zullen de meeste paarden sxhoner zijn en minder eten, maar aan 120€ kom je al snel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:13

Wij voeren aan 2 d ponys 2 rondbalen per 3 weken
De doorsnede is ca 1.30. Hoeveel voeren we dan ca per dag?
Ik weeg het niet maar ze kunnen bij ons dus in principe non stop eten en zijn mooi op gewicht

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:33

Er zit absoluut nog wel verschil tussen kuil en voordroog, maar door een gesloten pak kun je niet heen kijken. Wij hadden spul wat echt zuur ruikt, ene pak was beter dan andere en ene pak was vochtiger dan andere.
Ik kom bij stallen waar een pak voordroog open gaat en het spul echt wel fris ruikt en ook echt droog aanvoelt. Echter hebben we nu zoveel verschil gezien tussen verpakt en droog hooi, dat we niet meer terug willen of durven naar verpakt.

Zodra een pak vochtig is, gaan mensen juist minder voeren. Hoewel je dus aan droge stof minder voert. Maar van natte kuil hebben ze meer last, dus paarden krijgen ongemakken. Minder voeren, kun je nog veel in het beeld verdoezelen.

Je moet je afvragen wat je belangrijk vindt. Mijn ir ruin, wordt dik van niks. Uithongeren is ook niet bepaald vriendelijk. En er gaan behoorlijk wat paarden dood aan zandkoliek, dus dat moet je ook niet willen, dat ze zand gaan eten uit frustratie, verveling, hongergevoel etc.

Wij huren allemaal kale stallen en kopen stro en hooi ( of kuil, maar dat doet niemand ) en zijn allemaal meer geld kwijt, dan in volpension. Als je dan nog je eigen arbeid en brandstof zou gaan rekenen, kom je echt niet uit.
Stro wordt groot ingekocht en hooi straks ook, maar nu moeten we nog even los kopen. Een stal zou goedkoper kunnen inkopen, als je een goede partij kan vinden. Iets wat vroeger geheel normaal was, want verpakt bestond niet eens in mijn jeugd en jonge jaren.

Door de slowfeeder bakken en netten hebben we weinig rotzooi in het zand. Ik en anderen zien duidelijk dat ze ook rusten en niet non stop eten bij onbeperkt aanbod.

Wat ik zelf ook heb gemerkt is dat een paard bij goede kwaliteit ruwvoer eerder voldaan is en rustiger eet. Bij kuil wat ze blijkbaar lekker vinden, eten ze sneller non stop. deels waarschijnlijk door de smaak en het gemak. Maar ik denk ook grotendeels omdat een paard eet tot hij weet dat hij genoeg heeft.
In een gevarieerde wei zou een paard ook plantjes eten die hij nodig heeft. Wanneer een paard tekorten heeft door kuil, blijft hij denk ik door eten om er toch aan te komen.

Mensen laten testen en komen met vitamines en mineralen, maar de vochtigheid is belangrijk, het gewicht, maar vooral ook de structuur. Kuil heeft weinig structuur doorgaans en paarden missen dat. Ze eten te snel en hebben te snel weer honger. Kan ook door het suiker komen, dat sneller vrijkomt.

Niet elk paard is hetzelfde en als paarden veel op stal staan is alles wat je voert, snel teveel. En hoewel een paard een ander darmstelsel is, kun je wel logisch nadenken wat aanzet. Ik heb zelf een darmziekte en heb veel meer last van suikers bijv, dan van groente. Door mijn darmen, weet ik waar ik langer mee door kan. Als ik dat dan tegenover paarden zet, is die vergelijking nog niet zo raar.
Ruwvoer/grasbuik of een goede lijn. Van goed voer en veel voer kan een paard er prima uitzien en van weinig slecht voer, totaal niet.

Vandaag nogmaals de veearts op bezoek gehad en ook nog even over het voeren en de verschillen gehad. Ook zij zien de problemen, maar mensen lopen toch tegen de stallen aan die niet meer anders willen.
Ik ken echt velen verstandige paarden mensen en als ik bijv vertel waarom wij geen eigen hooi mochten inkopen voorheen, liggen ze allemaal in een deuk. Zoveel onzin heeft nog nooit iemand gehoord. Maar de veearts komt continu bij mensen die tegen de stal aanlopen en niet beter kunnen, als ze zelf al beter weten.

Als stalhouder doe je veel uit liefde voor paarden als je bewust een stal bent begonnen. Je mag verwachten dat mensen hun kennis up to date houden via officiele en objectieve kanalen. Niet een veearts die aan je verdient bijv.
Komen er beginnende mensen bij je op stal, moeten die op je kunnen vertrouwen. Ik zie en lees ook duidelijk dat mensen dat klakkeloos doen. Helaas ook bij de stalhouder die dat niet verdient.
Heb je mensen die wel kennis en ervaring hebben, zou het mooi zijn dat je elkaar tegemoet kan komen binnen het redelijke. Altijd voor de paarden.

Ik denk dat een goede stalhouder met vaste klanten zoals pol1 ook goed kan communiceren met de klanten en je ook samen in overleg kan gaan. Waarschijnlijk zijn er in de afgelopen 7jr ook wel dingen verandert door de ontwikkelingen en dat is goed. Je kan niet stilstaan, als je klanten wel bij blijven.

Mizora, dat is wel veel mestafvoer, maar ik heb gemist voor hoeveel paarden. Bij ons is het ongeveer 4 euro per paard en wordt de mesthoop elke 2 weken geleegd. Met stro overigens.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 04:53

Mizora schreef:
10kg per dier gemiddeld vind ik niet bijzonder veel. Dat is 6.5kg droge stof en behalve als je voornamelijk ponys hebt kom je dan al snel aan gemiddeld 450kg paard. Dan zit je op zo'n 1.5% lichaamsgewicht oftewel de geadviseerde hoeveelheid als de paarden niet zeer vlot te dik worden.

Top dat je dat voert, maar schrikbarend dat dit als uiyzonderlijk veel wordt beschouwd.

Als ik kijk wat we aan huis kwijt waren dan snap ik ook wel dat het voor de meeste stallen niet uit kan, dergelijke zorg. 220€ aan voer, hooi en zaagsel en dan nog 80-100€ per maand aan mestafvoer. Nu zullen de meeste paarden sxhoner zijn en minder eten, maar aan 120€ kom je al snel.

Ik zit aan zo'n 100 euro per mnd per paard Door groot in te kopen lukt dat. Dat is inclusief brok, dagelijks slobber, bodembedekking, en ruwvoer. Maar dan heb ik verder nog niks gerekend.
Ik ken geen stal in de buurt waar de porties ruwvoer zo riant zijn als bij ons ( nu heb ik wel een aantal sobere paarden/ pony's ) ertussen staan. De paarden zien er stuk voor stuk fantastisch uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:00

Mijn paarden zijn in een week behoorlijk aangekomen van; gras! En het is onbemest land.
s'avonds krijgen ze meestal hooi in de paddock of bij slecht weer in de binnenbak/stal.
Zie gewoon hoe snel ze gevuld raken.

En er zit zoveel verschil in hooi, als paarden buiten staan met bijna onbeperkt hooi, zullen ze minder snel vet worden dan meeste uurtjes op stal en dan onbeperkt hooi.

Ik kom juist veel stallen tegen in de buurt waar paarden honger staan te lijden in de avond en nacht....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:24

Het ging hier om een groot paard en 2 shetten, maar het paard produceerde het leeuwendeel. Mestafvoer was vrij kostbaar omdat we maar een kleine container kwijt konden en ook nog eens zaagselafval hadden wat veel duurder is om af te voeren dan stromest. De huur van de container zit wel in dit bedrag inbegrepen.

Alle kosten qua eten is ook alleen het grote paard. Die eet 18-20kg hooi op een dag, samen met nog een halve kg krachtvoer en 1kg luzerne en verbruikt 6 balen zaagsel per maand (tegenover maximaal 2 balen vlas per maand en 6kg hooi per dag voor de shetten in totaal). Zowel shet als paard stonden met schuilstal en verhardde paddock.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:38

Ik kreeg gister een compliment van mijn stalhoudster dat mijn fjord er zo goed en mooi uitziet :o .
Hij heeft zijn mooie donkere zomervacht weer terug...dat had hij niet vorig jaar.

Toen ik ff ruim een jaar geleden kwam was hij veel te dik van de kuil en ziek van de leverbot.
Maar ik ben zelf vooral verbaasd hoe mijn 25 jarige haflinger eruit ziet en mijn stalgenoten ook.

Ik zie wel duidelijk verschil tussen de tijd dat ze echt voordroog/kuil kregen en nu gewoon hooi van natuurland.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:47

dat is inderdaad een van de problemen met kuil. mensen voeren minder maar zouden eigenlijk veel meer moeten voeren om aan het droge stof gehalte te komen dat paarden nodig hebben. paarden die normal werken tot redelijk hoog in de dressuur hebben geen krachtvoer nodig. een geode vitamin brok en liksteen naast onbeperkt hooi is meer dan voldoende voor elk paard.

waar ik op stal sta wordt er voordroog gevoerd voor opslag redenen. schijnbaar is de kans dat er hooibroei bij voordroog optreed veel kleiner dan bij droog hooi. het is heel structuur rijk voordroog en ruikt vaak goed. je merkt wel verschil in snedes en verschillende balen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:56

Mizora schreef:
Het ging hier om een groot paard en 2 shetten, maar het paard produceerde het leeuwendeel. Mestafvoer was vrij kostbaar omdat we maar een kleine container kwijt konden en ook nog eens zaagselafval hadden wat veel duurder is om af te voeren dan stromest. De huur van de container zit wel in dit bedrag inbegrepen.

Alle kosten qua eten is ook alleen het grote paard. Die eet 18-20kg hooi op een dag, samen met nog een halve kg krachtvoer en 1kg luzerne en verbruikt 6 balen zaagsel per maand (tegenover maximaal 2 balen vlas per maand en 6kg hooi per dag voor de shetten in totaal). Zowel shet als paard stonden met schuilstal en verhardde paddock.

20 kg hooi op een dag vind ik echt wel heel erg veel..Dat krijgt de grootste bijna 1.80 hier niet eens..paard ziet er fantastisch uit!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:09

ik vind dat niet heel veel eigenlijk. hangst natuurlijk af van het gehalte vocht in het hooi. normal tussen de 65-80% droge stof. dus begin maar te rekenen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:10

Die van mij is een tuiger van 1.80. Hij is best lastig om op gewicht te houden hoewel het wel steeds beter gaat. Toen we hem net hadden moest hij flink aankomen, toen at hij bijna 30kg hooi op een dag weg en 2kg krachtvoer. Nu is dat extreem veel, maar 18-20kg hooi is 16kg droge stof ruwvoer, bij een paard van zo'n 700kg betekent dat 2-2.5% lichaamsgewicht. Dat is niet extreem veel voor een makkelijk mager paard. Het verklaart wel waarom hij op de manege eerder zo mager was geworden, mensen rekenen niet in die hoeveelheden.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:16

Ik denk dat het heel erg afhangt! Mijn paarden staan 24/7 op de paddock en een stukje weide. Ikzelf heb een pony die al bijna zijn hele leven onbeperkt op een weide stond. Hij stopt als hij genoeg heeft en zal hem niet dik eten. Mijn fjord en hannoveraan zijn dit niet gewoon en aten beide tot het hooi/gras op was. Maar na een lange tijd leren ze dat ze altijd eten hebben en namen ze wel pauzes. Mijn mini shetlander zal geen pauzes nemen op het gras maar wel met hooi :')

Dus ik denk dat het enorm afhangt van ras, beweging en verleden.

Ze krijgen wel echt droog hooi, dus geen kuil of voordroog. Daar durven ze hun wel helemaal mee te overeten :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:52

Onze jonge ruin krijgt ook veel meer dan die andere 3. Hij staat sinds castratie nog apart ernaast, dus kan het ook nog even zo doen voorlopig. Maar als hij gewend raakt aan onbeperkte toegang zal hij ook rustiger worden. Ik doe ook stro in de netten, die dan weer in de bakken hangen.

Als er bij hem nog over is, vul ik gewoon weer af, maar heb ik geen verlies of meer verbruikt.

Kuil is hier een behoorlijk stuk goedkoper, maar ik spaar dat verschil nu al uit op de veearts rekening.

Ik zie meer voordelen aan het onbeperkt aanbieden. Zo eten die van ons samen uit 1 bak en is er geen ruzie, want er is altijd. Ze lopen weg, liggen te slapen etc.
Ze eten geen zand meer, waar ik erg blij mee ben. Zandkoliek is vreselijk en we geven maandelijks een week psyllium, maar ik zie dat ze alleen het losse van de grond eten en niet wat in het zand getrapt is.

Toen ze op kuil stonden, gaven we minder, maar aten ze grond als het op was en dat gaf ook extra problemen. Van kuil onbeperkt voeren of het gewicht wat nodig is, is wel lastig, omdat mijn ruin ging opblazen en de merrie elke dag vieze billen had. Kuil aten ze sneller, wat ook ongunstig is.

Meer voerronde's is voor een stal natuurlijk extra werk, maar stallen die beweren 4 of 5x te voeren en het niet doen, is ook erg. Paarden die te lang zonder staan kunnen ook opslaan en dikker worden, hoewel je dat niet vaak ziet. Staan ze op stro en eten ze teveel stro, wil je dat ook niet, maar het is in ieder geval wat. Staan ze op vlas of zaagsel, hebben die paarden gewoon van 's ochtends tot volgende dag niks en vervelen zich dood. Veel problemen komen toch door slechte management en daar hoort alles bij. Alleen staan, te kort buiten, slecht voeren etc.

Als paarden gewend zijn veel buiten te lopen bijv en met andere paarden, zullen ze daar ook andere dingen doen zoals groomen en spelen. Gaan ze met honger en tekorten de wei op, vreten ze zich vol om vervolgens na enkele uurtjes weer binnen te komen en te wachten op voer wat niet of nauwelijks komt. Voor een paard is dat echt vreselijk.
Veel is gewenning.

Pol1, je woont misschien ook in een gunstig gebied?

Als alles meezit, wordt er dit jaar groots ingekocht samen en hebben we mooi hooi tegen gunstige prijzen. Maar ik ga nu niet besparen op de hoeveelheid, omdat het meer kost. Dat is de luxe die je hebt als je alles zelf doet natuurlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:20

Superpony: ik woon precies in t midden van t land..zeg maar de duurste regio wat betreft inkoop en stallingskosten..
Onze keuze valt ook niet op kuil maar op voordroog..voordeel hiervan vind ik dat je nooit met stof te maken hebt waar er hier een aantal zeer gevoelig voor zijn..
Ook wij vinden t belangrijk dat de paarden in de avond wat te doen hebben. Vandaar onze keuze voor slowfeeders..Maar t zal op een goed moment op zijn en ze zullen dan aantal uur zonder zitten..Veel trouwens ook die de ochtend nog wat over hebben..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:45