Het supplement wat ik Walter bijvoer chevivit E-seleen. In dit supplement zit een andere verhouding vitamine E en selenium dan in andere supplementen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er 3 jaar geleden voor het laatst in verdiept heb, nadat er een klein tekort in zijn bloed gevonden is en hetzelfde is geconstateerd in de hooianalyse.
Toen ik het supplement ging bijvoeren, ging hij ineens zoveel beter lopen dat het echt heel bijzonder was. Hij is toen ook nooit meer onregelmatig geweest.
Tot voor kort dus, maar ik voerde het supplement inmiddels ook al ruim een jaar niet meer bij. Toen ben ik het weer bij gaan voeren en liep hij binnen een week weer goed.
Wat wel zo is, is dat hij ook een kopertekort lijkt te hebben (te zien door verkleuring van de huid rondom één oog, de dierenarts deed het af als erfelijk).
Het lastige is dat volgens mij al die stofjes weer op elkaar inwerken
Hoe dat precies zit weet ik dus niet en met de dierenarts kom ik ook niet veel verder.Maar goed, dit is ondertussen zwaar offtopic.

maar na het lezen van dit artikel besloot ik dat er wel heel erg veel dingen de verkeerde kant op wijzen als het gaat om Selenium.
hier vond ik net een natuurlijk vitamine E supplement zonder Se (met MSN erbij):
Ik gok dat onze paarden ongeveer evenveel krijgen als ik het zo lees. Om smossen tegen te gaan gebruik ik nu slowfeeders. Niet dat die het lang overleven maar het is het idee dat telt. Het scheelt in ieder geval immens veel hooi, de mijne kakt en plast er ook gewoon op.
En niet in de zin van veel energie of fris, maar echt gespannen en schrikkerig. Eigenschappen die hij normaal totaal niet heeft. Ik heb 3 verschillende brokjes uitgeprobeerd en voer nu uiteindelijk naar tevredenheid Vitalbix. Het was dus wel even zoeken naar de juiste dosering, want met de aanbevolen hoeveelheid veranderde hij weer in een neuroot. Nu krijgt haar maar 200 tot 250 gram per dag aangevuld met Havens Mix, ruwe spelt, en lijnzaadolie (ook van vitalbix met vit. E.). Ook geef ik hem een vitamine E pil zonder seleen. Misschien dat ik die van de zomer weg laat wanneer er weer gras staat.