Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:32

Ah ok, hier gaan ze ook op lang gras, echt van dat gras dat al in het zaad staat. Dat gaat goed. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:08

O? Mijn gras staat hier nog in bloei?

Extra buffet van vandaag is brandnetel. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze het eten omdat ze al zo veel ijzer binnen krijgen. Het is dus een test. Mijn ruin is normaal namelijk de grote brandnetelvreter.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:25

Een erg interessant topic! ik ga, als ik tijd heb, hem helemaal doorlezen.

Onze paardjes staan nu afwisselend volledig op gras en volledig op voordroog. Het gras van 2 weides is een mooi mengel aan verschillende grassen en weinig onkruid. De andere twee zijn helaas zeer eenzijdig begroeit als het gaat om grassen, maar daarvoor hebben ze een grote afwisseling aan zuring, distel en brandnetel. Ik zit erover na te denken om ze opnieuw in te zaaien, maar zit met te probleem dat ze te klein en onbereikbaar zijn voor een trekker om het om te ploegen. En ik moeten even gaan kijken wat voor andere betaalbare opties er zijn om dat te doen (even nog los van de vele boomwortels)

Verder krijgen mijn paardjes Riceup en soms met extra selenium brok van st. Hippolyt. Verder krijgt eentje soms een poeder voor de darmflora.

Ik gaf in het verleden zonnebloemolie maar lees dus dat ik dat beter niet kan doen. Zijn er naast lijnzaad nog andere opties?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:29

Kokosolie of olijfolie maar zie het maar eens in je paard te krijgen. Misschien mengen met iets slobberachtigs?

Hoe moet ik me afwisselend wei en afwisselend voordroog voorstellen? Per wat/per hoe vaak wissel je dan af?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:38

Als het gras op is gaan ze aan de voordroog totdat de weides weer zijn bijgetrokken om ze weer erop te zetten.

De olie krijgen ze hier over het voer heen. Maar ik kan me voorstellen dat ze de geur niet mogen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:12

Rijstolie is ook een alternatief :j

Mijn paard eet overigens echt geen brandnetel, zuring etc. Distel heb ik haar 1 keer zien eten al die jaren, idem kleefkruid. At ze toen ze geblesseerd was maar laat ze nu echt links liggen. Wel had ze gisteren schijnbaar trek in kamille :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 13:14

Kamille wil ik ook nog een keer proberen :j

Riddershow raapzaadolie zou misschien ook nog een alternatief kunnen zijn maar daar weet ik te weinig van. Oshaa weet jij meer?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:19

Hier vind brandnetel en distel (mits gezeist) meestal wel gretig aftrek. Verschilt wel per paard en seizoen. En ik geloof das we van beide ook een diversieteit hebben, dus zal ook wel per soort verschillen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:31

Koper, ik zat me ook af te vragen hoe je weet of een paard genoeg (goede) eiwitten binnen krijgt. Met name in de winter als ze niet op gras lopen. Als bron voor in de winter zat ik te denken aan Fetura van Agrobs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 14:41

Ik dus ook vergelijkbaar Maris. Een aanvullende ruwvoerbron voor in de winter er bij.

Is de chlorella die hier laatst voorbij kwam niet ook voor eiwitten? Of heb ik dat verkeerd in m'n hoofd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:45

Ik weet alleen dat chlorella zeer ontgiftend werkt. Maar of het ook eiwitten toevoegt ? Geen idee.
Fetura lijkt me wel een mooi product, ik begreep dat dat wordt gewonnen uit eerste snede hooi. Vandaar dat het hoger is in eiwitten.

edit: Even gegoogled, chlorella is idd hoog in eiwitten ( 50 - 60 % ). Maar of dat dan ook "de goede" eiwitten zijn voor paarden weet ik niet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:47

Hey wat goed dit!

Mijn fjorden ruin van 6 met matige arbeid krijgt:
ochtenden tussen 7 en 8 een plukje voordroog waarna hij de weide opgaat tot 4 smiddags of bij mooi weer 8 uur. Bij binnenkomst krijgt hij opnieuw een plukje voordroog dan ga ik rijden waarna hij bij afloop hooguit 125 gr geweekte seniorenpriores krijgt met een scheut lijnzaad olie en een appel, direct hierna nog een plukje hooi en tegen 10 uur nog een beste bult hooi voor de nacht

Mijn merrie van 24 met een verleden van hoefbevangenheid maar nu een zeer slecht gebit en een zware winter krijgt:
ochtenden tussen 7 en 8 een plukje voordroog waarna zij de weide opgaat tot 4 smiddags of bij mooi weer 8 uur. Bij binnenkomst krijgt zij opnieuw een plukje voordroog dan gaat mam om rijden waarna floop hooguit 500 gr geweekte seniorenpriores krijgt met een scheut lijnzaad olie en 5 gram duivelsklauw en een appel , direct hierna nog een plukje hooi en tegen 10 uur nog een beste bult hooi voor de nacht.

merrie kwam wat moeilijk door haar vacht dit jaar maar is er nu toch goed uit. Beide paarden mooi op gewicht en glanzen je tegemoet. Wat kruiden etc betreft voer ik enkel vlozaad 2x per jaar als zandkuur en voer ik de merrie steevast duivelsklauw. Glucosamine heb ik een tijd gevoerd maar gaf geen verschil. Nu ga ik mij even verdiepen in o.a de kurkuma want daar kende ik de werking niet van.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:05

Hey iedereen!!

Zeer interessant topic!
Heb nog niet de tijd gehad om alle pagina's door te lezen, maar misschien kunnen jullie me een beetje helpen :)

Ik heb twee shetlanders, één van 18 die twee winters geleden hoefbevangen is geweest (herkende het toen nog niet op tijd...) en een shetlander van 4. De oudste is momenteel niet meer te dik (misschien nu zelfs op het randje van mager, maar liever zo) en de jongste is wel een beetje te dik...

Ze krijgen onbeperkt graszaadhooi en een uurtje tot maximum twee mogen ze op een wei met lang gras (al in het zaad) ze hebben ook een liksteen...

Maar na hier wat te lezen denk ik toch dat ze misschien wat te kort komen...
De oudste is deze lente beginnen schuren, terwijl ze dat vroeger nooit deed, en de jongste komt niet goed uit haar wintervacht...

Zijn er dingen die ik kan bijvoeren die specifiek goed zijn voor huid en haar?
Leerde vroeger altijd dat lijnzaad(olie?) daar goed voor is?
Klopt dit? Maakt dat niet dik?
Hoe is de beste manier om dat te voeren?

Nog ideeën? Zit een beetje met de handen in mijn haar namelijk...

Bedankt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:09

Maris schreef:
edit: Even gegoogled, chlorella is idd hoog in eiwitten ( 50 - 60 % ). Maar of dat dan ook "de goede" eiwitten zijn voor paarden weet ik niet.

Maar daar geef je toch maar een erg kleine hoeveelheid van? Dat zal de behoefte niet snel dekken.

Een hooi of droge voordroog van (enigzins) bemest land bevat ook gewoon redelijk wat eiwitten. Je zou kunnen kijken of je ruwvoer wat onderzocht is en ruim voldoende eiwit bevat kan vinden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:17

Momenteel vooral gras. Mijn manegeponys staan op een redelijk vette wei met strookbegrazing. Daar moeten ze op de strook blijven tot het echt helemaal kortgevreten is, want ze zijn stuk voor stuk veel te vet.
De 2 welshponys en de ezel staan op een extra schraal stukje. De merries met veulens (Quarter horses) lopen op een stuk met veel verschillende grassoorten en extra klaver. Die krijgen per dag/merrie nog 2 kg pavo podolac bij en de veulens een handje podostart.
De showpaarden staan op een onderhoudsmengeling met extra laag suikergehalte en krijgen magnesiumcitraat bij. Een week voor de wedstrijd krijgen ze Muscle build bij en gedurende de wedstrijden (duren meerdere dagen) e-lyte van pavo.
In de winter geven we voordroog van eigen land (vrij van JKK !!!), kuilmais en onderhoudsmengeling. De sportpaarden krijgen sportmengeling, de merries podolac.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:54

caaramel schreef:
Zijn er dingen die ik kan bijvoeren die specifiek goed zijn voor huid en haar?
Leerde vroeger altijd dat lijnzaad(olie?) daar goed voor is?
Klopt dit? Maakt dat niet dik?
Hoe is de beste manier om dat te voeren?

Hier is er eentje ook nog aan het verharen hoor, gaat allemaal niet zo snel meer als ze ouder worden. Op haar flanken heeft ze nog winterhaar. Het is ook niet echt een topvoorjaar geweest zullen we maar zeggen.

Lijnzaadolie gebruik ik wel als dikmaker. Voor betere huid/haar hebben ze al de kurkuma (maar dat is niet de voornaamste reden dat ik het voer) en qua jeuk zou je zoeken richting onbalans in de lever. Of als ze nog heel veel winterhaar hebben misschien dat dat broeit?

Maris ja daar heb je een punt, dat je maar weinig van die chlorella voert en dat 't dan niet zo opschiet met eiwitten. Dat zou ook mijn conclusie zijn.

Sevke kuilmais voer je aan melkvee hoop ik?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:59

de oudere pony heeft alleen nog een heel klein beetje winterhaar op de flanken, dus daar maak ik me bij haar geen zorgen om. Het is de pony van 4 die nog een dikke vacht heeft. Maar dus wel de oudere pony die schuurt.

Geen lijnzaadolie dus... hmmm...
een keer naar die kurkuma kijken.

Bedankt! :D

(en voor de lever, daar een tip voor?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 16:02

Natuurlijk kan je wel lijnzaad geven, en kijken wat het doet. Maar IK geef het alleen als merrie invalt.

De lever kun je ondersteunen met paardenbloem en/of mariadistel, en verder voorzichtig zijn met gras. Is mijn ervaring dan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:43

Ik gebruik zonnebloemolie met lijnzaadolie in gelijke delen, omwille van die omega's, ik gebruik die flessen van sectolin en giet in een lege fles de zonnebloemolie en gebruik dan even veel van beide. Zonnebloemolie is natuurlijk wel een stuk voordeliger. *D Ik geef het wel voor het verharen en heb het idee dat het daar ook wel in bijdraagt, maar kan dat niet bewijzen natuurlijk. Als bijgevolg heb ik ook het idee dat de mest van mijn shet steviger is als hij olie krijgt, maar wederom kan dat ook ergens anders aan liggen.

Ik heb ook maar Kurkumapasta gemaakt gisteravond, ik was wel geïntrigeerd door jullie en de verhalen op de Cumeric for health pagina en had nog een bakje van 50 gram Kurkuma staan. Zelf gebruik ik het niet zoveel vind het niet lekker zit zo'n muffe bijsmaak aan, merrie was het daar geloof ik niet mee eens die heeft een minuut of 5 staan smakken en flemen nadat de bak leeg was.

Het hooi is hier een beetje aan het broeien en het ruikt nu zo onwijs lekker, je ruikt het overal op het erf :~ Zou er bijna zelf hooi van gaan eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:14

Mijn pony krijgt een halve kilo Havens Basis-Sportbrok, 250 gram Havens Mix (Timotheegras + Lijnzaad + Luzerne, een halve (0,5 Kilo) Havens Brix (Munt + Luzerne), 2 Schepjes (40 Gram) Vit. E +Lysine en 2 schepjes (40 Gram) weidekruidenmix.
Verder 5 plakken hooi op een dag en min. 12 uur per dag op de wei. Wat er op de wei staat is lastig te zien, het is nu heel kort.

Brok zit er niet bij... Dat krijgt ze van de stalhouder namelijk.
Afbeelding

Foto van het hooi is mislukt :Y)
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/11393130_10206909264718826_3476417685938881441_n.jpg?oh=b53283337b2ed97bc259f5a6ebce3720&oe=5603444A

En dit is dan de eter :+
Afbeelding

Binnenkort gaat de halve kilo brok worden verwisseld voor een halve kilo Havens Kentucky Lite E.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 07:26

Depende als je kurkuma uit de supermarkt gebruikt hebt gaat het waarschijnlijk niet werken. Dat is meestal kurkuma zonder kurkumine (= werkend bestanddeel). Staat op de verpakking wat het percentage kurkumine is? En had je wel olie en verse peper er bij gegeven?

Hallo Daphne, wat is die weidekruidenmix voor iets?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:37

Wat gaat het hier snel :D

Cioccolato schreef:
Oh wat handig een topic!
Ik rijd een 6 jarige merrie. L springen, L1 dressuur en B SGW. Bijna elk weekend op concour, dan twee rondjes springen en 2 dressuurproeven. Ook regelmatig SGW, elke maand wel 1. Wekelijks drie kwartier springles en thuis rijd ik dressuurmatig of langs de dijk. Regelmatig ook dressuurles, intensief van een half uur. Meestal 1 keer in de 2 a 3 weken.
Wat zouden jullie voeren qua krachtvoer?
Momenteel krijgt ze een halve kilo basis sportbrok van HorseFood en halve kilo muesli met Omega 3 van HorseFood per voerbeurt. Twee voerbeurten per dag.

Ik probeer me zoveel mogelijk te verdiepen in voer wat bij haar en haar doen past. Ik wil kijken naar energie, maar ook naar spieren. Ik zie en hoor zoveel. Daarom ook graag jullie mening!

Link naar de basis sportbrok: http://horsefoodthebest.nl/index.php/as ... rok-detail
Link naar de muesli: http://horsefoodthebest.nl/index.php/as ... mix-detail

Hierin staat ook de samenstelling!
Ik hoop op goed advies :j

Allereerst: hoe doet je paard het hierop? En wat geef je hoevaak aan ruwvoer?
Ik zie inmiddels om me heen veel sportpaarden terug gaan naar de basis. Goed hooi/voordroog, weidegang en vitaminebrok. En dat aangevuld met een complete muesli of sportbrok ter ondersteuning van de spieren en/of energie. Zo halen ze alle vitamines en mineralen uit de vitaminebrok en kunnen ze de rest uit de aanvulling halen. Eventueel kun je lijnzaadolie bijvoeren.

wortelsussie schreef:
Paard is een 12 jarige haflinger x appaloosa. Doe normaal werk met haar, dressuur en longe. Ga straks, vanaf september, meer weg met haar qua les, clinics en eventuele wedstrijden (staat op
Planning)

Nu alleen bossen omdat ze voor 4 maanden 24/7 op t land staat ergens anders dan der huidige stal.

Als ze dus op der huidige stal komt krijgt ze kuil van eigen land, soms iets te vet dan krijgr ze ook gelijk minder maar meestal normaal spul. Dit heb ik zelf alleen niet in de hand en vertrouw volledig op de boer van de pensionstal hoe hij kuil voert. Krijgt 3 keer kuil en heeft vaak nog over na 4/5 uur. Ze wordt er niet te vet van in combi met werk.

Als er zo goed ruwvoer gevoerd wordt, zou ik het houden bij een vitaminebrok. Mocht ze teruglopen in gewicht kun je er altijd iets bijvoeren. Maar ik denk niet dat ze veel meer nodig heeft in de basis.
Als je bij gaat voeren zou ik denken aan een grove muesli met luzerne, ondersteund met olie.
Maagzweren krijg je overigens vaak bij paarden die veel krachtvoer in weinig voerbeurten en weinig ruwvoer krijgen.
Wat dat betreft is het altijd beter om eerst ruwvoer te voeren en een half uur later krachtvoer. En dat over meerdere voerbeurten per dag. Ik heb hele stallen het voerbeleid zo om zien gooien en van regelmatig koliekerige paarden, veranderde dat naar bijna nooit meer koliek. Zelfde met maagzweren.
Dat heeft dus op zich niets met de samenstelling van je krachtvoer te maken, maar met de manier waarop je dit voert.

Ik zal vandaag eens foto's van de weide maken. Kamille wordt hier met smaak gegeten. Net als klaver. En gras uiteraard :Y)
Maar zal eens kijken wat er nog meer in staat momenteel. We hebben een paar jaar terug een kruidenmengsel gezaaid, maar het gras heeft nu toch weer de overhand. Alleen de kamille komt elk jaar goed terug. Dat ruikt ook zo lekker :j

Blon_D: waarom geef je je jonge paard seniores priores? Zit daar een idee achter?

caaramel: voer jij niets bij naast gras en hooi? Dan zou ik eens starten met (ja daar zijn ze weer :)) ) een vitaminebrok. Zeker in de verharingsperiode kost alles meer energie en dan kan zo'n ondersteuning goed werken :j

Daphne: mijn complimenten over de conditie van je haflinger.

Dit is mijn haflinger nu. Iets te veel spek nog op de ribben, maar dat kan ook even niet anders. Hij heeft minder beweging dan normaal gehad de afgelopen weken, wegens een blessure van mij. Maar dat gaan we weer oppakken. De Vitalbix is binnen. Als hij het daar goed op doet en normaal eet, dan stop ik met de Force en ga ik over op Vitalbix.
Ik merk overigens wel enorm verschil in buikomvang voor het rijden (= volgegeten met gras) en na het rijden :=

Verder krijgen ze strookbegrazing van momenteel kniehoog in het zaad geschoten gras en de rest is uiteraard kort gegeten. En 2x per dag nog een plukje hooi. In de winter is dat 3x per dag een berg.
Normaal wordt hij 5 dagen gereden, waarvan 1x een staprit van 7/8 km op hoog tempo en 1x een lange buitenrit. De overige dagen rijden we in de bak (western).

Afbeelding

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:13

Koper schreef:
Depende als je kurkuma uit de supermarkt gebruikt hebt gaat het waarschijnlijk niet werken. Dat is meestal kurkuma zonder kurkumine (= werkend bestanddeel). Staat op de verpakking wat het percentage kurkumine is? En had je wel olie en verse peper er bij gegeven?

Hallo Daphne, wat is die weidekruidenmix voor iets?

Nee ik heb het op de biologische ecologische streekproducten markt gekocht. Daar koop ik alle kruiden om mee te koken. Er staat ook niks op de verpakking, maar omdat t bioligisch is moet het werken toch?

Ik heb het recept van cumeric for health aangehouden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:18

Lijkt me dat je dan inderdaad goed spul te pakken hebt. Het recept dat je noemt ken ik niet.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:23

Sorry turmeric for health bedoel ik. Blond :o?