Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:22

Als je het hooi los maakt kun je het best 2 netten nemen en die liefst naast elkaar proppen. Gebruik je hele plakken dan op de zijkant zetten in 2 verdiepingen gemaakt van een paar stokjes over de lengte met wat ruimte (5 cm) tussen de onderste en bovenste plakken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:23

Ga hier toch weer volgen.
Wil er toch uiteindelijk toch eentje hebben.
Ga ook nog even rustig op de Equitana kijken.
Maar om er daar eentje te kopen, gaat me even niet lukken.

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:51

Wat fijn om te lezen allemaal. Mijn man gaat binnenkort ook een poging wagen in er zelf 1 te maken. Ik moet dan alleen wel 3 paardjes er van voeren. Dus moet wel een flinke worden dan.... Maar ik zal hem dit topic even laten lezen. Fijn, al die tips!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:51

Ik heb inmiddels mijn kliko zo'n 10 dagen in gebruik en ben dik tevreden. Ik zit echter ook met de beperkte afmeting.
Ik zou meer in 1x willen kunnen stomen.
Wel vraag ik me af of dat laatste verstandig is. Want hoe zit het met warmer weer? Wanneer er een portie in de ochtend gestoomd is, en je voert dat pas 's avonds.... wat doet dat qua bacteriën e.d.?

Hoe vaak ontkalken jullie de stomer eigenlijk?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:13

Hooi moet je binnen ca. 12 uur opvoeren, als het vriest zal er minder snel bacteriegroei zijn dan met warm weer.
Wij hebben onze stomer nog nooit ontkalkt en die doet het prima. Maar ik denk dat het geen kwaad kan om om de zoveel maanden hem met een scheut azijn in het water te laten stomen; dat kan geen kwaad voor het hooi dus je zou het zelfs kunnen doen als je hooi stoomt.

Er zijn, heb ik ergens terug in dit topic genoemd, mooie plastic bakken te koop met deksel waar een hele baal in kan. Maar dan moet je dus wel alles op kunnen voeren.

Wij stoomden ( op het moment gelukkig niet nodig) altijd 's ochtends vroeg en voerden de laatste portie rond 22.00, dat is langer dan 12 uur maar we husselden het dan goed om zodat het opdroogde, dan krijg je geen bacterie groei en het stomen, om de schimmels te doden, heeft zijn werk gedaan. Evt. stoomden we dan in de loop van de dag nog een keer als er meer hooi nodig was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:08

Ik had een grote kliko van 360 liter, daar ging een hele baal in en dat was genoeg voor een dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:42

Nog een vraagje.... ik kom erachter dat het hooi binnenin toch niet voldoende gestoomd is, en dus hoest mijn paard weer/ nog steeds... grrrrr!

Ik heb dus een grotere bak nodig wellicht, of wellicht meer stoom. Is het bij jullie echt mooi stofvrij als je het uit elkaar trekt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:59

De kwaliteit na het stomen is natuurlijk wel afhankelijk van hoe het hooi voor het stomen is. Slecht hooi zal er niet heel veel beter op worden, daarvoor is de druk gewoon te weinig.
Het hooi goed los maken wil wel helpen, maar dan kun je dus minder stomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:06

Ja, het is wel mooi hooi.... ik word er zelf ook niet hoesterig van wanneer ik diep inhaleer (wat bij slechter hooi nog wel eens wil voorkomen). Maar ze is nu gewoon nog even heel gevoelig.... pffrrrtttt, dus misschien toch nog maar even spoelen ipv stomen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 21:28

Ninx, bij mij hielp het als ik het hooi goed uit elkaar trok voor ik het in de stomer gooide, en ik niet te veel ineens stoomde :)

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:58

Ik heb gevraagd naar geschikte bakken om een stomer te maken, die qua formaat voldoen aan wat voor mij handig is. Ik kreeg de volgende links, en deze bakken lijken me ideaal, maar helaas zie ik dat het maar tot 60 graden kan. Iemand een idee of zoiets echt niet tegen hogere temperaturen kan?
Qua prijs vind ik het nog gaan, is wel een aanschaf, maar heel veel meer kosten om het verder te maken heb je niet.

http://www http://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunst ... 42-300-zw/

http://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunst ... 9-1342-zw/
http://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunst ... 42-deksel/

https://www.hulkenbergshop.nl/kunststof ... 3mini670gr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:36

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:03

En een oude vriezer of koelkast, zou dat gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:47

Vriezer gaat goed, behalve dat zie meestal zo'n raar verhoogd deel hebben waar de motor onder zit. Koelkast is meestal te ondiep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:07

Ik ga toch maar over op weken, met grondwater.
Het stomen is mooi, maar wanneer je 15 kilo moet stomen en echt wil dat het binnenste goed stofvrij is is dat toch lastig gebleken.
Je ziet toch nog wel wat los dwarrelende deeltjes.....
Dus maar nat maken, dan kleeft alles beter. Wel voor grondwater-aanvoer gezorgd, schoon drinkwater verspillen staat me tegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:46

Heb je wel schoon grondwater dan?? Want teveel aan ijzer wil je ook niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:54

Je laat het helemaal uitlekken.... drinkwater is wel gewoon leidingwater.
15 kilo weken met leidingwater vind ik gewoon echt te gek :-(
Wanneer het hooi goed uitgelekt is gok ik er maar op dat ze niet direct bergen ijzer binnen krijgen........

Het weken is voorlopig even niet afdoende voor 1 paard, die doet het toch beter met geweekt hooi

Uiteindelijk is het allemaal niet ideaal natuurlijk... maar ok. Straks gaan ze ook weer meer het gras op, hopelijk herstelt ze gewoon een beetje de komende periode.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:24

Ik lees dat jullie voornamelijk hooi stomen. Is er iemand die voordroog stoomt? Of is voordroog stomen niet aan te raden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:48

Wat zou het nut daarvan moeten zijn?? De enige reden die ik kan bedenken is dat het voordroog té droog is en dus stuift als de paarden er van eten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:20

Hooi weken werkt niet om schimmels en bacteriën te doden, te lang in stilstaand water laten staan zorgt, zeker bij wat warm weer, heel snel voor bacterievorming. Het bindt het "stof" of spoelt dat er deels uit, dat is alles.
Het gaat bij stomen niet erom dat het stof verdwijnt, dat "stof" is meestal niet het probleem. Bij stomen doodt je de schimmels en een aantal bacteriën die voor problemen zorgen, bij weken doodt je geen schimmels en het stof wordt alleen maar nat en dus niet ingeademd. Dat is voor sommige paard afdoende maar als je de schimmels kwijt wil heeft weken dus geen zin en hooi in water laten staan ( waar altijd goede, maar ook slechte, bacteriën inzitten) want dat geeft dus bacterie groei! Dan heb je misschien geen stof meer maar loop je veel kans op grotere problemen. Hooi goed spoelen, net voor het voeren, is daarom beter maar nooit in stilstaand water laten staan!
Ook gestoomd hooi mag je niet te lang bewaren, binnen ca. 12 uur voeren, omdat ook daar bacterie groei in kan plaatsvinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:27

De meeste paarden kunnen prima tegen schimmelsporen en bacteriën, die worden normaliter in de maag afgebroken en doen daar geen kwaad. Het opvliegend stof (schimmelsporen) is wél schadelijk als ze in de longen komen. Vandaar het weken/natmaken of wordt er gekozen voor voordroog.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:32

Haha, schimmels zijn nou juist linke soep en de verkeerde bacteriën ook, ook en speciaal als ze in het spijsverteringssysteem komen ( denk maar eens aan voedselvergiftiging of schimmels als Candida!) . Voordroog is problemen voorgeprogrammeerd ( slecht voor tanden en ingewanden, op een enkele zeer zeldzame uitzondering na). Natmaken zorgt inderdaad voor het binden van de schimmelsporen maar bij een echte allergie of overgevoeligheid voor schimmels is het vrij zinloos.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:41

DubbelDun schreef:
Wat zou het nut daarvan moeten zijn?? De enige reden die ik kan bedenken is dat het voordroog té droog is en dus stuift als de paarden er van eten.

Ik dacht idd ook aan het doden van de schimmels en de voordroog die wij op stal hebben is soms nog stoffig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:48

ElCid schreef:
Haha, schimmels zijn nou juist linke soep en de verkeerde bacteriën ook, ook en speciaal als ze in het spijsverteringssysteem komen ( denk maar eens aan voedselvergiftiging of schimmels als Candida!) .
En hoe vaak komt dat voor ??
De longproblemen van stoffig hooi zijn vele malen groter.

Doden van schimmels/bacterïen is alleen nodig als is vastgesteld dat dít is waar het paard last van heeft.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:32

Ik sta op het punt om een hooi stomer te gaan maken, heb een paard dat veel hoest en op advies van de DA gaan stomen. De bak om het in te doen, die heb ik geregeld. Mijn paarden (2 stuks) krijgen onbeperkt hooi, dus als ik 2x per dag met een tijd schakelaar zorg dat er hooi gestoomd is dan moet dat lukken, toch?
Maar zit nu nog met de vraag welk stoom apparaat.....
Kan ik af met een simpele behangstomer, of kan die het werk niet aan op lange termijn?