kurkuma poeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:22

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:25

Euh ? die snap ik even niet ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:26

Maris schreef:
Weten jullie ook waarom paarden rustiger worden door de kurkuma ?

Het is niet zozeer rustiger als in: minder energie of minder bewegen. Maar juist het soort rustiger als in don't worry be happy-rustig. Dat scherpste randje is er af. Nou heb ik wel een paard wat een extreme denker is. Maar hij is nu zeg maar meer uit z'n hoofd en meer in de wereld.

Mijn shet is nog precies hetzelfde, maar dat is ook een ongecompliceerder dier. Ik denk dat het basiskarakter erin meespeelt. Net zoals dat je bij voorbeeld geen of weinig menstruatieklachten hebt je wat dat betreft ook minder zult merken aan de kurkuma dan wanneer je die klachten van tevoren wel hebt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:48

Ja Koper, dat snapte ik ook, dat ze er relaxter van worden. Maar weet jij waardoor dat komt ? Of weten ze dat misschien op die facebook pagina ( ik kan niet op facebook, dus ik kan er zelf niet naar vragen ) ?

edit: ik kon toch een stuk lezen van facebook https://www.facebook.com/notes/pie-pony ... 3028315413 sommige paarden worden dus juist meer hyper ervan begrijp ik ?!

edit 2: ik vond ook dit : turmeric has all the same risks as a low dose NSAID, and a blood thinner for example
En : If turmeric is an anti-inflammatory/antiprostaglandin then it MUST by definition have the same risk of ulcers and kidney toxicity. NSAIDs decrease inflammmation by blocking prostaglandin formation in the tissues. NSAIDs cause ulcers by blocking (beneficial) prostaglandin formation in the stomach. If you have one, you have the other, period.

( zie http://www.chronofhorse.com/forum/archi ... 44501.html )

Bloemetje75

Re: kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:17

Wat ik begrepen heb van een Australische kurkuma Facebook groep, opgericht door een dierenarts, heeft kurkuma zodanig bloedverdunnende kracht dat je bang moet zijn voor bloedingen. Hoewel geadviseerd wordt om te stoppen voor een operatie. Ook zijn er bepaalde medicatie en chemo die niet samen kunnen met kurkuma.

Bij mijn merrie, merk ik weinig, alleen dat ze wat vrolijker lijkt (kan ook goed komen van minder modder in de wei). Ook had ze geen last van/met bekappen. Ze wordt 24 en heeft licht artrose wat bekappen minder aangenaam maakt.
Mijn ruin van bijna 4 was altijd heel speels en kon dominant doen echt klieren, hij lijkt nu bereikbaarder voor subtielere correcties. Onder het zadel heb ik hem nu al 3 weken niet gehad vanwege hechtingen in zijn neus na het weghalen van een sarcoide. Ik hoop er morgen op te kunnen, als mijn kinderen het me gunnen en er geen tuinmannen met allerhande machines bij de buren in de tuin bezig zijn. Hij is pas sinds februari onder het zadel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:15

Ja, dat kurkuma een bloedverdunner is had ik idd ook al gelezen.
Maar begrijp ik dat jullie kurkuma dan soms ook "zomaar" geven, om het uit te proberen ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:39

Hoe bedoel je "zomaar"?

Het wordt niet door de DA voorgeschreven.
Ik geef het niet "zomaar" ik heb er wel een rede voor.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:40

ik geef de kurkuma bij het jongste paard echt om te proberen de sarcoiden op een natuurlijke, niet pijnlijke manier weg te krijgen. Oudste paard gaat dan in een moeite mee (maar krijgt veel minder). Voor mezelf heb ik het ook uitgeprobeerd en ik ga weer beginnen. Merkte toch wel lichte verbeteringen in mijn lijf.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:41

Maris schreef:
Ja, dat kurkuma een bloedverdunner is had ik idd ook al gelezen.
Maar begrijp ik dat jullie kurkuma dan soms ook "zomaar" geven, om het uit te proberen ?

voor mijn paard is dat juist goed dan stroomt het net wat beter door zijn vernauwde vaten,ik ben benieuwd wanneer het straks warm is of hij dan nog zo`n nat zweet hoofd heeft.

ik geef het echt omdat ik denk dat hij zich beter gaat voelen vanwege zijn allergie en artrose

ik weet niet of het kwaad kan als je het zomaar geeft of zelf inneemt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:42

Mijn eigen dierenarts en de arts oo de kliniek de geopereerd heeft om sarcoide weg te halen, zijn op de hoogte dat ik kurkuma geef en zien geen enkel bezwaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:10

Mirgino, ik denk dat het niet totaal veilig is, vanwege wat ik in bovenstaand berichtje schreef --> turmeric has all the same risks as a low dose NSAID, and a blood thinner for example

Dus "zomaar" geven omdat het een goed kruid/specerij is, lijkt me niet helemaal in goed idee.
Voor allergie en artrose ( zeker met die combi ) zou ik denken aan MSM zwavel trouwens ......

edit: specerij toegevoegd ;)
Laatst bijgewerkt door Maris op 18-04-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:15

Kurkumine blijft maar een paar uur in je systeem. Dat vind ik toch wel even een ander verhaal dan chemische, langwerkende zooi.

Kurkuma is trouwens ook geen kruid. Kruiden zijn groen. Kurkuma is een specerij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:17

Ik weet er niet genoeg van Koper, om er echt een mening over te hebben. Maar houdt wel in je achterhoofd dat ook kurkuma schijnbaar werkt zoals een ( lichte ) NSAID.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:19

Ik denk dat ik dat minder erg vind dan chronische ontstekingen :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:24

Koper schreef:
Ik denk dat ik dat minder erg vind dan chronische ontstekingen :Y)

Geen idee, NSAID's kunnen ook ontstekingen aan oa de slijmvliezen veroorzaken.... Maar nogmaals, ik weet niet hoe groot dat risico is bij kurkuma en na hoeveel tijd dat zou kunnen optreden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:26

Als het zover is zal ik het je laten weten ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:27

Zullen we dan maar afspreken dat het gewoon niet zover komt !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:28

Daar ga ik wel van uit. Ik ben niet degene die overal spoken ziet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:28

Maris schreef:
Mirgino, ik denk dat het niet totaal veilig is, vanwege wat ik in bovenstaand berichtje schreef --> turmeric has all the same risks as a low dose NSAID, and a blood thinner for example

Dus "zomaar" geven omdat het een goed kruid/specerij is, lijkt me niet helemaal in goed idee.
Voor allergie en artrose ( zeker met die combi ) zou ik denken aan MSM zwavel trouwens ......

edit: specerij toegevoegd ;)

dat krijgt hij al MSM en Glucosamine en magn
dit is extra, op FB ben ik lid van een groep waar heel veel info staat en je alles kan vragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:30

Fijn die FB groep. Daar zitten vast veel mensen met ervaring !

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:38

Het viel mij op dat mijn paard weer begon met schuren en weer bultjes krijgt. Ook is hij weer onrustiger geworden.
Toen ik in de voerton keek bleek de kurkuma op te zijn! Hij krijgt dus al een a twee weken geen poeder meer :oo STraks dus maar weer halen. Ik ben erg benieuw wat het doet met zijn klachten :j Als ze weer verdwijnen dan blijft hij op de kurkuma!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:07

Ik ben benieuwd!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:29

ja ik ook!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:17

Ik weet nog steeds niet hoeveel ik mijn paard moet geven. Ik lees totdat er resultaat zichtbaar is. Maar ik geef het voor haar melanomen en dan zie je niet zo snel resultaat lijkt mij.
Dus hoeveel is het gemiddelde wat je moet geven. Ze krijgt nu een volle theelepel p/d met zwarte peper

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:31

Ik geef mijn jonge fjord voor zijn sarcoïden 4 dopjes van een hoestdrank fles (van die plastic maatdopjes die er bij zitten). Als hij thuis is en hooi eet, 2 keer per dag met peper en lijnzaadolie. Nu op de wei, 1 keer per dag met peper en lijnzaadolie. Thuis is het net wat makkelijker voeren dan met emmers met natte zemelen en kurkuma er onder richting wei sjouwen 2 keer per dag.