ankie2013 schreef:Ik heb zo goed als mogelijk alles doorgelezen. Ik mis een beetje de aanvullende info over t paard. Is het er eentje die ook wat heter is en dus snel verbrand of is het sec alleen door de kou? Is ze al eens gecheckt op maagzweren? Vaak hebben paarden daar in de winter meer last van omdat weidegang over t algemeen minder is en dus de voerverdeling over de dag minder goed.(minder geleidelijk) Met deze hoeveelheden krachtvoer is het risico ook wat groter omdat er door t krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij komt.
Ben het voor een deel met je eens, maar waarom komt er door het krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij?
Volgens mij produceert de paardenmaag continu maagzuur en dáárom is het juist zo belangrijk dat ze continu op goed ruwvoer kunnen kauwen. Door het kauwen maken ze speeksel aan. Bij het eten van ruwvoer vele malen meer speeksel dan bij krachtvoer. Speeksel zorgt ervoor dat het maagzuur een beetje geneutraliseerd wordt. Misschien dat je dat bedoelt met "in 1x meer maagzuur"?
.
. Ik kan een ontzettende zeur zijn als het niet goed gaat, maar hier? Hier zijn de paarden en ik helemaal tot rust gekomen.
, hihihi, nu ik je verhaal zo lees, denk ik het inderdaad ook!
ik geef het ook aan mijn oude paard.100 gram per voerbeurt.1 deel copra 2 delen warm water.