Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:11

Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar het verschil tussen beide en vooral wat het voordeel zou zijn van de Havens mix?

Timothee klinkt leuk, maar wat doet het, waar is het goed voor?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:16

Ik voer sinds kort ook af en toe een half blok Brix aan m'n paard. Eigenlijk vooral als extra'tje in de winter. Hij doet er inderdaad wel minder lang mee dan ik had gedacht, maar verder ben ik er tevreden over. Ik vraag me wel af wat het verschil is met de Agrobs Pre Alpin blokken? Het lijkt eigenlijk precies hetzelfde, behalve dat er mint zit in de Brix.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:40

[***] schreef:
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar het verschil tussen beide en vooral wat het voordeel zou zijn van de Havens mix?

Timothee klinkt leuk, maar wat doet het, waar is het goed voor?

heb er ook eens naar gekeken
die gehalten verschillen misschien niet veel, maar de samenstelling van beide producten is wel degelijk verschillend: Hartog bevat naast luzerne ook graanproducten en melasse, bovendien is de ca/ph verhouding scheef (4:1). die van havens bevat geen graanbijproducten, geen melasse en heeft wel een goede ca/ph verhouding.

mijn paard eet de mix erg graag, hij doet lang over zijn krachtvoer en moet juist veel extra kauwen.
de brix vond ie in het begin niets aan (deed er meerdere dagen over), maar schijnbaar heeft hij even moeten wennen omdat het zo puur van smaak is en knabbelt ze inmiddels steeds lekker op :)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:59

Ik heb bij mijn voer handel geïnformeerd, die hadden er nog niets van gehoord. Ze zijn gaan bellen en hebben wat proef verpakkingen gekregen. Nu heb ik 3 brixen. Ik deel ze dus heb voor 6 dagen. Een halve kg, van de hartog lucerne krijgt ze een voerschep vol, wat op 225 gr komt.
Vanmiddag getest. Het blok werd van links naar rechts in de voerbak gegooid, de brok was in hoog tempo op. .. Daarna begon ze met het blok. Ik had het idee dat ze moeite had het ding weg te kauwen. Tussendoor nam ze regelmatig een hap kuil. En de voerbak is al scheef gedrukt door het geweld richting blok ;)
Ik denk niet dat dit de vervanger van de hartog lucerne gaat zijn. Het ruikt wel lekker!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:43

Mijn leveranciers hebben t niet. Kenden t wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:12

Hier zijn de blokken nog steeds in zeer hoog tempo verwerkt, tanden er in, vermalen en klaar! :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:32

Ik heb het vandaag ook irl gezien, maar de eerdere luzerne van hugho was nog fijner. Bij hugho is er nu een andere hakselaar, waardoor de luzerne veel grover is geworden. Maar het wordt hier ook minder gegeten nu. Daarom heb ik vandaag een zak mix gekocht. Kreeg er een paar brixen bij.
Ik vind het heel goed ruiken en het fijne valt mij dus mee in vergelijking met de eerdere hugho luzerne. En het is vriendelijker voor mijn portemonnee :D
Ik ben normaal geen havens fan, maar weet dat assiepassie zeer goed hierover na heeft gedacht qua samenstelling en daarom ga ik het proberen.
Ik laat horen hoe het gaat. Ik voer het als topping bij 2 jonge paarden en een hele oude.

Wat betreft de timothee:
Timothee is het ultieme grassoort voor paarden en pony’s. De blad/stengel-verhouding is anders dan de meest voorkomende grassen in Nederland. Het stengelgehalte ligt namelijk hoger. Daardoor is het veel structuurrijker en moeten paarden meer kauwen. Een ander belangrijk voordeel van een hoog stengelgehalte is het percentage aan eiwitten. Ook het suikerpercentage ligt gemiddeld lager dan bij andere grassoorten. Verder vinden paarden en pony’s het erg smakelijk. In Nederland is timothee als zuiver product niet of nauwelijks verkrijgbaar. In Canada zijn de groeiomstandigheden beter en wordt veel pure timothee geteeld en als hooi gewonnen. De timothee in Fibra Premium komt dan ook uit Canada en is natuurlijk gedroogd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:52

Interessant stukje over het timotheegras Chery, thanks !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:43

Ik had op P&K een proefzakje met brix meegenomen en ik heb er vandaag 1 aan mijn fjord gegeven.
Die nam hem bijna in zijn geheel in zijn mond :oo en je zag hem worstelen om hem door te bijten.(of denken 'wat flik je me nou' :D
Ik ben niet snel dat ik iets weghaal maar ik heb de brix maar even uit de voerbak gehaald..ik zag mijn fjord er al in stikken.
Eerst het gewone voer op en toen de brix nog eens gegeven en toen ging het goed.

Geen idee of het hier verkrijgbaar is bij ranzijn. Ik weet ook niet of ik het zal halen.
Zo te horen is het best duur en dat voor een beetje geperste lucerne.

Maar fjordmans vond het wel lekker...nou ja wat vind hij nou niet lekker. :P

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:29

Vorig weekend de brix uit getest. 3 happen en weg...dat heeft geen zin dus. Dag later de mix gegeven, hoefde meneer niet. Dus we houden het gewoon op de Daily Plus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:10

Ik geef ze af en toe een blok brix als ze eerder naar binnen gaan vanwege het weer e.d.
Ze hebben ze hier ook in no time op, maar ze vinden ze wel lekker en leuk om te knagen!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:10

Ik lees hier veel dat de blokken wat zacht zijn. Ik heb geen ervaring met deze maar wel met die van de EJ deze waren knoer hard. Mijn pony heeft er niks mee gedaan. Ik denk dat ze het teveel moeite vind. Nou ben ik een beetje terug houdend om deze nou te proberen.

Iemand die ze allebei kent/heeft?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:18

Ik heb ook de brix gekocht als extraatje als de paarden eerder op stal gaan. Ze vinden het heerlijk, maar het kost geen extra tijd om ze fijn te krijgen. Een paar keer goed "knagen" en hij is fijn. Ze mogen dus veel harder geperst worden, dan haal ik ze zeker vaker!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 22:21

Pauline, veel paarden eten de mix en brix slecht. Ik zou het dus eerst een blok proberen voordat je met een hele zak zit ;) Die van mij eet nu ook de mix niet meer. Ben dus maar overgegaan op Fiber Force van Cavalor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:23

Die van mij eten de brix prima, maar zo'n blok is bijzonder snel weg geknaagd, en streeft bij mijn dikke poowns dan een beetje z'n doel voorbij jammer genoeg...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:40

Die van mij vind hem ook wel lekker, maar is er ook in 5 minuten mee klaar. Het heeft voor mij dan ook geen extra meerwaarde op het ruwvoer wat hij al krijgt. Als de zak op is koop ik geen nieuwe meer. Hij krijgt het nu als beloning na het rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:46

Ik zit ook te twijfelen om een zak Brix te halen.
Toen mijn 3 jarige uit de kliniek kwam ben ik Subli Seniores gaan voeren om hem terug op gewicht te krijgen. Mijn merrie kreeg toen ook een beetje voor het lekkere.
Inmiddels is dat scharminkeltje echt een stoere 4 jarige hengst geworden. En heeft hij de Subli niet meer nodig. Wel wil ik hem naast onbeperkt ruwvoer en 2x per dag muesli met luzerne hem toch nog iets s'middags voeren. En de Brix leek me wel wat.
Nu lees ik op voervergelijk dat ze behoorlijk stoffig zijn. Hebben jullie dat ook gemerkt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:10

Ik vind de brix niet stoffig hoor, helemaal niet zelfs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:46

De mix wordt over algemeen wel goed gegeten?
Zit eraan te denken die te halen als mijn care4life op is, ik meng een handje door vitamine brok voor het kauwen..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:49

Ik heb de brix geprobeerd maar vond het een beetje ´mwah´. Had er meer van verwacht. Ik dacht het is meer tijdverdrijf voor als ze ´s nachts op stal staat maar mijn pony had hem binnen 5 minuten op. :=

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:23

Ik heb hier bij de winkel een paar brixen mogen proberen. Maar het was inderdaad zo op, maar ze vonden het wel lekker!
De mix daarentegen ben ik heel enthousiast over! Wordt heel goed gegeten, ik meng het door het gewone voer. De goede verhoudingen erin spreken mij ook aan en de lijnzaad ook een goede toevoeging. Het rukkt heerlijk!
Ik had altijd de hugho luzerne, maar dat wordt niet meer gegeten......

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:20

Ik had bij de paardendrogist van die blokken besteld met een grappig klein hooi netje erbij. Daar doe ik nu de brix in werkt perfect, hij doet er nu zeker 2 dagen mee.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:26

Vala welk hooinetje bedoel jij? Ik zoek toevallig nog een klein hooinet, heb je een link?
Hier nog steeds moeilijk te vinden, zou toch nog wel graag een brix willen proberen.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:08

En hoe komen jullie aan die proef blokken? Bij ons bij de boerenbond hebben ze zo weinig :(

Ja bij de paardendrogist hebben ze ook het zelfde soort daar ben ik ook heel benieuwd naar en ook naar dat hooinetje..

Niemand die verder die blokken van de EJ heeft geprobeerd? Ze zijn Zo hard! :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:55

Dat die van de EJ zo hard zijn vond ik juist fijn, daar deden ze tenminste ietsje langer mee...