Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:57

Hier helemaal gelukkig met superfit horse.
Afgelopen jaren van alles geprobeerd; van subli naar pavo naar equifyt naar havens maar nergens echt tevreden over.

Nu na 1 maand al helemaal gelukkig met superfit.
Vacht is goed, hoeven verbeteren snel en mijn paard is happy!

Ohja.... en het mooiste vind ik; het is ook nog superzuinig in gebruik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:06

Mijne kreeg een poosje dieetmix van subli. Ohh ik kreeg mn lieve vrolijke energieke pony daar weer mee terug =D

Marvel

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:41

Mijn paard doet het boven verwachting goed op Marstall Force. Mega glans, voor t eerst in 3 jaar goed in de rui en zit erg lekker in zn vel!
Hij heeft eczeem en is ondanks zn eczeemdeken wel wat aan t schuren. Maar hij heeft ook nog erg last van vliegen..
Ik kijk het dus zeker nog even aan met marstall.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 07:54

Hier ook nog steeds positief over de Marstall Force. Behalve dat hij het met lange tanden eet, of gewoon helemaal niet :roll:
Ik ben een beetje aan het proberen, maar wat minder Force en wat meer muesli er doorheen en hij eet het weer prima. Hopelijk blijft dit nu zo. De zeikerd :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:20

Ik heb ook een zeikerdje als het om eten gaat, dit eet hij goed. Omdat hij moet afvallen krijgt hij het als slobber door de bietenpulp heen. Bak wordt helemaal uitgelikt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 08:37

Waarom geef jij de pulp bij?
Ik heb nu Faser light, waar je ook slobber van kan maken. Maar dat gaat er ook al niet meer zo enthousiast in als voorheen. Ik heb nu zijn oude muesli weer gehaald: kruidenmuesli zonder haver van Hippostar. En wat minder Force. Die combi eet hij in ieder geval weer met smaak.
Hij wordt ook snel dek en moet nu eigenlijk nog wat afvallen. Dus ik wil niet teveel geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:56

Mijn paard wordt ook snel dik en is nu op dieet, daarom geef ik nu 100 gr pulp in de ochtend. Dat zijn alleen vezels en geven een vol gevoel, als hij dan het gras op gaat heeft hij minder behoefte om zich een eind in de rondte te eten. Je moet niet meer pulp gaan geven dan 100 a 200 gram, want dan zet het wel aan.
Het verbaasde mij dat hij het at, want ik vind het er alles behalve smakelijk uit zien. Ik ben echt anti pavo omdat mijn paard daar heel snel jeuk van krijgt (eczeempaard), maar in dit geval geef ik van Pavo Speedibeet, dat is met 5 a 10 minuten pulp, waar gewone bietenpulp er een aantal uur over doet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:02

Aah, in die hoeveelheid is het wel interessant inderdaad.
Nog een paar weken dan gaan ze weer van het gras af en volledig op hooi. Dus voor nu laat ik het maar zo. Maar is wel iets om te onthouden voor volgend weideseizoen. Al krijgen ze bij ons strookbegrazing, dus hooguit 1-2 uur om zich rond te eten op de wei :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:58

Ik ga ook weer over naar de force. Metazoa had shet magnesium tekort op. Nu was ik van Equifyt NB overgegaan op Faser light. Ik geef heel weinig, dus kom niet aan de vitamine's.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:41

Iemand nog een emmer force nodig?

Die van mij weigert het dus net als zijn andere vitamine korrel te eten. Heel frusterend aangezien hij wel iets moet hebben qua aanvulling van mn DA omdat hij zink en selenium te kort heeft.

Hij krijgt marstall vito, maar blijkbaar was dat niet voldoende. Hij is onwijs kieskeurig. Iemand een idee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:46

GKM van st hippolyt misschien ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:33

Heb je wel eens een vloeibaar middel geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:08

Jelleee schreef:
Iemand nog een emmer force nodig?

Die van mij weigert het dus net als zijn andere vitamine korrel te eten. Heel frusterend aangezien hij wel iets moet hebben qua aanvulling van mn DA omdat hij zink en selenium te kort heeft.

Hij krijgt marstall vito, maar blijkbaar was dat niet voldoende. Hij is onwijs kieskeurig. Iemand een idee?

Handje Luzerne erbij? Of een handje Natures Best? Beiden bevatten weinig suikers en zetmeel en bij ons eten ze het graag. Luzerne zorgt ook nog dat ze goed kauwen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:13

Ik voer mijn paarden Mineral Bricks van Eggersmann. Ben er uitermate tevreden over!
Daarnaast krijgt mijn ruin haver bij en mijn jonge merrie ook wat extra's omdat ze nog moet groeien, maar ik vind de mineral bricks een hele goede basis!
Mijn ruin is mede dankzij die mineral bricks ook weer super opgeknapt na een periode van kwakkelen en niet lekker in zijn vel zitten (bleek achteraf een selenium en vitamine ... tekort te zijn)

Oh de bricks zien eruit als paardensnoepjes en echt alle paarden eten ze, mijn merrie is ook behoorlijk kieskeurig, maar deze gaan er zo in :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:13

hmmm geloof dat mijn shet de marstall force ook niet denderend vindt.......at het ook niet meer met handje havens mix erdoor (gras/luzerne mix)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:19

Luzerne zit vol eiwitten, goeie dikmaker en jeukverschaffer voor de gevoelige paarden onder ons :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:09

Mijn jeukgevoelige paard staat deze zomer op ruwvoer, luzerne en een vitaminebrokje en dit is het eerste jaar dat ie echt vrijwel niet geschuurd heeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:53

Mizora schreef:
Heb je wel eens een vloeibaar middel geprobeerd?

Waar moet ik dan zoal aan denken?
Hij krijgt het trouwens door zijn muesli marstall vito.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:21

Jotoma schreef:
Luzerne zit vol eiwitten, goeie dikmaker en jeukverschaffer voor de gevoelige paarden onder ons :)

Veel zit 'm ook hier weer in de hoeveelheid. Luzernemix van Hartog bevat 12% eiwit en gemiddeld hooi 7,9 %.

Als ik een handje luzernemix voer, dan bevat dat in grammen dus minder eiwit dan twee handjes hooi (ervan uitgaande dat dat handje hooi dan ongeveer hetzelfde weegt als een handje luzernemix. )

Dus dat handje luzerne lijkt me alleen een risico bij paarden die ook al gaan schuren als ze een half plakje hooi extra krijgen. Gelukkig zijn dat niet de hoeveelheden waarvan paarden gaan schuren, want dan moesten we ook echt elk sprietje gras en hooi wegen. :D

Het wordt anders als je anderhalve kilo of meer gaat voeren. Anderhalve kilo is een volle emmer. Dan ga je het verschil wel merken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:47

Ik kreeg het advies om mijn paard op luzerne te zetten ipv hooi ivm stofgevoeligheid. Maar dan moest ik idd kilo's gaan voeren. Die had na 1 dag jeuk.
Luzerne staat er juist bekend om om rijk te zijn aan eiwitten, hartog heeft idd een lager percentage maar bevat weer melasse.
Mijn paard krijgt overigens geen jeuk van hooi, krijgt hij ook kilo's van.. Ook nooit eerder gehoord trouwens, dat ze daar jeuk van krijgen. Maar 8% is ook wel iets anders dan 12 of 16.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:18

Melasse? Gaat ook nergens over. Hartog Luzerne bevat 7% suiker en gemiddeld hooi bevat 10% suiker.

Nee, tuurlijk krijgt je paard geen jeuk van hooi! Maar dat is nou precies wat ik bedoel. Mensen slaan al op tilt als er überhaupt een ingrediënt in voer zit waarvan ze gehoord hebben dat hun paard dat niet in grote hoeveelheden mag. En al helemaal als het percentage relatief hoog is. Dan kijken niet opeens niet meer naar de daadwerkelijke hoeveelheden die je ervan voert, maar zien ze alleen dat ingedient en dat percentuele getal erachter.
Ik pleit er dus ook niet voor om geen hooi meer te voeren, maar om wat suikers en eiwitten betreft niet al te spastisch om te gaan met producten waarvan je enorm kleine hoeveelheden geeft. Jouw paard krijgt geen jeuk van eiwitten uit hooi en ongetwijfeld ook niet van de eiwitten uit een handje luzerne. En hij krijgt wel jeuk van de hoeveelheid extra eiwitten die een hele emmer luzerne bevat. Logisch toch? Ik word ook niet dronken van een glas wijn, maar als ik een emmer leeg drink.... :+

Een groot risico van naar voerverpakkingen kijken zonder rekensommetjes te maken, is dat het schijnveiligheid creëert. Mensen hebben het idee dat het qua suikers en eiwitten een wereld van verschil maakt of ze dat handje luzernemix wel of niet geven. Of ze voor melassevrije mineralenbrokjes kiezen of een Pavo Summerfitkoek. Dat ze hun paard met die keuzes een hoefbevangenheid of jeuk en bulten besparen. Mensen kunnen gaan denken dat ze het daarmee onder controle hebben. Terwijl ze intussen niet stil staan bij het voer dat ze er in grote bulkhoeveelheden instoppen. Hooi en gras bijvoorbeeld. Een paard kan niet zonder ruwvoer en heeft voor de gezondheid veel ruwvoer, nodig, maar mijn rekenmachine zegt dat dáár dan ook de grootste hoeveelheden fructaan en eiwit vandaan komen. Maar dan is het toch veel logischer om goed te kijken naar wat er in je ruwvoer zit?

Waarom gaan mensen zich nou druk maken over de melasse in een handje luzernemix als hooi sowieso al meer suikers bevat? Waarom noemen mensen een pavo Summerfitkoek een suikerbom, maar lees je nooit een vraag over of of de wei is ingezaaid met koeiengras of gras dat geschikt is voor paarden (koeiengras bevat erg veel eiwit en fructaan, want koeien moeten daar melk van maken)? Waarom zetten mensen hun paard gerust een hele dag op een schrale, kortgegraasde wei zonder te beseffen dat juist gestresst gras fructaan aanmaakt, maar willen ze tegelijk pertinent geen mineralenbrokjes waar wat suikers in zitten? 8)7 Ze hebben het idee dat ze het heel goed en veilig doen zo en de markt van de mineralenbrokjes speelt er ook heel handig op in. Maar intussen wordt er niet gekeken naar de echte gevaren.

Tenminste: dat vermoed ik. Ik ben ook maar een simpel en nuchter mens met een rekenmachine en geen voerexpert. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:44

safina schreef:
Melasse? Gaat ook nergens over. Hartog Luzerne bevat 7% suiker en gemiddeld hooi bevat 10% suiker.

Nee, tuurlijk krijgt je paard geen jeuk van hooi! Maar dat is nou precies wat ik bedoel. Mensen slaan al op tilt als er überhaupt een ingrediënt in voer zit waarvan ze gehoord hebben dat hun paard dat niet in grote hoeveelheden mag. En al helemaal als het percentage relatief hoog is. Dan kijken niet opeens niet meer naar de daadwerkelijke hoeveelheden die je ervan voert, maar zien ze alleen dat ingedient en dat percentuele getal erachter.
Ik pleit er dus ook niet voor om geen hooi meer te voeren, maar om wat suikers en eiwitten betreft niet al te spastisch om te gaan met producten waarvan je enorm kleine hoeveelheden geeft. Jouw paard krijgt geen jeuk van eiwitten uit hooi en ongetwijfeld ook niet van de eiwitten uit een handje luzerne. En hij krijgt wel jeuk van de hoeveelheid extra eiwitten die een hele emmer luzerne bevat. Logisch toch? Ik word ook niet dronken van een glas wijn, maar als ik een emmer leeg drink.... :+

Een groot risico van naar voerverpakkingen kijken zonder rekensommetjes te maken, is dat het schijnveiligheid creëert. Mensen hebben het idee dat het qua suikers en eiwitten een wereld van verschil maakt of ze dat handje luzernemix wel of niet geven. Of ze voor melassevrije mineralenbrokjes kiezen of een Pavo Summerfitkoek. Dat ze hun paard met die keuzes een hoefbevangenheid of jeuk en bulten besparen. Mensen kunnen gaan denken dat ze het daarmee onder controle hebben. Terwijl ze intussen niet stil staan bij het voer dat ze er in grote bulkhoeveelheden instoppen. Hooi en gras bijvoorbeeld. Een paard kan niet zonder ruwvoer en heeft voor de gezondheid veel ruwvoer, nodig, maar mijn rekenmachine zegt dat dáár dan ook de grootste hoeveelheden fructaan en eiwit vandaan komen. Maar dan is het toch veel logischer om goed te kijken naar wat er in je ruwvoer zit?

Waarom gaan mensen zich nou druk maken over de melasse in een handje luzernemix als hooi sowieso al meer suikers bevat? Waarom noemen mensen een pavo Summerfitkoek een suikerbom, maar lees je nooit een vraag over of of de wei is ingezaaid met koeiengras of gras dat geschikt is voor paarden (koeiengras bevat erg veel eiwit en fructaan, want koeien moeten daar melk van maken)? Waarom zetten mensen hun paard gerust een hele dag op een schrale, kortgegraasde wei zonder te beseffen dat juist gestresst gras fructaan aanmaakt, maar willen ze tegelijk pertinent geen mineralenbrokjes waar wat suikers in zitten? 8)7 Ze hebben het idee dat ze het heel goed en veilig doen zo en de markt van de mineralenbrokjes speelt er ook heel handig op in. Maar intussen wordt er niet gekeken naar de echte gevaren.

Tenminste: dat vermoed ik. Ik ben ook maar een simpel en nuchter mens met een rekenmachine en geen voerexpert. :+

Helemaal mee eens!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:21

Je post komt wat gefrustreerd op me over safina, misschien wat minder druk maken over wat andere mensen vinden of hoe andere mensen het doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:31

Jotoma schreef:

Dat is dus niet helemaal waar... Dan zouden paarden ook van hooi gaan schuren. Want via het hooi krijgen ze veel meer binnen dan via lucerne. Er zit een verschil tussen kilo's lucerene geven en een normale hoeveelheid. Maar van een normale hoeveelheid zouden ze geen jeuk krijgen want dan krijgen ze dat ook van hooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:41

Jotoma schreef:
Je post komt wat gefrustreerd op me over safina, misschien wat minder druk maken over wat andere mensen vinden of hoe andere mensen het doen?

Nee hoor, het frustreert me niet wat anderen doen en vinden. Ik ben er juist benieuwd naar en vind het leuk erover te discussiëren. Het is alleen wel een ontzettende uitdaging om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel als ik probeer opmerkingen als de jouwe te weerleggen of in perpectief te plaatsen. En ik vind dat mensen elkaar veel teveel napraten en te snel conclusies trekken, zonder daarbij na te gaan of het wel echt klopt allemaal. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: dat laatste vind ik wel een klein beetje irritant. ;) Maar ik lijdt er niet onder hoor. Ik hoop jij ook niet. :=

Maar goed, zullen we nu weer terug gaan op de inhoud? Want ik vind het erg leuk om er andere/aanvullende (onderbouwde) meningen naast te horen. Het is voor mij namelijk ook een grote puzzel, het juiste voer kiezen.

Het prettige van een handje luzernemix bij de mineralenbrok vind ik dus dat ze het lekker vinden en dat ze goed door kauwen. Dat laatste schijnt weer goed te zijn voor de maag, las ik ergens. Maar ik heb nog een voordeel ontdekt: Ik heb namelijk één vreetgrage pony en één trage eter. Als de vreetzak klaar is met eten, wil hij altijd het voer van de andere pony hebben. Ik geef hem daarom net iets meer luzerne door zijn mineralenvoer, waardoor hij wat langer bezig is dan de andere pony. Lekker rustig :D