Melasse? Gaat ook nergens over. Hartog Luzerne bevat 7% suiker en gemiddeld hooi bevat 10% suiker.
Nee, tuurlijk krijgt je paard geen jeuk van hooi! Maar dat is nou precies wat ik bedoel. Mensen slaan al op tilt als er überhaupt een ingrediënt in voer zit waarvan ze gehoord hebben dat hun paard dat niet in grote hoeveelheden mag. En al helemaal als het percentage
relatief hoog is. Dan kijken niet opeens niet meer naar de daadwerkelijke hoeveelheden die je ervan voert, maar zien ze alleen dat ingedient en dat percentuele getal erachter.
Ik pleit er dus ook niet voor om geen hooi meer te voeren, maar om wat suikers en eiwitten betreft niet al te spastisch om te gaan met producten waarvan je enorm kleine hoeveelheden geeft. Jouw paard krijgt geen jeuk van eiwitten uit hooi en ongetwijfeld ook niet van de eiwitten uit een handje luzerne. En hij krijgt wel jeuk van de hoeveelheid extra eiwitten die een hele emmer luzerne bevat. Logisch toch? Ik word ook niet dronken van een glas wijn, maar als ik een emmer leeg drink....
Een groot risico van naar voerverpakkingen kijken zonder rekensommetjes te maken, is dat het schijnveiligheid creëert. Mensen hebben het idee dat het qua suikers en eiwitten een wereld van verschil maakt of ze dat handje luzernemix wel of niet geven. Of ze voor melassevrije mineralenbrokjes kiezen of een Pavo Summerfitkoek. Dat ze hun paard met die keuzes een hoefbevangenheid of jeuk en bulten besparen. Mensen kunnen gaan denken dat ze het daarmee onder controle hebben. Terwijl ze intussen niet stil staan bij het voer dat ze er in grote bulkhoeveelheden instoppen. Hooi en gras bijvoorbeeld. Een paard kan niet zonder ruwvoer en heeft voor de gezondheid veel ruwvoer, nodig, maar mijn rekenmachine zegt dat dáár dan ook de grootste hoeveelheden fructaan en eiwit vandaan komen. Maar dan is het toch veel logischer om goed te kijken naar wat er in je ruwvoer zit?
Waarom gaan mensen zich nou druk maken over de melasse in een handje luzernemix als hooi sowieso al meer suikers bevat? Waarom noemen mensen een pavo Summerfitkoek een suikerbom, maar lees je nooit een vraag over of of de wei is ingezaaid met koeiengras of gras dat geschikt is voor paarden (koeiengras bevat erg veel eiwit en fructaan, want koeien moeten daar melk van maken)? Waarom zetten mensen hun paard gerust een hele dag op een schrale, kortgegraasde wei zonder te beseffen dat juist gestresst gras fructaan aanmaakt, maar willen ze tegelijk pertinent geen mineralenbrokjes waar wat suikers in zitten?

Ze hebben het idee dat ze het heel goed en veilig doen zo en de markt van de mineralenbrokjes speelt er ook heel handig op in. Maar intussen wordt er niet gekeken naar de echte gevaren.
Tenminste: dat vermoed ik. Ik ben ook maar een simpel en nuchter mens met een rekenmachine en geen voerexpert.