Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:26

Bij mij kunnen ze alleen de grote zakken bestellen dus ik mag hopen voor mijn knol dat ze ze eet. :+

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:37

Hoeveel bietenpulp geven jullie per portie aan jullie paard ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:48

1 handje (shet). Maar deel ook uit aan de stalpaarden. Dan doe ik 6 handjes. 1 handje voor mijn shet, 1 voor een paint veulen, 2 voor een 1.85m kwpn'er en 2 voor een 1.40m welsh x arabier. Ongeveer dan :D

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

Het is een commercieel trucje van pavo (net zoals een hoop andere producten van ze), want dit is een al oudere weg naar rome. Het principe is echter wel erg goed, en dat is zorgen dat paarden veel ruwe vezels binnenkrijgen en de darmwerking en flora verbeteren.
Het is "loze" vulling van de darmen die lekker bezig blijven en het paard een verzadigd gevoel geven. Dit kan ook met andere producten (bv stro) maar daar heb je meer risico op verstoppingen.

russel schreef:
Onzin.....pre en pro biotica kan je niet in voer stoppen.....dat overleeft niet, zal wel weer knetterduur zijn...koop gewoon goed hooi!

Dit is niet waar, je moet wel goed het verschil weten tussen pre en probiotica. prebiotica zijn niet verteerbare stoffen die de groei van de goede bacterieen in de darmen bevorderen. Voorbeelden zijn suiker :D en zelfs bepaalde antibiotica, en dus ook deze speedibeet. probiotica is vaak een cultuur van "goede" bacterieen (bv yakult). Die zijn er zeker ook wel voor paarden, bijvoorbeeld de gist yea sacc.

Waarom dit voer wordt aanbevolen voor laminitispaarden is waarschijnlijk wegens onder andere dit prebiotische effect. Zoals al hierboven werd beschreven krijg je door pulp een betere slijmlaag en bacteriegroei in de darmen. Een van de theorieen van laminitis is dat er door een oorzaak (bv een suikeroverschot) je een overgroei van slechte bacterieen in de darmen krijgt en doordat er veel bacterieen sterven krijg je een soort gifstofjes die vrijkomen en mogelijk bijdragen aan bevangenheid. Bovendien is soms zelfs hooi te rijk voor bepaalde paarden, en moet je wel aan voldoende ruwvoer komen.
Dan kun je dus iets geven waar "niets" in zit. ( je kunt echter ook hooi geven dat een behoorlijke tijd geweekt heeft, dan zijn ook de meeste voedingsstoffen (en suikers) er uit).

Er is inderdaad een scheve mineralen verhouden bij pulp, dus of dit nou voer is om kilo's van bij te voeren? Ik zou voor oudere paarden zeker bij de seniores priores blijven (subli of sanequi), want dat is naast ruwvoer ook gelijk een minarelen en vit voorziening. Pulp is dat zeker niet.

Ik ben helemaal geen grote fan van Pavo, maar ik moet me nog even goed inlezen wat nou de verschillen in gehalten aan suiker/zetmeel etc zijn in vergelijking van de speedibeet en andere pulp. Als er weinig verschil is zou ik lekker bij normale pulp blijven. Misschien minder chique zak, maar vast en zekers goeiekoper ;)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:59

Hilli schreef:
Ik heb begrepen dat dit product eind deze maand op de markt komt. Bietenpulp is niet nieuw natuurlijk,aar het principe klaar in 10 minuten klinkt wel aantrekkelijk.

En ook dat is niet nieuw.
Ik heb jaren lang Speedibeet gevoerd.
Het komt oorspronkelijk uit de UK.
Ik vermoed dat het hetzelfde product is, dat Pavo er alleen 'Pavo' voor heeft gezet.

Toendertijd was het lager in ijzer dan de Kwikbeet van Dodson and Horrel.
Goede zaak dus.
Ik kocht het via Bestesfutter uit Duitsland, net als mijn hondenvoer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:01

Volgens mij komt dit ook uit de UK cq. de methode ervoor, dus je hebt gelijk. Het is zo wel makkelijker te krijgen :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:16

Ik denk dat ik van de week een emmer ga halen, die kan ik altijd wel gebruiken.
Ik voer nu de Agrobs Gruen Mash, is ook met 10 min weken klaar (warm water, koud wat langer). Mijn pony valt er echt op aan, die vindt het heerlijk.
Ga in ieder geval de Speedibeet proberen, de Agrobs is best prijzig (5kg voor 15,25 )

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:57

Nouja ik zou het echt puur kopen vanwege de korte inwerktijd.
Heb geen zin om steeds uren te wachten op slobber.(of iig, op de pulp)

En pavo is makkelijk verkrijgbaar.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:53

Net bij de welkoop geweest maar hier is het ook nog niet. Ze vertelde mij dat het nog enkele weken kan duren voordat het er is omdat het een vervanger wordt van een bepaald supplement en die moet er eerst uit..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:57

Even een vraagje voor diegenen die de proefverpakking hebben gehaald.
Is dit een normale maat emmer met deksel? Of een klein emmertje zegmaar, ik ben nl altijd op zoek naar kleine emmertjes die afsluitbaar zijn om voer in klaar te zetten en als het een kleine maat is is deze misschien wel erg mooi daarvoor zegmaar :)
We hebben nl ook honden die de stal in en uitlopen waarvan 1 puppy die het momenteel geweldig vind om dekseltjes te slopen >.<
De proefverpakkingen zijn dan een leuk extraatje zegmaar lol

Daarnaast moet ik nog even kijken waar ik het kan vinden hier in de buurt want de Ranzijn wist 2 weken geleden nog van niets dat er iets nieuws van Pavo zou komen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:23

Hier is het ook nergens te krijgen... Welkoop kreeg het pas over een week of 3.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:30

Is gewoon een 10 liter emmer

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:30

Welkoop krijgt het pas later via het hoofdkantoor, rechtstreeks bij pavo kan het al besteld worden volgens mijn welkoop.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:52

Het is inderdaad de Speedi-Beet uit Engeland, maar dat was in NL moeilijk/niet verkrijgbaar. Via Pavo gaat het nu heel Europa in.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:54

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:11

sexysusie schreef:
Ik heb de SpeediBeet besteld bij http://www.paardenvoerparadijs.nl.

Jammer dat ik nog geen luzerne nodig ben anders had ik starterskit mee kunnen bestellen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:14

Ik heb een zak Speedi-Beet kunnen bemachtigen, nadat het bij Welkoop nog niet leverbaar was, heb ik het bij een fouragehandel geprobeerd. Zij hadden het wel, nog in de oude zak, maar dat maakt mij niet uit.

Paardje vond het intens smerig, moest er niks van hebben. Nu meng ik het met een beetje subli EM en luzerne en gaat het er goed in, gelukkig. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:23

Hier smullen ze van de bietenpulp. Maar daar zit wel wat meer suiker in. Dus ik weet niet wat ze bij de speedibeet zouden doen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:25

Mijn oudere merrie vindt het niet te pruimen haha. Dus als iemand een tip heeft wat erdoor te mengen? Zat zelf te denken aan een beetje appelmoes?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:28

Ik geef een schepje bietenpulp gemengd met een schepje vito

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:35

doe je dat erbij voor het weken, of erna?

Billy

Vito kun je ook nat voeren, is van marstall, dus ik gooi het bij elkaar en zet het onder water

elinebakker

Lees dat er nog niet heel veel ervaringen zijn, maar jullie kunnen me vast helpen. Ik heb een zielepietje hier, shetlander die altijd wat aankwakkelt met z'n gezondheid. Heeft onwijs snel diarree en een opgeblazen buik. 's Zomers hele dagen op een korte weide gaat goed, maar in de winter met nat gras en onregelmatige eten/porties gaat het minder. Ik laat hem nu eerst hooi eten voordat hij het gras op mag (strookbegrazing) maar dan blijft hij die uren gewoon staan wachten zonder hooi te eten. Hij is bovenop vrij mager maar heeft een enorme plofbuik. Is wormen- en zandvrij. Ik had het idee om speedibeet te combineren met de vitaminekoeken (zal om een handje en halve koek gaan), zou dat een goede combinatie zijn?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:37

Thanx!