Ervaringen met cavalor fiberforce

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Re: Ervaringen met cavalor fiberforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:51

Hier heeft mijn suiker gevoelige paard het een jaar gehad voor zijn afval proces. Ik vond het een fijn voer omdat er zo weinig suiker en zetmeel inzit. Maar nu paard lief op gewicht is en meer training aankan, merkte ik wel dat hij er toch echt te weinig energie uit kon halen. Dus nu overgestapt op de pavo sportmix en ik heb mijn energieke paard weer terug.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:54

cruesli schreef:
Hier heeft mijn suiker gevoelige paard het een jaar gehad voor zijn afval proces. Ik vond het een fijn voer omdat er zo weinig suiker en zetmeel inzit. Maar nu paard lief op gewicht is en meer training aankan, merkte ik wel dat hij er toch echt te weinig energie uit kon halen. Dus nu overgestapt op de pavo sportmix en ik heb mijn energieke paard weer terug.

Je hebt het gebruikt voor afvallen?
Mijn paard is enorm mager geworden.. (mede door ppid) zoals de dierenarts zei,

Maar is het verstandig dit dan te gaan gebruiken omdat hij echt meer moet aankomen?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:11

Naja misschien wel als je er genoeg van gebruikt, maar er zit natuurlijk weinig eiwit en suikers in, dus of dit het ideale voer is om aan te komen weet ik ook zo 123 niet. Ik ben nu in elk geval erg tevreden met die pavo sportsfit!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:34

LifeforHorse, FF is een fijn en goed product voor paarden die gevoelig zijn voor suikers. Zoals in jouw geval ws ook met de PPID.

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar je zou eens kunnen kijken naar speedibeet of andere bietenpulp. En met name veel hooi!! (liefste geen voordroog)

Mijn merrie doet het goed op FF, maar ze eet het met lange tanden. Ze vindt er geen hol aan en pas als ze echt trek heeft eet ze het op......... :')

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:39

Die van mij eet alles, zeker toen hij in het afvalproces op rantsoen stond (inmiddels 75 kg afgevallen :) ) en kan ik gelukkig alles voorschotelen, hihih

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:45

Mijn merrie vreet zich normaal ook 3 slagen in de rondte.......maar de FF? Neuh.........eerst hooi eten. Beetje teuten in de stal, werpt een blik op de FF? Neuh.....nog niet eten en dat gaat lang zo door :')

Uiteindelijk is de ochtendportie op voor ze de middagronde weer krijgt :D

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:06

Dimple schreef:
LifeforHorse, FF is een fijn en goed product voor paarden die gevoelig zijn voor suikers. Zoals in jouw geval ws ook met de PPID.

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar je zou eens kunnen kijken naar speedibeet of andere bietenpulp. En met name veel hooi!! (liefste geen voordroog)

Mijn merrie doet het goed op FF, maar ze eet het met lange tanden. Ze vindt er geen hol aan en pas als ze echt trek heeft eet ze het op......... :')

Mijn paard is 20, :o vrij ''jong'' dus nog was altijd topfit!
maar speedibeet dacht ik idd ook aan omdat het ook is voor insulineresistentie Maar dat is geen aanvulling op krachtvoer maar op ruwvoer, las ik? of lees ik dat nou verkeerd..

(sorry als er wat domme struikel foutjes inzitten, ben me hier pas zinds kort in aan het verdiepen, omdat ik nog maar kort weet dat mijn paard ppid heeft. )

(wat zou ik eventueel aan krachtvoer bij kunnen voeren, ? )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:11

Lifeforhorse, je kan je paard ook aan laten komen door meer ruwvoer of dus pulp te geven. Om aan te komen hoef je niet perse krachtvoer te geven. Seniores priores is ook een goede dikmaker, bevat 15% suiker en zetmeel en is meer een ruwvoervervanger als krachtvoer.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:22

Maris schreef:
Lifeforhorse, je kan je paard ook aan laten komen door meer ruwvoer of dus pulp te geven. Om aan te komen hoef je niet perse krachtvoer te geven. Seniores priores is ook een goede dikmaker, bevat 15% suiker en zetmeel en is meer een ruwvoervervanger als krachtvoer.

mag niet meer als 10 % suiker bevatten daarom ben ik daar al mee gestopt ik voerde hem namenlijk seniores priores. :o

En ik weet niet of het nou ook wat uitmaakt in verhouding met als ik cavalor fiberforce geef, en dan nog en ander product waar ook o.a suiker en zetmeel inzit, met bijv 6%, of ik dat dan bij d fiberforce moet optellen.. omdat het tegelijk of op dezelfde dag dan word gegeven, %) En omdat meer als 10% niet aangeraden word...

En ik wist dat ze niet persee krachtvoer hoeven hebben :o om aan te komen, maar aangezien dat fiberforce met krachtvoer gegeven mag worden, of als vervanger was dit me een beetje onduidelijk :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:26

Is je paard IR ? Dan is speedibeet of gewone bietenpulp zonder teogevoegde suiker misschien iets om te geven ipv seniores priores ?!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:35

Ook IR inderdaad, maar ook ppid. wat zit er zoal in speedibeet aan suikers en of zetmeel?

(seniores ben ik allang mee gestopt hij krijgt nu Nature's best, van pavo, alleen nu blijkt dat het suiker en zetmeel gehalte daarvan teveel is ) meer als 10% dus..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:45

Nature's best bevat idd meer suikers en zetmeel als seniores priores. Speedibeet bevat 5% zetmeel en suikers, pulp waaraan geen extra suiker is toegevoegd zal ongeveer 8% bevatten.
Zie http://zonne.infoteur.nl/specials/gezon ... nvoer.html en het artikel eronder over voer laag in suikers en zetmeel voor meer voer wat rond de 10% zit.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:00

Maris schreef:
Nature's best bevat idd meer suikers en zetmeel als seniores priores. Speedibeet bevat 5% zetmeel en suikers, pulp waaraan geen extra suiker is toegevoegd zal ongeveer 8% bevatten.
Zie http://zonne.infoteur.nl/specials/gezon ... nvoer.html en het artikel eronder over voer laag in suikers en zetmeel voor meer voer wat rond de 10% zit.

Super dankjewel :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:08

Mijn merrie krijgt nauwelijks krachtvoer. Die krijgt ongeveer 4 handjes per voerbeurt (3x per dag) Arm peerd. Ze vindt zichzelf heel sneu, maar als je die pens ziet is dat medelijden meteen weer weg. :')

Verder alleen hooi, voordroog van goede kwaliteit en af en toe een handje lucerne van mij (ook geen snoep etc)
Ik heb nu de wiesencobs besteld. Lucerne in brok vorm maar minder suiker dan luzerne van Hartog.

Het advies van Maris vind ik erg goed!

Mijn merrie heeft ook PPID. Is nu 13 jaar en zijn nu een jaar bezig. Ook erg jong dus ik weet hoe het voelt :(:)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:17

Dimple schreef:
Mijn merrie krijgt nauwelijks krachtvoer. Die krijgt ongeveer 4 handjes per voerbeurt (3x per dag) Arm peerd. Ze vindt zichzelf heel sneu, maar als je die pens ziet is dat medelijden meteen weer weg. :')

Verder alleen hooi, voordroog van goede kwaliteit en af en toe een handje lucerne van mij (ook geen snoep etc)
Ik heb nu de wiesencobs besteld. Lucerne in brok vorm maar minder suiker dan luzerne van Hartog.

Het advies van Maris vind ik erg goed!

Mijn merrie heeft ook PPID. Is nu 13 jaar en zijn nu een jaar bezig. Ook erg jong dus ik weet hoe het voelt :(:)

Mijn paard, is enorm afgevallen moet hem dus even weer op zijn ''streef gewicht'' zien te krijgen hihi :+
en vooral omdat die weerstand door PPID zo omlaag gaat, zoek ik aanvullende supplementen of andere producten (of natuurlijke producten) die ik kan bijvoeren. Maar hier ben ik me nog volop over aan het inlezen :)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:42

Mijn paard is dus ook zoveel afgevallen @lifeforhorse, maar dan bewust ;)
Ik geef gewoon veel ruwvoer en dat i.c.m. nog een halve dag op de wei (al is dat meer buikvulling dan voedingswaarde nog denk ik) en 2x daags een goede halve schep pavo sportsfit. Daarmee kan hij het werk 4x per week makkelijk aan en is zeker niet te dun (meer)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:45

Wel erg off topic, maar Lifeforhorse, voor de weerstand kan je bijvoorbeeld denken aan Echinacea ( gewoon een flesje kopen voor mensen hoor ).

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:06

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:57

cruesli schreef:
Mijn paard is dus ook zoveel afgevallen @lifeforhorse, maar dan bewust ;)
Ik geef gewoon veel ruwvoer en dat i.c.m. nog een halve dag op de wei (al is dat meer buikvulling dan voedingswaarde nog denk ik) en 2x daags een goede halve schep pavo sportsfit. Daarmee kan hij het werk 4x per week makkelijk aan en is zeker niet te dun (meer)

Ohh zo oke!! :D

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:58

Maris schreef:
Wel erg off topic, maar Lifeforhorse, voor de weerstand kan je bijvoorbeeld denken aan Echinacea ( gewoon een flesje kopen voor mensen hoor ).

Had ik inderdaad ook wat over gelezen, maar hoeveel mag/moet je daarvan dan gebruiken? je kan ze ook in pillen krijgen. :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:03

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:49

Lifeforhorses, de Fiberforce is zoals anderen hier ook zeggen inderdaad wel geschikt. Maar ook de Vitalbix van Daily complete van BlueHorse zou je kunnen gaan voeren, deze bevat nog minder suikers en zetmeel en is hoger in voedingswaarde wat betreft vitaminen en mineralen. Combineer het dan met bietenpulp, en vetten uit een olie.

Bietenpulp als speedibeet van pavo is laag in suikers en zetmeel, dus ook geschikt voor je insuline resistente paardje en dit zet ook aan. Verder zetten vetten ook aan, dus bijvoorbeeld lijnzaadolie of omega olie. Mocht je olie bij willen gaan voeren, is het belangrijk dat het overige rantsoen voldoende vitamine E en selenium bevatten. (Vit E. en selenium zitten hoger gedoseerd in de BlueHorse Vitalbix dan in de FiberForce)

Verder zou ik er voor zorgen dat je paard de hele dag beschikking heeft over een constante vezelrijke voedseltoevoer, dus ruwvoer, wat er voor zorgt dat je geen enorme schommelingen krijgt in de bloedsuikers. (niet goed voor insuline resistente paardjes) Als je krachtvoer gaat geven, zorg er dan ook altijd voor dat ze eerst wat ruwvoer gegeten heeft, de vezels uit het ruwvoer zorgen ook weer voor minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel door het krachtvoer.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:30

Lifeforhorse je zou ook kunnen kijken naar Cavalor Sensitive.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:38

jepsica schreef:
Lifeforhorse je zou ook kunnen kijken naar Cavalor Sensitive.

Die is te hoog in suiker en zetmeel waarschijnlijk. In ieder geval niet onder de 10%.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:51

Heb inmiddels een compleet rantsoen dankje !!