Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cruesli schreef:Hier heeft mijn suiker gevoelige paard het een jaar gehad voor zijn afval proces. Ik vond het een fijn voer omdat er zo weinig suiker en zetmeel inzit. Maar nu paard lief op gewicht is en meer training aankan, merkte ik wel dat hij er toch echt te weinig energie uit kon halen. Dus nu overgestapt op de pavo sportmix en ik heb mijn energieke paard weer terug.
Dimple schreef:LifeforHorse, FF is een fijn en goed product voor paarden die gevoelig zijn voor suikers. Zoals in jouw geval ws ook met de PPID.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar je zou eens kunnen kijken naar speedibeet of andere bietenpulp. En met name veel hooi!! (liefste geen voordroog)
Mijn merrie doet het goed op FF, maar ze eet het met lange tanden. Ze vindt er geen hol aan en pas als ze echt trek heeft eet ze het op.........
Maris schreef:Lifeforhorse, je kan je paard ook aan laten komen door meer ruwvoer of dus pulp te geven. Om aan te komen hoef je niet perse krachtvoer te geven. Seniores priores is ook een goede dikmaker, bevat 15% suiker en zetmeel en is meer een ruwvoervervanger als krachtvoer.
Maris schreef:Nature's best bevat idd meer suikers en zetmeel als seniores priores. Speedibeet bevat 5% zetmeel en suikers, pulp waaraan geen extra suiker is toegevoegd zal ongeveer 8% bevatten.
Zie http://zonne.infoteur.nl/specials/gezon ... nvoer.html en het artikel eronder over voer laag in suikers en zetmeel voor meer voer wat rond de 10% zit.
Dimple schreef:Mijn merrie krijgt nauwelijks krachtvoer. Die krijgt ongeveer 4 handjes per voerbeurt (3x per dag) Arm peerd. Ze vindt zichzelf heel sneu, maar als je die pens ziet is dat medelijden meteen weer weg.![]()
Verder alleen hooi, voordroog van goede kwaliteit en af en toe een handje lucerne van mij (ook geen snoep etc)
Ik heb nu de wiesencobs besteld. Lucerne in brok vorm maar minder suiker dan luzerne van Hartog.
Het advies van Maris vind ik erg goed!
Mijn merrie heeft ook PPID. Is nu 13 jaar en zijn nu een jaar bezig. Ook erg jong dus ik weet hoe het voelt
cruesli schreef:Mijn paard is dus ook zoveel afgevallen @lifeforhorse, maar dan bewust![]()
Ik geef gewoon veel ruwvoer en dat i.c.m. nog een halve dag op de wei (al is dat meer buikvulling dan voedingswaarde nog denk ik) en 2x daags een goede halve schep pavo sportsfit. Daarmee kan hij het werk 4x per week makkelijk aan en is zeker niet te dun (meer)